Bukefalos 28 år!

Vattenläcka

MissFideli

Trådstartare
Jag har en liten läcka här hemma, det läcker i en skarv i rören till toaletten. Jag trodde det var typ packningen, men enligt rörgubben som var här och tittade så var det pha att vattnet i rören är för kallt och rören "svettas" ut vatten genom packningarna. Han trodde grannen under hade en tvättmaskin, det skulle tydligen kunna göra sånt här men det verkar dom inte ha. Rörgubben skulle säga till bovärden som skulle ringa mig, men hon har tydligen varit borta eller nått och inte ringt.
Nån rörgubbe/gumma här eller annan kunnig som kan lämna åsikt om detta? Det läcker drygt 1-1,5 l per dygn.
 
Sv: Vattenläcka

Läcker det i en skarv torde det vara skarven som är otät, vad än rörgubben sa.

Är däremot hela röret fuktigt så "svettas" det. Då är det troligen ett konstant flöde i röret och så kallt att omgivande luft konderas på röret vilket kan bli ganska mycket vatten på ett dygn.
 
Sv: Vattenläcka

Det är som du skriver nu när jag tänker efter. Det är bara det att själva "droppläckan" är från skarven. Och röret svettas inte hela tiden, nu är det iaf helt torrt. Men rörgubben sade att röret svettades och att det var på tok för kallt vatten i det och att porslinet i toaletten var för kallt också.
 
Sv: Vattenläcka

Det är som du skriver nu när jag tänker efter. Det är bara det att själva "droppläckan" är från skarven. Och röret svettas inte hela tiden, nu är det iaf helt torrt. Men rörgubben sade att röret svettades och att det var på tok för kallt vatten i det och att porslinet i toaletten var för kallt också.
Det är egentligen inte så konstigt; den temperaturskillnad som gör att kondensdroppar fäller ut på röret finns ju bara när röret faktiskt är kallt, och det är det när kallvatten strömmar genom det. Har du inte spolat i toaletten på en stund så har vattnet i röret stått stilla och fått rumstemperatur, och kondensen på röret har torkat bort. Att det droppar just från skarven kan bero på att röret inte är exakt vågrätt, och att kondensen alltså följer rörets underkant och "släpper" just vid skarven. Om kondensen är så riklig att den ställer till problem, så kan du isolera röret - till exempel med delbara cellplaströr som finns i alla vanliga dimensioner.
 
Sv: Vattenläcka

Det är "droppläckan" vid skarven som är lite jobbig, det rinner vatten framför toalettstolet och sen in i duschen och man kliver alltid i "ån" när man ska på toa :p
Själva svettningarna ställer inte till det nått.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 856
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 083
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 591
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp