Vem skriver testamente?

Mina brorsbarn är en idé - men då kommer överförmyndarnämnden in och säljer sannolikt fastigheten.
Nej de gör de inte.
Det är nästan omöjligt att få sälja en omyndigs fasta egendom. De brukar därför hyras ut i stället.
Överförmyndaren sitter oerhört låst i vad den kan tillåta.

Det behöver inte vara tråkigt eller negativt att inte vilja att föräldrar ska ärva. Det beror ju helt på varför. I mitt fall t ex så mina föräldrar vill absolut inte ärva min fastighet. De vill inte stå där och samäga ett hus som de ska fixa med att sälja osv. Och skulle de dö mitt i det hela blir det ännu mer röra.
Och jag vill givetvis inte att de ska hamna i den situationen.

De är knappast jättesugna på att ärva mina djur heller 🙈 Fast de är ju lättare att avyttra än en fastighet.

Litegrann samma här, dör jag idag ärver min dementa mamma. Hon har ingen nytta av vare sig huset eller pengar från en ev försäljning av huset.

Jag har ett par personer. Inga organisationer.

Är sonen inte hans? I så fall ärver ju sonen. Är sonen bara hennes ärver dina föräldrar. Sen kan ju dina föräldrar avstå arvet om de hellre ser att hon bor kvar i huset typ, men det är ju sällan folk gör så. De flesta av oss har ju ändå hål att stoppa pengar i.

Ja, ni ärver ju hennes del om de inte skrivit papper.

Okej.

Jojo, det är hans son, men han är bara tre år.

Att skriva att den ska säljas och.. innebär att dödsboet måste sälja. Dödsboet är mina föräldrar. Så jag testamentera fastigheten till någon. Haken och anledningen att jag inte fått tummen ur är att jag inte riktigt vet till vem. Mina brorsbarn är en idé - men då kommer överförmyndarnämnden in och säljer sannolikt fastigheten. Och jag vet inte hur bra jag tycker det är att en 18åring får en massa pengar. De är inte alltid så.. Ekonomiska ;)

Jag kan ju utan problem skriva testamente själv så det är "bara" det där med vem som ska få det som gör det inte blivit av...

Okej! Åh, det blev ju lite lärorikt detta!

Hmm fast sånt där kan ju vara så hemskt olika, hur mogen man är. Fast visst,generellt är man kanske inte redo för det.

Och nej, ska ungdomar ha pengar ska de få ut dem när de är 25 typ! Kan aldrig va bra att få pengar innan man lärt sig ett och annat om att leva billigt och livet i övrigt..

Som ovan, man kan ju vara väldigt mogen tidigt :).

Det blir oerhört trassligt.
Det är mycket svårt att få sälja omyndigas fasta egendom eller att få pantsätta den för att låna till t.ex. renoveringar. Ofta så hyrs de ut i väntan på myndighetsdagen.

Intressant!

Litegrann samma här, dör jag idag ärver min dementa mamma. Hon har ingen nytta av vare sig huset eller pengar från en ev försäljning av huset.

Åh! Ja, så kan det ju vara också.
Jag tänkte inte så långt.

----

Hur går man egentligen tillväga då om man nu vill skriva testamente?
Banken? En begravningsbyrå?

Okej.

Jojo, det är hans son, men han är bara tre år.

Okej! Åh, det blev ju lite lärorikt detta!

Hmm fast sånt där kan ju vara så hemskt olika, hur mogen man är. Fast visst,generellt är man kanske inte redo för det.

Som ovan, man kan ju vara väldigt mogen tidigt :).

Intressant!

Åh! Ja, så kan det ju vara också.
Jag tänkte inte så långt.

----

Hur går man egentligen tillväga då om man nu vill skriva testamente?
Banken? En begravningsbyrå?
En advokat skrev åt oss. Smidigt!

Rabatt... Aha, just de kostnader har jag inte tänkt på. Vad kostar det, ungefär?

Någonstans över 2000 kr-ish tror jag det var. Jag rekommenderar verkligen att ta hjälp av någon juridiskt kunnig om du funderar på att sätta upp ett testamente. Trist om man skrivit på ett sätt så att det inte blir som man tänkt, om man tappar bort att det ska bevittnas etc.

Någonstans över 2000 kr-ish tror jag det var. Jag rekommenderar verkligen att ta hjälp av någon juridiskt kunnig om du funderar på att sätta upp ett testamente. Trist om man skrivit på ett sätt så att det inte blir som man tänkt, om man tappar bort att det ska bevittnas etc.

Okej, tack!
Ska föra det vidare till dem i min familj som kan ha nytta av det.
Själv har jag inget behov av att skriva nåt, då mina föräldrar hade kunnat ärva det jag har.
Som sagt, vet inte vart tanken egentligen kom ifrån.

Fast de ärver ju dig ändå ifall dina föräldrar inte lever, och inte brorsan heller förstås.

Och vad är alternativet? Att få pengar och kanske göra någonting bra för dem, eller att inte ens få chansen att få någonting? Det blir lite av en tankevurpa, för vem förtjänar de där pengarna egentligen?? Och någonstans har vi ju alla varit 18 år gamla och spenderat pengar när vi fått dem, men för de flesta av oss har det ju gått bra ändå.

Nej de ärver inte en sådan summa som fastigheten motsvarar med mindre än att en hel massa människor dör. Jag har halvsyskon med. Så dör mamma, pappa och brorsan ärver de en tredjedel av vad jag har.

Men om du läser ser du att målet med att testamentera fastigheten till någon nu är att mina föräldrar inte ska behöva ärva den.
Inte nödvändigtvis att jag anser att mina brorsdöttrar prompt ska få ett arv.

Så, jag är kvar på funderastadiet. Jag kan ju förvisso göra det jättekrånglig och testamentera så de bildas en stiftelse som har som syfte att t ex finansiera knattarna studier och uppehälle osv, så får de pengar men det står under förvaltning även efter att de fyllt 18 och det portionernas ut lagom och det blir inte en stor summa när de fyller 18 pang poff.

Minns inte riktigt.. 1-2000 kr?

Delvis knapplån. Men priserna skiljer väldigt. De jag vet som anlitat jurist har betalat ungefär 4 - 5000 kr. Tyvärr även för mycket enkla standardgrejer (typ ett barn ska vara få sin laglott resten ska det andra barnet få, eller xx ska ärva allt)

Så det är värt kolla och jämföra priser innan.

Och fundera över svaret på saker juristen antagligen kommer fråga om, t ex om man vill att arvet ska vara enskild egendom.

En fråga till! Eller några... :p

Ur ärva-perspektivet... min pappa har ett hus, som jag inte vet hur mycket det är kvar att betala på. Han äger även mark och lite annat.
Vi är tre syskon som är i livet. Ärver vi huset tillsammans, den äldsta ärver eller hur funkar det? Vi kommer INTE att komma överens på ett friktionsfritt sätt om vi ärver tsm.
Asså, jag är nog lite trög känner jag, men jag hoppas ni står ut :p.

En fråga till! Eller några... :p

Ur ärva-perspektivet... min pappa har ett hus, som jag inte vet hur mycket det är kvar att betala på. Han äger även mark och lite annat.
Vi är tre syskon som är i livet. Ärver vi huset tillsammans, den äldsta ärver eller hur funkar det? Vi kommer INTE att komma överens på ett friktionsfritt sätt om vi ärver tsm.
Asså, jag är nog lite trög känner jag, men jag hoppas ni står ut :p.
Ni ärver tillsammans. Och det är inte alls ovanligt att barn blir osams över arvet.

Det blir oerhört trassligt.
Det är mycket svårt att få sälja omyndigas fasta egendom eller att få pantsätta den för att låna till t.ex. renoveringar. Ofta så hyrs de ut i väntan på myndighetsdagen.

Jag och mamma har faktist diskuterat detta. Att skulle det hända mig något så skulle hon kunna tänka sig att hyra huset tills den dagen sonen blir myndig, just för att ingen annan ska kunna vara här och kanske förstöra.

Men problemet är att jag tror det blir för tufft för henne. Både ekonomiskt och fysiskt. Hon är pensionär och har det inte så fett ställt. Hon skulle väll på sin höjd få huset att gå runt, men hon skulle inte få många kronor över. Sen värms det upp på pellets och ved och det är ju jobb med det också. Den dagen sonen blir myndig är hon 76 år....

Men om det nu skulle hyras ut, hur funkar det? Jag gissar att huslånet löses genom dödsboet? Så huset blir lånefritt? Men vem ansvarar sen för att hyran kommer in och huset sköts?

Jag hade mer än gärna sett att huset är kvar den dagen sonen blir myndig och kan bestämma själv om han vill ha det kvar eller sälja.

Okej. Nä, det är väl inte det. Så tråkigt. Fler borde skriva testamenten, så det kan undvikas? Eller hur var det, man fick inte göra barnen arvslösa? Eller jo?

Arvslösa kan man nog inte göra mot sina barn, däremot så kan man väll göra att vissa ärver mer, och dom andra ärver bara sin laglott? Eller är det jag som blandat i hop något?

Arvslösa kan man nog inte göra mot sina barn, däremot så kan man väll göra att vissa ärver mer, och dom andra ärver bara sin laglott? Eller är det jag som blandat i hop något?

Hmm... Jag vet inte? Blev osäker. Vet att en bekants morfar vill testamentera sitt hus och mark till svenska kyrkan så bekantens mamma ärver inte...? Hon har syskon också... men är inte alls insatt, men det verkar gå bra att han ger det till kyrkan...?

Delvis knapplån. Men priserna skiljer väldigt. De jag vet som anlitat jurist har betalat ungefär 4 - 5000 kr. Tyvärr även för mycket enkla standardgrejer (typ ett barn ska vara få sin laglott resten ska det andra barnet få, eller xx ska ärva allt)

Så det är värt kolla och jämföra priser innan.

Och fundera över svaret på saker juristen antagligen kommer fråga om, t ex om man vill att arvet ska vara enskild egendom.
Ja, priset jag nämnde var för en sån standardgrej där man svarar på frågor i ett webbformulär och så dras det upp ett standardavtal utifrån det. Vi hade alltså ingen personlig kontakt med någon jurist.

Hmm... Jag vet inte? Blev osäker. Vet att en bekants morfar vill testamentera sitt hus och mark till svenska kyrkan så bekantens mamma ärver inte...? Hon har syskon också... men är inte alls insatt, men det verkar gå bra att han ger det till kyrkan...?
Man kan inte göra sina barn arvslösa. Men om det finns fler tillgångar kan man testamentera bort delar av arvet.

Eller såhär, man kan skriva vad som i sitt testamente men när man väl dör kan den som borde ärva ”överklaga” och testamentet kan bli ogiltigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 429
Senast: Otherside
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 281
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka