Bukefalos 28 år!

Vem utbildar universitetslärare?

Caoimhe

Trådstartare
Med risk för att låta korkad, men jag funderar verkligen på det här ibland. Grundskole- och gymnasielärare kan ju utbildas på högskola/universitet, men hur är det med universitetslärare? Vem utbildar universitetslärare? Och vem utbildar i sin tur den som utbildar universitetsläraren, och så vidare, och så vidare. Hur många steg finns det innan man når toppen på stegen av lärare?

Med vänliga hälsningar,
Borde egentligen plugga men funderar på andra saker istället.
 
Det kan nog variera lite men merparten av de som undervisar på universitet är väl anställda som forskare?
Tror universiteten har någon slags kortare pedagogisk utbildning men annars är de nog mest bra på sitt ämne och kanske inte på undervisning..
 
Med risk för att låta korkad, men jag funderar verkligen på det här ibland. Grundskole- och gymnasielärare kan ju utbildas på högskola/universitet, men hur är det med universitetslärare? Vem utbildar universitetslärare? Och vem utbildar i sin tur den som utbildar universitetsläraren, och så vidare, och så vidare. Hur många steg finns det innan man når toppen på stegen av lärare?

Med vänliga hälsningar,
Borde egentligen plugga men funderar på andra saker istället.


Ibland undervisar någon som är anställd som universitetsadjunkt, vilket innebär att denne ska ha lägst en magisterexamen i ämnet, ibland undervisar doktorander (jag har sett en och annan fungera som universitetsadjunkt), men oftast så är det någon som har disputerat som undervisar, vilket innebär att denne, utöver magisterexamen, vilket innebär att denne lagt fram sin doktorsavhandling som tagit fyra till fem år att skriva (om det är fem år är det ofta en 20% administrativ/undervisande del som ingår i tjänsten), när det kommer till någon som disputerat så kan man tala om en lektorstjänst, efter det kan man bli docent och efter det professor.
 
Mina lärare har varit professorer, lektorer och docenter. Såklart inom det ämnet jag själv utbildade mig till.

På frågat vem som har utbildat dom så är det ju andra med hög akademisk utbildning. I toppen av stegen står professorer.

Ingen av dessa är lärare i mening som pedagogiskt utbildade, du kan ju inte "söka till universitetslärare", utan det är en möjlighet som öppnas efter många års studier och forskning. För att bli doktor har du läst i minst 6 år (magister+doktorering), för att få titeln docent ska du efter detta även ha forskat på hög nivå i många år efter doktorsexamen. Professor är inget du bara kan bli, utan det är i stort sett en tjänst som du väljs in i.
 
Mina lärare har varit professorer, lektorer och docenter. Såklart inom det ämnet jag själv utbildade mig till.

På frågat vem som har utbildat dom så är det ju andra med hög akademisk utbildning. I toppen av stegen står professorer.

Ingen av dessa är lärare i mening som pedagogiskt utbildade, du kan ju inte "söka till universitetslärare", utan det är en möjlighet som öppnas efter många års studier och forskning. För att bli doktor har du läst i minst 6 år (magister+doktorering), för att få titeln docent ska du efter detta även ha forskat på hög nivå i många år efter doktorsexamen. Professor är inget du bara kan bli, utan det är i stort sett en tjänst som du väljs in i.

Nja, universitetsadjunkt kan du bli bara du har en kandidatexamen, så särskilt många års studier behövs inte och definitivt ingen forskning.
 
Mina lärare har varit professorer, lektorer och docenter. Såklart inom det ämnet jag själv utbildade mig till.

På frågat vem som har utbildat dom så är det ju andra med hög akademisk utbildning. I toppen av stegen står professorer.

Ingen av dessa är lärare i mening som pedagogiskt utbildade, du kan ju inte "söka till universitetslärare", utan det är en möjlighet som öppnas efter många års studier och forskning. För att bli doktor har du läst i minst 6 år (magister+doktorering), för att få titeln docent ska du efter detta även ha forskat på hög nivå i många år efter doktorsexamen. Professor är inget du bara kan bli, utan det är i stort sett en tjänst som du väljs in i.


