Vem mördade Palme?

Jag har läst att skottet var välplacerat, den som sköt visste vart han skulle sikta för att mörda. Jag tror knappast att Christer P visste hur man säkrast skjuter ihjäl någon.
 
För att Palme "la sig i" för mycket och störde någon annans planer. Jag tror på att det var en yrkesmördare, anställd av en underrättelsetjänst, kanske CIA eller liknande.
 
Tja..vid vanliga mord så brukar ju de närmaste vännerna och släkten vara prio nr ett för polisen, sedan de som uppenbarligen tjänat på händelsen (arvtagare och affärsefterträdare)
Så polisen skulle kanske ta sig en titt bland hans dåvarande kollegor ;)
 
Jag tror inte att Christer Pettersson skulle kunnat i rask takt springa därifrån upp över trappan.
Jag såg ofta CP under denna perioden. Det var sorgligt då han uppenbarligen var rejält nere i sin sjukdom (alkohol)
Så att han smidigt springer uppför en lång trappa tror jag inte på.

Jag tror också på något internt.
Vem tjänar på att Palme försvinner?
 
Jag tror heller inte att det var han. Antigen ljuger Lisbeth Palme av orsaker vi inte känner till, eller så var hon i chock och inte ett pålitligt vittne.

Det är väldigt mycket som inte stämmer. Varför larmades inte alla poliser? Varför tog ingen upp jakten på mördaren? Varför stängdes inte vägar och gränser av? Lisbeth hade enligt vittnen dessutom bytt kläder innan hon ankom sjukhuset, hur gick det till? Varför fanns det flera män med walkie talkies i området?

När en statsminister eller president blir mördad finns mördaren (eller hjärnan bakom mordet) oftast bland de som hade ansvar för säkerheten. De som lät det hända. Säpo informerade inte ens Palme om hur allvarlig hotbilden mot honom var. Det var många människor som visste vart han skulle befinna sig den kvällen och att han inte hade skydd.
Det KAN ju också vara så att Lisbeth mycket väl visste i förväg vad som skulle ske och att det var hon som fick dom att byta sida. Detta kan vara ett fulspel från dag ett i planeringen, varför kan det bara spekuleras i och "den sörjande rödgråtna änkan" har ju tidigare visat sig vara hjärnan bakom en likvidation av maken eller på nåt sätt inblandad.
 
Kan ett fyllo skjuta Sveriges statsminister och inte åka dit på det? Bara det tycker jag talar för att Christer Pettersson inte gjorde det. Att mordet är ouppklarat 30 år senare tyder väl på att det finns högt uppsatta personer som inte vill att det ska klaras upp.

När Anna Lindh blev mördad hade de väl rätt kille efter bara några dagar?
 
Att klara upp mordet på Anna Lindh måste ha varit en helt annan sak. Det gjordes på dagen, på en och kameraövervakad välbefolkad plats och tekniken för bevissäkring var såklart bättre jämfört med 17 år tidigare.

Sant förstås. Tycker ändå det är helt sinnessjukt att man kan mörda Sveriges statsminister och efter 30 år fortfarande gå fri. Det är ändå statsministern vi pratar om, det känns som om det borde varit relevant att sätta in alla insatser som finns.

(Var dock inte ens född då, så min enda bild av Palme-mordet är det man läst i skolan eller hört från andra.)
 
Alltså folk tycks glömma bort vad Olof Palme var för politiker. Han var en kontroversiell politiker med oerhört starka åsikter i saker och ting. Han satt inte bara och tyckte, utan agerade också. han var ju oerhört kritisk mot USA och Vietnamkriget, sen var han för Fidel Castro, vilket knappast USA och CIA uppskattade. Han var även aktiv mot Sydafrikas apartheid. Jag tror som sagt starkt på att det var CIA som mördade honom. Ingen annan rättsstat hade kunnat lura svenska polisen så. Kan tom varit så att CIA betalat Sverige för att göra sig av med honom.
 
Ingen kommer att få reda på vem som mördade Palme iom. att:
1: Den som gjorde det fick uppdraget från en enda person och
2: Den som gjorde det likviderades direkt efteråt innan denne hann träffa någon bara för att
3: Denne var efterlyst och lovligt byte samt
4 Det inte gjordes här i landet.
 
Om det vore CP så tror jag de hade lyckats dumma honom.
Nej jag tror det var något proffs inblandat. Tycker det tyder på det.
 
Vi lär aldrig få reda på svaret, tyvärr.
Nej eftersom inga dokument finns-fanns om beställningen eftersom det aldrig funnits några så lär ingen hitta fakta i något arkiv heller. Dom som vet något och fortfarande lever håller tyst och tar med sig det i graven då många har väldigt mycket att förlora på om fakta kommer i dagen.
 
Vem som tjänade på att Palme försvann? Högersidan säger en del...kan nog äga sin riktighet. S ändrade ju sin politik rätt markant åren efter så...;)
 
Att klara upp mordet på Anna Lindh måste ha varit en helt annan sak. Det gjordes på dagen, på en och kameraövervakad välbefolkad plats och tekniken för bevissäkring var såklart bättre jämfört med 17 år tidigare.

+ Mördaren typ åkte hem till sin mamma (släkting iaf?) och där dessutom betedde sig "avvikande" så det väckte uppmärksamhet typ...
Iaf av vad jag minns kring hur snacket gick på byn...

/Bor i samma ort som mördarens släkting (åtminstone gjorde, denne kan ju ha flyttat), känner en av de som då bodde granne med mördarens släkting....
 
Kan ett fyllo skjuta Sveriges statsminister och inte åka dit på det? Bara det tycker jag talar för att Christer Pettersson inte gjorde det. Att mordet är ouppklarat 30 år senare tyder väl på att det finns högt uppsatta personer som inte vill att det ska klaras upp.
Jag har tidigare inte trott att det skulle vara möjligt, men har nu nästan börjat luta åt att det faktiskt kan ha varit så djäkla simplelt att det är Christer p. som är mördaren. Just för att det är så helt osannolikt...
 
Christer Pettersson.

Lisbet Palme pekade ut honom.

I en konfrontation två och ett halvt år efter skjutningen. Det skulle knappast hålla även om den skötts enligt konstens alla regler och när den inte ens gjorde det, så... Visst är det olika hur vi fungerar när det gäller minne och identifikation, men generellt är det otäckt svårt med vittnesutpekande.

Jag var på en kurs där en och en fick stå med ett fejkvapen och agera polis. Vi fick se varsin film där man inte visste vad som skulle hända, och under filmen skulle man avgöra om man skulle skjuta eller inte genom att trycka på avtryckaren, rekyl och allt för att få rätt känsla. (Ett galet adrenalinpåslag för en som inte är tränad.)

Jag sköt flera skott i någon gisslansituation där det plötsligt var vapen vända mot mig - och jag hade inte för mitt liv kunnat peka ut vem som var gärningsman där. Jag visste knappt om det var en man eller kvinna, inte hur många gärningsmän det var, såg inte att någon stack från platsen. Bara ett totalt tunnelseende utan detaljer. (Jag sköt för övrigt inget vidare heller, och såg först på reprisen att det var en cykelbana bakom där jag lätt kunde ha mejat ner några oskyldiga.)

Men medan jag eller någon annan stod med vapen i handen, satt de andra kursdeltagarna som åskådare. Där behövde man inte ha något adrenalinpåslag, och visste att nu kommer det snart att hända något mer eller mindre dramatiskt. Dvs de/vi kunde helt fokusera på att försöka fånga upp så mycket detaljer som möjligt och sedan redogöra för dem någon minut efter att filmen stannat. Och ändå var det så skrämmande mycket som missades eller missuppfattades, till och med under så bra förutsättningar. Man hörde uppgifter från något annat "vittne" och sedan blev man osäker på vad som var egna minnesbilder eller andras.

Så även om det finns personer som har ett jäkla ansiktsminne, så är det verkligen inget man kan räkna med. Allra minst efter två och ett halvt år. Sedan kan man ju få tro att det var CP ändå om man vill, själv håller jag frågan öppen.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min Samsung A51 börjar bli sliten efter 4 år så jag inser att jag måste börja leta efter en ersättare. Finns det någon som kan hjälpa...
Svar
14
· Visningar
1 112
Senast: Hellhound
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 820
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Blodiga krigsscener, galna danskar och brutala halshuggningar utgör premissen för storfilmen "Stockholm bloodbath". Alba August spelar...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Samhälle Snubblade över en artikel ang den regimkritiska bloggaren Tumso Abdurakhmanov, som redan blivit utsatt för mordförsök i sitt eget hem av...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp