Vegansk mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare falukorw
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 847

Bukefalos 30 år!

falukorw

Trådstartare
På lördag ska vi bjuda vänner på mat, varav mannen är vegan. Vegetarisk mat har jag rätt bra koll på men vegansk mat är för mig helt okänt! Har absolut ingen aning om vad vi ska laga.
Vi är 4 vuxna, 1 tonåring, 3 barn (10, 8 och 2 år), varav10 åringen är väldigt selektiv med mat. Kan ju laga tex korv (som jag vet att det selektiva barnet äter) på sidan till barnen men vore roligt om vi hade tillbehör som passar tillsammans iaf.

Ge mig era bästa förslag på vegansk mat! Gärna förslag på efterrätt också.

Jag är gillar att göra icas tikka masala med röda linser, eller en alu gobi. (Indiska köket har generellt mkt gott veganskt)
Till gör jag icas naan som ifs har ägg i sig men säkert går bra utan med.

Kanske inte funkar om man är selektiv, beroende på då...

På lördag ska vi bjuda vänner på mat, varav mannen är vegan. Vegetarisk mat har jag rätt bra koll på men vegansk mat är för mig helt okänt! Har absolut ingen aning om vad vi ska laga.
Vi är 4 vuxna, 1 tonåring, 3 barn (10, 8 och 2 år), varav10 åringen är väldigt selektiv med mat. Kan ju laga tex korv (som jag vet att det selektiva barnet äter) på sidan till barnen men vore roligt om vi hade tillbehör som passar tillsammans iaf.

Tacos! Anammas vegofärs är godast och helt vegansk.
Så köper du en påse riven veganost och vegansk gräddfil/crème fraiche till veganen. De flesta kryddorna, nachos, tortillabröd och såser är veganska men man kan alltid dubbelkolla ingredienslistan.

Efterrätt kan vara exempelvis smulpaj med margarin istället för smör. Oatly har en god vegansk vaniljsås. Annars finns det god växtbaserad vaniljglass också.

Det här receptet är supergott. https://www.koket.se/koreanska-vegotacos Kanske inte går hem hos barnen men då kan de ju få vanlig tacofärs.

Jag gillar att göra anpassad mat så att alla äter samma och ingen känner sig utanför. Och om nu selektiva barnet gillar korv, gör korv!

Det går att göra korv med mos till gourmetmat om man vill. Gör moset veganskt genom att använda havremjölk. Gör vegokorv, barnkorv och ett par lite vuxnare varianter. Gör lite roliga tillbehör till korvarna så att alla kan blanda som man vill. Jag tycker inte att alla tillbehör behöver vara veganska. Här kan veganen helt enkelt låta bli räksalladen och istället ta lite mer av majsröran eller vad som nu finns. Alla käkar samma mat, alla känner sig inkluderade. Och alla känner sig sedda utifrån sina preferenser.

Vad brukar du laga som är vegetariskt? Det kanske går att justera de recept du ändå är han vid? :)

Tacos! Anammas vegofärs är godast och helt vegansk.
Så köper du en påse riven veganost och vegansk gräddfil/crème fraiche till veganen. De flesta kryddorna, nachos, tortillabröd och såser är veganska men man kan alltid dubbelkolla ingredienslistan.
Håller med om färsen! Däremot hade jag nog skippat ost och gräddfil om jag inte visste att veganen råkar älska sådana ersättningsprodukter. Ost är verkligen det som absolut inte finns bra vegansk om man frågar mig (sen har jag personligen aldrig fattat grejen med ost i tacos öht) och guacamole är ju vegansk i sig. Kanske komplettera med någon fräsch färsk salsa på mango, gurka, rödlök, chili, koriander om man vill ha mer såsigt.

Håller med om färsen! Däremot hade jag nog skippat ost och gräddfil om jag inte visste att veganen råkar älska sådana ersättningsprodukter. Ost är verkligen det som absolut inte finns bra vegansk om man frågar mig (sen har jag personligen aldrig fattat grejen med ost i tacos öht) och guacamole är ju vegansk i sig. Kanske komplettera med någon fräsch färsk salsa på mango, gurka, rödlök, chili, koriander om man vill ha mer såsigt.

Håller med, ost är en sån där grej det är väldigt svårt att få till ett bra veganskt alternativ för. Jag har provat ett antal olika sorter men det går verkligen inte. I bästa fall smakar det typ inget och i värsta fall får man spotta ut för det är direkt äckligt.
/mvh ostälskare, inklusive i tacos ;)

Om veganen är okej med substitut för mejeriprodukter så tycker jag att Oatlys fraiche är riktigt bra. Annars tror jag också att salsa och guacamole skulle funka bra för den som vill ha nån slags sås till.

Ramen eller grönsakssoppa och så har kötttillägg eller korv/vegetarisk korv eller kött och olika grönsaker i byttor på bordet.

Vegetarisk ärtsoppa är billigt.

Annars tycker jag att vietnamesiska sommarrullar är perfekta vid ett sånt tillfälle, fungerar typ som tacos att alla kan välja vad de vill ha i, men känns lite lyxigare. Kanske svårare för det selektiva barnet dock och går nog inte riktigt ihop med korv. 😅

Men annars så massa olika grönsaker (som grund brukar vi ha gurka, morot, paprika, rödkål, edamamebönor, mango, avokado), ris och/eller nudlar. Så få eller många dippsåser man vill - kan vara så enkelt som bara soja eller soja med ingefära, lime, vitlök, chili, jordnötssås på samma grund, (vegansk) chilimayo eller annat. Jordnötter, koriander och sesamfrön till/på!

Annars tycker jag att vietnamesiska sommarrullar är perfekta vid ett sånt tillfälle, fungerar typ som tacos att alla kan välja vad de vill ha i, men känns lite lyxigare. Kanske svårare för det selektiva barnet dock och går nog inte riktigt ihop med korv. 😅

Men annars så massa olika grönsaker (som grund brukar vi ha gurka, morot, paprika, rödkål, edamamebönor, mango, avokado), ris och/eller nudlar. Så få eller många dippsåser man vill - kan vara så enkelt som bara soja eller soja med ingefära, lime, vitlök, chili, jordnötssås på samma grund, (vegansk) chilimayo eller annat. Jordnötter, koriander och sesamfrön till/på!
Glömde ju proteinet. 😆 Tofu såklart, även köttätande vänner brukar vilja ha det i rullarna, jag föredrar naturell men andra föredrar de marinerade varianterna, kan ju vara roligt att ha flera. Vill man inte hålla det veganskt så lägg till räkor, kyckling eller vad man vill.

Håller med, ost är en sån där grej det är väldigt svårt att få till ett bra veganskt alternativ för. Jag har provat ett antal olika sorter men det går verkligen inte. I bästa fall smakar det typ inget och i värsta fall får man spotta ut för det är direkt äckligt.
/mvh ostälskare, inklusive i tacos ;)

Om veganen är okej med substitut för mejeriprodukter så tycker jag att Oatlys fraiche är riktigt bra. Annars tror jag också att salsa och guacamole skulle funka bra för den som vill ha nån slags sås till.
Då är det bäst att fråga veganen, för jag vet flera veganer som äter vegansk ost. Vi har en från viollife på jobbet som jag ibland brukar ta av och tycker är bra.

Ja jättebra tips! Gillar det väldigt mycket, så fräscht och gott. Men osäker på vad barn tycker 😄

Kolla https://javligtgott.se/ Indiskt kan man som sagt hitta mycket gott, naan går bra att göra med margarin istället för smör.
Just korv är det som alla jag känner som är vegeterianer/veganer har svårt att hitta substitut för, men om ni känner dem och det är ”vanligt” att det selektiva barnet får annat så kan ju barnen erbjudas korv.
Pasta är ju lätt att göra vegansk om man bara ser till att ta en äggfri pasta (vilket de flesta torra är).

Då är det bäst att fråga veganen, för jag vet flera veganer som äter vegansk ost. Vi har en från viollife på jobbet som jag ibland brukar ta av och tycker är bra.

Jag är inte vegan men använder oftast "parmesan" från viollife hellre än vanlig parmesan. Den är god, billigare än vanlig parmesan och det är ju inte fel att skära ner på importerade mejeriprodukter när man kan. :)

Liknande trådar

• Vegetarisk skolmat (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 45)
  • Restaurang i Linköping
  • Vegansk efterrätt?
  • Mjölkproteinallergi

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka