Bukefalos 28 år!

Vem har ansvaret för miljön/klimatet?

Är du säker på det? Jag skulle gissa på tvärtom - att de är betydligt mer upplysta än äldre. Därför att det är de som får ta smällen om 50 år. De känner en helt annan ångest och desperation än dagens föräldrar.
Nej jag är inte säker alls.
Det jag grundar mina tankar på är delvis egna erfarenheter av den generationen som uppfostrar dagens unga. Grundläggande värderingar kommer ofta från hemmet och den uppväxten man haft. Med det sagt menar jag att det finns mycket för många att lära om miljön, både bland äldre och yngre. Sen hoppas och tror jag att du har rätt, en förändring är på g med Greta i spetsen vilket är fantastiskt! Sen finns det alltid de som är med av passion för frågan och de som är med bara för att de vill vara med.

Fast det betyder ju inte att dom inte vill lära sig? jag menar det är väl inget som säger att man måste veta allt innan man strejkar? det kan ju lika gärna va startpunkten för många
Absolut, precis det jag skrev i mitt första inlägg :)
 
ALLA har ansvaret. Är inte det självklart? Generation X Y Z är de mest bortskämda och konsumtionstätaste i historien. Det är de min generation en gång kallade för "framtiden" men jag tror de snarare är vår undergång. Föräldrar har ansvar att lära sina barn, och det är för dessa generationer ett misslyckande skulle jag vilja säga, både deras föräldrar och de själva som föräldrar har misslyckats.

Jag är mer oroad för den extrema konsumtion vi lever i idag än för klimathotet isig. Klimathotsångesten tror jag också är mest utbredd hos dessa generationer som samtidigt är de största konsumenterna idag.

(jag använder inte facebook och jag är inte riktigt säker på vad det där innebär men jag hoppas jag är på rätt spår ändå)

Mina foraldrar ("baby boomers", alltsa generationer innan X Y Z) har utan overdrift minst 50 kaffekoppar. Flertalet serviser - inklusive en som BARA anvands till jul och paskmat. De ar tva personer som bor i ett 250 kvm hus, dar de har grejer att de TVA bilarna parkeras pa uppfarten istallet for i garaget.
jag tror det ar hyfsats typiskt att baby boomers vaxte upp med intrycket att materiella agodelar ar en del av att leva ett framgangsrikt medelklassliv - jag ser inte alls detta akumulationsbeteende hos mina jamlikar i 20-arsaldern - istallet reser vi valdigt mycket.

Tanker inte gora generationskrig av den har traden, men maste reagera nar jag upplever att ett finger pekas orattvist.
 
Sen finns det alltid de som är med av passion för frågan och de som är med bara för att de vill vara med.

Visst, men är det så illa då? Jag bara känner att vi ställer så sjukt höga krav på våra ungdomar. Vi borde vara löjligt stolta över dem, de har placerat Sverige på kartan, de har startat en världsrörelse och Greta har nominerats till fredspriset. Hon har pratat i Davos, på Skvalan, med Macron och Löfvén. Ändå är det inte good enough, enligt folk som delar ironi på nätet. Vad förväntar man sig? Jag kan känna mig ledsen över det.
 
Visst, men är det så illa då? Jag bara känner att vi ställer så sjukt höga krav på våra ungdomar. Vi borde vara löjligt stolta över dem, de har placerat Sverige på kartan, de har startat en världsrörelse och Greta har nominerats till fredspriset. Hon har pratat i Davos, på Skvalan, med Macron och Löfvén. Ändå är det inte good enough, enligt folk som delar ironi på nätet. Vad förväntar man sig? Jag kan känna mig ledsen över det.

Precis, i alla generationer och grupper sa finns det ju ledare och foljare, och det ar val himla mycket battre att folk foljer nagon som predikar om miljon an nagon tuffing i rokrutan liksom?
 
Mina foraldrar ("baby boomers", alltsa generationer innan X Y Z) har utan overdrift minst 50 kaffekoppar. Flertalet serviser - inklusive en som BARA anvands till jul och paskmat. De ar tva personer som bor i ett 250 kvm hus, dar de har grejer att de TVA bilarna parkeras pa uppfarten istallet for i garaget.
jag tror det ar hyfsats typiskt att baby boomers vaxte upp med intrycket att materiella agodelar ar en del av att leva ett framgangsrikt medelklassliv - jag ser inte alls detta akumulationsbeteende hos mina jamlikar i 20-arsaldern - istallet reser vi valdigt mycket.

Tanker inte gora generationskrig av den har traden, men maste reagera nar jag upplever att ett finger pekas orattvist.
Logikvurpa - vem har curlat in de generationerna jag pekar på? Jo, babyboomers -> generation X Y och Z. Viss del av naturlig utveckling, men till stora delar en generation som satte en megastor curlad generation till världen och med den startades en osannolik konsumtions, teknik och aningslös miljöutveckling fart.
 
Visst, men är det så illa då? Jag bara känner att vi ställer så sjukt höga krav på våra ungdomar. Vi borde vara löjligt stolta över dem, de har placerat Sverige på kartan, de har startat en världsrörelse och Greta har nominerats till fredspriset. Hon har pratat i Davos, på Skvalan, med Macron och Löfvén. Ändå är det inte good enough, enligt folk som delar ironi på nätet. Vad förväntar man sig? Jag kan känna mig ledsen över det.

Nej jag har aldrig påstått det heller. Som jag skrev i mitt första inlägg är det ett fantastiskt bra första steg att vara med och strejka.
Men strejken löser inte problemet där krävs kunskap. Kunskap som vissa som strejkar har och vissa inte. Kunskap som är de vuxna runt omkring ungdomarnas ansvar att förmedla. Kunskap som ungdomarna behöver för att kunna göra miljömedvetna väl. Saknas kunskapen är det relevanta frågor att ställa om man behöver en ny telefon, nya kläder eller åka till Thailand.

Vilket fb inlägget tog upp, inlägget var skriven i en ironisk och onödig ton men det var inte helt ute och cyklade gällande faktabiten.
 
Men strejken löser inte problemet där krävs kunskap. Kunskap som vissa som strejkar har och vissa inte.

Jag tror inte att ens att nuvarande kunskap räcker särskilt långt. Det krävs politiska strukturer, styrmedel och incitament. Det måste vara möjligt att leva klimatsmart - om vi ens någonsin kommer överens om vad klimatsmart är. Är det att byta bilen mot en elbil? Skippa köttet? Strunta i bananerna? Sätta solpaneler på taket? osv.
 
Men det räcker inte. Vi behöver politiska styrmedel och incitament, på massor av olika plan, för att få en ordentlig effekt. Om ansvaret ska ligga på individen - och alla beskylls som icke trovärdiga pga hyckleri - blir ingenting gjort.

Problemet är att de flesta incitament som införs av politiker missgynnar någon. Ta den höjda bensinskatten, förslaget på höjd flygskatt och den negativa opinion som bildats mot det. Tyvärr kan inte politiska styrmedel gynna alla och därför kommer de att bli impopulära. Höj VAT särskilt på varor som frukt och blommor och det kommer att innebära höjda priser på varor vilket kommer bli extremt impopulärt. Se bara hur det var när PostNord införde avgiften på 80 kr på importer från Kina. Mobiler är bland det mest miljöovänliga som finns. Inte bara skövlas skog och berg när man bryter efter råvaror (för det mest i Afrika) sedan transporteras de över halva jorden till Kina där de produceras (med miljöförstörande metoder) för att sedan skeppas över den andra delen av jorden till Sverige. Så, höj VAT på mobiler så de kostar 15,000. Det kommer att minska antalet mobiler betydligt. Det kommer också bli extremt impopulärt. Och de politiska partier som ansvarar för prishöjningar kommer att röstas ut. Det är nackdelen med demokratier. Det är svårt att ta kortsiktiga beslut som missgynnar väljarna för att på lång sikt positivt inverka på klimatet och miljön.

Ja politiska styrmedel är nödvändiga, men samtidigt kan inte individen abdikera sitt ansvar med att säga att det är inte mitt fel. Vill man göra något, rösta fram partier som driver en politik som är miljövänligt. Men det kommer inte att göras eftersom individer röstar på partier som gynnar dem personligen. Det är därför det inte kommer att göras tillräckligt mycket förrän det är försent och alla skriker om varför ingen gjorde något i tid.

Nej de ungdomar som strejkar för miljön är inte hycklare. De är allvarliga och det är fantastiskt att de för upp miljön på den politiska agendan. Men! Notera att strejkerna, något otroligt positivt, försvann från första sidorna pga ett fruktansvärt terroristdåd. Så länge världen är så fokuserad på hat och xenofobi kommer miljön komma på andra plats och det glöms bort att det är ett globalt fenomen länder måste arbeta tillsammans med, inte prioritera andra faktorer som religion och etnicitet.
 
Ja politiska styrmedel är nödvändiga, men samtidigt kan inte individen abdikera sitt ansvar med att säga att det är inte mitt fel. Vill man göra något, rösta fram partier som driver en politik som är miljövänligt.

Absolut, individen har ett ansvar också och jag har inget enkelt svar på ditt påpekande om komplexiteten i frågan. Däremot hade jag hellre sett att föräldern som skrev det ironiska inlägget i stället hade satt sig ner med barnen och gått igenom uppoffringar som hela familjen är beredd att göra, tillsammans. Vad är rimligt? Hur kan vi alla bidra? Ju fler som gör det, och ju fler som talar om problemen seriöst, desto mer effekt tror jag.
 
Mina foraldrar ("baby boomers", alltsa generationer innan X Y Z) har utan overdrift minst 50 kaffekoppar. Flertalet serviser - inklusive en som BARA anvands till jul och paskmat. De ar tva personer som bor i ett 250 kvm hus, dar de har grejer att de TVA bilarna parkeras pa uppfarten istallet for i garaget.
jag tror det ar hyfsats typiskt att baby boomers vaxte upp med intrycket att materiella agodelar ar en del av att leva ett framgangsrikt medelklassliv - jag ser inte alls detta akumulationsbeteende hos mina jamlikar i 20-arsaldern - istallet reser vi valdigt mycket.

Tanker inte gora generationskrig av den har traden, men maste reagera nar jag upplever att ett finger pekas orattvist.
Personer i 20-årsåldern, har oavsett generationstillhörighet, aldrig varit i den positionen att de börjar ackumulera ägodelar.

Det är först i samband med att man har avslutat sin utbildning, fått ett rimligt fast jobb, och en fast bostad, som man eventuellt börjar ackumulera ägodelar. Och den ackumulation kan ske på flera olika sätt. Att köpa är bara ett.
Tänk på att din föräldrageneration också hade en föräldrageneration o.s.v., som nu är borta, och som lämnat efter sig en del saker.

När jag var i 20-årsåldern, så reste mina jämnåriga också en hel del. En stor skillnad var att man t.ex tågluffade, för de allra flesta så var flygbiljetter till andra kontinenter helt enkelt för dyrt. Och reste man ändå rejält långt med flyg, så gjordes det en gång, inte många gånger.

I viss mån, så kan resandet vara värre ur miljösynpunkt, än det där att man har fler än en matservis. Det är ofta arvegods det handlar om, snarare än nyköpt och nytillverkat.
 
Absolut, individen har ett ansvar också och jag har inget enkelt svar på ditt påpekande om komplexiteten i frågan. Däremot hade jag hellre sett att föräldern som skrev det ironiska inlägget i stället hade satt sig ner med barnen och gått igenom uppoffringar som hela familjen är beredd att göra, tillsammans. Vad är rimligt? Hur kan vi alla bidra? Ju fler som gör det, och ju fler som talar om problemen seriöst, desto mer effekt tror jag.

Jag har ärligt inte läst FB inlägget, men jag håller med om att det inte är främst ungdomars ansvar - särskilt om de är för unga för att rösta fram den politiken de är desperata efter. Och det är 'vuxna' som står för majoriteten av konsumtion, av den enkla anledningen att de är majoriteten av befolkningen. Det är vuxna som röstar fram politiker som för en politik där sänkt skatt tex prioriteras framför en miljövänlig politik som innebär höjda utgifter för de som röstar.

De som är vuxna men inte äldre, har växt upp i ett överflöd som i Sverige på många sätt tas för givet men vilket inte är hållbart i framtiden, det är nog alla överens om. Vi möblerar våra hem med IKEA (inget ont om IKEA jag har själv mycket från dom) men eftersom de är billiga så är de också enkla att slänga. IKEA är faktiskt mycket hållbart. De kan också lagas med lite DIY och fantasi. Vi köper en tröja för 149 kr från H&M och slänger den sedan utan att tänka så mycket på det. Kostade en H&M tröja några nollor till skulle vi ta betydligt bättre hand om den. Men vem vill betala 1490 kr för en HM tröja pga höjd VAT? HM kommer att gå sämre i Sverige om de behöver höja priserna, affärer stängs, folk förlorar jobben. Det är inget politiker kommer att driva.

Det finns mycket information om miljö och klimatförändringar - men hur många byter kanal när det kommer ett reportage, dokumentär eller debatt om klimatet 'eftersom det är så deprimerande'.
 
"det ironiska inlägget" på facebook - någon som kan förklara för en som inte använder facebook vem som skrev och vad?
Jag kan inte förklara vem som skrev vad. I korthet går det ut på att hata Greta i största allmänhet och kalla henne nedsättande saker. I övrigt går det ut på att som skrivits ovan göra sig lustig över att även dessa ungdomar är en del av samhället och därmed sitter fast i den konsumtionshysteri som hela samhället bygger på.
 
Jag kan inte förklara vem som skrev vad. I korthet går det ut på att hata Greta i största allmänhet och kalla henne nedsättande saker. I övrigt går det ut på att som skrivits ovan göra sig lustig över att även dessa ungdomar är en del av samhället och därmed sitter fast i den konsumtionshysteri som hela samhället bygger på.
Ok, tack! om någon kan ta en skärmdump på det och lägga in så vore det bra!
 
Jag tror inte att ens att nuvarande kunskap räcker särskilt långt. Det krävs politiska strukturer, styrmedel och incitament. Det måste vara möjligt att leva klimatsmart - om vi ens någonsin kommer överens om vad klimatsmart är. Är det att byta bilen mot en elbil? Skippa köttet? Strunta i bananerna? Sätta solpaneler på taket? osv.
Ja det krävs politiska styrmedel. Problemet idag är att man inte verkar ha någon heltäckande vision utan hattar lite här och lite där. Ta de där elbilarna. Vad löser de egentligen? Enligt mig ingenting. Vi bara flyttar runt problemet en aning. Lösningen är inte att alla ska köra elbilar (finns det ens mineral så det räcker till det?). Vi måste börja i en annan ända och se till att energimängden per transportkm minskar och enda sättet jag vet att minska den är att se till att människor åker kollektivt. Dagens situation är löjlig iom att kollektiv pendling mest ses som skolbussar om man kommer utanför storstäderna. Ska jag ta tåget hem från jobbet så måste jag åka antingen 15.12 eller 17.30 :confused: (nej banan är inte full däremellan), blir det lov så ställs tågen in :arghh:. Tar jag bussen så tar det mig 2 timmar och 40 min mer per dag att pendla än med bil. Ska jag åka tåg till Stockholm så räcker det att ha en kompis med i bilen så blir den billigare och det är halva priset att åka buss.
De lösningar som görs idag är inga lösningar eftersom man plockar bort något utan att ge ett alternativ och så här ser det ut inom extremt många områden.
Att man dessutom blundar för det gigantiska problemet att inga tekniska lösningar i världen kan hjälpa mot att vi förökar oss om kaniner. Ekonomin är ju tyvärr uppbyggd på att vi ska bli fler och fler. Det här är också något som måste lösas. Rent krasst så kommer varje ytterligare individ som befolkningen ökas med att skapa klimatproblem (ja och jag vet att jag nu kommer få kommentarer om att vi blir äldre och att det är därför befolkningen ökar men det är ju även så att den unga generationen idag är den största någonsin)
 
Så, höj VAT på mobiler så de kostar 15,000. Det kommer att minska antalet mobiler betydligt.
Fast det är ju inte så enkelt att ifall någonting blir dyrare så slutar folk att köpa saker. Tvärtom har det visat sig med tex bränsleskatten och höjda priser att det i någon månad minskar försäljningen och folk kör mindre, men inom relativt kort tid är tillbaka på likadana nivåer som innan. Jag tror inte att folk okynnesköper varken mobiler eller någonting annat. De flesta av oss köper en mobil när vi behöver en ny, dvs när den gamla är trasig eller batteritiden är så dålig att vi inte pallar med den längre då den blir opraktisk.

Visst går det att höja momsen på saker, men frågan är om det verkligen spelar någon roll i slutändan mer än att folk tummar på andra saker, vilket i sin tur innebär mindre miljövänlig konsumtion.
 
Jag kan inte förklara vem som skrev vad. I korthet går det ut på att hata Greta i största allmänhet och kalla henne nedsättande saker. I övrigt går det ut på att som skrivits ovan göra sig lustig över att även dessa ungdomar är en del av samhället och därmed sitter fast i den konsumtionshysteri som hela samhället bygger på.
Det inlägg jag syftade på har inget med att hata Greta att göra! Det var mer:
"Till alla som strejkat idag, vad bra att du ska sluta få skjuts överallt, nu kan du cykla. Vad bra att du ska sluta konsumera och åka till Thailand..." Den stilen. Mycket ironi, men samtidigt helt sant, det kommer vara det som krävs av alla, om vi ska försöka vända/sakta ner trenden.
 
Det inlägg jag syftade på har inget med att hata Greta att göra! Det var mer:
"Till alla som strejkat idag, vad bra att du ska sluta få skjuts överallt, nu kan du cykla. Vad bra att du ska sluta konsumera och åka till Thailand..." Den stilen. Mycket ironi, men samtidigt helt sant, det kommer vara det som krävs av alla, om vi ska försöka vända/sakta ner trenden.
Jo jag har också läst sådana inlägg men tyvärr ser man till viss del de där hatiska svaren även på dem då de delas :'(
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 453
Senast: alazzi
·
Relationer Jag har ingen att riktigt prata om det här med och behöver verkligen hitta ett sätt som jag kan hantera det på resten av mitt liv. Så...
Svar
18
· Visningar
8 784
Senast: EmmaW
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 431
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp