Vem är skyldig vid ev. skada på ryttare?

lakrits

Trådstartare
Hur fungerar det när man skickar iväg sin häst på inridning och tillridning om hästen som jag äger orsakar skada på ryttaren som åtagit sig jobbet?

Så småningom kommer jag sända iväg min unghäst på inridning men tänk om han betéer sig som en tok och skickar av eller skadar ryttaren?

Är det ryttaren som tar den risken vid åtagandet?
Har de försäkringar osv för sånt?

Eller blir jag skyldig om det händer nåt?

Sv: Vem är skyldig vid ev. skada på ryttare?

Hola,
Skickar du iväg din häst till en beridare/tillridare/inridare etc så får man väl anta att personen har ett företag och därmed oxå försäkringar som täcker ifall beridaren skulle skada sig i jobbet.

Har man inte det, försäkringar alltså. Så är man nog urbota dum. Med tanke på vilket riskyrke man har.

Det känns inte som att du skall vara den ansvarige/skyldige. Den du lämnar hästen till tar ju betalt.

mvh Eva

Lämnar man bort hästen så ska man nog kolla både försäkringsskydd och kreditvärdighet på den man lämnar bort hästen till. Kan bli mycket strul om firman personen driver drabbas av utmätning och din egendom (hästen) kommer med i svängen. Vilket försäkringsskydd har företaget vad gäller om din häst blir skadad? Oftare lättare med bilverkstäder och vissa typer av hantverksyrken där det finns branschorganisationer som håller ordning i ledet.

Den som åtar sig inridning av din häst, bör ju även ha någon försäkring tecknad under sitt jobb. Du behöver inte stå för sådant om olyckan är framme, det ska den som åtar sig jobbet själv ombesörja.

Be aktuellt företag om en offert. Eller i alla fall kopia på avtal.

Tycker det är lite underligt att inom hästeriet finns inga av de rutiner som "varenda kotte" tillämpar i övriga livet.

Om jag ska göra en upphandling kollar jag priser, referenser och avtalsförslag. Men inom hästeriet då är det bara hejsantjosan iväg med hästen (som man ofta ser som en bra kompis och inte en handelsvara).

Absolut ingen kritik mot dig, lakrits, men jag efterlyser faktiskt lite bättre rutiner - betalare/beställare ska kräva mer av de som utför tjänst. Gäller förresten SÄRSKILT inackordringsstall!

(förlåt, jag kunde inte tygla min stridslystnad!)

Det är ju ofta man läser trådar här bla. om de som har problem när de köpt olika tjänster inom hästvärlden...och jag hoppas jag ska slippa det.

Jag tycker som de flesta har skrivit att den som tar sig åttagandet borde vara medveten om riskerna och ha försäkringar osv. som täcker sådant. Men man kan ju aldrig vara säker.

När det är dags för inridning så ska han till en proffessionel ryttare,,har lite olika i tankarna redan. Inte sagt att det är en självklarhet att de har alla sina papper i ordning men chansen är kanske större om de är väletablerade.
Men visst...att kolla upp vad som gäller innan man ingå i nåt avtal är ju självklart.

http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel12.html

http://www.hastlitteratur.se/ariklar/artikel17.html

I sista länken står följande:

Vem bär ansvaret?

När det gäller skador som åstadkoms av djur som står under tillsyn av någon annan än ägaren, har den som sköter om djuren i stort sett samma skadeståndsansvar som djurägaren. Om man kan påvisa någon oaktsamhet så att ett skadestånd skall utgå, gäller alltså samma regler för den som har hand om hästen som för en ägare. Har till exempel en travhäst orsakat en skada och beror detta på någon försummelse från travtränarens sida (eller från någon annan som han ansvarar för) så blir alltså tränaren ansvarig. Endast i undantagsfall kan det tänkas att ett ansvar åvilar djurägaren, till exempel om denne icke berättat för tränaren om någon egenhet som hästen har och som haft betydelse för den inträffade skadan. Hästen kanske beter sig onormalt i vissa speciella situationer.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text... 2
Svar
28
· Visningar
5 168
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 903
Senast: Buck
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
9 100
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt... 2
Svar
26
· Visningar
3 041
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka