Vem skall betala besiktning vid köp av häst?

S

SBS

Köparen har alltid undersökningsplikt vid köp av häst.
Säljaren har alltid upplysningsplikt vid försäljning av häst.
Vem tycker ni skall betala besiktningen vid ägarbyte, hur hade ni gjort upp om detta?
 
Förhandlingsfråga mellan köpare och säljare, vem som betalar är inte relevant. Däremot är det relevant vem som anlita vet/klinik för undersökning. Och där bör köparens namn stå, om du sen som säljare betalar är helt och hållet upp till dig.

Annars brukar ett normalt tillvägagångssätt vara, att köparen står för fiolerna om allt är normalt. Skulle hästen inte blli godkänd i besiktning, kan säljaren betala och på så sätt få tillgång till aktuella dokument för vidare utredning.
 
Om då säljaren har betalat besiktningen och även beställt besiktningen. Hur blir det då vid en eventuell reklamation beroende på "dolda fel", från köparen. Köparen har undersökningsplikt och måste ju då kunna visa att h*n fullgjort denna plikt.

Vem som betalar/beställer en besiktning borde ju på det sättet vara ganska avgörande, eller?
 
Dolt fel är ett sådant som inte har eller går att upptäckas på ett normalt sett, dvs vid en vet undersökning med tex röntgen. Skulle hästen visa sig ha ett hjärtfel, detta brukar inte komma fram förrän vid en viss träning och kan vara svår att upptäcka vid vanlig undersökning. Dolda fel kan ingen säljare friskriva sig från, men man kan tydligen teckan någon form av försäkring i dessa sammanhang men om det känner jag inte mycket till.

Det är också så att köparen har bevisbördan i dessa fall, där man klart måste bevisa att felet fanns före köpet men alltså inte kunnat upptäckas med en av köparen genomförd undersökning.

Det är köparen som undersökningsplikten, således är det brukligt att köparen väljer och beställer vilken vet/klinik köparen anlitar. Därmed är inget sagt att du inte kan betala för kalaset, det är något du måste prata med köparen om hur ni vil lösa det.
 
Då drar jag slutsatsen att: Vore jag köpare så ter det sig förnuftigast att betala för en besiktning, utifall det sedan visar sig att det finns dolda fel. Tack för dina svar :)
 
Såvitt jag känner till så är det köplagen mellan två privatpersoner som gäller och konsumentköplagen mellan privatperson och näringsidkare. Ingen av lagarna har inskränkningar i "dolda fel", men det finns försäkring mot detta som säjaren kan ta vid en försäljning.
 
Jag var av uppfattningen att mellan privatpersoner kan det förekomma försäljning av vara i befintligt skick. Lars D´s färdigskrivna kontrakt har väl numera utrymme för att avtala bort dolda fel?
 
Jag har blivit avrådd från att använda dessa färdigskrivna kontrakt man köper i hästaffärer, därbland L D´s. :crazy:

Det är inte lätt att förutse hur saker o ting utvecklar sig någon tid efter ett köp/försäljning.
 
Inte fullt ut, kan man avtala bort reklamationsrätten. Däremot kan man avtala dispositioner som en specifik ras kan tänkas dras med, tex eksem för islandshäst som inte behöver inskränka på användbarheten men ändå är en riskfaktor vid köp.

Man har även en stark disposition med kissing spines på tex fullblod, en åkomma som hästen inte behöver ha vid köpet men som kan utvecklas senare.

Då har hästen inte haft åkomman vid köp, utan detta har utvecklats hos köparen och inte funnits hos säljaren.

Många skulle vilja hävda att dessa är dolda fel, fast i princip omöjliga att upptäcka förrän symtomer visar sig.
 
Vad meanr du med en stark disposition runt kissing spines?

Kissing spines är ju ofta det samma som "skit i sadeln", vilket många hästar har mist livet för. Ligger man i så kan man rida dit kissing spines rätt fort! Eller missförstod jag dig?
 
KS kan säkert utvecklas pga skit i sadeln, :D precis som en kotledsinflammation.

Men hos fullblod finns KS som en disposition, och med disposition menas med riskökningsfaktor enkelt uttryckt. Har släktingar till aktuell häst haft dessa problem tidigare, får man anta att dispositionen ökar för individen.

Det här bör man som köpare känna till när man går ut och köper häst, svagheterna i rasen sas. Precis som när man köper bil, ett visst märke har mer problem med elektronik än andra osv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 503
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 208
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hur länge är en genomförd besiktning ”giltig”? Jag fattar att det bästa är att besiktiga hästen i direkt anslutning till köp, men ofta...
Svar
7
· Visningar
2 837
Senast: Gnapp
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp