Vem tar första steget i en argumentation/konfrontation?

Detta "bråk" handlar om mig, min bror och hans tjej.

I julas blev min ena häst dålig så vi satt och vakade över henne dygnet runt i skift, när julafton kom så hade hon blivit bättre men man vågar ju ändå inte vara borta länge.

Innan jul,som skulle firas hos min bror, hade jag frågat om jag fick bidra med ägg då jag har egen produktion av det och det fick jag. Jag frågar i god tid hur mycket dom behöver. (Har bara pratat med hans tjej) får till svar att det beror på storlek (har dvärg ägg). Jag svarar vad jag har och att allt jag får sparas till dom. Men får fortfarande inget svar mer än att vill bli klar så snart som möjligt på när dom behövs senast, utan då svarar jag att "bättre ni köper då :-)" (min tanke var ju att eftersom jag inte kan garantera mängden ägg, så inte ur ett snäsigt perspektiv) varpå jag får att För att jag sa jag ville ha dom i god tid? Mitt svar : Jag frågade ju när du behövde dom och det fick jag inget svar på :-) jag vet inte om idag eller på tisdag är i godtid nog...
Sen fick jag inget mer svar.

Julafton kommer, jag är där i ca 3-3,5 h för sen börjar nerverna äta upp mig ang om hästen mår bra eller inte. Och vi har fortfarande inte öppnat några paket.. Så jag frågar ett par ggr om vi inte ska börja med det snart för om det dröjer så åker jag nog nu.. Det blir att jag åker hem utan paket öppning.
Tjejen frågar mig varför jag ska åka och jag svarar att hästen är dålig och jag är orolig.. (Minns inte exakta ord men liknande) Berättar om veterinär priset och vad det skulle kosta för ännu en omgång med vet så "det är inte värt det" (dock klumpigt ordval kanske).

Tiden går och jag tycker jag hör ovanligt lite från dom och inser när hon ska ha ett homeparty att jag är inte bjuden så alltså är det något.

Alla säger att jag ska ta kontakt och prata med henne, men.. Det är ju inte jag som är sur tänker jag.. Borde det inte vara hon som ska ta kontakt? Eller hur tänker ni?

Mvh
Utifrån det du skriver tycker jag inte framstår som så intresserad av att umgås med dom.
Det kanske inte är din mening men så tycker jag det låter. Dvs du vekade inte engagera dig i firandet och maten på julafton. Och du ville snabbt därifrån. Jag förstårdock det du skriver om att du hade sjuk häst men jag kan förstå om andra tycker det är tråkigt
Så jag skulle rekommendera dig att bjuda till och tex bjuda in dom till dig.
OM du vill ha en relation vill säga. Annars kan du ju strunta i det
 
Jag förstår verkligen att du ville hem till hästen och att du var orolig, jag hade varit likadan! Men, om det är något jag har lärt mig med åren så är det att icke-hästintresserade människor inte tänker likadant, och kanske till och med ser det som en, ganska dålig, ursäkt för att du skulle kunna smita därifrån. UTAN att det var meningen från din sida. Hur har er relation varit innan julen?

Om du mår dåligt av att hon eventuellt är sur, så får du nog stå över att du tycker att det är hon som borde ta första steget och kontakta henne. Det osar missförstånd om det. Var er relation mindre bra redan från början hade jag kunnat tänka mig att bara strunta i det. Jag kom inte överens med min brors före detta sambo för fem öre, och det var definitivt ömsesidigt. Vi hade minimalt med kontakt och alla var nöjda med det. Nu bodde de tio mil bort, och om min bror kom hem kom han oftast utan henne, det är givetvis lättare än om man "måste" umgås.
 
Den som vill lösa situationen bör ta första steget och inte vänta på att "någon annan" gör det.
Dvs vill du lösa det här och reda ut vad som kan ha gått snett så borde det rimligtvis ligga i ditt intresse att kontakta dem.
Enkelt.
Kan ju finnas väldigt rimliga förklaringar till det hela som kanske inte alls är vad du tror.
 
Senast ändrad:
@Newbee: Jag håller inte helt med flera som har svarat, blir någon sur på att jag behöver ta hand om mina djur (speciellt om en är sjuk) så är jag inte så intresserad att umgås med denne. Är det någon man har umgåtts med en tid så bör den förstå vad djuren betyder för en. Oavsett om denne har ett eget djurintresse eller ej.

Vad gäller resten... det verkar som om ni inte riktigt har kommunicerat tydligt med varandra. Vill du ha en relation till människan skulle jag ha tagit kontakt, tex för att bjuda in på fika och sett vad som händer.
 
Jag tycker att det är två delar i det här. Först lovar du att bidra för att sedan säga att de får fixa det själva, det är ganska fult. Det andra är att du borde upplyst redan innan om att du bara kan stanna en kort stund så att de hade kunnat planera utifrån det istället för att plötsligt säga att du måste åka för det är ganska oartigt om det inte är något akut som har hänt.

Hade du från början sagt, "nej, jag kan tyvärr inte bidra och min häst är så sjuk att jag bara kan vara hos er en kort stund pga att hen behöver tittas till" så hade det säkerligen inte varit något problem. Att ens djur är sjukt behöver inte automatiskt innebära att man måste åka dit hela tiden utan det är ju något du måste berätta för de det berör.

Be om ursäkt. Förklara att du var i ett stressat läge och inte tänkte hela vägen.
 
Jag tycker att det är två delar i det här. Först lovar du att bidra för att sedan säga att de får fixa det själva, det är ganska fult. Det andra är att du borde upplyst redan innan om att du bara kan stanna en kort stund så att de hade kunnat planera utifrån det istället för att plötsligt säga att du måste åka för det är ganska oartigt om det inte är något akut som har hänt.

Hade du från början sagt, "nej, jag kan tyvärr inte bidra och min häst är så sjuk att jag bara kan vara hos er en kort stund pga att hen behöver tittas till" så hade det säkerligen inte varit något problem. Att ens djur är sjukt behöver inte automatiskt innebära att man måste åka dit hela tiden utan det är ju något du måste berätta för de det berör.

Be om ursäkt. Förklara att du var i ett stressat läge och inte tänkte hela vägen.


Jag tyckte nog att jag frågade upprepade gånger när äggen behövdes och när jag inte fick svar tröttnade jag.

Dom visste mycket väl att hästen var dålig och dom håller på med hästar själv så dom borde veta hur det är. Det var ju inte som att jag reste mig upp och sa nu går jag, sa till en stund före. Sen tycker jag att 3,5 h ca är väl inte direkt kort tid..

I detta fallet behövde min häst tittas till ofta.
 
Ja, dels att du vill välja en så enkel uppgift. Dels att du drog dig ur och dels att du ville hem till hästen. Det är åtminstone en sak för mycket.

Vill välja en så enkel uppgift? Att bidra med ägg? Ingen i min familj bidrar med något till julbord, jag vet inte hur ni gör men så gör iaf inte vi. Utan detta var snarare generöst av mig om vi ska se det så.

Ville hem till hästen? Ja hästen var ju dålig och behöver täta besök för att se så allt är okej, var inte direkt sugen på att ringa ut veterinär på julafton för något som kunde förhindrats genom att jag varit hemma och tittade till den med jämna mellanrum.. Eller du tycker det är bättre kanske?
 
Vill välja en så enkel uppgift? Att bidra med ägg? Ingen i min familj bidrar med något till julbord, jag vet inte hur ni gör men så gör iaf inte vi. Utan detta var snarare generöst av mig om vi ska se det så.

Ville hem till hästen? Ja hästen var ju dålig och behöver täta besök för att se så allt är okej, var inte direkt sugen på att ringa ut veterinär på julafton för något som kunde förhindrats genom att jag varit hemma och tittade till den med jämna mellanrum.. Eller du tycker det är bättre kanske?

Jag bara ville nämna att du inte betett dig fläckfritt. Bråk i relationer uppkommer för att vi är dåliga på att se saker ur andras perspektiv. Detta gäller även din bror och hans flickvän.

Därav följer att för att undvika bråk och skapa goda relationer så gäller det att försöka se situationer ur den andres perspektiv. När man gjort det inser man att man agerat felaktigt i vissa avseenden och försöker rätta till sitt beteende.

I samband med den ansträngningen noterar man den andres beteende. Om den andre personen svarar genom att i sin tur anstränga sig tillbaka vet man att man har med en bra person att göra.

Om man istället noterar att den andre försöker mjölka en på mer och mer utan att ge tillbaka ja då ska man inse att det är en person man ska hålla på visst avstånd.

Jag tycker att du varit alldeles för snabb i ditt dömande av din brors flickvän. Ansträng dig en period för att skapa en bra relation med henne och se vad utfallet blir av det.

Detaljer över hur er julafton var är inte vidare intessant. Utan fokus bör ligga på att få ordning på er relation. Det kommer både du, din bror och hans flickvän att gynnas av.
 
Detta "bråk" handlar om mig, min bror och hans tjej.

I julas blev min ena häst dålig så vi satt och vakade över henne dygnet runt i skift, när julafton kom så hade hon blivit bättre men man vågar ju ändå inte vara borta länge.

Innan jul,som skulle firas hos min bror, hade jag frågat om jag fick bidra med ägg då jag har egen produktion av det och det fick jag. Jag frågar i god tid hur mycket dom behöver. (Har bara pratat med hans tjej) får till svar att det beror på storlek (har dvärg ägg). Jag svarar vad jag har och att allt jag får sparas till dom. Men får fortfarande inget svar mer än att vill bli klar så snart som möjligt på när dom behövs senast, utan då svarar jag att "bättre ni köper då :-)" (min tanke var ju att eftersom jag inte kan garantera mängden ägg, så inte ur ett snäsigt perspektiv) varpå jag får att För att jag sa jag ville ha dom i god tid? Mitt svar : Jag frågade ju när du behövde dom och det fick jag inget svar på :-) jag vet inte om idag eller på tisdag är i godtid nog...
Sen fick jag inget mer svar.

Julafton kommer, jag är där i ca 3-3,5 h för sen börjar nerverna äta upp mig ang om hästen mår bra eller inte. Och vi har fortfarande inte öppnat några paket.. Så jag frågar ett par ggr om vi inte ska börja med det snart för om det dröjer så åker jag nog nu.. Det blir att jag åker hem utan paket öppning.
Tjejen frågar mig varför jag ska åka och jag svarar att hästen är dålig och jag är orolig.. (Minns inte exakta ord men liknande) Berättar om veterinär priset och vad det skulle kosta för ännu en omgång med vet så "det är inte värt det" (dock klumpigt ordval kanske).

Tiden går och jag tycker jag hör ovanligt lite från dom och inser när hon ska ha ett homeparty att jag är inte bjuden så alltså är det något.

Alla säger att jag ska ta kontakt och prata med henne, men.. Det är ju inte jag som är sur tänker jag.. Borde det inte vara hon som ska ta kontakt? Eller hur tänker ni?

Mvh
Dethär - 4 månader senare??
Tycker det verkar finnas två tjurare här. Vill du vara den vuxna så tycker jag du ska ta kontakt, och antingen låtsas som ingenting (för i mina öron låter ert problem som ingenting) eller så frågar du om nåt gick fel.
Skulle aldrig orka ha det sådär för en "icke-grej" - i 4 månader dessutom! :crazy:
 
Beskrev bara händelseförloppet :-) hon har inte gjort mig något utan hon är ju uppenbarligen sur på mig såpass mkt att jag ju inte är välkommen på ett homeparty. Har då svårt att se hur jag ska vara välkommen på besök. Är bla gudmor åt ett av deras barn. Som sagt JAG är INTE sur. Men tycker kanske inte det är rimligt att jag ska krusa folk. Varför ska det (alltid) vara jag som löser saker känner jag mer.
Om att bli bjuden på homeparty eller inte är signalen för att vara välkommen i någons hem eller inte, så är det nog många av mina vänner jag inte är välkommen hos ;)

Nog tycker jag det låter som att du är sur. ...eller kanske bitter, vilket inte är ett dugg bättre.
 
Vill välja en så enkel uppgift? Att bidra med ägg? Ingen i min familj bidrar med något till julbord, jag vet inte hur ni gör men så gör iaf inte vi. Utan detta var snarare generöst av mig om vi ska se det så.

Ville hem till hästen? Ja hästen var ju dålig och behöver täta besök för att se så allt är okej, var inte direkt sugen på att ringa ut veterinär på julafton för något som kunde förhindrats genom att jag varit hemma och tittade till den med jämna mellanrum.. Eller du tycker det är bättre kanske?
Fast menar du att din bror och hans tjej ordnar hela julbordet och ingen bidrar med något?
Jag har själv ordnat julbord i ett par års tid och jag kan säga att det kostar flera tusen och tar många timmar av handling, matlagning plus ett par timmar att ta fram och förbereda på själva julafton.
Att någon tar med ägg är ju en fin gest, men en spott i havet i detta sammanhang. Din insats var alltså från början riktigt minimal och dessutom rann den ut i sanden.

Som grädde på moset ville du påskynda julklappsutdelningen och när det inte gick så stack du utan att ens öppnat dina klappar. Nej du får ursäkta men jag förstår att de väntar på en ursäkt från dig, du låter som en riktigt oartig jul-gäst.
 
Jag tyckte nog att jag frågade upprepade gånger när äggen behövdes och när jag inte fick svar tröttnade jag.

Dom visste mycket väl att hästen var dålig och dom håller på med hästar själv så dom borde veta hur det är. Det var ju inte som att jag reste mig upp och sa nu går jag, sa till en stund före. Sen tycker jag att 3,5 h ca är väl inte direkt kort tid..

I detta fallet behövde min häst tittas till ofta.

Men ni skulle väl ha äggen på julafton? Hur svårt kan det då vara att veta när de behövs?

Jag har tyvärr haft sjuka hästar under lång tid men de har inte haft behovet att bli kollade oftare än vanligt. Även om de också håller på med hästar så hur ska de veta att din häst behöver tillsyn oftare om du inte säger det?

3,5 timmar på julafton är kort tid. Du hade behövt säga till innan du kom dit.

Det verkar som att du tycker att folk ska vara tankeläsare?! Beter du dig mot dem som i dina svar här i tråden så förstår jag faktiskt att det ger dig problem. Du är inte sådär jättetrevlig i dina svar.
 
Men ni skulle väl ha äggen på julafton? Hur svårt kan det då vara att veta när de behövs?

Jag har tyvärr haft sjuka hästar under lång tid men de har inte haft behovet att bli kollade oftare än vanligt. Även om de också håller på med hästar så hur ska de veta att din häst behöver tillsyn oftare om du inte säger det?

3,5 timmar på julafton är kort tid. Du hade behövt säga till innan du kom dit.

Det verkar som att du tycker att folk ska vara tankeläsare?! Beter du dig mot dem som i dina svar här i tråden så förstår jag faktiskt att det ger dig problem. Du är inte sådär jättetrevlig i dina svar.

Jag har en ingift släkting som har en ganska otrevlig benägenhet att sätta sig själv i centrum och att alla gemensamma träffar ska kretsa runt vederbörande och hens familj/intressen. Om en tid funkar för alla andra (typ femton personer i varierande åldrar) men inte funkar för x och hens familj (tre personer...) så ska det bli som x vill. Annars blir personen martyr. Så jag håller med dig här, ett sånt beteende är skitjobbigt!

Jag förstår TS till viss del eftersom jag också hade prioriterat hästen, men det kan inte de andra i hennes närhet veta om de inte är tankeläsare. Julafton är en så speciell dag kantad med traditioner, i alla fall i min familj, så jag/vi hade nog också reagerat om någon kom in och skulle styra upp det i expressfart utan direkt tydlig anledning.
 
Krävde verkligen inte att saker skulle läggas runt mig, utan undrade mer om paketöppningen skulle ske strax för annars hade jag väntat på den. Tror ni missuppfattar mig :-)
 
@Newbee
...men oavsett nu då, så har ju din svägerska tydligen reagerat på något, det må vara orimligt eller ej, och verkar ju inte vilja ta första steget, så nu handlar det ju egentligen mest om detta: Vill du ha någon kontakt med brodern och svägerskan?
Ifall ja, då har du egentligen bara två alternativ:

1) Ta första steget. Bjud på dem/hon på en fika, behöver ju inte börja med ett dramatiskt "vi måste prata". Så läser du av reaktionerna, och vid något tillfälle kan du ödmjukt tar du upp ämnet. Verkar det inte finnas någon vilja från hennes sida då att försöka ta emot en utsträckt hand, ja, då är det väl bara att inse att hon inte är speciellt intresserad av att umgås med dig mera.
2) Sitta och vänta på ett drag från hennes sida som kanske aldrig kommer.

Ifall nej, så då är det väl egentligen bara att "spela dum och ovetande" och fortsätt som nu.
 
Krävde verkligen inte att saker skulle läggas runt mig, utan undrade mer om paketöppningen skulle ske strax för annars hade jag väntat på den. Tror ni missuppfattar mig :-)
Men du ville ju åka till hästen? Du behövde åka för hästen var sjuk?
Vad spelar det för roll när paketöppning sker då? Eller hade du haft möjlighet att stanna om det var paketöppning snart ändå?
 
Utöver det jag tidigare sagt så tänker jag också att det här kan inte vara det enda som hänt som gör att reaktionen blir som den blir från båda parter. Det måste, rent logiskt, finnas mer bakom som inte kommer fram här.

Bara för att TS frågar här på Buke betyder det inte att all skuld ligger på TS.
 

Liknande trådar

Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 977
Senast: Sel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 699
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp