Vem betalar er häst?

the_connemara

Trådstartare
Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara.

Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar och vem som betalar? Eller är det för er helt irrelevant vad hästeriet enskilt kostar och vem som betalar det? Blir det någon gång tjafs om att hästarna kostar mycket? Hur löser ni det?

Jag är för delad ekonomi men vill ändå ha min häst "för mig jsälv" sas. Jag vill ha exakt koll på vad han kostar varje månad och jag vill åtm veta att jag har råd att betala honom helt själv. Jag vill aldrig att han ska hamna i kläm för att jag inte har råd att ha hand om honom utan är beroende av någon annans försörjning. Detta grundar sig troligtvis till 100 % i min uppväxt, ingen ska kunna gnälla över att min häst kostar pengar vilket den inte kan om det är jag som betalar.

Typ ett hästkonto ditt en viss summa av min lön förs över och försörjer min häst. Och att antingen sammanslaget eller på ett sparkonto bredvid ha en buffert för oförutsedda händelser rörande hästen.

Sv: Vem betalar er häst?

När jag bodde hemma ja då betalade mor och far, när jag blev tonåring fick jag börja jobb extra hos mamma och en del av dem pengarna fick jag hjälpa till att betala hästen med.

Sen flyttade jag hemifrån och var singel och ja då betalade jag precis allting själv, dock så har jag aldrig varit någon som köper massa skit utan jag köper då jag behöver något och köper kvalité och sällan istället, tror det är billigast så i längden.

Numera är jag sambo med världens gulligaste kille och jag behöver inte jobba om jag inte vill, och han ser väl helst att jag inte jobbar så mycket heller utan han vill att jag ska följa med honom när han är ute och tränar och tävlar framförallt när det är WC tävlingar å så (Han åker skidor i landslaget så det blir en del resande) Och då blir det svårt för mig att kunna jobba med, men när vi båda är hemma så brukar jag jobba lite extra för att jag blir så rastlös annars. Så till ekonomin, min sambo betalar allt, alla räkningar, lägenheten, bilarna, min häst, mina motorcyklar, shopping och ja precis allt, mina pengar som jag tjänar själv sparar jag eller shoppar lite för. Men skulle jag bli singel igen mot förmodan så skaffar jag ett jobb och betalar själv precis som innan. Och nej han gnäller inte han tycker om mina hästar och vill gärna att jag ska ha dem och han betalar gärna för att jag ska vara glad, det enda är väl när det blir en sån månad att jag behöver en ny sadel och täcke och ridbyxor och stövlar osv osv osv .. ja då kan han tycka att det blir dyrt.. men det är förståeligt det ÄR DYRT dem månaderna med, men jag shoppar fortfarande inte så mycket och det jag köper är kvalité och då blir det inte så ofta, men nu har jag unghästar som växer så ja då måste ju utrustningen bytas lite oftare och dessutom har jag gått från storhäst till islänning så då passar ju inget av det gamla heller annars hade jag återanvänt saker sen tidigare.

Men man ska kunna betala hästen själv om det behövs annars ska man inte ha någon.. Enligt mig iaf.

Jag är sambo, och har ett gäng hästar. Vi har än så länge separata ekonomier, men om vi någon gång får barn kommer det säkerligen att ändras till ett mer gemensamt tänk. Jag vet inte riktigt hur vi gör i ett sådant läge vad det gäller betalning för hästarna. Nu rider min sambo lite grann, och fortsätter han göra det kanske han vill vara med och bidra, men jag kommer inte se det som en nödvändighet. Jag tror kanske att det kan bli så att han istället lägger mer pengar på hus/sparande och att jag lägger mer på hästarna... men det är ju inte helt rättvist om det bara är min hobby.

Så, jag ser fram emot fler lösningar på det här!

Vi har total gemensam ekonomi... alla slantar går till ett å samma konto och därifrån betalar vi allt.... är det något specifikt som ska köpas eller ordnas planerar vi för det i förväg... kommer det en oväntat utgift...ja, då får man lov och pussla lite med fortfarande se glad ut:D... vi har inget mitt och ditt...vid önskemål om större personligt inköp pratar vi om saken och sedan planerar in det vid lämpligt tillfälle....:D Djuren är hela familjens därav så mumlas det aldrig om kostnaden... inte ens från de som inte rider... visst, tonårsgrabbarna kan väl tycka ett å annat emellanåt, men över det stora hela är det aldrig frågetecken över kostnaderna...:p

Vi har delade konton. Han står för räkningarna som rör huset, försäkringar osv.
Jag står för maten och för hästen, samt min bil och transporten.
Sen är vi inte så jättebundna utan vi hjälper så klart varandra om det skulle knipa. Pengar är något vi aldrig har bråkat om.

Jag är sambo, och har ett gäng hästar. Vi har än så länge separata ekonomier, men om vi någon gång får barn kommer det säkerligen att ändras till ett mer gemensamt tänk. Jag vet inte riktigt hur vi gör i ett sådant läge vad det gäller betalning för hästarna. Nu rider min sambo lite grann, och fortsätter han göra det kanske han vill vara med och bidra, men jag kommer inte se det som en nödvändighet. Jag tror kanske att det kan bli så att han istället lägger mer pengar på hus/sparande och att jag lägger mer på hästarna... men det är ju inte helt rättvist om det bara är min hobby.

Så, jag ser fram emot fler lösningar på det här!

Får man fråga hur du har råd med ett gäng hästar med enbart din ekonomi? Jag är rädd att inte klara av att låta min enda häst leva lyxliv :D Då ska han ändå stå hemma så ingen hyra.

Vi har total gemensam ekonomi... alla slantar går till ett å samma konto och därifrån betalar vi allt.... är det något specifikt som ska köpas eller ordnas planerar vi för det i förväg... kommer det en oväntat utgift...ja, då får man lov och pussla lite med fortfarande se glad ut:D... vi har inget mitt och ditt...vid önskemål om större personligt inköp pratar vi om saken och sedan planerar in det vid lämpligt tillfälle....:D Djuren är hela familjens därav så mumlas det aldrig om kostnaden... inte ens från de som inte rider... visst, tonårsgrabbarna kan väl tycka ett å annat emellanåt, men över det stora hela är det aldrig frågetecken över kostnaderna...:p

Känner du/ni aldrig något behov av att veta vad hästarna kostar? Eller ni kanske håller koll på det ändå?

Jag är rädd att inte klara av att låta min enda häst leva lyxliv :D Då ska han ändå stå hemma så ingen hyra.

Om hästen står hemma på din och partnerns gemensamma gård, övergår det mitt förstånd hur man skulle kunna säga exakt vilka kostnader som kan räknas som hästkostnader. Tex de pendlingskostnader den bostadsformen ev medför för både dig och partnern, hur räknas de?

Jag vet iofs exakt vad hästhållningen kostar (det står på fakturor och kvitton från inack.stallet, hovis, tränaren, hästsportbutiken etc), och de kostnaderna räknas som fasta i vår ekonomi. Kostnaden för hästen är ca 10 ggr min partners hobbykostnader. Vi är båda glada att inte bådas hobby är lika dyr! :D

Jag har absolut inte "billigaste möjliga" som policy för min hästhållning. :p Min partner vet mycket väl att det skulle kunna vara billigare, och han vet varför jag inte väljer det.

Det som är viktigt för mig är att jag ser till att tjäna så pass att jag skulle klara hästen ekonomiskt även om jag blir dumpad, men jag ser det inte som viktigt att "skydda" min sambo från att hästen de facto är dyr i drift. Frågan är aldrig uppe till diskussion, i alla fall inte på något surt sätt.

I vår familj har jag och maken bara ett lönekonto. Där går alla våra pengar in, makens lön, min lön, mitt studiebidrag, barnens studiebidrag. Sparkonton som vi har är gemensamma. Alla pengar som dras in i vår familj räknas som gemensamma.

Det har aldrig någonsin varit tjafs om vad hästarna kostar eller att de varit dyra. Jag och 2 av våra 3 barn rider och det är dyrt. Men min man vill inte vara utan hästar och jobbar mycket runt omkring dem även om han inte rider på dem.

Men, hur har du råd att betala hästen själv om du inte jobbar? :confused:

Som sagt man skall kunna betala den själv om det behövs och jag jobbar ibland å har en rejäl buffert så skulle jag bli tvungen att betala alla mina räkningar ink hästen själv så skulle jag klara av det, sen skulle jag börja arbeta med och ser då inga problem med att betala själv men det är min ekonomi finns ju många som jobbar och ändå inte klarar av att betala vad en häst kostar/månad och är då beroende av föräldrar sambo som hjälper till att betala vilket jag tycker är fel, iaf när det gäller dem rullande kostnaderna sen jag kan förstå om man kan behöva låna pengar av sina nära och kära om det händer hästen något för även om den är försäkrad kan det bli måååånga tusenlappar att betala på ett bräde.

Precis så är det här med.. Är så skönt tycker jag:)

Vi har gemensam ekonomi jag och min sambo. Hästarna står här hemma på vår gemensamma gård..Sambon är inte intresserad av häst... Däremot jagar han riktigt mycket. Både hemma och i väg på jaktresor... Så kostnaden för våra respektive hobby går ungefär på ett ut... frågan är om inte hans är dyrare.. Om man räknar in allt... bensin, resor, arrenden, fällavgifter, hundar.. you name it..

Eftersom det är jag som i snitt drar in mest pengar i månaden så är det ingen diskussion om att hästarna kostar pengar.

Jag är sambo och vi har helt delad ekonomi. Det är aldrig ngt tjafs om kostnaderna för hästarna. Jag var 15 år när vi träffades och har hållt på med hästar i hela mitt liv. Det klargjordes från början att detta är min livsstil och att det kostar pengar och tar tid. Min sambo är underbar och unnar mig detta utan förbehåll. Han vet att jag aldrig skulle kunna ändra på mig.

Hade han inte accepterat mitt val av livsstil så hade han haft chansen att sticka i många år nu :D Det har aldrig varit tal om ngt annat än delad ekonomi och det fungerar bra för oss.

Mvh Jate Volim

I vår familj har jag och maken bara ett lönekonto. Där går alla våra pengar in, makens lön, min lön, mitt studiebidrag, barnens studiebidrag. Sparkonton som vi har är gemensamma. Alla pengar som dras in i vår familj räknas som gemensamma.

Det har aldrig någonsin varit tjafs om vad hästarna kostar eller att de varit dyra. Jag och 2 av våra 3 barn rider och det är dyrt. Men min man vill inte vara utan hästar och jobbar mycket runt omkring dem även om han inte rider på dem.
Precis så har vi det med. Döttrarna delar ut tidningar och deras gemensamma lön går in på vårt gemensamma familjekonto och bidrar till deras egna ponnier tävlingar o träningar.
Har haft gemensam ekonomi i 20 års tid med o utan hästar :p

Jag och min sambo har delade konton. Jag betalar för mina hästar själv. När jag bodde hemma betalade mina föräldrar. Flyttade hemifrån när jag gick sista året på gymnasiet och då började jag även ta ansvar för hästarna fullt ut. ;)

Hur kan du ha råd att ha häst om du inte jobbar? Får man verkligen ha hästar och djur om man går på bidrag? :confused:

Nu har jag ingen häst längre men när jag hade betalade mamma och pappa. Syster har fortfarande häst och den betalar mamma och pappa.

Detta syftar mer åt ni som lever i par/familj men alla är såklart välkomna att svara.

Hur håller ni koll på er vad er/a hästar kostar och vem som betalar? Eller är det för er helt irrelevant vad hästeriet enskilt kostar och vem som betalar det? Blir det någon gång tjafs om att hästarna kostar mycket? Hur löser ni det?

Jag är för delad ekonomi men vill ändå ha min häst "för mig jsälv" sas. Jag vill ha exakt koll på vad han kostar varje månad och jag vill åtm veta att jag har råd att betala honom helt själv. Jag vill aldrig att han ska hamna i kläm för att jag inte har råd att ha hand om honom utan är beroende av någon annans försörjning. Detta grundar sig troligtvis till 100 % i min uppväxt, ingen ska kunna gnälla över att min häst kostar pengar vilket den inte kan om det är jag som betalar.

Typ ett hästkonto ditt en viss summa av min lön förs över och försörjer min häst. Och att antingen sammanslaget eller på ett sparkonto bredvid ha en buffert för oförutsedda händelser rörande hästen.
Jag betalar hästarna. Det är mitt intresse och därför mitt jobb att betala dem. Då talar jag om hästarnas foder, hovslagare, försäkring, utrustning etc. Visst glider det lite eftersom maken och jag delar på övriga räkningar (stallelen ligger ju på den vanliga elräkningen t ex.) Men i huvudsak så ansvarar jag för hästkostnaderna.

Om hästen står hemma på din och partnerns gemensamma gård, övergår det mitt förstånd hur man skulle kunna säga exakt vilka kostnader som kan räknas som hästkostnader. Tex de pendlingskostnader den bostadsformen ev medför för både dig och partnern, hur räknas de?

Jag vet iofs exakt vad hästhållningen kostar (det står på fakturor och kvitton från inack.stallet, hovis, tränaren, hästsportbutiken etc), och de kostnaderna räknas som fasta i vår ekonomi. Kostnaden för hästen är ca 10 ggr min partners hobbykostnader. Vi är båda glada att inte bådas hobby är lika dyr! :D

Jag har absolut inte "billigaste möjliga" som policy för min hästhållning. :p Min partner vet mycket väl att det skulle kunna vara billigare, och han vet varför jag inte väljer det.

Det som är viktigt för mig är att jag ser till att tjäna så pass att jag skulle klara hästen ekonomiskt även om jag blir dumpad, men jag ser det inte som viktigt att "skydda" min sambo från att hästen de facto är dyr i drift. Frågan är aldrig uppe till diskussion, i alla fall inte på något surt sätt.

Jag syftar på det du nämner i sista stycket - även om det inte ens finns i min tankevärld att vi skulle bryta (nähä :angel:) så måste jag tänka på min häst, han får under inga omständigheter drabbas av en för dålig ekonomi.

Och ja, jag kanske ändrar uppfattning om att betala hästen själv. Blivande sambo (nåja, vi går händelserna lite i förväg här ;)) kontrande direkt med "Varför då?" när jag sa att jag ville betala hästen själv. Min kära far har inte riktigt den inställningen till hästarna och det har man fått höra både en och femhundratusen gånger....

Som tur är har pojkvännen en rätt krävande och inte minst lika farlig hobby som jag själv. Förutom att han är den mest sympatiska människan jag har träffat såklart så det blir säkert inga problem :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 076
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att... 2
Svar
39
· Visningar
6 350
Senast: sona
·
Hästmänniskan Skulle behöva råd från er hästmänniskor om vilket beslut som är klokast. Min situation ser ut såhär: Jag pluggar i Uppsala, dvs... 2
Svar
28
· Visningar
3 477
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Skulle behöva lite av era tankar ang. något som är svårt för mig. Jag bor med min sambo i villa, vi har gemensam ekonomi nu(än så... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
16 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka