Bukefalos 28 år!

Vegansk frukost?

Fast smörgåsar (brödet) är väl oftast inte veganska? Visst bakas det mesta köpe-brödet på mjölkprodukter?
Jo och nej. Inte bakar du matbröd hemma med mjölk och smör?

Den animaliska ingrediens som kan finnas i industriproducerat matbröd är djurfett (E471).
 
Jo! Alla utom goudan, som smakar lite konstigt, är jättegoda!

Veganerna på mitt jobb säger att man möjligen kan tycka att de är goda om man inte har ätit vanlig ost på några år. Vid direkt övergång från vanlig ost har de svårt att konkurrera, tycker jag.
 
Veganerna på mitt jobb säger att man möjligen kan tycka att de är goda om man inte har ätit vanlig ost på några år. Vid direkt övergång från vanlig ost har de svårt att konkurrera, tycker jag.
Alltså de är väl som många andra substitutgrejer: ät dem inte om du förväntar dig ost. De är mer en grej för sig själva. Jag tror inte att någon vegetabilisk ost är i närheten av animalisk ost. Möjligen cream cheese.
 
Ibland har man gjort sig förtjänst av Oatly chokladmjölk med Frebaco havreringar till frukost :heart!

Finns jättemånga goda och lätttillgängliga mjölkvarianter numera på välsorterade matbutiker. En annan lyxfavorit hos mig är chiapudding på mandelmjölk, i lager med olika bär och frukter (frysta om jag inte har färska).

Tofu kan ersätta känslan av scrambled egg om du gillar sånt till frukost.

(annars är alla goa-rörör-på-mackan jättebra tips)
 
Jo och nej. Inte bakar du matbröd hemma med mjölk och smör?

Den animaliska ingrediens som kan finnas i industriproducerat matbröd är djurfett (E471).

Tydligen bevisat att brödet inom industrin innehåller vegetabilisk E471 och inte den animaliska. Finns ju de bröd de har t.ex. ost ovanpå.
 
Tydligen bevisat att brödet inom industrin innehåller vegetabilisk E471 och inte den animaliska. Finns ju de bröd de har t.ex. ost ovanpå.
Allt bröd? På många står det ju specificerat att det är vegetabilisk E471 och jag upplever inga problem med att hålla mig till dem.
 
Åter igen, all bröd är inte vegansk då det finns de som har ost ovanpå.
Jag förstår inte riktigt. Menar du att det finns bröd som har ost på utsidan men där det inte syns? Och vad menar du med att det "är bevisat" att industribröd innehåller vegetabilisk E471? Förekommer det inte animaliskt E471 inom brödindustrin? I Sverige? I hela världen?
 
Jag förstår inte riktigt. Menar du att det finns bröd som har ost på utsidan men där det inte syns? Och vad menar du med att det "är bevisat" att industribröd innehåller vegetabilisk E471? Förekommer det inte animaliskt E471 inom brödindustrin? I Sverige? I hela världen?

Några som frågat brödtillverkarna i Sverige om just E471 var animaliskt eller vegetabiliskt och alla de svarade vegetabiliskt.

Ja, det finns bröd det finns ost ovapå som syns. T.ex.
http://kryddburken.se/wp-content/uploads/2010/02/ostfrallor_recept.jpg
Knappast en nyhet då de har funnits i år.
 
Några som frågat brödtillverkarna i Sverige om just E471 var animaliskt eller vegetabiliskt och alla de svarade vegetabiliskt.
Det var intressant! Länka gärna om det finns att läsa om någonstans.

Ja, det finns bröd det finns ost ovapå som syns. T.ex.
http://kryddburken.se/wp-content/uploads/2010/02/ostfrallor_recept.jpg
Knappast en nyhet då de har funnits i år.
Jo det är ju ostfrallor där det syns. Jag undrade om du menade att det fanns på "vanligt" bröd och inte syns. Ostfrallor är ganska uppenbart oveganska.
 
Nu har jag snöat in mig på havregrynsgröt med lingon, russin och sojamjölk så har inte testat så mycket olika produkter ännu. Köpte hem en av urtekrams smörgåspålägg och det var jättegott. :d

Har köpt hem en tub tartex (ört), som jag inte vågar öppna! För tänk om jag inte tycker det är gott! :nailbiting: :cry:
Samma med en burk jordnötsmör (chunky), jag vågar liksom inte testa för jag vill verkligen gilla det. Mycket logiskt...

Men var hittar man fejk-osten och "kött"-påläggen? Jag letade och frågade men inget resultat.
Kan man göra god risgrynsgröt på typ havremjölk? Och finns det chiapudding att köpa, eller lagar man det bara?
 
Tartex har lite jäst-smak, annars helt ok som pålägg, tycker jag! Jordnötssmör är lite torrt men gott. Vissa butiker tar in veganska ost- och köttsubstitut men det kan variera väldigt beroende på var du bor. Risgrynsgröt går utmärkt att göra på vegetabilisk mjölk!
 
@Trollslända: I vilken stad bor du i? Anledningen till att jag frågar är att jag har väldigt många vegovänner spridda över Sverige så jag skulle alltid kunna fråga vart de hittar sina vegopålägg om du bor i samma stad som någon.
 
Nu har jag snöat in mig på havregrynsgröt med lingon, russin och sojamjölk så har inte testat så mycket olika produkter ännu. Köpte hem en av urtekrams smörgåspålägg och det var jättegott. :d

Har köpt hem en tub tartex (ört), som jag inte vågar öppna! För tänk om jag inte tycker det är gott! :nailbiting: :cry:
Samma med en burk jordnötsmör (chunky), jag vågar liksom inte testa för jag vill verkligen gilla det. Mycket logiskt...

Jordnötssmör på nästan vilket bröd som helst och så en klick sambal oelek utbrett över det MUMMA :)
 
Smoothie eller juice (hemmajosad) med avocado eller chiafrön som mättande bas och mixa i det du vill ha av frukt och grönt. Supergott och nyttigt!
 
Och finns det chiapudding att köpa, eller lagar man det bara?

Jag tror att märket Renee Voltaire har färdig chiapudding, mer som ett mellanmål. Utan att ha sett dem i verkligheten törs jag lova att de är väldigt dyra. Chiapudding gör du genom att röra ner chiafrön i den växtmjölk du känner för och låta det stå i kylen och svälla över natten. Så här gör jag mer konkret: 2 dl mjölk, 3 msk chiafrön, 1 krm vaniljpulver (inte vaniljsocker alltså). Rör om, låt stå 5 minuter, rör om igen och ställ i kylen över natten. Sedan äter jag med hallon på morgonen. Googla runt, finns massa sätt att smaksätta på. :)
 
Nu är inte jag vegan men har bytt ut yoghurt mot soyayoghurt. Alpro vaniljyoghurt tillsammans med flingor är helt makalöst gott, som en dessert. :d Så det äter i alla fall jag till frukost.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 440
Senast: mrkarisma
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 009
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 153
Senast: Balahé
·
N
Hästvård min häst fick kolik i tisdags.. å fick ut vetrinären som gav henne olja, muskelavslappning smärtstillande osv... sen blev det bara...
2
Svar
31
· Visningar
2 083
Senast: MaLu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp