Bukefalos 28 Ă„r!

Vem har det kallast?

-12 ute men +15 inne. Jag brukar inte vara frusen av mig. Men nu sitter jag med mjukisbyxor, ylletofflor, t-shirt och varm tröja utanpÄ. Förutom att fingrarna Àr lite kalla nÀr skriver och att jag fryser om armarna dÀr det bara Àr tröjan och inte t-shirt sÄ Àr jag helt ok. Kanske sÀtta pÄ mig en tunn tröja under. Iaf sover jag mycket bra med varmt duntÀcke och katt men vill inte kliva upp pÄ morgonen. Har köpt en varmvattensflaska som kommer fram lagom till att det blir runt 0. SÄ vet inte vad jag ska med den till.
 
Jag tror aldrig jag upplevt -21 som vi hade idag tidigare.
Sambons vÀn har varit hÀr och förhoppningsvis lagat vÄr kakelugn som lÀckt.

Djuren mÄr fint med extra hö.
Det Àr vÀl vÄr golden som haft det vÀrst med tassarna vid promenaderna. Annars Àr hon aldrig kinkig med kyla.
 
Visa bifogad fil 136291

Aaah! Lovar det var sÄhÀr det sÄg ut pÄ förmiddagspromenaden #nofilter

Tid att stÄ och prata en stund med grannen, sniffa och ta det lugnt, ingen jÀkla halsduk som blir blöt och Àcklig över ansiktet. Gött liv!
Efter att ha förfrusit kinderna fler gÄnger Àn det gÄr att rÀkna som liten kan jag inte leva utan min neoprenmask pÄ vintern. Rekommenderas starkt!!!
Jag har slitit ut X antal sedan jag hittade min första pÄ nittiotalet. Gillar inte de med fleecekrage Àven om tanken var god... Jag har klippt lite större hÄl framför munnen pÄ den senaste jag köpte.
UpptÀckte dock att den nya var tunnare Àn den gamla, fattade inte varför jag hade vita flÀckar pÄ kinderna trots att jag tejpat under??? Sedan kom jag pÄ att jÀmföra dem - oj hoppsan, den nya var bara hÀlften sÄ tjock!
Det fick bli dubbla vid -32, dÄ klarade jag mig. :)
 
Med kyla i det citerade menar jag en mer genomsnittlig kyla, definitivt kallare Àn -20 men inte riktigt sÄ extremt som runt -40. Ett exempel frÄn senare Är pÄ teknik som inte alltid varit direkt anpassad för kyla Àr adblue till dieselmotorer till exempel, och nu gÀller vÀl just det exemplet kanske snarare personbilar Àn kollektivtrafik (jag vet till exempel inte vad bussarna kör med) men det Àr alltsÄ snarare pÄ den ganska grundlÀggande nivÄn jag menar att fordon ska ha system anpassade för att klara kyla. I -40 bör man vÀl inte Äka nÄgonstans alls om man inte mÄste.

Med tÄgen sÄ Àr ju problemet ocksÄ att det gÄr i lite ensligt land ibland, hÀnder nÄgot sÄ kan man vara ganska isolerat till och dÄ Àr det inte bara material utan Àven sÄdant som avstÄnd och tillgÀnglighet som spelar in.
Jag har Àndrat mig om den dÀr grÀnsen, fordonen ska klara -40 dÀr det Àr möjligt. Man ska förstÄs helst undvika att resa i -40 men jag tycker ÀndÄ att man bÄde ska utveckla och investera i fordon för sÄpass kalla temperaturer. Inte minst för att det Àr en trygghet att ha fordon som klarar sÄ strÀng kyla som möjligt. Det Àr bra med en sÀkerhetsmarginal. Det kan bli ovÀntat kallt till exempel, dÄ vill man inte bli överraskad med -40 i ett tÄg som inte klarar av det. De nya nattÄgen mellan Stockholm och Narvik ska enligt uttalanden klara -40 till exempel, det var ett av villkoren i upphandlingen. Det Àr ett rimligt krav att ha ÀndÄ tycker jag, efter lite funderande i frÄgan.

Adblue lÄg för övrigt nÀra till hands som exempel eftersom jag hört att vissa haft problem med det nu under den hÀr kylan med sina dieselbilar, och det Àr ett problem som hade kunnat undvikas om systemet varit just bÀttre anpassat för kyla. Vissa Àmnen och material eller system Àr kÀnsligare för kyla Àn andra, och man ska inte nöja sig med dem helt enkelt.
 
Vi har förbrukat mellan 235-317 kWh/dag de senaste fyra dagarna 😅 tror det aldrig gĂ„tt sĂ„ mycket el nĂ„gon dag. Men nu blir det varmare nĂ€sta vecka!
Huuh, har inte ni bytt vĂ€rmesystem ganska nyligen tyckte jag att jag lĂ€ste i den hĂ€r trĂ„den? Jag som tycker vĂ„r förbrukning pĂ„ drygt 700 pĂ„ fem dagar Ă€r mycket 😂
 
Det Àr ju rent förfÀrligt... :nailbiting: Jag har förbrukat 245 kWh den hÀr mÄnaden hittills. Och tyckte jag var rÀtt mycket...

Huuh, har inte ni bytt vĂ€rmesystem ganska nyligen tyckte jag att jag lĂ€ste i den hĂ€r trĂ„den? Jag som tycker vĂ„r förbrukning pĂ„ drygt 700 pĂ„ fem dagar Ă€r mycket 😂
Yes, men vi har tvĂ„ hus pĂ„ fastigheten och i det andra huset har vi varit tvugna att stötta upp med tre el-element, ett el-element i det hĂ€r huset + vĂ€rmeflĂ€kt hos hönsen. SĂ„ jag vill inte ens veta hur mycket ström det hade gĂ„tt om vi inte bytt vĂ€rmesystem i bĂ„da husen 😅 normal förbrukning innan kylan kom Ă€r cirka 130-140 kWh per dag nĂ€r det Ă€r vanlig vinter (typ 10-15 minusgrader). VĂ„r hyresgĂ€st har typ +25 grader inne sĂ„ det gĂ„r en del ström normalt ocksĂ„. 😊
 
Yes, men vi har tvĂ„ hus pĂ„ fastigheten och i det andra huset har vi varit tvugna att stötta upp med tre el-element, ett el-element i det hĂ€r huset + vĂ€rmeflĂ€kt hos hönsen. SĂ„ jag vill inte ens veta hur mycket ström det hade gĂ„tt om vi inte bytt vĂ€rmesystem i bĂ„da husen 😅 normal förbrukning innan kylan kom Ă€r cirka 130-140 kWh per dag nĂ€r det Ă€r vanlig vinter (typ 10-15 minusgrader). VĂ„r hyresgĂ€st har typ +25 grader inne sĂ„ det gĂ„r en del ström normalt ocksĂ„. 😊
Usch, ja. Det Àr inte kul nÀr man mÄste dra igÄng el-elementen... Jag har tre igÄng nu inne i huset, och ett i kattrummet.
 
Usch, ja. Det Àr inte kul nÀr man mÄste dra igÄng el-elementen... Jag har tre igÄng nu inne i huset, och ett i kattrummet.
Nu, vid -27 har jag kunnat stĂ€nga av el-elementet i huset, det klarar vĂ€rmesystemet fint. Eventuellt att det fĂ„r vara igĂ„ng i sovrummet nĂ„gra timmar bara. RĂ€knar med att kunna stĂ€nga av vĂ€rmeflĂ€kt en och de andra elementen imorgon ocksĂ„. 😊
 
Efter att ha förfrusit kinderna fler gÄnger Àn det gÄr att rÀkna som liten kan jag inte leva utan min neoprenmask pÄ vintern. Rekommenderas starkt!!!
Jag har slitit ut X antal sedan jag hittade min första pÄ nittiotalet. Gillar inte de med fleecekrage Àven om tanken var god... Jag har klippt lite större hÄl framför munnen pÄ den senaste jag köpte.
UpptÀckte dock att den nya var tunnare Àn den gamla, fattade inte varför jag hade vita flÀckar pÄ kinderna trots att jag tejpat under??? Sedan kom jag pÄ att jÀmföra dem - oj hoppsan, den nya var bara hÀlften sÄ tjock!
Det fick bli dubbla vid -32, dÄ klarade jag mig. :)

Slipper man fukten i en sĂ„n? I sĂ„ fall, lĂ€nk?! 😁 A-v-s-k-y-r verkligen blött mot ansiktet (och Ă€r antagen inte ensam om det).
 
Hade -27 igĂ„r, och vĂ„rt vatten har frusit. Verkar hopplöst att fĂ„ loss det đŸ€·â€â™€ïž

Ska bli +6 till veckan sÄ dÄ lÀr det vÀl tina iaf
 
Minus 20 ute, men en fin vindstilla dag, norra Östergötland. Betydligt varmare Ă€r onsdagen och torsdagens -13 och 15 m/s i vind. Första dagen pĂ„ de 6 Ă„r vi bott i vĂ„rt nya Älvsbyhus som jag har eldat i kaminen hela dagen, det brukar bli för varmt dĂ„. Hade 22 grader i huset i morse (som vanligt) och 27 grader nu. Hoppas Ă„tminstone huset var billigt idag. AnvĂ€nt en hel del varmvatten i stallet sĂ„ kostnaden drar nog ivĂ€g Ă€ndĂ„...
Min man gillar svalt sÄ han blir nog inte sÄ glad nÀr han kommer in.
 
AlltsÄ jag klagar hur mycket som helst men jag klarar inte detta. Jag fÄr liksom panik. Hela kroppen Àr i nÄt panik-mode.
Bara tanken att det Àr sÄhÀr flera dagar till..
 
JodÄ, den har stÄtt sedan lunch men inget hÀnder

AjdÄ :down:

VÀrmepistol var rÀddningen nÀr ledningen frös rejÀlt ute hos djuren.

HÀr har vattnet bara frusit 2 ggr pÄ 7 Är och det löste sig bÄda gÄngerna med kupévÀrmare som blÄste 1-1/5 h pÄ ledningen dÀr den kommer in.
 
AlltsÄ jag klagar hur mycket som helst men jag klarar inte detta. Jag fÄr liksom panik. Hela kroppen Àr i nÄt panik-mode.
Bara tanken att det Àr sÄhÀr flera dagar till..
Jag blir vÀldigt vÀldigt rastlös av kylan. Jag fryser inomhus och det Àr vidrigt kallt utomhus ocksÄ. Hunden och jag kan inte promenera som vi brukar, och det Àr en massa extra arbete med hÀstarna. Tycker att det Àr svÄrt att ta sig för nÄgot nÀr det Àr sÄ hÀr. NÀr jag vÀl Àr inne vill jag mest sitta under en filt. Sedan har jag Ängest över att bilen inte ska starta ocksÄ. Jag börjar ju jobba igen pÄ mÄndag.
 

Liknande trÄdar

TrÀdgÄrd & VÀxter Lyckades Àntligen idag komma ivÀg till UlriksdalsslottstrÀdgÄrd och har köpt sÄ fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
475
Senast: Acto
·
Mat Eftersom priset pÄ bröd Àr helt galet och mÄnga av oss kÀmpar för att hÄlla hushÄllskassan i schack, sÄ tÀnkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 369
Hemmet Okej, om nÄgra timmar mÄste jag bestÀmma mig! Jag bor i nulÀget i en nyproducerad lÀgenhet som Àr Àr snordyr. 43% av min lön gÄr till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 790
Senast: Nixehen
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) pÄ landet. Jag har idag ett vÀrmesystem med en vedpanna i köket som gÄr till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 242
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • StĂ€nger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp