Vem tar ansvar om medryttare faller av?

Jag har aldrig hört talas om att man ska behöva visa upp kvitto för att få ut ersättning från försäkringen. Det underlättar för värderingen av utrustningen, men den borde gå att värdera hjälpligt ändå. Det låter i mina öron mer som att hästägaren vill försöka få ut mer pengar än utrustningen var värd. Och genom att sätta press på dig slippa blanda in sitt försäkringsbolag - om hon ens har något försäkring som kan täcka...

Man behöver inte kvitto. Jag fick en grej stulen och hittade inte kvittot och jag fick pengar för det ändå
 
Tack för alla tips och stöd! Är 27 år gammal, erfaren ryttare och orädd när det gäller hästar men fruktansvärt konflikträdd och en samvetsmänniska haha. När hon då säger åt folk att jag inte klarade av att hålla han så det gick åt helvete så känner jag ju mig direkt skyldig att ersätta kostnader men samtidigt var jag ju inte vårdslös och gjorde inget på eget initiativ utan snarare tvärtom. Ska försöka formulera ett meddelande till henne att jag inte vill förfalska ett kvitto och att jag känner att jag inte har någon skyldighet att betala dom hutlösa summorna för ny utrustning trots att jag var den som orsakade det

Avbryt samarbetet med den människan direkt är mitt bästa råd till dig. Avsluta snyggt men betala inget av det som gick sönder. Säg inte att du orsakade olyckan. Det är en häst. Olyckor händer tyvärr.
 
Bra tänkt, ska inte skriva att jag orsakade den! Lite svårt att parera en häst som har fullt sken när man inte sitter på den men lyckades en bit hehe. Med mig gick det relativt bra, hade en jäkla tur. Slungades rätt in i ett träd med ryggen först sen nacken och huvudet, så 2 brutna revben, whipplerskada och grov hjärnskakning. Tur i oturen 🙏🏻 Och hästen klarade sig bra, rev upp lite på ena bakbenet bara.
Min hjälm sprack och jackan samt byxor gick sönder och det har jag då redan fått ersättning för från mitt försäkringsbolag trots inga kvitton
 
Bra tänkt, ska inte skriva att jag orsakade den! Lite svårt att parera en häst som har fullt sken när man inte sitter på den men lyckades en bit hehe. Med mig gick det relativt bra, hade en jäkla tur. Slungades rätt in i ett träd med ryggen först sen nacken och huvudet, så 2 brutna revben, whipplerskada och grov hjärnskakning. Tur i oturen 🙏🏻 Och hästen klarade sig bra, rev upp lite på ena bakbenet bara.
Min hjälm sprack och jackan samt byxor gick sönder och det har jag då redan fått ersättning för från mitt försäkringsbolag trots inga kvitton
Du ska absolut inte betala något, kolla upp om du inte har rätt till ersättning för dina skador istället.
 
Knappast att jag skulle få nyttja haha! Hon har kärvt med pengar så oklart om hon ens har alla hästar ordentligt försäkrade…
Säg upp samarbete omedelbart. Det du beskriver är ju livsfarligt.
Att ägaren inte ens frågar hur det är med dig när du är så allvarligt skadad visar ju exakt hur mycket hon skiter totalt i dig. För henne hade det uppenbarligen kvittat om du varit död. Det du beskriver är skador du riskerar att få dras med sviterna av resten av livet och det är du som får betala för det varje dag fr.o.m. nu och framgent varenda dag tills du ligger i graven, inte hon. Hon ska vara jävligt glad att det inte gick ännu mer åt helvete med dig än det gjorde.
 
Bra tänkt, ska inte skriva att jag orsakade den! Lite svårt att parera en häst som har fullt sken när man inte sitter på den men lyckades en bit hehe. Med mig gick det relativt bra, hade en jäkla tur. Slungades rätt in i ett träd med ryggen först sen nacken och huvudet, så 2 brutna revben, whipplerskada och grov hjärnskakning. Tur i oturen 🙏🏻 Och hästen klarade sig bra, rev upp lite på ena bakbenet bara.
Min hjälm sprack och jackan samt byxor gick sönder och det har jag då redan fått ersättning för från mitt försäkringsbolag trots inga kvitton
Det låter inte alls som att det gick bra med dig, det var ju rätt allvarliga skador du fick. Helt absurt att hon dessutom kräver dig på pengar. Önskar dig god bättring, och vettigare hästägare! En annan hade ju haft fruktansvärd ågren om man pushat medryttaren att göra något med hästen som ledde till såna skador, så redan det att hon är mer bekymrad om vagnen än om dig är ju märkligt.
 
Nä alltså det ska jag inte göra. Men önskar jag hade mer skinn på näsan än vad jag har och att jag inte har sånt samvetskval hela tiden. Men tyvärr blev jag en sån person! Ska formulera ett meddelande under kvällen och skicka till henne imorgon.
Förslag till vad du kan skriva: ”Jag orsakade inte olyckan med din häst, det var en olycka som du själv kunnat förhindra genom att låta bli att pressa mig att köra hästen när jag sa att jag var tveksam till att göra det. Eftersom jag har agerat helt utan varken försumlighet eller uppsåt kan jag inte hållas ansvarig för olyckan, och bestrider därmed också alla anspråk på ekonomisk ersättning till dig. Jag kommer inte heller att vilja rida hos dig i fortsättningen, så säger härmed upp allt samarbete som vi haft kring dina hästar.”
 
Du ska inte betala något, du är inte skyldig ägaren någonting.
Olyckor kan ske, oavsett om det är ägaren eller medryttaren som rider/kör. Och när en olycka sker så får ägaren stå för kostnaderna för skadad häst och utrustning om det behövs. Du som medryttare ska inte behöva betala en krona. Ifall hon har en dålig/ingen försäkring får hon skylla sig själv, inte ditt ansvar.

Jag tycker du ska sluta vara medryttare på den hästen, och fortsätter hon vara jobbig så sluta prata med henne helt enkelt.
 
Du skriver att hästen slår i vagnen. Är det en travhäst? Om hästen är aktiv och tränas för trav så har licenshavaren en försäkring som täcker sådana olyckshändelser. Den täcker skador på utrustningen, dvs tränaren får ersättning för de materiella kostnaderna. Om det är en ridhäst så vet jag inte hur en sådan försäkringar täcker. Oavsett så har du ingen skyldighet att ersätta ägaren. Det är skillnad om du har varit oaktsam, men vad jag förstår av ditt inlägg så är detta inte fallet.
 
Du skriver att hästen slår i vagnen. Är det en travhäst? Om hästen är aktiv och tränas för trav så har licenshavaren en försäkring som täcker sådana olyckshändelser. Den täcker skador på utrustningen, dvs tränaren får ersättning för de materiella kostnaderna. Om det är en ridhäst så vet jag inte hur en sådan försäkringar täcker. Oavsett så har du ingen skyldighet att ersätta ägaren. Det är skillnad om du har varit oaktsam, men vad jag förstår av ditt inlägg så är detta inte fallet.
Jo det är en travhäst. Tränas och försökt kvala några gånger
 
Herregud din stackare, hur mår du nu? Det låter som en fruktansvärd krasch. Som alla andra säger, du är inte ansvarig för olyckan och att ägaren dessutom försöker pressa dig att begå försäkringsbedrägeri är vidrigt. Gå inte med om att betala något för utrustningen, moraliskt tycker jag inte du har någon skyldighet, rättsligt vet jag inte hur det fungerar men jag skulle inte betalat något som skulle kunna tolkas som medgivande av skyldighet till olyckan. Jag tror väl knappast hon erbjöd sig att ersätta din utrustning som förstördes i kraschen som hennes häst orsakade? Du gick till din försäkring, hon får göra samma och gå till sin utan att blanda in dig i nåt skumt fiffel, det är inte ditt problem vad hennes försäkring täcker eller inte täcker.
 
Ja alltså nu i efterhand skulle jag ju ha avböjt det och valt att rida som tänkt men eftersom att hon var så tydlig med att det inte skulle vara några problem tänkte jag väl att det skulle gå bra. Hon frågade inte ens mig hur det gick efteråt utan var mer hysterisk över hästen (köper det) och vagnen som hade gått sönder. Utrustningen går inte på försäkringen heller då kvitto ej finns till sakerna.
till saken hör att hon även vill att vi skriver ett kvitto oss emellan att hon ska ha köpt vagnen av mig och att jag ska säga att min verksamhet är avslutad ifall dom skulle kontrollfråga mig, det känns inte heller helt rätt tycker jag men kan inte hjälpa att jag har dåligt samvete också och vill hjälpa på så sätt

Spring!!!
 
Som @Roheryn skriver. Svara så, för det var bra. Eventuellt med ett tillägg att tränarens försäkring tar grejerna oavsett om kvitto finns eller inte (man kan behöva fota de kvaddade grejerna, så är det inga nya grejer hon har lär ju det komma fram men då är det ändå hon som försöker ljuga till sig extra pengar). Det finns dessutom även en personskadedel i den försäkringen och jag kan ha fel men ditt eget försäkringsbolag kan nog hjälpa dig att ställa frågan att få ut på den om det är så.

Hade aldrig begärt att min medryttare skulle betala och en sådan häst ska inte en medryttare ens framföra i vagn om den slår, helskotta vilken ansvarslös ägare. Det finns gott om medryttarhästar, eller travtränare som tacksamt tar emot ridhjälp/körhjälp med vettiga hästar, hjälp till hos någon annan istället.
 
Men herrejösses, du har ju fått rejäla skador (kunde ju gått riktigt illa) och den där hästägaren bryr sig bara om det materiella som dennes eget djur orsakat i och med att den inte verkade vettig att köra med, alltså på riktigt ?!??! Vilken "sjuk" människa. Skriv inte på några papper, betala inte ett öre och stäng den dörren för gott. Hoppas du läker snabbt utan för mycket men av detta :heart.
 
Bra tänkt, ska inte skriva att jag orsakade den! Lite svårt att parera en häst som har fullt sken när man inte sitter på den men lyckades en bit hehe. Med mig gick det relativt bra, hade en jäkla tur. Slungades rätt in i ett träd med ryggen först sen nacken och huvudet, så 2 brutna revben, whipplerskada och grov hjärnskakning. Tur i oturen 🙏🏻 Och hästen klarade sig bra, rev upp lite på ena bakbenet bara.
Min hjälm sprack och jackan samt byxor gick sönder och det har jag då redan fått ersättning för från mitt försäkringsbolag trots inga kvitton
Och en sak till. Skadorna SKA skrivas ner av både ditt bolag och den tränarförsäkring som finns (Folksam om de inte bytt?). De skador du uppger att du fått kan du få rejäla problem med senare i livet och du kan då behöva få ut ersättning för till exempel del av invaliditet etc. Se till att försäkringsbolagen tar tag i det, pronto.
 

Liknande trådar

Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 114
Senast: athena
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag har rätt eller fel, behöver höra andras åsikter.... Jag är fodervärd åt en häst som står uppstallad i ägarens...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 335
Senast: Kaupajaur
·
Ekonomi & Juridik Så till ett problem. Behöver lite utomstående åsikter... Har en 4-årig halvblodsvalack, snäll och allt. välutbildad och följer...
Svar
19
· Visningar
2 530
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Jag har besökt och haft hästar uppstallade i en hel del stall. I vart och ett av dessa har vi haft vad jag kallar en "stalltomte". En...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
15 449
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp