Vegetariskt på förskolan

Om hon är så liten att hon inte själv förstår vad som är kött och inte - är det här verkligen ett så förankrat beslut hos henne?

Jag håller med någon annan. Driv på om vegetariska alternativ för alla barn istället. Så får hon välja varje dag.
Att någon ska berätta för henne ”idag är det kött, vill du äta det idag eller ha något annat” lär ju inte funka praktiskt för skolköket dessutom. Hur ska de då veta när de behöver fixa annan mat till henne? Och ska de slänga hennes veg om hon vill äta kött någon dag?
Det är ju inte självklart ens för större barn vad som kan innehålla animalier, så jag tycker inte att det är så konstigt att en femåring - som aldrig behövt dissikera maten förut - inte alltid vet vad som kan innehålla animalier och inte. Min tanke med det var att hon skulle kunna känna det som ett svek att ha blivit "ilurad" kött, när hon sagt att hon inte vill äta det. Det skulle såklart bara ha varit fram till att det var bestämt med köket att hon nu bara äter vegetariskt - inte på lång sikt. :)
 
Där jag vikarierar mycket har vi flertalet barn som är vegetarianer ;) Som jag förstått de har de aldrig varit något problem, föräldrarna säger till att barnen inte äter kött och istället får de annan mat de dagar de inte serveras vegetariskt till alla. Det försöker åtminstonde som jag förstått de ha iaf en dag i veckan köttfri :p
 
Men alltså vad äter alla de barn som inte äter gris/bara hallal? Måste dom också ha intyg? I vår kommun har det tagits beslut om att inte servera hallalslaktat kött så därför erbjuds de barnen alltid vegetarisk kost och alla barn som vill får äta av den maten. (jobbar på förskola i 5års grupp)
 
Men alltså vad äter alla de barn som inte äter gris/bara hallal? Måste dom också ha intyg? I vår kommun har det tagits beslut om att inte servera hallalslaktat kött så därför erbjuds de barnen alltid vegetarisk kost och alla barn som vill får äta av den maten. (jobbar på förskola i 5års grupp)
Allt kött som slaktas på slakterier i Sverige klassas som halal, så varifrån får kommunen icke halalslaktat kött?
 
Allt kött som slaktas på slakterier i Sverige klassas som halal, så varifrån får kommunen icke halalslaktat kött?
? Det lät mystiskt. Jag har ingen direkt kunskap i ämnet men jag antar att det inte är riktigt så änkelt eftersom affärerna ändå har frysboxar speciellt för halalslaktat kött och mig veterligen läses det inga böner vid slakt av vårt "vanliga" kött vilket vad jag förstår många förväntar sig när de ber om just halal. Någon som har mer kunskap i ämnet kanske kan komma med en förtydligande här?
 
? Det lät mystiskt. Jag har ingen direkt kunskap i ämnet men jag antar att det inte är riktigt så änkelt eftersom affärerna ändå har frysboxar speciellt för halalslaktat kött och mig veterligen läses det inga böner vid slakt av vårt "vanliga" kött vilket vad jag förstår många förväntar sig när de ber om just halal. Någon som har mer kunskap i ämnet kanske kan komma med en förtydligande här?
? Det lät mystiskt. Jag har ingen direkt kunskap i ämnet men jag antar att det inte är riktigt så änkelt eftersom affärerna ändå har frysboxar speciellt för halalslaktat kött och mig veterligen läses det inga böner vid slakt av vårt "vanliga" kött vilket vad jag förstår många förväntar sig när de ber om just halal. Någon som har mer kunskap i ämnet kanske kan komma med en förtydligande här?
Har aldrig sett att affärer har speciella frysboxar för halalkött.
 
Har aldrig sett att affärer har speciella frysboxar för halalkött.
Här har dom iaf det. Men alltså jag kanske har jätte dålig kunskap i ämnet men jag har alltid förstått det som att även om slaktsättet är densamma så måste en speciellt utvald muslim vara närvarande vid slakt av just halal för att kunna läsa någon bön och vända djuret mot mecka.
Menar du att jag har missuppfattat vad halal är eller menar du att det finns en muslim Närvarande vid all slakt i Sverige?
Ah oavsett så kan jag inte svara för kommunens regler, vet bara att dom som önskar halal för sina barn hänvisas till vegetariskt kost och jag har faktiskt aldrig ifråga satt det.
 
Här har dom iaf det. Men alltså jag kanske har jätte dålig kunskap i ämnet men jag har alltid förstått det som att även om slaktsättet är densamma så måste en speciellt utvald muslim vara närvarande vid slakt av just halal för att kunna läsa någon bön och vända djuret mot mecka.
Menar du att jag har missuppfattat vad halal är eller menar du att det finns en muslim Närvarande vid all slakt i Sverige?
Ah oavsett så kan jag inte svara för kommunens regler, vet bara att dom som önskar halal för sina barn hänvisas till vegetariskt kost och jag har faktiskt aldrig ifråga satt det.
Muslimska rådet har beslutat att kött från svenska slakterier är ok för muslimer i Sverige att äta.
 
Allt kött som slaktas på slakterier i Sverige klassas som halal, så varifrån får kommunen icke halalslaktat kött?

Nej så är det inte. Jag jobbar med livsmedel och kommer i kontakt med verksamheter som säljer "halalkött", det kommer alltid från andra länder än Sverige.

Det är inte förenligt med svensk djurskyddslag att utföra regelrätt halalslakt i Sverige då man inte bedövar djuren vid halalslakt utan avblodar det medvetande djuret. Sen ska det även finnas någon (en imam?) som läser en bön och djuret ska vara vänt mot Mecka (om jag minns rätt). Det finns något/några slakterier i Sverige som har en enklare form av "halal" slakt där de bedövar men har djuret åt rätt håll och läser bönen. Många muslimer godtar nog detta men långt från alla.

I min kommun får barn till föräldrar som är strikta muslimer (endast äter halalslaktat kött) äta vegetariskt + fisk på skolan och i förskolan. Jag har aldrig besökt ett förskolekök i mitt jobb som jag uppfattat inte skulle servera vegetarisk mat vid önskemål. Jag har varit på flera hundra förskolekök.
 
Nej så är det inte. Jag jobbar med livsmedel och kommer i kontakt med verksamheter som säljer "halalkött", det kommer alltid från andra länder än Sverige.

Det är inte förenligt med svensk djurskyddslag att utföra regelrätt halalslakt i Sverige då man inte bedövar djuren vid halalslakt utan avblodar det medvetande djuret. Sen ska det även finnas någon (en imam?) som läser en bön och djuret ska vara vänt mot Mecka (om jag minns rätt). Det finns något/några slakterier i Sverige som har en enklare form av "halal" slakt där de bedövar men har djuret åt rätt håll och läser bönen. Många muslimer godtar nog detta men långt från alla.

I min kommun får barn till föräldrar som är strikta muslimer (endast äter halalslaktat kött) äta vegetariskt + fisk på skolan och i förskolan. Jag har aldrig besökt ett förskolekök i mitt jobb som jag uppfattat inte skulle servera vegetarisk mat vid önskemål. Jag har varit på flera hundra förskolekök.
Det måste jag förmedla till mina muslimska vänner!
 
Där jag jobbar serveras ett vegetariskt alternativ varje dag, och det är både vegetarianer och de som vill ha halal-slaktat som äter av det.

Dessutom får alla helt vegetariskt en dag i veckan. Och det trots att vi bor långt ut på landsbygden i mörkaste Småland och inte på Södermalm. ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 638
Övr. Barn Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian! Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar...
Svar
19
· Visningar
2 375
Senast: skuggan_
·
Övr. Djur Jag är så himla trött på att se djur behandlas på ett dåligt sätt. Jag är så less på att se djurägare med mottot "de överlever"- vadå...
Svar
16
· Visningar
1 499
Senast: maalin_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp