Bukefalos 28 år!

Vem har det kallast?

När diskmaskinen inte tömmer ur vattnet och det inte är stopp i filtret så börjar man ju undra. Men vattnet rinner undan när man spolar i köket å de bör ju vara samma avlopp? Det är dock en yttervägg så kanske slangen från diskmaskinen till avloppet? Maken var och tog i den men kunde inte känna något.. Lustigt att det skulle hända nu när vi har "varmt"/normal vinter isåfall..
 
När diskmaskinen inte tömmer ur vattnet och det inte är stopp i filtret så börjar man ju undra. Men vattnet rinner undan när man spolar i köket å de bör ju vara samma avlopp? Det är dock en yttervägg så kanske slangen från diskmaskinen till avloppet? Maken var och tog i den men kunde inte känna något.. Lustigt att det skulle hända nu när vi har "varmt"/normal vinter isåfall..
Diskmaskinen tömmer mer vatten på en gång än vad kranen spolar. Testa att hälla upp en hink med vatten som ni sedan tömmer i avloppet i köket. Vi hade fettpropp för några år sedan och då slog det tvärstopp när det blev riktigt kallt.
 
Nu kommer jag säkert låta förnumstig, men var försiktiga om ni eldar mycket kaminer som inte är tänkta att värma mer än några timmar i taget och/eller har premodulskorsten. Jag tycker att jag läser väldigt mycket om bränder just nu. Var försiktiga.

Det är säkrare att kombinera med ett oljefyllda eller element som slås på när kaminen har värmt upp inomhusluften och som håller värmen uppe medan kaminen får vila.
 
Nu kommer jag säkert låta förnumstig, men var försiktiga om ni eldar mycket kaminer som inte är tänkta att värma mer än några timmar i taget och/eller har premodulskorsten. Jag tycker att jag läser väldigt mycket om bränder just nu. Var försiktiga.

Det är säkrare att kombinera med ett oljefyllda eller element som slås på när kaminen har värmt upp inomhusluften och som håller värmen uppe medan kaminen får vila.

”Oljefyllda elelement” ska det stå.
 
Nu kommer jag säkert låta förnumstig, men var försiktiga om ni eldar mycket kaminer som inte är tänkta att värma mer än några timmar i taget och/eller har premodulskorsten. Jag tycker att jag läser väldigt mycket om bränder just nu. Var försiktiga.

Det är säkrare att kombinera med ett oljefyllda eller element som slås på när kaminen har värmt upp inomhusluften och som håller värmen uppe medan kaminen får vila.
Vilan är viktig och sen om man eldar mer än tidigare så måste sotaren komma mycket oftare, helst innan man börjar att intensifiera användandet. Börjar man dessutom elda ”sämre” ved kan det sätta igen ännu fortare. Och skorstensbränder är inte att leka med.
 
Nu kommer jag säkert låta förnumstig, men var försiktiga om ni eldar mycket kaminer som inte är tänkta att värma mer än några timmar i taget och/eller har premodulskorsten. Jag tycker att jag läser väldigt mycket om bränder just nu. Var försiktiga.

Det är säkrare att kombinera med ett oljefyllda eller element som slås på när kaminen har värmt upp inomhusluften och som håller värmen uppe medan kaminen får vila.
Jag försöker följa rekommendationerna om att elda 3-4 timmar och sedan låta svalna lika länge innan man eldar igen. Min kamin har också en maxgräns på 2 kg ved/timme.
 
Jag fick just upp minnen från Facebook. För åtta år sedan hade vi 31.7 minus och huvudsäkringarna gick. Vi bor i hyresrätt och huvudsäkringarna är inlåsta. Vi fick tag på jouren som kom och lagade, men det var några nervösa timmar innan dess..

Idag ska temperaturen gå från -22 till +1 grad. Det kommer bli svinkallt inne under den tiden. Kylan trycks in när temperaturen höjs ute
 
-21 sköna grader nu och enligt SMHI så ska det bli -9 i kväll och kring 0 i morgon 🙌🏻
Upptäckte igår kväll när jag körde igång tvättmaskinen att avloppet i tvättstugan frusit och duschen har inte tinat upp ännu. Hoppas det släpper nu när det blir mildare.
 
-28 ute. 18 inne men vedpannan är startad så snart är det varmare. Vi har aldrig haft svalare än 17 (på morgonen) inne i alla fall.
Sambon sa plötsligt igår att Men varför har jag inte kommit på detta tidigare när det var verkligt kallt? och så gick han och laddade kakelugnen i vardagsrummet och satte igång den.......jag har heller inte tänkt på den, det är åratal sedan vi använde den.
Man tänker aldrig på att den finns, mer än som ett vackert smycke. Vi behöver den inte för värmen, vedpannan håller normalt en bra temperatur i huset om kylan bara är något dygn. Nu hann kylan krypa in.
Det var för övrig väldigt mysig med sprakande från kakelugnen i går kväll.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Lyckades äntligen idag komma iväg till Ulriksdalsslottsträdgård och har köpt så fina blommor till balkongen. Ska resa bort i morgon men...
Svar
9
· Visningar
492
Senast: Acto
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
202
· Visningar
7 517
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 482
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 286
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp