Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Unafraid

Trådstartare
Jag citerar mig och @niphredil , då vi började diskutera i en annan tråd.
Det har förekommit ironiska kommentarer om klimatstrejken på FB. Ironin är trist, men jag tycker ändå att det finns sanning. Kommer alla dessa barn och ungdomar att sluta konsumera? Eller är det föräldrarnas ansvar?

Självklart deras föräldrar. Men attityd hos BÅDE barn och föräldrar måste ändras. För skulle barnen själv säga "min mobil duger några år till, så jag vill inte ha en ny!" Eller "kan vi inte köpa nya kläder på loppis istället" så skulle nog många föräldrar hänga på.

Och jag tror verkligen inte alla som strejkande är beredd att göra det. Tyvärr.
Nej, där ligger det på föräldrarna. Man kan inte lägga ansvaret för en sån förändring på barnen.
Jag tycker barnen måste vara med på det. Att gå från att få nya märkeskläder när dom pekat till att bara handla på loppis är grymt om inte barnen är med på det. Jag tänker typ högstadiet. Om barnet kommer i en loppis-jacka till skolan och skäms, då fungerar omställningen dåligt.
Alla måste samarbeta och hjälpas åt, ansvaret ligger på alla individer. Såklart ökar ansvaret med ålder, men bara för att man är under 18 så betyder det inte att man slipper bidra.
Fast det handlar snarast om att föräldrar behöver ta ansvar för hur de fostrat sina egna barn! De kan inte skylla på att barnen velat ha X eller Y, det är föräldrarna som har mest makt och som har satt standarden. Inte barnen.

Det de här vuxna håller på med nu är bara genomlöjligt - de skyller på barnen för den livsstil de själva vant dem vid.
 
Jag citerar mig och @niphredil , då vi började diskutera i en annan tråd.
Det har förekommit ironiska kommentarer om klimatstrejken på FB. Ironin är trist, men jag tycker ändå att det finns sanning. Kommer alla dessa barn och ungdomar att sluta konsumera? Eller är det föräldrarnas ansvar?

Knappast troligt att de ungdomar som strejkar "för miljön" kommer att göra några större förändringar i sina vardagsliv för att främja just miljön. Ett fåtal kanske gör det, men i övrigt? Nope.

Har också sett de där fb-statusarna och om än ironiska, så ligger där mer än ett korn sanning i dem.
 
Jag tycker det verkar som många unga är redo för förändring men det är klart att det är vuxnas ansvar till största del att stå för den förändringen! Sen är det kanske inte är jättekul att inte få lika mycket nya saker som man är van vid eller kanske inte flyga iväg på utlandssemestrar i samma utsträckning osv men jag tror många unga är väldigt rädda för klimatet och sin framtid så det går nog bra om man som förälder förklarar varför.

Barn gör som de vuxna så det är absolut föräldrarna som har störst ansvar här. Jag har dock inte sett dessa ironiska statusar det pratas om.
 
ALLA har ansvaret. Är inte det självklart? Generation X Y Z är de mest bortskämda och konsumtionstätaste i historien. Det är de min generation en gång kallade för "framtiden" men jag tror de snarare är vår undergång. Föräldrar har ansvar att lära sina barn, och det är för dessa generationer ett misslyckande skulle jag vilja säga, både deras föräldrar och de själva som föräldrar har misslyckats.

Jag är mer oroad för den extrema konsumtion vi lever i idag än för klimathotet isig. Klimathotsångesten tror jag också är mest utbredd hos dessa generationer som samtidigt är de största konsumenterna idag.

(jag använder inte facebook och jag är inte riktigt säker på vad det där innebär men jag hoppas jag är på rätt spår ändå)
 
Jag tycker det verkar som många unga är redo för förändring men det är klart att det är vuxnas ansvar till största del att stå för den förändringen! Sen är det kanske inte är jättekul att inte få lika mycket nya saker som man är van vid eller kanske inte flyga iväg på utlandssemestrar i samma utsträckning osv men jag tror många unga är väldigt rädda för klimatet och sin framtid så det går nog bra om man som förälder förklarar varför.

Barn gör som de vuxna så det är absolut föräldrarna som har störst ansvar här. Jag har dock inte sett dessa ironiska statusar det pratas om.
Självklart har man mer ansvar som vuxen, men barn och ungdomar kan absolut bidra med mycket. Många bäckar små, inte skräpa ner i naturen, använda grejerna tills dom är utnötta, köpa begagnat osv. (Högstadieelever har ofta egna pengar som de handlar för).
 
ALLA har ansvaret. Är inte det självklart? Generation X Y Z är de mest bortskämda och konsumtionstätaste i historien. Det är de min generation en gång kallade för "framtiden" men jag tror de snarare är vår undergång. Föräldrar har ansvar att lära sina barn, och det är för dessa generationer ett misslyckande skulle jag vilja säga, både deras föräldrar och de själva som föräldrar har misslyckats.

Jag är mer oroad för den extrema konsumtion vi lever i idag än för klimathotet isig. Klimathotsångesten tror jag också är mest utbredd hos dessa generationer som samtidigt är de största konsumenterna idag.

(jag använder inte facebook och jag är inte riktigt säker på vad det där innebär men jag hoppas jag är på rätt spår ändå)
Men konsumtion och klimat går hand i hand. Konsumtion kräver energi -> resurser och förbränning. Föroreningar bidrar också till klimatförändringarna osv. Allt hänger ihop.

Och Sverige är faktiskt inte heller någon bra förebild, vi använder enormt mycket energi/resurser per capita. (Jag spinner vidare lite allmänt, allt är inte svar till dig specifikt.)
 
Men konsumtion och klimat går hand i hand. Konsumtion kräver energi -> resurser och förbränning. Föroreningar bidrar också till klimatförändringarna osv. Allt hänger ihop.

Och Sverige är faktiskt inte heller någon bra förebild, vi använder enormt mycket energi/resurser per capita. (Jag spinner vidare lite allmänt, allt är inte svar till dig specifikt.)
Ja, självklart, det är det jag menar också, men jag är starkt tveksam till om 'folk' verkligen ifrågasätter sin konsumtion, i synnerhet inte de extremt konsumtionstätaste ungdomarna som samtidigt lever med denna nyskapade klimathotsångesten menar jag.
 
Ja, självklart, det är det jag menar också, men jag är starkt tveksam till om 'folk' verkligen ifrågasätter sin konsumtion, i synnerhet inte de extremt konsumtionstätaste ungdomarna som samtidigt lever med denna nyskapade klimathotsångesten menar jag.
Precis! Jag tycker det är kanon att folk bryr sig om klimatet, men inser barn och unga att det innebär stora uppoffringar att "nolla" sina utsläpp? Köpa kläder bara när dom gamla är utnötta? Kanske leva utan bil? Aldrig flyga? Inte köpa frukt som inte är odlad i Sverige? Man kan dra det oerhört långt om man vill.
 
Just Sverige är en av de värsta syndarna vad gäller miljön (trots soppsorteringen). https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/ Earth Overshoot Day är när ett land börjar leva över sina tillgångar för att vara klimatneutrala.

Skulle alla länder konsumera som Sverige behöver vi fyra jordar för att ens gå jämt upp. Jag kan till en viss del förstå ironin. Att strejka, protestera för miljön är bra i sig. Men gör man det med den nyaste iphone i fickan som man bytte för ett år sedan och i kläder gjorda i Kina och åker på utlandssemester, då är det kanske där man ska börja? Det är föräldrarna som betalar så om deras barn säger stop, nej, vi behöver inte konsumera på samma sätt blir nog en del föräldrar inte direkt gråtfärdiga.

Det är fantastiskt att alltfler ungdomar engagerar sig, men det är både industrin och ffa individernas konsumtion som behöver förändras. Idag slänger svenskar tex enorma mängder mat. Bara genom att minska antalet slängd mat kan mycket göras. Minska mängden tropisk frukt som transporteras över halva världen.

Handen på hjärtat, behöver du verkligen den där bananen, ananasen, avokadon eller liknande så ofta. Sluta köpa snittblommor som odlas på andra kontinenter, är fruktansvärt vattenkrävande och förstör det naturliga ekologiska kretsloppet. Slutar individer att köpa bananer då kommer det inte att löna sig att importera bananer. Alt så höjer butiken/importföretaget priset på bananer så att det köps i mindre mängder.
 
Snabbt inhopp här, fastän jag inte har tid egentligen :)
Jag tror att hela den här diskussionen bottnar i vuxnas oförmåga att hantera kritik och rannsaka sig själva. Gretas rörelse pekar ut tidigare generationer som orsak till uppvärmningen (och studier ger dem rätt), men vuxna kan inte riktigt hantera det utan svarar med den här typen av raljerande inlägg. Inga barn föds till materialister, de formas av sin omgivning och sina föräldrar. Mina barn har inte krävt mobiltelefoner; den äldsta fick en av mig. Han bad inte om den, han fick den ändå för att jag tycker att det är bra att han har en. Tråkigt att ungdomar - som visar mognad, engagemang och försöker väcka debatt i frågan - får den här typen av respons. Vi borde ägna oss åt sakfrågan, inte åt förminskande. Politiker borde svara med konkreta handlingsplaner, de här barnen har rösträtt om ett par år. I stället blir det ett barnsligt gräl mellan olika generationer.
 
Jag såg också inlägget på fb och tyckte inte alls det var ett dåligt inlägg, det enda som var synd var den ironiska tonen i inlägget.
Jag tänker att många av de strejkande ungdomarna tycker att miljön är viktig och att de vill vara en del av den utåt sett synliga gemenskapen med ungdomarna för miljön. Vilket är ett fantastiskt bra första steg!
Men jag tror att majoriteten inte vet vad de faktiskt själva kan göra för att påverka, att det inte är politiken som räddar världen utan det är alla vi som bor här som kan göra något. Det är där vi behöver börja.

Skulle alla föräldrar sätta sig ner med sina ungdomar och en liknande lista och gått igenom punkt för punkt vad konsumtionen innebär för miljön då tror jag faktiskt att det skulle kunna göra skillnad.
 
Just Sverige är en av de värsta syndarna vad gäller miljön (trots soppsorteringen). https://www.overshootday.org/newsroom/country-overshoot-days/ Earth Overshoot Day är när ett land börjar leva över sina tillgångar för att vara klimatneutrala.

Skulle alla länder konsumera som Sverige behöver vi fyra jordar för att ens gå jämt upp. Jag kan till en viss del förstå ironin. Att strejka, protestera för miljön är bra i sig. Men gör man det med den nyaste iphone i fickan som man bytte för ett år sedan och i kläder gjorda i Kina och åker på utlandssemester, då är det kanske där man ska börja?

Men det räcker inte. Vi behöver politiska styrmedel och incitament, på massor av olika plan, för att få en ordentlig effekt. Om ansvaret ska ligga på individen - och alla beskylls som icke trovärdiga pga hyckleri - blir ingenting gjort.
 
Jag tänker att många av de strejkande ungdomarna tycker att miljön är viktig och att de vill vara en del av den utåt sett synliga gemenskapen med ungdomarna för miljön. Vilket är ett fantastiskt bra första steg!
Men jag tror att majoriteten inte vet vad de faktiskt själva kan göra för att påverka, att det inte är politiken som räddar världen utan det är alla vi som bor här som kan göra något. Det är där vi behöver börja.

Jag tror inte alls på det där. 16-åringar kör inte bil. De har inga pengar att konsumera för. De äter klimatsmartare än andra generationer. Jag tycker att många har väldigt låga tankar om de unga. Oförtjänt.
 
Det finns ju även rätt många barn och ungdomar som inte alls ser vikten av att ha nya kläder eller flyga utomlands på semestern, men vars föräldrar gärna gör det. Vem är det egentligen som lär den yngre generationen att man "ska" en massa saker?

Det är tex väldigt mycket vanligare att yngre människor väljer bort kött av klimatskäl.
 
Jag tror inte alls på det där. 16-åringar kör inte bil. De har inga pengar att konsumera för. De äter klimatsmartare än andra generationer. Jag tycker att många har väldigt låga tankar om de unga. Oförtjänt.

Många 16 åringar kör moppe/epa och de vill ofta ha skjuts åt höger och vänster, de vill ha nya saker och huruvida de äter klimatsmart kan jag inte svara på.
Ungdomarna är ett resultat av deras uppfostran absolut! Men varje gång de vill ha en ny tröja gör de ett val oavsett vem som betalar och det är det jag menar, man måste behandla primärproblemet inte sekundärproblemet. De måste få den kunskap som de inte har.

Sen finns det självklart ungdomar som är otroligt medvetna och kämpar för miljön på alla sätt de kan! Självklart!
 
Jag tror rätt många unga hade valt bort saker för klimatets skull om dom fick en ordentlig förklaring. Beroende på ålder krävs det ju också olika sätt att förklara på, såg ett klipp häromdagen där man visade barn vad som hände med kläder som dom slängde/skänkte, man sa inte "det är dåligt att köpa nya kläder hela tiden" utan man visade hur mycket kläder det faktiskt blev, visade att kläderna faktiskt oftast inte hamnade hos behövande människor och berättade hur mycket kläder som bara bränns upp.
 
Men varje gång de vill ha en ny tröja gör de ett val oavsett vem som betalar och det är det jag menar, man måste behandla primärproblemet inte sekundärproblemet. De måste få den kunskap som de inte har. Sen finns det självklart ungdomar som är otroligt medvetna och kämpar för miljön på alla sätt de kan! Självklart!

Jag har bara så svårt att förstå att de utmålas som klimatbovar. De kan omöjligt vara skyldiga till särskilt stora utsläpp med tanke på att många går i skolan, de har inga pengar, de åker buss/går/cyklar när de ska någonstans, de har inte råd att åka på semestrar, osv. Föräldrarna kan ju göra de absolut största klimatbesparingarna, sett till person. Varför driver inte de kampanj?
 
Jag har bara så svårt att förstå att de utmålas som klimatbovar. De kan omöjligt vara skyldiga till särskilt stora utsläpp med tanke på att många går i skolan, de har inga pengar, de åker buss/går/cyklar när de ska någonstans, de har inte råd att åka på semestrar, osv. Föräldrarna kan ju göra de absolut största klimatbesparingarna, sett till person. Varför driver inte de kampanj?
Jag har aldrig påstått att de är klimatbovar, vad jag menar är att många strejkar utan att kanske ha grundläggande kunskap om vad de själva kan göra.
 
Jag har aldrig påstått att de är klimatbovar, vad jag menar är att många strejkar utan att kanske ha grundläggande kunskap om vad de själva kan göra.

Är du säker på det? Jag skulle gissa på tvärtom - att de är betydligt mer upplysta än äldre. Därför att det är de som får ta smällen om 50 år. De känner en helt annan ångest och desperation än dagens föräldrar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 156
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 741
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 344
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp