Vem bär skuld i en otrohetsaffär? (utbruten ur Min man var otrogen)

Bukefalos 30 år!

Fast jag tycker nog att hon har en del i det hela. Hon visste att han har fru och barn. Det tar inte ifrån honom skuld, men jag tycker nog att hon har en del i det hela.
Självklart, det behövs två för att dansa tango heter det ju. Vet man om att motparten är gift gör man inte sådär.

Fast jag tycker nog att hon har en del i det hela. Hon visste att han har fru och barn. Det tar inte ifrån honom skuld, men jag tycker nog att hon har en del i det hela.
Jag håller inte med. Hon har inga skyldigheter till dig och dina barn. Hon har inte lovat er någonting. Hon har inga som helst skyldigheter att se till att ert förhållande fungerar. Och därmed så har hon heller inga skyldigheter att söka nytt jobb för att göra ditt liv lättare.

Det här är din mans uppgift.

Jag säger absolut inte att han måste söka nytt jobb däremot. DET är en annan fråga. Men om någon skulle göra det för att göra det lättare för er att komma vidare så är det han som ska göra det.

Nej.
Den andra parten i en otrohetsaffär har aldrig någonsin någon skuld.
Det är alltid den otrogne som måste definiera sin relation.

Som utomstående kan man inte veta vilka regler som gäller i det äktenskapet eller hur äktenskapet mår.
Hon kan inte veta om ni har en öppen relation eller om äktenskapet är dött och mannen på väg att lämna.
Den enda som kan hålla reda på det är mannen som är otrogen.

Självklart, det behövs två för att dansa tango heter det ju. Vet man om att motparten är gift gör man inte sådär.
Där har du fel.

Var och en tar ansvar för sina egna handlingar och de konsekvenser som de medför.
Hon kanske hoppas på att bli "den nya"?
Och det måste hon få hoppas på om det är så som hon känner.

Man äger inte en äkta make så det är inte möjligt att stjäla vare sig en man eller fru.
Den har en alldeles egen fri vilja.

Nu går jag väl en massa mothugg men jag förstår inte resonemanget att kvinnan i det här fallet skulle vara helt utan skuld. Om hon visste att mannen har fru och barn? Absolut att mannen har den största skulden, det är han som svikit och brutit löften men att kvinnan skulle vara helt oskyldig, det tankesättet förstår jag inte? Man ligger väl inte med någon som är i ett förhållande om man vet om det? Det finns inte i min värld iaf.

Nej.
Den andra parten i en otrohetsaffär har aldrig någonsin någon skuld.
Det är alltid den otrogne som måste definiera sin relation.

Som utomstående kan man inte veta vilka regler som gäller i det äktenskapet eller hur äktenskapet mår.
Hon kan inte veta om ni har en öppen relation eller om äktenskapet är dött och mannen på väg att lämna.
Den enda som kan hålla reda på det är mannen som är otrogen.
Sen har vi detta med konversationer och ev. lögner också, ingen kommer att få veta vad deras konversation sinsemellan handlat om från den stund när karusellen startade tills sveket uppdagades. Hade lögner ingått i konversationen så vet vi ju alla att lögner till slut blir en "sanning" om lögnen upprepas ett antal gånger.

Man ligger väl inte med någon som är i ett förhållande om man vet om det? Det finns inte i min värld iaf.
Men det finns många andra världar och var och en måste hålla reda på i vilken värld som man befinner sig.
När världarna krockar, vilket de gör hela tiden, så kan man inte skylla på den andra världen när man själv gör fel utifrån sina egna värderingar.

Nu går jag väl en massa mothugg men jag förstår inte resonemanget att kvinnan i det här fallet skulle vara helt utan skuld. Om hon visste att mannen har fru och barn? Absolut att mannen har den största skulden, det är han som svikit och brutit löften men att kvinnan skulle vara helt oskyldig, det tankesättet förstår jag inte? Man ligger väl inte med någon som är i ett förhållande om man vet om det? Det finns inte i min värld iaf.
Vi vet inte vad han sagt till henne. Han kanske sagt att dom ligger i skilsmässa osv.

Tror vi kan släppa detta spåret redan nu för TS skull 🙂

Där har du fel.

Var och en tar ansvar för sina egna handlingar och de konsekvenser som de medför.
Hon kanske hoppas på att bli "den nya"?
Och det måste hon få hoppas på om det är så som hon känner.

Man äger inte en äkta make så det är inte möjligt att stjäla vare sig en man eller fru.
Den har en alldeles egen fri vilja.
Nej man äger inte varann men som gifta i ett fungerande äktenskap måste man kunna lita på att motparten går att lita på annars är det ett dysfunktionellt äktenskap som inte gör någon lycklig i slutänden.

Sen har vi detta med konversationer och ev. lögner också, ingen kommer att få veta vad deras konversation sinsemellan handlat om från den stund när karusellen startade tills sveket uppdagades. Hade lögner ingått i konversationen så vet vi ju alla att lögner till slut blir en "sanning" om lögnen upprepas ett antal gånger.
Ja vi har ingen aning om vilka löften han har givit till henne.
Vem vet, han kanske har lovat att lämna sin fru.

Jag har varit den andra kvinnan en gång.
Helt OT, lägger i spoiler så behöver inte TS läsa.

Jag mådde psykiskt väldigt dåligt, extremt dåligt. Och in kom en man som lyfte upp mig på en piedestal och dyrkade hela min varelse. Han var väldigt tydlig med att deras förhållande var över, att det var ren formalitet att faktiskt göra slut. Efter några månader med dyrkande, långa och extremt välartikulerade brev (!) om hur mycket han älskade mig och varför så blev det mer än bara konversation.

Han räddade mig på väldigt många sätt. Lärde mig att jag var värd mycket mer än jag tidigare fått (ironiskt nog). Det här var en kort affär, och jag avslutade det samma sekund som jag insåg att han 1 låg med sin dåvarande fortfarande, och 2 att han inte skulle göra slut i närtid. (Sen gjorde de slut bara några månader efter det, så ja, förhållandet var verkligen slut).

Jag har aldrig ångrat den här erfarenheten. Den var rätt för mig. Den lyfte mig och gjorde hela mitt liv bättre. Men - jag kommer inte göra om den. Men den här erfarenheten har lärt mig att man ska vara försiktig med att döma. Man har ingen aning om hur det egentligen ligger till, varför människor gör saker.

Jag förstår att det finns en massa olika scenarion som kan leda fram till otrohet dels till att någon har sex med en gift person. Och blir man förd bakom ljuset och inte vet att personen lever i ett förhållande så då är det så, man har inte vetat. Men skulle ni, som säger att personen som har sex/ har ett förhållande med någon som är gift inte under några omständigheter har någon del i det, kunna vara den andra parten utan att nånstans känna att det är fel?
Och för att klargöra, jag vill inte på något sätt få det att låta som att båda är lika skyldiga. Men att den andra aldrig har någon som helst skuld i det hela, det är det resonemanget jag inte kan förlika mig med.

Man vill gärna skylla på något utanför familjen.
Ett yttre hot känns lättare att hantera än ett inre svek.
Men det för inte handlingen framåt.

Enda sättet att helt eliminera riskerna för nya snedsteg är ju att han inte träffar några andra människor alls utan att du alltid är med.
Och så kan man ju inte leva.

Det positiva i detta är att inom familjen så kan man påverka sin situation.
Andra människor kan man inte styra över.

Jag förstår att det finns en massa olika scenarion som kan leda fram till otrohet dels till att någon har sex med en gift person. Och blir man förd bakom ljuset och inte vet att personen lever i ett förhållande så då är det så, man har inte vetat. Men skulle ni, som säger att personen som har sex/ har ett förhållande med någon som är gift inte under några omständigheter har någon del i det, kunna vara den andra parten utan att nånstans känna att det är fel?
Och för att klargöra, jag vill inte på något sätt få det att låta som att båda är lika skyldiga. Men att den andra aldrig har någon som helst skuld i det hela, det är det resonemanget jag inte kan förlika mig med.
Kan vi vända på konceptet?
Varför skulle en vilt främmande person ha ansvar över någon annans förhållande? Varför har den personen något som helst ansvar över vilka val personerna i den relationen gör?

Vad menar du skulden i så fall skulle bestå i, vem skulle den vara gentemot och på vilka grunder skulle den uppstå?

I ett samhälle där man har en lagstiftning som förbjuder hor så uppstår en juridisk skuld.
För någon som har en egen etik/religiös tro som har uttalade värderingar om handlandet så uppstår en skuld i förhållande till det (t.ex. inför en. ev.gud, eller gentemot sitt eget samvete)

Men vad är det som skulle konstituera att det finns en skuld gentemot den otrognas andra partner. (om vi nu förutsätter att det är en helt okänd tredje person, är det någon man känner som kan det ju finnas skuld i den direkta relationen i form av att gå bakom ryggen osv.)

Man vill gärna skylla på något utanför familjen.
Ett yttre hot känns lättare att hantera än ett inre svek.
Men det för inte handlingen framåt.

Enda sättet att helt eliminera riskerna för nya snedsteg är ju att han inte träffar några andra människor alls utan att du alltid är med.
Och så kan man ju inte leva.

Det positiva i detta är att inom familjen så kan man påverka sin situation.
Andra människor kan man inte styra över.
Eftersom detta nu är en utbruten tråd om principfrågan rörande tredje partens skuld kan du väl låta bli att svara om det som rör @sthu s personliga situation utanför det som var hennes egen tråd.

En värld som krockar med din värld är när äktenskapet är en öppen relation eller när människor är polyamorösa.
Det står liksom inte i pannan på folk vilken värld som de tillhör.

Var och en måste hålla reda på sin egen värld.
Vad den man är romantisk tillsammans med har för överenskommelse med en eventuell annan partner kan man inte veta.
Den måste hålla reda på det själv.

När jag var ung så levde jag i en av de där andra världarna. En värld med öppna relationer. Och när någon från en annan värld ville vara med, så tog vi naturligtvis för givet att de tog eget ansvar för det.

Numera så lever jag totalt monogamt. Och då är det mitt och min sambos ansvar att följa det, inte någon annans.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka