Bukefalos 28 år!

vem skriver böckerna??????

Fannih

Trådstartare
vem skriver hästböckerna egentligen?

"håll i grimskaftet 10cm under hakan"
"göm grimman då du hämtar hästen i hagen"
"en häst med små ögon är elak"

hur kan nån ens lära ut sånhär bullshit???
så står det i böcker, som ofta nybörjare tar på stort allvar..

borde inte en person som lär ut hästvett själv besitta de baskunskaper som behövs?
 
Sv: vem skriver böckerna??????

vem skriver hästböckerna egentligen?

"håll i grimskaftet 10cm under hakan"
"göm grimman då du hämtar hästen i hagen"
"en häst med små ögon är elak"

hur kan nån ens lära ut sånhär bullshit???
så står det i böcker, som ofta nybörjare tar på stort allvar..

borde inte en person som lär ut hästvett själv besitta de baskunskaper som behövs?

Boken har väl en författare?? Antagligen är det h*n som skrivit boken.

Sedan känns citaten något rykta ur sitt samband....
De två översta kan det ju finnas en viss relevans med i rätt samanhang. Det nedersta känns väl mer ogrundad.

Vet inte riktigt vad du vill med tråden?!
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Det som är rätt kunskaper för en är helt förrykta för en annan.
Det finns inget "rätt sätt" och en bok ger inte svar på allt. Det tar ett par år innan man inser det och en del inser det aldrig. Det man en gång höll för sant kan förändras.
Och det gäller inte bara hästar, utan hela livet.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

:D:D:D:D
Jag kan inte låta bli att skratta faktiskt. Jag håller med en av de föregående talare om att citaten troligtvis är tagna ur sitt sammanhang.
Det finns väl t ex inget fel i att hålla grimsaftet 10 cm under hakan? Fast å andra sidan så finns det inget som säger att det är rätt heller... Kanske har författaren erfarenhet av att han/hon får bäst kontroll över hästen då? Förstår inte riktigt vad du blir upprörd över?

Och visst funkar det att gömma grimman när man hämtar hästen i hagen (dvs den sticker inte i väg) så dör den väl inte av det eller? Det är troligtvis ett tips för att få tag på svårinfångade hästar, det är väl inte så konstigt?

Ett sätt för en häst att förmedla att den inte gillar situationen är att lägga öronen bakåt och "kisa" med sina ögon, - dvs få mindre ögon - så javisst som nybörjare och ny i hästspråk kan faktiskt det vara en ganska bra uppmaning eftersom man helst inte ska konfrontera en tjurig häst man inte känner och inte kan "läsa" eftersom man just ÄR nybörjare. Sen kan jag väl hålla med om att det är att ta i att säga att den är elak...
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Jag tycker inte att det var fel skrivet :) För jag antar att det är i ett samanhang som tillexempel: "Ifall du har en svårfångad häst så kan du gömma grimman bakom ryggen." "När hästen är arg strycker den öronen bakåt och får smala ögon och näsborrar."

Däremot kanske man borde öva den svårfångade hästen på att bli fångad i hagen istället för att lura den. Den kommer snart att lära sig tricket som alltså inte fungerar särskilt länge. Men det är fortfarande ett bra engångs grej som faktiskt fungerar :) Sedan var det lite klantigt formulerat av den som skrev det att en häst med små ögon är elak, hon/han syftade antagligen på att en häst som kisar och lägger öronen bakåt är arg. Vilket man antagligen kunnde förstå i samanhanget och då är en mycket bra upplysning för nybörjare som då kan akta sig för arga hästar. ;)

Vad är det som du tycker är så fel?
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Så illa tycker jag inte att det låter, men det sista citatet har jag inte hört, såvida det inte är som någon annan skrev att hästens ögon blir smalare om den stryker öronen bakåt.
Men jag förstår ändå vad du menar, då och då har jag också sett fakta som inte riktigt ser ut att stämma som lärs ut till mindre barn. Men det som är rätt för någon är fel för någon annan, annars hade ju alla hanterat hästar precis likadant.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

*knapplån*
Jag håller med de andra, citaten kommer nog från olika sammanhang vilket gör att dom förmodligen har en vettig mening? :)

Sen förstår jag inte riktigt vad du vill/menar med tråden? Menar du typ att uttrycken låter strikta eller att man "måste" göra så eller? För jag tar mest såna där citat som ett tips eller hjälpmedel! :idea:

:bow:
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Det som är rätt kunskaper för en är helt förrykta för en annan.
Det finns inget "rätt sätt" och en bok ger inte svar på allt. Det tar ett par år innan man inser det och en del inser det aldrig. Det man en gång höll för sant kan förändras.
Och det gäller inte bara hästar, utan hela livet.

:bow::bow::bow:

Citaten verkar, som så många redan nämnt, vara tagna ur sitt sammanhang.
Inget av dem är väl direkt fel, om man lägger till lite, dock gör vi alla olika.
Att läsa sig till allt är ju inte alltid den bästa lösningen.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

kl

okej hiih. läser mitt inlägg igen :D
skrivet då jag var aningen arg :cool:
men kan försöka förklara mig lite bättre

i många böcker står det att man skall leda en häst genom att hålla i grimskaftet just under hakan.

som hästvan tycker jag detta är ett dåligt val för att:

du har mindre kontroll om hästen börjar dra iväg.
du är mindre följsam och det blir svårare för båda parter att tyda kroppspråket.

i en bok läste jag att man skall nu som då ge hästen godis i hagen, så den inte far iväg när du skall hämta den.
dessutom skall du gömma grimman (!??????)

en häst är tyvärr så pass smart att den läser av din kroppshållning, att den fattar att du håller i en grimma - du tar bort hästen dit den inte vill.

det kan möjligen funka en gång, men inte 2.
och det funkar antagligen allra sämst på en svårfångad häst.


så läste jag att en häst med små ögon är elak.
stod inget om den är vid tillfället elak eller om den alltid är det.
men att den är elak iaf.

så då undrar jag hur nån kan lära ut sånt här till nybörjare?
just det där med grimman.. varför står det inte i böckerna att hästarna skall vilja komma fram till dig, om de inte gör det så måste du fundera på vad du har gkort fel/gör fel


sen vet jag inte riktigt vart jag vill komma.
förutom det att hästböckerna gör mig galna

och att deras nivå är alledels för låg.

hmm. :P
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Håller med dig om att råden är uppåt väggarna. Enligt mitt sätt att se hästhantering etc.

Undrar om andra djur också är elaka om dom har små ögon? Och folk? Små ögon är ju inte detsamma som smalnade ögon.

LIA
 
Sv: vem skriver böckerna??????

bra, nån som förstod min point! :D :p

visst ser stora söta ögon snälla ut men låt inte skenet bedra..
min f.d angloarab och den häst jag har nu har relativt små ögon, båda är gudasnälla.

och att lära in detta hos nybörjare är ju helt galet.
all djurhantering borde börja med det naturliga beteendet.

man kan inte lära sig hantera hästar om man inte vet hur hästarna funkar sinsemellan.

tycker att speciellt hästboks-klubbar borde filtrera sina böcker mera, de har ändå såpass stor inverkan på sina läsare, som dessutom är ganska många till antalet.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

:bow::bow::bow:

Citaten verkar, som så många redan nämnt, vara tagna ur sitt sammanhang.
Inget av dem är väl direkt fel, om man lägger till lite, dock gör vi alla olika.
Att läsa sig till allt är ju inte alltid den bästa lösningen.


nej jag menade inte att man skall läsa sig till hästhantering, men nybörjare hänvisar ofta till böcker om de har en åsikt.
försöker inte se ner på de som är lite nybörjare med hästar, för jag vet ju själv hur man läste böckerna.

och då tycker jag att även de absolut grundligaste hästböckerna borde just hålla sig till grundhanteringen + allt annat viktigt såsom allmän hästskötsel m.m


men som sagt.. då jag läste mitt första inlägg kunde jag inget annat än skratta.. :) lite väl oformulerat:D
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Blev nyfiken.

Hur gamla böcker pratar du om egentligen?
För läser man hästböcker skrivna runt 70 talet står där mycket som många reagerar på idag då horsemanshipen har växt sig stort.
Bara en tanke :laugh:
 
Sv: vem skriver böckerna??????

njäe, böckerna är från kanske från -98

dock tycker jag att min mammas tjocka hästbok gav en bättre bild än de med denna information.

men man tycker ju nog att det borde vara tvärtom:(.
just som du sa, horsemanshipen har ju nog växt sig större de senaste åren, iaf känns det så, var ju sen inte heller ens född på 70 talet:angel:
:)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

i många böcker står det att man skall leda en häst genom att hålla i grimskaftet just under hakan.

som hästvan tycker jag detta är ett dåligt val för att:



Om du har en häst som du inte känner och som för tillfället är på helspänn så är detta det absolut bästa sättet att hålla den. Det kan bli mycket farligt att ha för långt grimmskaft, du kan bli översprungen.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

enligt mig är det svårare att hålla koll på en häst på det viset.
du är betydligt närmare hästen - du inkräktar på dess eget,privata område

det blir svårare att ha koll på kroppspråket

det är svårare att hålla emot om hästen drar iväg om du håller så pass nära,
du har nämligen inget "mellanrum".
dvs, din arm är redan utsträckt - du har ingen kraft,
med en längrte repstump mellan din hand och hästen,har du mera kraft och reaktionstid.

varför skulle den springa över dig lättare om du står längre bort?
är nog större risk att den kommer över dig om du står precis över den.
speciellt om den råkar ställa sig på bakenen.. dessutom svårt att hålla i en stegrande häst i grimman(eller 10 cm under den). iaf om man vill hållas på marken.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

i en bok läste jag att man skall nu som då ge hästen godis i hagen, så den inte far iväg när du skall hämta den.
dessutom skall du gömma grimman (!??????)

en häst är tyvärr så pass smart att den läser av din kroppshållning, att den fattar att du håller i en grimma - du tar bort hästen dit den inte vill.

det kan möjligen funka en gång, men inte 2.
och det funkar antagligen allra sämst på en svårfångad häst.


Fast det där måste vara högst individuellt. Jag personligen har bara stött på en enda häst som har förstått att grimman varit gömd bakom ryggen. De andra, högst svårfångade hästarna, har blivit fångade på detta sätt. Ett fåtal av dom har även blivit fångade två ggr med någon ynka minuts mellanrum. På exakt samma vis.

Så antingen har jag stött på en hel drös med otroligt dumma hästar - eftersom enligt dig förstår ju (alla) hästar att grimman är gömd? Eller så är det väldigt individuellt från häst till häst om de går på detta, vad jag tycker, utmärkta sätt att få tag på en svårfångad häst relativt snabbt.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

enligt mig är det svårare att hålla koll på en häst på det viset.
du är betydligt närmare hästen - du inkräktar på dess eget,privata område

det blir svårare att ha koll på kroppspråket

det är svårare att hålla emot om hästen drar iväg om du håller så pass nära,
du har nämligen inget "mellanrum".
dvs, din arm är redan utsträckt - du har ingen kraft,
med en längrte repstump mellan din hand och hästen,har du mera kraft och reaktionstid.

varför skulle den springa över dig lättare om du står längre bort?
är nog större risk att den kommer över dig om du står precis över den.
speciellt om den råkar ställa sig på bakenen.. dessutom svårt att hålla i en stegrande häst i grimman(eller 10 cm under den). iaf om man vill hållas på marken.


Drar hästen iväg framåt och du håller längre ner på grimskaftet finns risken att du hamnar vid hästen bak, och vad kan då hända?
Jo du får dig en spark.
Dessutom så kan du få dig ett j*kla ryck i armen och hela kroppen om du håller länge ut och den drar iväg och du har armen böjd.
Pratar nu om hästar som kan dra iväg, min var sån när jag fick henne.
Eller mindre hästvana människor, har mer koll om dom håller grimskaftet kortare.
Stegrar hästen(för oss vana människor) så släpper man ju den handen som är närmast grimman, eller så glider den längre ner på grimskaftet.
Det gjorde iaf min hand automatiskt när min buse höll på. :)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

kl
i många böcker står det att man skall leda en häst genom att hålla i grimskaftet just under hakan.

som hästvan tycker jag detta är ett dåligt val för att:

du har mindre kontroll om hästen börjar dra iväg.
du är mindre följsam och det blir svårare för båda parter att tyda kroppspråket.

Jag vet inte riktigt... Jag tycker det är mycket mer kontrollerande och säkert att hålla en häst kort, då när den är spänd. Håller man den långt och den plötsligt springer iväg, så kommer du bakom hästen - du har ingen kraft att stoppa hästen och du riskerar att bli sparkad på kuppen...

Håller du däremot kort så har du, vad jag anser, mer kraft och kan förhindra hästen att springa iväg. Det är i alla fall så jag funkar.

Sedan håller ju inte jag kort alltid, utan bara när hästen är nervös/spänd. Jag får ont i armen av att hålla kort en längre tid :angel:

Det där med att det tar längre tid att läsa av varandras kroppsspråk vet jag ingenting om. Jag märker ingen skillnad om jag står nära hästen mot långt/längre ifrån den.

Så jag tycker att det är mycket bättre och säkrare att hålla en häst kort, i alla fall när den får för sig något.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

jag tror i detta fall att det är du som är "problemet":)
vissa har lättare att fånga hästar än andra.
vilket jag många gånger kostaterat..
detta gäller djur i största allmänhet

(ex, min killes hund får de aldrig fast om den är lös, tar evighet.. men an nån anledning tar det inte många minuter innan den kommer till mig)


men hästar läser av din hållning (din hållning är likamed kroppspråk)
hästen reagerar inte bara på grimman..


så ang. längden

man måste ju hela tiden veta var man har hästen, inte menar jag att man skall hålla i i andra änden heller, för då händer det lätt att hästen kommer framför dig.

om du håller i längre bort i grimskaftet får du lättare en "snärt" att dra tillbaka hästen med, om du håller i närmare har hästen mera kraft i sitt huvud/hals.

personligen tycker jag att jag har lättare att betrakta hästen om den står en liten bit längrebak/till sidan än om jag är fast vid den.


dessutom om man har en okänd häst är det onödigt att inkräkta på dess område medetsamma. så finns det oxå hästar som blir mer nervösa om man håller dem kort, ganska många funkar på det viset faktist.

men visst är det olika människor emellan, vad man är van med och sånt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 980
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 114
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: axel
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
4 949
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp