växla bett då och då?

Sv: växla bett då och då?

Jag använder bara tredelade mässingbett. Tycker inte man ska hålla på och byta och trixa med bettet hela tiden, hästen ska ju TRIVAS med det, så jag ser inte hur det kan vara fel att den blir van vid ett särskilt bett.... :smirk:

Som John Whitaker sa i en intervju, där han fick frågan om han jämt red med samma bett: "I don't like changing a horse's bit when he's comfortable with it. In the beginning you try different bits, but when you find one that works well and the horse likes, I think you should stick with it. You see people changing their bits every day, but more often than not it's not the bit that's wrong it's something else."
:bow:

Valacken går på tvådelat travbett.
Stoet rids med tredelat, rakt eller grimma.
Tömkör alltid på det tredelade.
Hon gillar det raka bäst, men biter sig lättare fast på det tyvärr..
det använder jag när vi rider ut i skogen.
Vid hoppning och mer seriös dressyr använder jag det tredelade.
grimma rider jag bara henne med när vi ska ut och skritta.

Fast har man olika bett som passar hästen och den trivs likvärdigt på, så är det ju fortfarande bra att variera trycket i munnen på hästen.

Brukar ha 3-delat pessoa när jag rider ut då madame kan bli lite stark. Annars vanligt 3 delat.

Till min andra totto, som är ute på foder, brukar hon använda hack eller kimblewick men han leker hamster när man använder bett och använder därför mer hacket på honom.

Jag har tvådelat vanligt tränsbett, ett vanligt tredelat bett, en stång, ett travbett, ett tredelat med viss hävstångseffekt, ett pessoa (som jag köpte när jag köpte hästen, hon lyssnade inte för en millimeter på bettet när jag köpte henne, hon kommer från ridskola där hon gjorde mest som hon vill och slängde av i princip alla ungar förutom mig å hennes skötare :devil: )

Växlar väll lite hur som hepp, medryttaren rider mest på stången, jag rider på stång å tredelat å tömkörde igår med travbettet.

Om hästen TRIVS på alla de bett man växlar med då?
:smirk:

Min egna häst trivs bra med alla sorter.
Sen är det klart att för endel hästar kan det säkert vara "stressande" att byta bett om den är orolig i munnen tex.
Och ännu andra trivs helt enkelt jättebra på sitt enda bett, då är ju inte meningen att man ska hålla på och växla tycker jag.

I botten är ju faktiskt det viktigaste att man känner sin häst och vet vad den behöver för att trivas och vara tillfreds.
Vad det än gäller.

jag växlar mellan ett enkelt smal tvådelat tränsbett, jaktkandar och pessoa bett.

Jag växlar olika bett med hackamore, dessutom är det bra, vilket tandis också säger, att växla mellan nosgrimmorna.
Jag rider på rakt odelat bett, tredelat muffbett samt hackamore, beroende på vad jag skall göra. Rider dressyr med det tredelade, och ut med andra på hackamoret på vilket han går bäst. Dessutom växlar jag mellan acchen och remont samt när jag rider själv ibland utan nosgrimma. Upplever att de olika betten har olika funktion och att de passar vid olika tillfällen.

Dom flesta verkar ju betsla upp för uteritt och hoppning.... Har svårt att se hur det kan bero på att hästen trivs bättre med skarpt bett? Snarare så är det pga hästen blir svårare att hålla i hop och kontrollera...

*knapplån*
Jag växlar mellan hackamore, sidepull, rakt tränsbett, rakt gummibett och ett tränsbett med kopparrullar.
Rider aldrig på samma mer än två-tre dar i rad.

Senast ändrad:

Vem har pratat om skarpa bett? Poängen vi diskuterar är ju att byta bett för att få olika tryck punkter/inverkan i hästens mun för att skona den...? Jag ser knappast att det är frågan om några skarpa bett av nån av de som svarat? de flesta säger bett som tex tredelat, rakt, hackamore, bettlöst. tror ingen som svarat har bytt i syfte att ha nåt skarpare, där har du nog misstolkat? :confused:

Jag tycker det är viktigt att växla bett, dock växlar jag mellan rakt bett med fasta ringar och ett sidepull.

moonlightgarden skrev:
Jag har tvådelat vanligt tränsbett, ett vanligt tredelat bett, en stång, ett travbett, ett tredelat med viss hävstångseffekt, ett pessoa (som jag köpte när jag köpte hästen, hon lyssnade inte för en millimeter på bettet när jag köpte henne, hon kommer från ridskola där hon gjorde mest som hon vill och slängde av i princip alla ungar förutom mig å hennes skötare :devil: )

Växlar väll lite hur som hepp, medryttaren rider mest på stången, jag rider på stång å tredelat å tömkörde igår med travbettet.

Okej whopsi har som vanligt råkat skriva stång trots att jag egentligen menar ett rakt tränsbett, lyckas jämt :angel:

Jag rider alltid på ett tredelat bett. Det ligger bra i hästens mun och vi trivs med det båda två.

jag växlar mellan bridongbett, mylerbett, stång, pelham, sidepull, hackamore(båda modellerna), vanligt tränsbett, oledat bett. testade tredelat men det gillade han INTE

Jag rider på 4 olika bett som jag varierar mig med beroende på vad vi skall göra, detsamma gäller med nosgrimma:
* 3-delat med rörliga ringar, endast när jag rider dressyr.
* Vanligt stångbett med rörliga ringar, ibland i dressyren om han är tjafsig i munnen samt ibland vid uteritt.
* Rak pelhamstång med tungfrihet eller hackamore vid hoppning och markarbete samt uteritt.

Medan jag fortfarande red Patsy så bytte jag bett ett par gånger i veckan, hon gillade både tredelat, rakt och tvåledat. Ganska trevlig i munnen. Aldrig mer än två dagar på raken med samma bett och red även mkt på sidepull.

Men har man en häst som är orolig i munnen så är det kanske inte så lyckat att byta så ofta.

Nefertite går med ett bett på ridskolan och jag rider på ett annat som jag dock inte är så förtjust i, ska köpa nytt/nya nu när jag köpt henne, perfekt anledning till att ha fler än ett träns ;)

Blir nog som med Patsy, ett rakt, ett tvådelat och ett tredelat. Vill minnas att hon även fungerar bra på ponnyhack ute (blir stark och okänslig i munnen när man är ute och rider) så det blir nog ett sådant också så småningom.

Jag försöker byta bett ibland men det är lite marigt när hästen BARA tycker om tredelade och helst med lösa ringar.... Jag försöker variera med att rida på rakt bett om jag bara ska ut och lufsa i skogen eller i bara grimma för att spara munnen lite. Förra hästen hade säkert fem olika bett att välja mellan, inkl kandar, hon trivdes bäst med att byta bett ofta och hon var lydigare och inte lika lurig då...

*lån*

Just nu inget bett alls. Markarbetar med sidepull och det lilla jag rider (har ingen sadel och hästen måste börja om och inse att ridning och jobb inte är synonymt med spänningar, hårda händer och smärta) gör jag också med sidepull. Ser ingen mening med att sätta på bett förrän allt fungerar på bettlöst.

Men hur som helst, när jag har bett så växlar jag mellan ett tredelat med parerstänger och ett sidepull. De enda bett hästen övht accepterat är just det tredelade med parerstänger. Ska dock prova lite fler bett, skulle vilja ha i alla fall två att växla mellan. :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
770
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 341
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 212
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 919
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Hiss eller diss - del 6
  • Serietips 2024

Hund, Katt, Andra Djur