Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sofiplopp

Trådstartare
Läste för en tid sedan på nätet (kan inte återfinna länken dock) att vegetarisk mat till små barn riskerar att ge barnen problem - exempelvis att de blir sena i utvecklingen, "utvecklingsstörda", och så vidare. Jag vet också att jag läst tidigare att mammor som enbart äter vegetarisk kost riskerar att få barn med skador, på grund av att fostret inte fått alla näringsämnen som de behöver under graviditeten.

Nu undrar jag - ni som är vegeterianer (alla varianter) hur ser ni på det här? Ger ni era barn kött även om ni inte äter det själva?
Eller är era barn också vegeterianer och så försöker ni kompensera köttet med annat? Vad i så fall?

Observera att jag INTE vill ha diskussionen "rätt eller fel att vara vegetarian" - var och en får tycka och tro det den vill i den frågan! Själv är jag en allätare! ;)

Om jag vore vegeterian (vilket jag funderat på ibland eftersom jag tycker djuren behandlas illa i dagens stora köttfabriker ...) så skulle jag nog ändå ge barnen kött och sedan låta dem själva bestämma hur de vill göra när de är vuxna och kan fatta egna beslut.
Själv köper jag kött enbart från svenska djur. På många förp. i dag står det t o m vilken gård köttet kommer ifrån - det tycker jag är jättebra! Då stödjer man ju dem som faktiskt bemödar sig om att sköta sina djur väl.

:banana:
 
Senast ändrad:
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Jag är också allätare, men har varit lite vegetarisk i min ungdom. Om jag skulle bli vegetarian nu så skulle jag servera mina barn kött. Vill inte jag äta kött så är det mitt val. Jag tycker inte att jag har rätt att bestämma över mina barns köttvanor.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Jag äter inte kött, men får jag barn, skulle jag köpa svenskt kött till dem.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Jag har varit vegetarian i tio år, har en dotter född 2000, och väntar en liten till sommaren. Vid båda dessa tillfällen har jag fått höra att det är positivt att vara veg., eftersom vi tydligen skulle få i oss mindre gifter från kosten. Dessutom tyckte MVC läkarna att det är positivt i och med att de flesta veg. har bra koll på näringsämnen och sådant, och på ett sätt är mer noga med sin kost.

Dessutom sade barnmorskan på förlossningen att hon knappt sett en moderkaka, som var så fri från gifter. Hon var övertygad om att detta berodde på min kosthållning. Min dotter var normalviktig vid födseln, och alltid varit mycket aktiv.

Hemma äter hon och sambon kött, jag lagar dubbla rätter. Jag känner det som att äta vegetariskt är mitt beslut, vill hon göra det när hon blir äldre är det ok.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Hur ser man hur mycket gifter en moderkaka har utsats för utan att testa?
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Inte en aning! Funderade inte så mycket på det då. :smirk:
Men jag antar att en erfaren barnmorska kanske kan se det på färg, konsisten eller vikt. Inte en aning faktiskt, jag berättade bara vad de sa till mig.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Ok med andra ord var det bara något hon sa för alla gifter syns inte.
Min var mycket stor och fin med fin färg och jag är köttätare utan att tänka så mycket på vad jag äter så då kan vi anta att det uteslutet inte berodde på att du är vegetarian då?
Min mamma som däremot är storrökare har haft små moderkakor som slutat fungera som dom skall i slutet på graviditeten på den andra hälften av barn hon fått vilket säkert har en del att göra med att hon just röker. Jag röker ju inte och inte heller maken samt rökning är förbjuden hemma hos oss. Vill man röka här har vi en tjusig askkopp som ser ut som en minigrill ståendes på balkongen.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Jag såg en artikel i Aftonbladet, tror jag det var, om VEGAN-mat som inte skulle vara bra. Man ska alltså skilja på vegankost och vegetarisk kost, som kan vara betydligt mer allsidig.

Jag äter huvudsakligen vegetariskt (äter ägg, mjölkprodukter och garanterat benfri fisk) och har så gjort sedan 1986. Jag låter dock mina barn äta kött, då jag anser att det ska vara deras eget val att välja bort kött eller inte. Men de äter inte kött varje dag, utan någon gång ibland. Till största delen följer de ändå mina vegetariska matvanor.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Vi äter vegetariskt + fisk, mjölk och ägg hemma. Mina barn har aldrig ätit kött - det är något de själva får välja om de ska göra, när de är stora nog.

Själv har jag inte ätit kött sen -81.
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

*lat, lånar knapp*
Jag har varit lakto-ovo-vegetarian sedan 1985.
Min yngsta dotter nu snart 8 år har aldrig ätit kött,
hon är som mig, lakto-ovo-vegetarian.
Hon har alltid haft bra blodvärden järn B-12 m.m
Hon har varit tidig i utvecklingen.
Kunde prata hela meningar vid 6 månaders ålder
och kunde läsa, skriva, räkna innan hon började i 1:a klass.
Trots att jag är utbildad i Human Nutrition så har
jag inte varit en överdrivet nyttig vegetarian.
Vi har ätit Vegetarisk husmanskost.
Bytt ut kött mot ägg, ost samt vego- färs, corn, soya....biff,vegokorv.
Grädde i maten mmm.....
Potatisgratäng med extra lagrad cheddar-ost, lök, grädde mmmmm
Nej jag äter inte grädde varje dag.
Men gött är det!
Tror jag måste starta en tråd med vegetariska recept
det kanske det är någon som har gjort redan?
 
Sv: Vegmat och utvecklingsstörningar ...

Jag skulle vilja vända på det hela. Vegetariskt uppfödda barn blir friskare än barn uppfödda på köttdiet och definitivt inte utvecklingsstörda. Som ett exempel av många, min systerdotters barn är 3:e generationen helvegetarianer från födseln. De är friska och pigga och absolut inte på något sätt efter i sin utveckling. De är veganer. Det bästa dom vet är frukt.
Man kan undvika många allergier, onödig fetma och annat genom att ge barnet vegetarisk kost.

Det är en mycket lustig inställning att vara vegetarian och ge sina barn kött för att dom ska få välja själva när dom blir vuxna, tycker jag. Varför inte ge barnet en så bra start på livet som möjligt genom att ge det en väl sammansatt vegetarisk kost så får barnet välja om det vill äta kött som vuxen.
Men det är klart, är man bara vegetarian för att man vill skona djuren och inte för att man är rädd om sin hälsa då har det ju ingen större betydelse om man utesluter kött eller ej ur en för övrigt dålig diet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 538
Senast: LaMagia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 169
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 740
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 638

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp