Sv: Vegetarisk mat i förskolan
Fast just exemplet broccolisoppa ser jag inte som en vettig lunch till växande barn. Vad ska de bli mätta på? Vegetariskt, absolut om man vill det men för den skull kan de ju inte leva på bara grönsaker och smörgås. I min värld alltså.
De blir väl mätta på soppan och smörgåsen, eller hur menar du? Det är klart man kan leva på grönsaker och smörgås?

Annars skulle ju alla vegetarianer svälta ihjäl, och det gör de ju inte. Man måste ju inte äta kött för att kunna bli mätt, och vegetarisk soppa med smörgås till äter vi hyfsat ofta härhemma, till lunch eller middag. Blir man inte mätt så får man väl helt enkelt äta mer, som med all annan mat?
I min värld är broccolisoppa med smörgås en betydligt bättre måltid näringsmässigt än t ex pasta med ost- och skinksås, det är ju nästan bara vetemjöl och fett.
Alltså, problemet i vår del av världen är ju snarast att barn och vuxna får i sig för mycket näring och blir feta, inte tvärtom. Jag tycker det är jättebra ifall de serverar mycket grönsaker på dagis och på så sätt grundar för lite sunda kostvanor, särskilt som mitt barn av naturen helst verkar vilja livnära sig på vetemjöl, socker, smör och köttfärs i olika varianter.
Hungrig blir man väl framförallt när det serveras äcklig mat i skolan som man inte vill äta? För egen del var jag t ex mycket hungrigare de dagar det serverades fiskbullar i skolan, som jag avskyr, än när det serverades spenatsoppa, som jag tycker är gott.