Som jag förstått det så är det inte enbart så att det är en tjänst som du väljs in i, för att få professorskompetens skall dina vetenskapliga meriter granskas och godkännas. Likadant med en docentkompetens. Inom litteraturvetenskapen har jag fått berättat för mig, av min handledare som är professor, att en professorskompetens kan liknas vid ungefär fyra doktorsavhandlingar. Behöver såklart inte vara sammanhängande böcker, utan olika artiklar kan vägas in.
 
Det är lite roligt detta, egentligen får vem som helst undervisa på universitet, och någon större pedagogisk kunskap krävs inte alls.

Var på en workshop inom active learning med en professor från USA, som påpekade det roliga i att men kräver minst pedagogisk kunskap av de som utbildar på högst nivå.

På mitt universitet har vi ett par högskolepedagogiska kurser, tror bara en av dem är ett krav, lite beroende på vad man har för tjänst. På min institution och ffa min avdelning inom den så är vi rent allmänt väldigt pedagogiskt intresserade och medvetna. Vi kan lätt bli frustrerade över andras brist på detta.
 
Kan man? Jag var säker på att de krävde någon som minst hade en magister.

När jag kikade på det, när jag själv blev anställd som det för ca 2 år sen, så fanns det inga krav på mer än kandidat. Sen kan säkert universitet ha interna bestämmelser.
 
Nja, universitetsadjunkt kan du bli bara du har en kandidatexamen, så särskilt många års studier behövs inte och definitivt ingen forskning.

Verkar vara vanligast inom konst och yrkesutbildningar, vilket kan förklaras av att ens faktiska kompetens kan vara större än vad som syns i utbildningsnivån. Har mycket svårt att se någon som mig (kandidat) utbilda en högskoleingenjörer inom miljöteknik, som ett exempel. I sådana lägen behöver du bra mycket mer akademisk kunskap än dina elever för att fixa biffen. Allt annat är om inte annat galenskap!
 
Som jag förstått det så är det inte enbart så att det är en tjänst som du väljs in i, för att få professorskompetens skall dina vetenskapliga meriter granskas och godkännas. Likadant med en docentkompetens. Inom litteraturvetenskapen har jag fått berättat för mig, av min handledare som är professor, att en professorskompetens kan liknas vid ungefär fyra doktorsavhandlingar. Behöver såklart inte vara sammanhängande böcker, utan olika artiklar kan vägas in.

Det var lite så jag menade men var kanske otydligt, just att man inte kan utbilda sig till "professor" och söka en tjänst i platsbanken och få den för att man råkade ha forskat längst av alla sökande :)
 
Det är lite roligt detta, egentligen får vem som helst undervisa på universitet, och någon större pedagogisk kunskap krävs inte alls.

Var på en workshop inom active learning med en professor från USA, som påpekade det roliga i att men kräver minst pedagogisk kunskap av de som utbildar på högst nivå.

På mitt universitet har vi ett par högskolepedagogiska kurser, tror bara en av dem är ett krav, lite beroende på vad man har för tjänst. På min institution och ffa min avdelning inom den så är vi rent allmänt väldigt pedagogiskt intresserade och medvetna. Vi kan lätt bli frustrerade över andras brist på detta.


Intressant det här. Jag vill så småningom ge det ett seriöst försök att söka doktorandtjänster, frågade min handledare om han tyckte att jag skulle försöka läsa lite pedagogik för att stå ut i konkurrensen, det avrådde han mig till och föreslog att jag skulle läsa ännu mer kurser som fördjupar mina kunskaper i ämnet ytterligare, eftersom att det ändå ingår viss pedagogik i kurserna du måste läsa när du är doktorand. Men jag antar att det säkert finns lite olika tycke och smak gällande den saken
 
Verkar vara vanligast inom konst och yrkesutbildningar, vilket kan förklaras av att ens faktiska kompetens kan vara större än vad som syns i utbildningsnivån. Har mycket svårt att se någon som mig (kandidat) utbilda en högskoleingenjörer inom miljöteknik, som ett exempel. I sådana lägen behöver du bra mycket mer akademisk kunskap än dina elever för att fixa biffen. Allt annat är om inte annat galenskap!

Självklart kan det finnas andra krav om du ska jobba med vissa utbildningar, men i allmänhet finns det inga sådana krav.
 
Intressant det här. Jag vill så småningom ge det ett seriöst försök att söka doktorandtjänster, frågade min handledare om han tyckte att jag skulle försöka läsa lite pedagogik för att stå ut i konkurrensen, det avrådde han mig till och föreslog att jag skulle läsa ännu mer kurser som fördjupar mina kunskaper i ämnet ytterligare, eftersom att det ändå ingår viss pedagogik i kurserna du måste läsa när du är doktorand. Men jag antar att det säkert finns lite olika tycke och smak gällande den saken

Hos oss ska nog doktorander läsa två pedagogikkurser, minst en i alla fall.

En annan rolig del i det hela är att man inte behöver uppdatera sig heller. Eller faktiskt arbeta utifrån vad man förhoppningsvis lärt sig under pedagogikkursen.
 
Jag har för övrigt valt att läsa pedagogik vid sidan av mitt jobb som universitetsadjunkt.

Får börja från början så jag läser en grundkurs i vuxenpedagogik på 15hp. Hittills har jag inte lärt mig något nytt, men kan i alla fall sedan ha på papper att jag faktiskt har poäng i pedagogik, vilket jag förhoppningsvis kan tysta i alla fall en skeptiker med. :p Kanske inte efter bara en enda grundkurs, men så småningom.... :D
 
Fniss!
När jag var 22 så undervisade jag på universitetetför första gången. Visserligen på Hdenhös tid och ett ämne som då var ganska ungt. Men jag hade high life. Jag hade en halvfärdig kandidatexamen (den har jag kvar :laugh::laugh:) och ett stort intresse både för ämnet och för det pedagogiska. Folk var rätt chockade på mina föreläsningar över att en så ung tjej undervisade där - men jag var faktiskt skitbra!
 
Hos oss ska nog doktorander läsa två pedagogikkurser, minst en i alla fall.

En annan rolig del i det hela är att man inte behöver uppdatera sig heller. Eller faktiskt arbeta utifrån vad man förhoppningsvis lärt sig under pedagogikkursen.


I mina ögon låter det underligt att man inte skulle se pedagogiska erfarenheter som en merit, när tjänsten faktiskt kommer att innehålla undervisning till viss del. Men som sagt, skulle jag fråga en annan professor så kanske jag hade fått ett annat svar.

Jag vet att det talats om utbildningsdagar gällande pedagogik, speciellt hur man ska lyckas med distansutbildningar, som de på "mitt" universitet har varit iväg på, men det är klart.. det finns nog ingen uppföljning. Även om jag ändå tror att ett ämne som ofta samkörs med kurser på lärarutbildningen, inte kan falla undan luppen helt.
 
I mina ögon låter det underligt att man inte skulle se pedagogiska erfarenheter som en merit, när tjänsten faktiskt kommer att innehålla undervisning till viss del. Men som sagt, skulle jag fråga en annan professor så kanske jag hade fått ett annat svar.

Jag vet att det talats om utbildningsdagar gällande pedagogik, speciellt hur man ska lyckas med distansutbildningar, som de på "mitt" universitet har varit iväg på, men det är klart.. det finns nog ingen uppföljning. Även om jag ändå tror att ett ämne som ofta samkörs med kurser på lärarutbildningen, inte kan falla undan luppen helt.

Hos oss skulle pedagogik ses som en merit, skulle jag tro. :) Utan pedagogiskt intresse skulle det vara svårt med undervisningsdelen på våra utbildningar helt enkelt. :p

Helt klart att det kan (kan, men inte måste) bero på dels ämne och sedan vilken typ av utbildningar man jobbar med. Hos oss har vi tyvärr inget som pushar eller drar med i rätt riktning. Hade behövts!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Jag känner att jag är alldeles för gammal för att fortfarande inte veta vad jag vill "bli när jag blir stor" (jag är 33 år)...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 858
Senast: starcraft
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 569
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp