Bukefalos 28 år!

vem skriver böckerna??????

Sv: vem skriver böckerna??????

jag tror i detta fall att det är du som är "problemet":)
vissa har lättare att fånga hästar än andra.
vilket jag många gånger kostaterat..
detta gäller djur i största allmänhet

(ex, min killes hund får de aldrig fast om den är lös, tar evighet.. men an nån anledning tar det inte många minuter innan den kommer till mig)


men hästar läser av din hållning (din hållning är likamed kroppspråk)
hästen reagerar inte bara på grimman..


så ang. längden

man måste ju hela tiden veta var man har hästen, inte menar jag att man skall hålla i i andra änden heller, för då händer det lätt att hästen kommer framför dig.

om du håller i längre bort i grimskaftet får du lättare en "snärt" att dra tillbaka hästen med, om du håller i närmare har hästen mera kraft i sitt huvud/hals.

personligen tycker jag att jag har lättare att betrakta hästen om den står en liten bit längrebak/till sidan än om jag är fast vid den.


dessutom om man har en okänd häst är det onödigt att inkräkta på dess område medetsamma. så finns det oxå hästar som blir mer nervösa om man håller dem kort, ganska många funkar på det viset faktist.

men visst är det olika människor emellan, vad man är van med och sånt.


Är det här råd om du skulle skriva i en bok för nybörjare om hästhanering??

Det är ju inte direkt konkreta råd. Blir alldeles för abstrakt för någon som inte har mkt vana. Även någon om inte har känsla/vana/fallenhet måste väl också få hantera hästar på tex en ridskola.

Bara för att man håller en häst kort betyder betyder ju inte att man ska hålla hårt eller dra. Det kanske stod i nästa mening i boken. Jag om har 25 år hätvana kan leda för mig kända hästar nätan hur som helst, för jag känner dem och kan läsa dem. Men när jag ska leda en helt okänd häst går jag tillbaka till det som sitter i ryggmärgen som det GENERELLT säkraste sättet att leda en häst på, vilket antagligen är det som beskrivs i boken.

Sedan fungerar det utmärkt för mig att gömma grimman för min ibland svårfångade häst. Om hon tycker att hon varit ute för kort tid så vill hon inte komma in och vänder och går om man har grimman/grimskaftet med sig, men har man det inte kommer hon fram direkt eller står still. Detta har fungerat i 3 år när det har varit nödvändigt.

Jag är annars väldigt bra på att fånga ovilliga hästar.....
 
Senast ändrad:
Sv: vem skriver böckerna??????

Blev nyfiken.

Hur gamla böcker pratar du om egentligen?
För läser man hästböcker skrivna runt 70 talet står där mycket som många reagerar på idag då horsemanshipen har växt sig stort.
Bara en tanke :laugh:

Horsemanship är ingen NY företeelse. Det har blivit så populärt nu förtiden därför att några vill tjäna pengar på att hästfolk har "glömt" bort hur de ska kommunicera med hästarna.:devil:
 
Sv: vem skriver böckerna??????

ja inte kan man svamla som jag skrev :p

men ridskolorna borde gå grundligare igenom hästhanteringen än vad de gör..
har som ung ridit på flera ridskolor, har dock aldrif fått/sett information om varför hästen beter sig som den gör..

men jag tror att en nybörjare spänner sig mera om h*n håller så nära.
iaf de som jag sett som leder så, har spänt sig ganska mycket.

ex, min kompis hade sin kompis som är nybörjare att leda sin ponny.
givetvis tog hon i hästen väldigt kort - som oxå började spänna sig.

min vän sa åt henne att håll inte i så nära så går det bättre..

hon tog i lite längre bort i grimskaftet - allt flöt mycket bättre.

visserligen är det skillnad på hästar oxå, ridskolehästar är vana med att bli hanterade på många sätt, en privat häst är vanare med att "det går rätt till"
inte bara med ledandet, utan kroppspråket.

menar inte att alla privathästar blir rätt hanterade, inte alls.

men just i detta fall som jag beskrev så tränas ponnyn väldigt mycket med kroppsspråk.





och det var det som jag menade, att du är bra på att fånga dem :)
men det var ganske lite dåligt formulerat (ganska typiskt mig)

men om en nybörjare gömmer grimman så har det nog knappast nån betydelse, hästen vet ändå att personen kommer för att hämta den.

fastän en bok är riktad mot nybörjare borde det stå mer om hur hästarna funkar. man kan ju aldrig lösa ett problem med att behandla symptomen.

då hästarna från grunden inte är menade att hanteras av människor, borde alla först lära sig hur de fungerar då man inte hanterar dem, för först då man vet det kan man med den kunskapen i bakhuvudet hantera dem, och om problem uppstår har man kanske en aning om varför.
(skulle förstås skrämma iväg/tråka ut en hel del av de hästtokiga :p)

ex. på tävlingar ser man folk som står vända mot hästen och försöker dra in dem i trailern. vad säger du åt hästen då? ja inte att vi skall gå in i trailern iaf.. man kan inte hantera en häst förrän man vet vad den säger åt dig och vice versa.

sen är hästarnas värld ganska abstrakt. mycket handlar om känslor och hårfina vinkar.

svammelsvammel. ;)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

jag tror i detta fall att det är du som är "problemet":)
vissa har lättare att fånga hästar än andra.
vilket jag många gånger kostaterat..
detta gäller djur i största allmänhet

(ex, min killes hund får de aldrig fast om den är lös, tar evighet.. men an nån anledning tar det inte många minuter innan den kommer till mig)


men hästar läser av din hållning (din hållning är likamed kroppspråk)
hästen reagerar inte bara på grimman..


så ang. längden

man måste ju hela tiden veta var man har hästen, inte menar jag att man skall hålla i i andra änden heller, för då händer det lätt att hästen kommer framför dig.

om du håller i längre bort i grimskaftet får du lättare en "snärt" att dra tillbaka hästen med, om du håller i närmare har hästen mera kraft i sitt huvud/hals.

personligen tycker jag att jag har lättare att betrakta hästen om den står en liten bit längrebak/till sidan än om jag är fast vid den.


dessutom om man har en okänd häst är det onödigt att inkräkta på dess område medetsamma. så finns det oxå hästar som blir mer nervösa om man håller dem kort, ganska många funkar på det viset faktist.

men visst är det olika människor emellan, vad man är van med och sånt.

Jag förstår inte riktigt...

Du säger att en häst är så pass smart att den läser av din kroppshållning, att den vet att du ska fånga in den (/att du har grimman bakom ryggen). Du säger att det kanske kan hända att den fångas en gång på detta sätt, men absolut inte två ggr, och en redan svårfångad häst är ännu svårare att fånga på detta sätt (med tanke på att det bara skulle gå att fånga en "vanlig" häst en gång, så är det alltså helt omöjligt med en svårfångad en...).

Så hur kan det då vara möjligt att de hästar jag har stött på har blivit fångade på det sättet, med att gömma grimman? Hästen kan ju läsa kroppsspråket, så den vet att den ska bli fångad, och den vill inte det. Så varför blir den fångad?

Förvisso kan det tänkas att det är olika från person till person. Det kanske har "klickat" mellan mig och de svårfångade hästar jag hittills stött på, och därför har jag kunnat fånga dom?

Anyway, känner att min koncentration flyger iväg åt alla håll nu... Jag antar att du menade att jag har lätt för att fånga svårfångade hästar, eller menade du kanske att de sticker iväg för att de ser mig? :p

Däremot måste jag hålla med om att det på det långa hela, inte är någon lösning att fånga hästen på detta sättet. Bättre är det att jobba upp en bättre relation med hästen och försöka få den att se fram emot infångandet.

Men har man inte det tillfället, vilket jag antar att man inte har om det gäller en ridskola/turridningsverksamhet eller dylikt. Då är det mycket bättre att ha med sig godis ut, gömma grimman eller göra som jag gör - ställa in mig helt och fullt på hästen bakom och sedan när jag är precis bredvid mitt "byte" - kasta mig över det :angel: Inte heller något som jag anser vara bra i längden, men snabbt och effektivt är det ;)


Så, att hålla långt respektive kort.

Den där "snärten" du pratar om när man håller långt och hästen drar iväg - räcker inte till riktigt om hästen är bastant och stabil och vet vad den vill, dvs inte lyssna på matte... Jag har tappat räkningen på hur många ggr "snärten" inte funkat och jag har flygit som en vante efter hästen, hamnat bakom den osv.

Däremot är det fortfarande individuellt, de hästar jag stött på som varit känsliga och reagerat på väldigt lite - har inte behövt hållas kort eftersom de lyssnat på ett litet ryck i grimskaftet.

Men nu har jag själv en stabilare häst som inte reagerar för de små "knycken" och du måste verkligen använda hela kroppstyngden om du vill att han ska rätta sig efter dig - på ett långt grimskaft.

Håller du kort, så hinner du oftast stoppa honom innan han kommit för långt i sin plan och då är allt frid och fröjd. Och jag håller mig fortfarande till att det är helt klart mycket säkrare att hålla en häst nervös och spänd häst kort än att hålla den långt.


Ursäkta om det här blev både rörigt och långt. Min koncentration kutade iväg nånstans ;)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

men jag tror att en nybörjare spänner sig mera om h*n håller så nära.
iaf de som jag sett som leder så, har spänt sig ganska mycket.

ex, min kompis hade sin kompis som är nybörjare att leda sin ponny.
givetvis tog hon i hästen väldigt kort - som oxå började spänna sig.

min vän sa åt henne att håll inte i så nära så går det bättre..

hon tog i lite längre bort i grimskaftet - allt flöt mycket bättre.

visserligen är det skillnad på hästar oxå, ridskolehästar är vana med att bli hanterade på många sätt, en privat häst är vanare med att "det går rätt till"
inte bara med ledandet, utan kroppspråket.

När jag ändå håller på :angel: :p

Jag har två sidor på detta, nu har jag förvisso inget exempel med en ridskolehäst, utan en privathäst.

Min kompis (nybörjare) gick och ledde min häst, på långt grimskaft. Hon var väldigt avslappnad, för avslappnad kanske. Det som hände var helt enkelt att min häst fick syn på ett smaskigt grässtrå och drog iväg - min kompis var inte alls beredd, och flög som en vante i bråkdelen av en sekund innan grimskaftet for ur näven på henne.

Jag vill tro att det hade gått mycket bättre om hon hade hållit hästen kort, hon hade antagligen följt med som en liten vante ändå, men med lite reaktionsförmåga skulle hon kunnat ta kontroll över grimskaftet igen och förhindrat att hon tappade det.

Nu var den här händelsen inte någon större fara, hade det varit en älg som hoppat ut på vägen så hade min kompis ändå inte haft en chans att hålla hästen. Och givetvis ska man vara avslappnad när man går med en häst, att spänna sig medför oftast att hästen gör det också. Men att vara för avslappnad är inte heller bra, då kan det hända som jag skrivit nyss.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

bra att vi är två som rör till det ;)

jag menade just det, att du har lättare att fånga en svårfångad häst.

men med en nybörjare, så har det ingen skillnad om den gömmer grimman eller inte, (menar altså en nybörjare som inte lärt sig kroppspråk)
så jag tycker att det är onödigt att lära det, innan man lärt sig hur själva hästen reagerar på ens kroppshållning.

det med att en svårfångad häst gör det svårare är att den är antagligen mer uppmärksam på dig,

dessutom om man gör det upprepade gånger, slutar hästen kanske att inte alls komma fram till dig, fastän du bara skall hälsa på den?

men i nödfall funkar allt, om man har en lös häst är det viktigaste att få fast den. dock brukar havre vara ett bra medel då :)


som vi båda konstaterade är det skillnad på hästar,

men man borde ju allti sträva efter att ha så små rörelser och hjälper som möjligt.
men om hästen är stark och dra iväg hjälper det ju inte att rycka lite..

det som jag tror jag egentligen försöker säga är att i böckerna borde det förklaras att hästar inte bara är att tain från hagen , rida och rykta, utan det finns en djupare kontakt oxå, som är grunden till all hantering och ridning.

sen måste jag faktist erkänna att tråden är hemskt onödig, och den kom till efter smärre raseriutbrott:angel:
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Fast å andra sidan, vad ska man skriva till nybörjare då? En nybörjare bör ju ha ganska stora problem att fånga en svårfångad häst, dvs behöver personen antagligen hjälp av något slag. Så vad är då det ultimata? Gömd grimma, följa efter hästen, ha godis i fickan ... ? Man måste ju ha något tips!

Btw, är havre verkligen så bra? Enligt min erfarenhet så får man inte bara sällskap av en häst när man har godis med sig i hagen, utan snarare alla inom synhåll. :p Dessutom kan det resultera i naffsande ;) Och för en nybörjare kanske detta inte är det ultimata, att omringas av "utsvultna" hästar?

Jag kommenterar inte det andra, vi tänker säkert samma sak ibland, men å andra sidan, ibland inte.

Jag undrar vad det var för bok du läste. Det finns ju sådana böcker som är extremt lättlästa, för sådant folk som har lässvårigheter typ. Kanske var en sådan du fick tag i? :p

Annars ja, skumt att man inte utvecklar mer, men jag antar att de hade någon baktanke med sitt skrivsätt?
 
Sv: vem skriver böckerna??????

det med havre tänkte jag mer om hästen är lös, ur hagen.

men en nybörjare bör inte heller fånga en svårfångad häst.
inte som första projekt iaf..
man borde ha nån van med sig som vet mera iaf



hela boken är verkligt dåligt skriven, men ändå utgiven av Pollux (om man får skriva det?)och de borde väl ha lite mer kompetenta böcker?
iofs är det ju nog mest små hästtokiga varelser som läser dem (ex jag då jag var liten)

där står även att om hästen står och slokar med öronen och bara hänger är den sjuk. Men den kan oxå vila.

så borde saker förklaras mera, att det kan vara något annat.

det med grimman stod det inget om hästen är svår, utan att man skall göra så. tydligt visat med bilder.

först måste man veta varför hästen inte vill fångas, om så är fallet.


fast när jag tänker efter är det ganska svårt att via en bok förklara hur hästen skall hanteras, om jag försöker tänka tillbaka då man själv var nybörjare. inte så lätt att fatta alla gånger?!
häst hanteringen borde förklaras med röst och gester och praktik, av nån duktig.
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Pollux? Kompetenta böcker? ;)

Jag vet inte riktigt, enligt min erfarenhet är inte Pollux något att hurra för. Av de åren jag var medlem var det bara två böcker som platsade att få vara i min bokhylla några år. Den ena handlade om hästhantering och den andra om sjukdommar. Den om sjukdommar var inte alls jättebra, den gav dock lite fakta på de flesta sjukdommar en häst kan få, så den räckte tills jag kompleterade med en "riktig" bok. I övrigt har jag fått många skitböcker från Pollux som, i princip, gått direkt i sopan. Däremot tror jag ingen av dom varit så outvecklade som din. Men ändå, inget att ha. Man läste dom när man var liten och ovan, men när man växte till sig och fick erfarenhet så insåg man att det inte var så bra förklarad eller inte hade så många tips som man skulle viljat.

Sedan så får man ju många böcker från Pollux som handlar om samma sak, även om man då är nybörjare, tar man inte till sig och läser i den boken som har mest fakta? Istället för en bok som går rakt på, utan några förklaringar osv?
 
Sv: vem skriver böckerna??????

jo, men de är riktade till nybörjare och borde därför ha lite mer vett i sig!

eller så skulle de hålla sig till fullblodsböckerna..
 
Sv: vem skriver böckerna??????

kl

i många böcker står det att man skall leda en häst genom att hålla i grimskaftet just under hakan.

som hästvan tycker jag detta är ett dåligt val för att:

du har mindre kontroll om hästen börjar dra iväg.
du är mindre följsam och det blir svårare för båda parter att tyda kroppspråket.

i en bok läste jag att man skall nu som då ge hästen godis i hagen, så den inte far iväg när du skall hämta den.
dessutom skall du gömma grimman (!??????)

en häst är tyvärr så pass smart att den läser av din kroppshållning, att den fattar att du håller i en grimma - du tar bort hästen dit den inte vill.

det kan möjligen funka en gång, men inte 2.
och det funkar antagligen allra sämst på en svårfångad häst.


så då undrar jag hur nån kan lära ut sånt här till nybörjare?
just det där med grimman.. varför står det inte i böckerna att hästarna skall vilja komma fram till dig, om de inte gör det så måste du fundera på vad du har gkort fel/gör fel

Man får bättre kontroll av hästen om man håller lite kortare i grimskaftet då den inte ens får en chans att försöka sticka och dessutom kan man visst vara följsam i hästens rörelser genom att känna efter hur den rör huvudet och därmed röra handen i samma takt? :idea:
Men visst, det är kanske fel att skriva att man måste EXAKT hålla så vilket låter ganska dumt men den kan vara ganska bra att hålla så då man får bättre grepp.

Själv håller jag just under hakan när det gäller busiga ponnyer för att få bättre grepp ifall dom plötsligt rusar iväg men med halvblodet har jag lååångt grimskaft då hon är både lugn och snäll samt eftersom jag är så kort så jag få typ gå på tå :angel:
 
Sv: vem skriver böckerna??????

men om en nybörjare gömmer grimman så har det nog knappast nån betydelse, hästen vet ändå att personen kommer för att hämta den.

Hm.. Det där stämmer inte alls enligt mig.
Givetvis, om du går rakt fram mot hästen i en stressad takt blir den nog lite skrämd och går iväg, men oftast går jag snett mot hästen i en lugn takt och jag har aldrig blivit bemött av en bortspringandes häst?
Dessutom är det solklart för hästen om man visar grimman exakt vad man vill men om man har den bakom ryggen är den osäker på vad man vill och av hästens medfödda nyfikenhet så stannar det oftast kvar. ;)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Håller med dig, tycker också att det är felaktiga och förlegade råd, sådana som gavs när jag lärde mig rida på 70-talet. Det har hänt lite på den här fronten sedan dess!!

Kan också bli lite upprörd över att det är så låg kunskapsnivå i många hästböcker!
 
Sv: vem skriver böckerna??????

förstår vad du menar, utbildningsböckerna för nybörjarryttare tenderar att lära ut hantering av hästar som om alla hästar fungerar på samma sätt och att endast deras sätt är det rätta. tycker det är lite tragiskt att nybörjare på ridskolor får lära sig de gamla militäriska reglerna för hur man hanterar hästar. man SKA sitta upp från vänster sida, och man SKA leda hästen från vänster sida, hästen SKA ryktas i 40 min/dag osv osv. lite väl mekaniskt för min smak. min häst har inte lagt sig ner och dött trots att jag ibland hoppat upp från höger och ibland nöjt mig med att bara visitera honom innan sadling:crazy
med sk problemhästar ger man hellre snabba lösningar på hästens oönskade beteende ist för att söka efter orsaken till det.
som exemplet i hagen, lösningen ska då vara att lura hästen genom att gömma grimman. det intressanta borde väl vara anledningen till att hästen inte vill bli fångad?
 
Sv: vem skriver böckerna??????

Jag vet inte riktigt... Jag tycker det är mycket mer kontrollerande och säkert att hålla en häst kort, då när den är spänd...

Lånar just ditt citat bara, men till alla som tycker kort på spänd häst är bra: Hästar är ju nu flyktdjur. En spänd och nervös häst ser till att kunna fly, känner den sig låst, trängd, fasthållen eller liknande löper du som ledare (i meningen att du leder hästen) större risk att den vill ta sig loss än om den har mer utrymme i grimma/grimskaft att se sig om och flänga med huvudet lite, bara för at kolla att den inte är fast OM den måste fly.

Att låta handen glida på grimskaftet fungerar i regel, men det är mycket mindre säkert än att hålla grimskaftet fast. Ett löpande grimskaft är mycket svårare att få grepp om än ett du redan håller fast i.

Gällande små ögon = elak så finns det ett visst mått av sanning i det. Det har observerats av div. veterinärer, hästvetare coh allmänt hästfolk att en häst med ont i kroppen/psykisk påfrestning får så kallade "grisögon". Det är ofta ofta ett tecken på att något i hästens tillvaro inte står helt rätt till. En häst som har ont är i regel mer elak pga försvar än en häst som mår bra. Sedan är det synd att kopplingen görs direkt via "små ögon" till "elak" men summan av kardemumman är ju densamma.

// Mvh - J
 
Sv: vem skriver böckerna??????

... såvida det inte är som någon annan skrev att hästens ögon blir smalare om den stryker öronen bakåt.
/QUOTE]

:rofl: Nej, ögonen blir inte smalare för att den stryker öronen bakåt. Men en arg häst har flera olika mimiker för att visa det och bakåtstrukna öron och kisande ögon är två. Det finns fler, ihopknipna näsborrar t.ex.

förlåt att jag skojar med dig :)
 
Sv: vem skriver böckerna??????

man SKA sitta upp från vänster sida, och man SKA leda hästen från vänster sida, lite väl mekaniskt för min smak. min häst har inte lagt sig ner och dött trots att jag ibland hoppat upp från höger

Det finns INGEN anledning till varför vi SKA hoppa upp från vänster sida, de enda anledningarna är:
1. Förr i tiden hade man en sabel på sidan av höften och för att man inte skulle sticka hästen skulle man därför hoppa upp från Vänster sida.

2. De flesta av oss är högerhänta och då är det lättare att hoppa upp från vänster sida, ta exempelvis cykeln, vilken sida hoppar du normalt upp från då? Eller moppen. :idea:

Men de flesta hästar blir sneställda av att bara bli hanterade/ledda/uppsuttna från en sida så därför är det bra att variera det. Själv kan jag bara hoppa av och inte hoppa upp från höger sida! :rofl:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 980
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 114
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: axel
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
4 949
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp