Bukefalos 28 år!

Vem är seriös

Status
Stängd för vidare inlägg.
Cockerpoo förbundet uppfattar jag som seriösa och välmenande. De lovar väldigt lite och kämpar efter bästa förmåga. Lovar absolut ingen allergivänlig hund som alltid är bra. Visst inte helt professionell, men rätt intention. De kritiserar väldigt hårt om någon beter sig som du skriver.

Fast det är SKK också, seriösa och välmenande.

Varför tänker du att man är välmenande om man står utanför SKK men inte innanför?

När jag läser på deras föreningssida så anser jag inte att det är speciellt seriöst när man säger att de "bör" ha föräldrar som är hälsokollade och är friska men i nästa mening anser att det viktigaste är att rasen (?) får vara frisk från ärftliga sjukdomar, med starkt ifylld text.
Det ser ju snyggt ut men betyder inget i sammanhanget om man inte har krav på saker.

Krav är jobbiga och det betyder att vissa inte tycker det är så kul och fixar "eget".

Nästa grej är att man som uppfödare ska kunna berätta om de inblandade raserna men som valpköpare kan man gärna begära att se stamtavlor och även be om kopior.
Det SKA alltså inte komma med valpen utan bara gärna. För mig är det inte seriöst.

Anledningen till ovanstående är inte heller, enligt föreningen, till för din säkerhet utan bra om man vill ta valpar eller leta upp syskon.

Jag får känslan av att du (?) ser det hela som ödmjukhet i dessa föreningar istället för att se det för vad det är; en ovilja att föra riktigt register, ta betalt för det och verka för valpköparnas bästa.
 
För vissa hundtyper t.ex. arbetande vallhundar och en del av jakthundarna vore det inget problem alls om SKK försvann. I synnerhet inte om det finns alternativa registerförande organisationer - men för mig som numera sysslar med sällskapshundar vore det faktiskt en katastrof (och då gillar jag inte SKK och ogillar aktivt utställningar). För sällskapshundar finns ingen motsvarighet till avelsdata. Då finns verkligen inga spärrar för hundfabriker och färgavel (utom underfinansierade myndigheter med djurskydd som en av många uppgifter). Avelsspärren på tikar efter ett antal kullar :bow: (Jag skulle uppskatta öppna stamböcker i kombo med starka "rasklubbar" som var och en gärna fick omfatta fler raser eller hela grupper). Jag ser för många småhundar med dålig exteriör, hudproblem, ögonproblem etc. Teacup-aveln (:yuck::turd::rage::cry:) sker ofta utanför stamböckerna. Fulavlade mopsar andas inte bättre än stambokförda.

Vi kan också ha uppseglande problem i vissa jakthundskretsar - där också "hundras-tanken" dämpar (folk med dåliga grundkunskaper om viltvård skaffar hundar som inte passar markerna). Vore det mer OK att bara skaffa vilken hund som helst, går vi nog tillbaka till min barndoms jaktblandisar som ansågs duktiga när de sprang ikapp rådjuren och började tugga på dem.

Jag tror att ända sättet att komma åt detta är efterfrågan. Finns det folk som betalar för skit kommer det skit.

Dina jaktblandisar är outdated, nu finns ju ovtjarka genom SKK som springer ikapp människor och tuggar på dem 😎
 
Det minst dåliga alternativet är SKK. Du har ju till och med @Valptass som har ett öga in i föreningen för cockerpoo, som kommer med kritik. Men du lyssnar ju inte? Du är alldeles för inlåst i din egna åsikt för att ta till dig det folk skriver.

Samtidigt som TS då anser att man är tillräckligt ödmjuk att ta till sig information och "kan ändra sig".
Dock kan jag tycka att ju längre in i tråden vi kommer desto tydligare är det att TS aldrig kommer att ändra åsikt då man ger vissa ris för sådant som andra får ros för.
 
Fast det är SKK också, seriösa och välmenande.

Varför tänker du att man är välmenande om man står utanför SKK men inte innanför?

När jag läser på deras föreningssida så anser jag inte att det är speciellt seriöst när man säger att de "bör" ha föräldrar som är hälsokollade och är friska men i nästa mening anser att det viktigaste är att rasen (?) får vara frisk från ärftliga sjukdomar, med starkt ifylld text.
Det ser ju snyggt ut men betyder inget i sammanhanget om man inte har krav på saker.

Krav är jobbiga och det betyder att vissa inte tycker det är så kul och fixar "eget".

Nästa grej är att man som uppfödare ska kunna berätta om de inblandade raserna men som valpköpare kan man gärna begära att se stamtavlor och även be om kopior.
Det SKA alltså inte komma med valpen utan bara gärna. För mig är det inte seriöst.

Anledningen till ovanstående är inte heller, enligt föreningen, till för din säkerhet utan bra om man vill ta valpar eller leta upp syskon.

Jag får känslan av att du (?) ser det hela som ödmjukhet i dessa föreningar istället för att se det för vad det är; en ovilja att föra riktigt register, ta betalt för det och verka för valpköparnas bästa.

Ja jag ser det som ödmjukhet, man får inte marknadsföra sig genom föreningen på ngt sätt om man inte uppfyller det, de är som hökar i Fb gruppen, men är inte poliser.

Man får alltså vara med ändå och gå på träffar men inte delta i avelsarbete eller marknadsföra sig. Morot, inte piska. Jag tror på den pedagogiken även om jag vill m
Fast det är SKK också, seriösa och välmenande.

Varför tänker du att man är välmenande om man står utanför SKK men inte innanför?

När jag läser på deras föreningssida så anser jag inte att det är speciellt seriöst när man säger att de "bör" ha föräldrar som är hälsokollade och är friska men i nästa mening anser att det viktigaste är att rasen (?) får vara frisk från ärftliga sjukdomar, med starkt ifylld text.
Det ser ju snyggt ut men betyder inget i sammanhanget om man inte har krav på saker.

Krav är jobbiga och det betyder att vissa inte tycker det är så kul och fixar "eget".

Nästa grej är att man som uppfödare ska kunna berätta om de inblandade raserna men som valpköpare kan man gärna begära att se stamtavlor och även be om kopior.
Det SKA alltså inte komma med valpen utan bara gärna. För mig är det inte seriöst.

Anledningen till ovanstående är inte heller, enligt föreningen, till för din säkerhet utan bra om man vill ta valpar eller leta upp syskon.

Jag får känslan av att du (?) ser det hela som ödmjukhet i dessa föreningar istället för att se det för vad det är; en ovilja att föra riktigt register, ta betalt för det och verka för valpköparnas bästa.

Man får inte marknadsföra sig eller delta i avelsarbetet annars, däremot gå på träffar. De är som hökar på Fb.

Föreningen har dubbelt syfte, sociala delen vill inte utesluta någon som har hund utan papper
 
Dåså. Du har ju bestämt dig från första början ändå. Då kan ju tråden likaväl stängas.

Säger ju att jag kollar alternativen. Jag har inte kollat klart, därför är jag tyst med det.
Hittar jag en bra ras förening så överlever jag nog SKK. Det är dock ingen än som gjort reklam för en sådan, men jag kollar på hemsidorna och ska ta kontakt.
 
Samtidigt som TS då anser att man är tillräckligt ödmjuk att ta till sig information och "kan ändra sig".
Dock kan jag tycka att ju längre in i tråden vi kommer desto tydligare är det att TS aldrig kommer att ändra åsikt då man ger vissa ris för sådant som andra får ros för.

Sådana här svar leder ju onekligen till att jag tappar lusten.

Vi ser vissa saker olika helt enkelt.

Berätta hur det är att vara med i en rasklubb?

Vad ger det för positivt? Avelsdatas halvbra register är ju öppet så det har jag ju ändå.

Agronomer och vet kan jag betala för råd.
 
Ja jag ser det som ödmjukhet, man får inte marknadsföra sig genom föreningen på ngt sätt om man inte uppfyller det, de är som hökar i Fb gruppen, men är inte poliser.

Man får alltså vara med ändå och gå på träffar men inte delta i avelsarbete eller marknadsföra sig. Morot, inte piska. Jag tror på den pedagogiken även om jag vill m


Man får inte marknadsföra sig eller delta i avelsarbetet annars, däremot gå på träffar. De är som hökar på Fb.

Föreningen har dubbelt syfte, sociala delen vill inte utesluta någon som har hund utan papper

SKK och SBK låter också "andra" vara med i många grejjer, dock får de som är kopplade till dessa föreningar företräde vilket givetvis är helt rätt.
 
Berätta hur det är att vara med i en rasklubb?
Nu har jag en aktiv jakthund vilket skiljer sig från sällskapshundar men jag är engagerad i rasklubben, vi anordnar träningsdagar inför jaktprov, genomför jaktprov som är en viktig del av verksamheten. Vi har en stor utställning per år, för det är viktigt att hundarna är riktigt byggda, inte bara att individen jagar bra i skogen. Sen arbetar man aktivt med att hundarna ska ha genomfört jaktprov för att gå till avel, diskussionen är hög ibland. "Men jag vill inte jaga som det jagas på jaktproven" Nej det kan hända men det är vad rasen är avlad för och ska vi behålla rasen som en bred jakthund som både kan driva och apportera så måste jaktproven vara utformade så att båda delarna syns.

Det är mycket jobb att vara engagerad i en rasklubb, men det ger också mycket. Jag lär mig nya saker varje gång vi träffas och jag kan lära någon annan något.
Att bara vara med och dra nytta av vad rasklubben gör är också möjligt, mindre jobb men även mindre möjlighet att påverka. Vi diskuterar BpH just nu, jag tycker att det är ett bra sätt att få en bred syn på rasen, nej det är inte till så stor nytta för individen men det ger en möjlighet att se om det finns beteenden som även speglas på jaktproven.

Det finns problem med allergier inom rasen och det jobbas hårt med att försöka hitta vilka linjer som har problemen och hur man kan komma till rätta med det.
 
Sådana här svar leder ju onekligen till att jag tappar lusten.

Vi ser vissa saker olika helt enkelt.

Berätta hur det är att vara med i en rasklubb?

Vad ger det för positivt? Avelsdatas halvbra register är ju öppet så det har jag ju ändå.

Agronomer och vet kan jag betala för råd.

Jag opponerar mig mot att du kritiserar något en förening gör samtidigt som du hyllar den andra föreningen när den gör samma sak. Jag anser att det är felriktat och misstas för ödmjukhet.
 
Sådana här svar leder ju onekligen till att jag tappar lusten.

Vi ser vissa saker olika helt enkelt.

Berätta hur det är att vara med i en rasklubb?

Vad ger det för positivt? Avelsdatas halvbra register är ju öppet så det har jag ju ändå.

Agronomer och vet kan jag betala för råd.

Rasklubbarna är ju till för att precis sådana som du, eldsjälar som vill något särskilt med aveln och med rasen, ska kunna vara med och forma avelsarbetet och påverka åt vilket håll framtiden ska gå så att säga. Du behöver inte vara utställningsfantast för det men om ingen lobbar för förändring sker det ju ingen. Det finns fantastiskt engagerade människor med Stor kärlek för 'sin' ras i alla rasklubbar skulle jag vilja påstå och många av dem har en otrolig kunskap.
Ibland kan åsikterna gå isär givetvis men då är det ju viktigt att en är med och tycker. Att som ensam människa gå runt och smutskasta allt avelsarbete folk som brinner för sin ras har lagt ned samtidigt som man gärna vill ta två en av "de bästa" individerna och göra en egen kombo känns rätt märkligt. Någonting gör de ju rätt om de fått fram egenskaper du vill ha.
 
Sådana här svar leder ju onekligen till att jag tappar lusten.

Vi ser vissa saker olika helt enkelt.

Berätta hur det är att vara med i en rasklubb?

Vad ger det för positivt? Avelsdatas halvbra register är ju öppet så det har jag ju ändå.

Agronomer och vet kan jag betala för råd.
Men den avelsdatan tar ju slut i samma ögonblick som du börjar avla utanför SKK:s ramar, eller hur? Från och med den första kullen finns ingen ny data att tillgå och resultaten kan vandra iväg åt vilka håll som helst utan att någon kan se, eftersom de hundarna inte längre finns i avelsdatan. Det tar inte så lång tid.
 
Rasklubbarna är ju till för att precis sådana som du, eldsjälar som vill något särskilt med aveln och med rasen, ska kunna vara med och forma avelsarbetet och påverka åt vilket håll framtiden ska gå så att säga. Du behöver inte vara utställningsfantast för det men om ingen lobbar för förändring sker det ju ingen. Det finns fantastiskt engagerade människor med Stor kärlek för 'sin' ras i alla rasklubbar skulle jag vilja påstå och många av dem har en otrolig kunskap.
Ibland kan åsikterna gå isär givetvis men då är det ju viktigt att en är med och tycker. Att som ensam människa gå runt och smutskasta allt avelsarbete folk som brinner för sin ras har lagt ned samtidigt som man gärna vill ta två en av "de bästa" individerna och göra en egen kombo känns rätt märkligt. Någonting gör de ju rätt om de fått fram egenskaper du vill ha.

Ja de gör ngt rätt

Problemet är snarare SKK som moderorganisation
 
Men den avelsdatan tar ju slut i samma ögonblick som du börjar avla utanför SKK:s ramar, eller hur? Från och med den första kullen finns ingen ny data att tillgå och resultaten kan vandra iväg åt vilka håll som helst utan att någon kan se, eftersom de hundarna inte längre finns i avelsdatan. Det tar inte så lång tid.
Fast de hundarna har jag ju egna data på?
 
Det är ingen i tråden som har något emot blandrashundar som individer.
Det man har något emot är oseriös blandrasavel (och oseriös renrasavel).
Ingen har heller påstått att releaser per automatik skulle vara lyckligare?

Men efter att ha hållt på med kurser i några år nu, så kan jag utan tvekan säga att de som planerat sina valpar och därmed ofta valt renras som de läst in sig på, är de som är mest välrustade inför hundlivet. Därmed inte sagt att blandrasägare inte kan bli lika välrustade när de är införstådda med vad deras blandraser kan komma att kräva, men gemensamt har valpköpare gått lite snabbare, lite billigare och med lite mindre koll.

Oj skulle nog inte skrivit så mkt om blandras. Det var bara bakgrund till mitt senare påpekande om att ska det vara så ska det vara.

Alltså låtsas-rasavel utan insyn och register osv där folk tar ut överdrivna priser och skapar en falsk bild av förutsägbarhet stör mig.

Behöver du förutsägbarhet, välj renrasigt. Vill du ha en individ och se vad som händer, ta en billig tjyvparning från grannen.

Att betala 25000kr för en blandras där uppfödaren låtsas hålla på med något förutsägbart men utan insyn och seriösa möjligheter till avelsutvärdering är liksom bara dumt, enligt mig.

Mer intressant i denna tråd är om du har låtsasraser på dina kurser? Har de kunniga och seriösa ägare som fått vad de ville ha?
 
Fast de hundarna har jag ju egna data på?
Ja, men valparna ska ju säljas, tänker jag, och sen kanske de avlas vidare på osv osv. Det tar inte så lång tid att få nya generationer - som då inte går att se i någon avelsdata. De nya valpköparna kan inte kolla föräldradjur/kullsyskon etc och det går rätt snabbt att vandra iväg.

Det hade ju varit bra om man kunde lägga in sånt i jordbruksverket register. Men tills det går får man väl hjälpas åt.
 
Personligen bor jag ju i UK och den brittiska kennelklubben är rätt mycket en katastrof tycker jag, i högre grad än den svenska.. men shibaklubben och medlemmarna är fantastiska och det finns inte på Kartan att jag skulle köpa annat än renrasigt och registrerat! Atingen från detta landet eller från ett annat.
Jag har sett vad som händer med den här underbara rasen när entusiaster som inte vet vad de gör får tag på shibor och avlar oreggat eller korsar, och det har aldrig varit vackert. Särskilt inte för hundarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp