Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Jag kan inte förklara vem som skrev vad. I korthet går det ut på att hata Greta i största allmänhet och kalla henne nedsättande saker. I övrigt går det ut på att som skrivits ovan göra sig lustig över att även dessa ungdomar är en del av samhället och därmed sitter fast i den konsumtionshysteri som hela samhället bygger på.

Det där är ju inte sant!

Det är i princip en lista på saker att avstå från, som resor, nya mobiler, nya kläder i parti och minut, skjuts hit och dit för att träffa kompisar osv osv. Står inte ett enda ont ord om vare sig Greta eller andra ungdomar, mer en ironisk upplysning till tonåringarna om vad de förväntas avstå från nu när de skolstrejkar "för miljöns skull".
 
Jag tycker faktiskt att vissa av er är lite orättvisa mot min generation, ungdomarna. Visst vi är unga, dumma och har inte alls den livserfarenheten som vuxna har. Samtidigt så läser vi sjukt mycket om klimatförändringen, hur vi påverkar den, hur vi kan hjälpa till att få stopp på den, olika energikällor etc. Det är ett faktum att vi är mer pålästa om klimatförändringar i vår unga ålder än vad till exempel mina föräldrar var. Det finns till och med vissa vuxna som fortfarande nekar klimatförändringarna (självklart kan det finnas ungdomar med men det är betydligt fler vuxna). Att vi är så pålästa redan nu tror jag kommer hjälpa klimatet jättemycket då vi läser så mycket kring det och många tänker på hur vi konsumerar också. Det är till exempel fler och fler som blir vegetarianer eller som vill äta mer vegetariskt hemma. Självklart finns det dem som bara köper och köper, åker runt i världen och konsumerar mycket men det finns det i alla generationer och många har även varit såna som yngre.
 
Det där är ju inte sant!

Det är i princip en lista på saker att avstå från, som resor, nya mobiler, nya kläder i parti och minut, skjuts hit och dit för att träffa kompisar osv osv. Står inte ett enda ont ord om vare sig Greta eller andra ungdomar, mer en ironisk upplysning till tonåringarna om vad de förväntas avstå från nu när de skolstrejkar "för miljöns skull".
Nähä så du har inte sett alla dessa hatfulla kommentarer? Det är tur för dig. Jag har sett dem i överflöd.
 
Jag citerar mig och @niphredil , då vi började diskutera i en annan tråd.
Det har förekommit ironiska kommentarer om klimatstrejken på FB. Ironin är trist, men jag tycker ändå att det finns sanning. Kommer alla dessa barn och ungdomar att sluta konsumera? Eller är det föräldrarnas ansvar?

Vet inte hur många inlägg det finns, såg bara ett från en moderat som jag tolkade det hånade ungdomarna som engagerar sig, men visst det är väl inte det partiet jag kopplar som det som bryr sig mest om miljö/klimat. Men visst jag tror inte heller att alla ungdomar kommer förändra sig och sluta resa eller vilja ha nya saker.

Svårt att lägga det ansvaret på föräldrarna, den generella medelsvensken är enligt min gissning inte så insatt/bryr sig så mycket. Jag tror att det i många fall är ungdomarna som har mer kunskap än sina föräldrar.
 
Självklart har man mer ansvar som vuxen, men barn och ungdomar kan absolut bidra med mycket. Många bäckar små, inte skräpa ner i naturen, använda grejerna tills dom är utnötta, köpa begagnat osv. (Högstadieelever har ofta egna pengar som de handlar för).

Jag tänker att en ungdom som väljer att strejka - eller göra andra stora aktioner - för miljön, också bör göra egna förändringar i vardagslivet.
Om personen ska visa att den är allvarlig med det den säger.
 
Jag har ärligt inte läst FB inlägget, men jag håller med om att det inte är främst ungdomars ansvar - särskilt om de är för unga för att rösta fram den politiken de är desperata efter. Och det är 'vuxna' som står för majoriteten av konsumtion, av den enkla anledningen att de är majoriteten av befolkningen. Det är vuxna som röstar fram politiker som för en politik där sänkt skatt tex prioriteras framför en miljövänlig politik som innebär höjda utgifter för de som röstar.

De som är vuxna men inte äldre, har växt upp i ett överflöd som i Sverige på många sätt tas för givet men vilket inte är hållbart i framtiden, det är nog alla överens om. Vi möblerar våra hem med IKEA (inget ont om IKEA jag har själv mycket från dom) men eftersom de är billiga så är de också enkla att slänga. IKEA är faktiskt mycket hållbart. De kan också lagas med lite DIY och fantasi. Vi köper en tröja för 149 kr från H&M och slänger den sedan utan att tänka så mycket på det. Kostade en H&M tröja några nollor till skulle vi ta betydligt bättre hand om den. Men vem vill betala 1490 kr för en HM tröja pga höjd VAT? HM kommer att gå sämre i Sverige om de behöver höja priserna, affärer stängs, folk förlorar jobben. Det är inget politiker kommer att driva.

Det finns mycket information om miljö och klimatförändringar - men hur många byter kanal när det kommer ett reportage, dokumentär eller debatt om klimatet 'eftersom det är så deprimerande'.
Alla vuxna röstar inte med plånboken.
 
Jag tror inte alls på det där. 16-åringar kör inte bil. De har inga pengar att konsumera för. De äter klimatsmartare än andra generationer. Jag tycker att många har väldigt låga tankar om de unga. Oförtjänt.

Det är möjligt att ungdomar inte har pengar att konsumera för.
Och ändå ser man ju att ungdomar byter mobil varje år, och har väldigt mycket kläder i garderoben.
Jo, det finns det som inte har detta, men de är i ärlighetens namn inte lika många som dem som konsumerar överraskande mycket.
 
Det är möjligt att ungdomar inte har pengar att konsumera för.
Och ändå ser man ju att ungdomar byter mobil varje år, och har väldigt mycket kläder i garderoben.
Jo, det finns det som inte har detta, men de är i ärlighetens namn inte lika många som dem som konsumerar överraskande mycket.
I åldern 17-23 så tror jag att jag konsumerade upp alla mina pengar. På shopping. Som 29-åring går de mesta pengarna åt till boende, amortering, sparande osv. Jag tror det är så för många, men jag vet inte? Jag har i alla fall blivit miljösmartare med ålder.
 
Ok, tack! om någon kan ta en skärmdump på det och lägga in så vore det bra!

26829
 
Att man dessutom blundar för det gigantiska problemet att inga tekniska lösningar i världen kan hjälpa mot att vi förökar oss om kaniner. Ekonomin är ju tyvärr uppbyggd på att vi ska bli fler och fler. Det här är också något som måste lösas. Rent krasst så kommer varje ytterligare individ som befolkningen ökas med att skapa klimatproblem (ja och jag vet att jag nu kommer få kommentarer om att vi blir äldre och att det är därför befolkningen ökar men det är ju även så att den unga generationen idag är den största någonsin)

Det här är verkligen det i särklass största problemet. Det är ju såklart en obekväm sanning men vi kommer aldrig komma i bukt med klimatproblemen om jordens människor fortsätter att föröka sig som kaniner. Allt ifrån vattenförsörjning till koldioxidutsläpp skulle kunna lösas om vi blev färre. Och ja, som du säger så om vi blir färre så kommer ju andra följdproblem men nu är det ju just klimatfrågan som diskuteras och det finns ju en lösning - det är bara det att den lösningen är det ingen som vill diskutera.
 
Det här är verkligen det i särklass största problemet. Det är ju såklart en obekväm sanning men vi kommer aldrig komma i bukt med klimatproblemen om jordens människor fortsätter att föröka sig som kaniner. Allt ifrån vattenförsörjning till koldioxidutsläpp skulle kunna lösas om var förre. Och ja, som du säger så om vi blir färre så kommer ju andra följdproblem men nu är det ju just klimatfrågan som diskuteras och det finns ju en lösning - det är bara det att den lösningen är det ingen som vill diskutera.

Fast förutom att det inte är bra för jorden att det är för många människor, så har ju var och en i västvärlden faktiskt ett ansvar att agera hyfsat vettigt (säger den som kör bil och har ridning som hobby...)

För att reflektera över min egen situation:
Jag kör dieselbil. Dieselbilar utpekas just nu som värsta bovarna, men det kommer ju uppgifter om att tillverkningen av batterier till elbilar ingalunda är snällare än dieselbilarna. Det kommer säkert nya uppgifter framöver...
Jag äter en del kyckling. Klimatmässigt inte så dumt, djurskyddsmässigt mer tveksamt. Äter väldigt sällan rött kött, kanske tre-fyra gånger i månaden, så där är jag väl inte så skyldig.
Äter gärna apelsiner och bananer som frukt - miljömässigt tveksamt och skulle vara bättre att byta ut till äpplen och päron.
Min konsumtion av elektronik - tja, jag är 46 år gammal och inne på min fjärde mobiltelefon ever. Så de brukar få hänga med rätt länge. Min bärbara dator är sju år gammal, och så har jag en CD-spelare (för musik) som är fyra år gammal. Fler elektroniska prylar har jag faktiskt inte, och de byts uppenbarligen inte ut särskilt ofta.
Kläder: jag köper jobbkläder så sällan som möjligt, och sliter ut hela vägen (först används de på jobbet, sedan i stallet tills de är slut). Har köpt alldeles för mycket ridkläder, schabrak och så vidare men nu får det vara stopp på det dumma beteendet.
Tvätt: jag har börjat tvätta det mesta i 40 grader. Dels är programmet lite kortare, dels behöver vattnet inte värmas lika mycket och dels kör jag därmed "alltid" full maskin. Det är ingen jättegrej men visst påverkar detta också, sett över ett år eller längre tid.
Utlandsresor/flyg: sker inte, senaste utlandsresan för mig var 2007.
Onödiga bilresor: eftersom jag anser att resande till och från jobbet är nödvändigt, så är det rätt få tillfällen. Jag åker sällan eller aldrig extra för att handla (gjorde det men har skött mig betydligt bättre sedan i höstas då jag gick med i köpstopptråden: har då slutat åka extra på kvällarna till lokala konsum för att köpa sådant som jag "måste" ha direkt - det finns inget man måste ha direkt).
Boende: bor ensam i liten stuga på landet. Värmer med luftvärmepump, har ganska svalt inne och hellre en extra tröja eller filt. Snålt för elräkningen, och samtidigt en fördel klimatmässigt att inte värma upp huset hur mycket som helst.

Så visst, jag är en miljöskurk med "hästeriet" men i övrigt rätt beskedlig.
 
Jag tänker att en ungdom som väljer att strejka - eller göra andra stora aktioner - för miljön, också bör göra egna förändringar i vardagslivet.
Om personen ska visa att den är allvarlig med det den säger.

Och det är det här jag inte fattar, varför det ska villkoras. De är oroliga, många mår dåligt och de har rätt enligt alla större studier - räcker inte det som argument för att vi ska ta dem på allvar?
 
Jag tycker att en stor fördel med att de strejkar är att det kanske kan få fler att reflektera över sitt eget beteende. Jag har börjat fundera på vad jag kan göra för att dra mitt strå till stacken i alla fall.

Tycker det är synd att man i många fall i princip idiotförklarar ungdomarna, visst finns det de som strejkar för att de tycker det är skönt att slippa skolan, men många är också oroliga på riktigt.
 
Den här provocerade mig något så otroligt.
26835


Mannen här följde med sin dotter för att "klimatstrejka". Dock anser han att samhället ska stå för den kostnaden då han enligt egen uppgift säger att han ska begära klimat-vab från Försäkringskassan för det.
Säg mig att det är ett skämt?
 
Jag tänker att en ungdom som väljer att strejka - eller göra andra stora aktioner - för miljön, också bör göra egna förändringar i vardagslivet.
Om personen ska visa att den är allvarlig med det den säger.
Varför tänker du ens tanken? Varför tror du inte att de gör det?

Jag blir trött. Och förbannad.

Jag var en av de där unga som engagerade sig på blodigt allvar i tonåren. Jag hade många kompisar som delade samma tankar och värderingar.

Vi tog med egna muggar till skolfiket eftersom de bara hade engångs. Vi sydde väskor av avlagda kläder. Vi gjorde mängder av saker som var konkreta för att spara miljö och energi. Allt det där som vi jobbade med, kämpade för - det har lagt grunden för de värderingar jag har idag. När vi var 20.000 personer som tågade mot Barsebäck så sådde det frön hos oss.

För oss var det blodigt allvar. Jag tycker att många vuxna är alldeles förfärligt raljanta och inte tror ungdomar om så värst mycket.
Alla ungdomar skolstrejkar inte! Men de som gör de - över hela världen - de gör det sannolikt för att de har ett brinnande engagemang.

Klappa inte unga människor på huvudet. De begriper mer än vi äldre tror.
 
Varför tänker du ens tanken? Varför tror du inte att de gör det?

Jag blir trött. Och förbannad.

Jag var en av de där unga som engagerade sig på blodigt allvar i tonåren. Jag hade många kompisar som delade samma tankar och värderingar.

Vi tog med egna muggar till skolfiket eftersom de bara hade engångs. Vi sydde väskor av avlagda kläder. Vi gjorde mängder av saker som var konkreta för att spara miljö och energi. Allt det där som vi jobbade med, kämpade för - det har lagt grunden för de värderingar jag har idag. När vi var 20.000 personer som tågade mot Barsebäck så sådde det frön hos oss.

För oss var det blodigt allvar. Jag tycker att många vuxna är alldeles förfärligt raljanta och inte tror ungdomar om så värst mycket.
Alla ungdomar skolstrejkar inte! Men de som gör de - över hela världen - de gör det sannolikt för att de har ett brinnande engagemang.

Klappa inte unga människor på huvudet. De begriper mer än vi äldre tror.

Jag tror att många av dem som strejkar gör det pga ett brinnande engagemang.
Men jag är också helt säker på att en del av dem som strejkar gör det utan något speciellt engagemang alls.

Och jag är också helt säker på att en del (många?) av dem som strejkar har en livsstil som tär mer än strikt nödvändigt på miljön.
Krasst?
Ja, kanske det.
 
Jag tror att många av dem som strejkar gör det pga ett brinnande engagemang.
Men jag är också helt säker på att en del av dem som strejkar gör det utan något speciellt engagemang alls.

Och jag är också helt säker på att en del (många?) av dem som strejkar har en livsstil som tär mer än strikt nödvändigt på miljön.
Krasst?
Ja, kanske det.
Ja, var du krass och cynisk - men torgför det inte.
Du förminskar andra. Unga personer som är vår framtid och som vill förändra. Vad gör det för nytta?? Mer än sårar och förminskar?

Varför är du inte LYCKLIG över att det finns NÅGRA som faktiskt engagerar sig?
Det är en allvarligt menad fråga till dig och till alla andra som stämmer in i din kör. .
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 450
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 784
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 430
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp