Vems ansvar ?

Sv: Vems ansvar ?

Hästar är djur. Dom är begagnade. Det händer saker..tex skador.
Låna inte ut hästen på foder om du är orolig,och ta inte en häst på foder om du inte har råd att ta konsekvenserna.I dagens samhälle är det tydligen omöjligt att göra affärer med hästar eller låna ut/ta hästar på foder..Allt ska bli juridiskt.
 
Sv: Vems ansvar ?

Highlandcow skriver att "Oavsett vad så är min ursprungliga fråga om ägaren har rätt att kräva ersättning efter kontraktet löper ut. I mitt kontrakt står att jag är skyldig att stå för alla kostnader UNDER KONTRAKTETS AVTALSTID....så jag undrar hur jag skulle kunna bli juridisk skyldig för detta då?"
Ni får falla tillbaka på skadeståndslagen som säger att du är skadeståndsskyldig för skada som du orsakat genom uppsåt eller vårdslöshet ( sk "culpa" ). Det ska också finnas ett orsaktssamband ( adekvat kausalitet ) mellan din vårdslöshet och hästens onda rygg, dvs det ska vara sannolikt att det är sadeln som orsakat ryggsmärtan och inget annat .......
Det senare verkar vara klarlagt, men jag kan omöjligt tycka att du har varit vårdslös utifrån den beskrivning som du gett av vad som hänt ..... Men - som sagt - det kan ytterst bli en fråga för en domstol att bedöma ..... Om du inte kommer överens med ägaren om en skälig uppgörelse bör du ta en konsultation med en advokat för att få en bedömning av din ev "vårdslöshet" utifrån Skadeståndslagens bestämmelser.

Så en sista kommentar angående det "givna" i att lämna tillbaka något i samma skick som man lånade det i - om man orsaktat skadan genom uppsåt eller vårdslöshet är detta förstås givet. T ex om jag lånar en bil och kör och krockar för att jag inte ser upp ordentligt ska jag givetvis ersätta alla kostnader för detta. Om jag däremot lånar en bil, kör lugnt i 200m och sedan brakar växellådan ihop är det knappast skäligt att jag ska stå för kostanden för en ny växellåda för att kunna lämna tillbaka bilen i samma skick som jag lånade den ....
 
Sv: Vems ansvar ?

Hon anser att om jag köper en ny sadel till henne så är det som ett slags "skadestånd" för att jag orsakat detta på hennes häst.:-(

Där är hon ju bara dum. Det var din sadel, så inte blir du skyldig henne en sadel iallfall. Gud vilken trög människa du har lånat häst utav, vaddå försöka utnyttja sitationen :rofl:.

MÅSTE jag välja den veterinär eller klinik som HON bestämmer ??

Det borde väll ändå du får bestämma, antar jag? Jag menar, vi säger att ni båda bor i norrland, så säger hon att du måste ner till skåne med hästen, för att hon vet en annan bra klinik där. Låter helt orimmligt :crazy:. Fast jag låter någon annan svara på den frågan mer korrekt.
 
Sv: Vems ansvar ?

Men sadeln kan inte legat illa i 2 år. Då borde hästen visat reaktion på det långt tidigare. Har hästen ändrat sig i kroppen på senare tid? Musklat sig mer? tappat muskulatur? ökat eller minskat i hull?
 
Sv: Vems ansvar ?

T ex om jag lånar en bil och kör och krockar för att jag inte ser upp ordentligt ska jag givetvis ersätta alla kostnader för detta.

Om du blir påbackad av en smitare på parkeringsplatsen, bilen är inte försäkrad - vem betalar skadorna då? Det är inte ditt fel, det är inte bilägarens fel. Men det är ditt ansvar eftersom det var du som hade bilen då den blev skadad?

Om jag däremot lånar en bil, kör lugnt i 200m och sedan brakar växellådan ihop är det knappast skäligt att jag ska stå för kostanden för en ny växellåda för att kunna lämna tillbaka bilen i samma skick som jag lånade den ....

Det hade ju varit applicerbart om hästen haft ryggskada tidigare som uppdagades dag två hos fodervärden. Då hade det knappast varit något snack, dessutom hade veterinärbesiktningen som vanligen görs vid överlämnandet visat på detta.
 
Sv: Vems ansvar ?

Vad jag vill visa på är att det inte alltid är så enkelt som att säga att man "givetvis ska lämna tillbaka ngt i det skick som man lånade det". Detta kan fungera i enkla fall och som ngn form av allmänt hållen måttstock, men fungerar inte i mer komplicerade fall där det inte är så enkelt att vare sig visa på vilket det ursprungliga skicket var eller att visa på vad det beror på att ngt blivit skadat. Det går ju att göra exempel hur komplicerade som helst om man vill ........Om jag t ex lånar din bil för att köra din mamma till stationen när du har fått förhinder och jag kör i diket för att det är halt .........Vem ska betala skadorna? Du? Jag? Din mamma? Alla tre?

När vi då ska hanterar dessa mer svårbedömda fall har vi följande möjligheter:
1) Ha ett avtal som tydligt reglerar vad som gäller
2) Försöka att komma överens!
3) Använda sig av skadeståndslagens bestämmelser om "culpa" och "adekvat causalitet" om 1 och/eller 2 inte fungerar .......

Vad skönt det vore om allt var svart eller vitt och det fanns klara regler för allt .........
 
Sv: Vems ansvar ?

Olyckligt att det blev så där! Kiropraktorn hade jag betalat utan att fundera, jag hade känt det som det enda rätta. Däremot tycker jag att hennes krav angående sadeln är väldigt skumt, hur hade hon tänkt sig det? Att du skulle köpa en ny sadel och ge henne den? :crazy: Som skadestånd?
Har väldigt svårt att tro att hon har någon som helst juridisk rätt till det och det är dessutom inget rimligt krav. Kravet hon kan ställa däremot är att hästen är i samma skick vilket ni ju måste lösa. Som någon skrev borde hästen vara försäkrad och isf borde ni kunna utnyttja den och dela på självrisken.
 
Sv: Vems ansvar ?

KL. Är det någon som någonsin hört talas om en häst som kommer tillbaka i bättre skick efter att ha varit hos fodervärd?

Jag hade en ponny på foder som jag ev skulle köpt. Han kom omusklad och ganska tunn till oss i sept, och då vi inte ville köpa honom så hämtades han nu av en ny fodervärd, och ägaren tyckte att han var finare nu än innan.

Ang TS problem så kan jag förstå att ägaren krävt dej på ny sadel om du förstört hennes, men absolut inte då det var din sadel. SKUMT!
men om din sadel förstört hästens rygg kan jag förstå att du ska ersätta för vården. Hade det varit hennes egen sadel som hon sagt passar perfekt tycker jag att hon själv hade fått stå för det.
 
Sv: Vems ansvar ?

Hakar på lite,vi lånade ut en frisk shettis på foder i somras för ev senare köp i dec,de lånade henne 6 mån alltså.Sa till fodervärden att hon ska ha max 4 kg hö om dagen och inte äta gräs.Då hon hade en till ponny trodde jag det var solklart.I okt månad får hon fång,(de gav henne hösilage att äta och gick upp en del i vikt bla),vilket då betyder att de inte vill köpa henne.De hade kontrakt på henne fram tom sista dec,så fram till dess stod de för all kostnader och hon var kvar tills dess.Hästen är fortf sjuk och ska till klinik för röntgen IGEN.Törs inte räkna på hur mkt pengar jag lagt ner på div medicin osv.Vi hoppas ju att hon ska bli "frisk" igen och kunna vara sällskap till vår andra häst.Min fråga till er är-hur skulle ni ha gjort i samma situation om man tänker på det ekonomiska tex.TPF
 
Sv: Vems ansvar ?

Skrev ni ett kontrak? I stabdardkontrakt så brukar det stå att hästen ska återlämnas i samma skick. Dvs får det fång hos fodervärden så ska denne stå för hästens kostnade tills den är frisk. Jag skulle sammanställa dessa och skicka en faktura till tidigare fodervärd.
 
Sv: Vems ansvar ?

Skrev ni ett kontrak? I stabdardkontrakt så brukar det stå att hästen ska återlämnas i samma skick. Dvs får det fång hos fodervärden så ska denne stå för hästens kostnade tills den är frisk. Jag skulle sammanställa dessa och skicka en faktura till tidigare fodervärd.

Vi skrev ett kontrakt,det som Lars Deckeman gjort.Vi tog hem hästen för 2.5 vecka sedan,känns lite tokigt att nu i efterhand komma och säga att de ska betala tills hon är frisk,men visst borde jag tuffa till mej och "ta ett snack" med dom.När man väl får hem sin sjuka häst känns det ju skönt att denne är hemma,just då tänker man inte så mkt på det ekonomiska,men ju mer jag tänker på det ju argare blir jag.Känns inte kul att lämna iväg en frisk häst och få tillbaka en som kanske inte ens kan bli en sällskapshäst eller att mina små barn kan rida på.Men det är alltid en risk man får ta när man lånar ut,det jag lärt mej är att aldrig låna ut ngt eller låna ngt från ngn annan.
 
Sv: Vems ansvar ?

Om du blir påbackad av en smitare på parkeringsplatsen, bilen är inte försäkrad - vem betalar skadorna då? Det är inte ditt fel, det är inte bilägarens fel. Men det är ditt ansvar eftersom det var du som hade bilen då den blev skadad?

Ja redan där begår ju jag ett lagbrott - bilen var inte försäkrad, och det är det ju lag på i det här landet, minst trafikförsäkring. Då får man ju stå sitt kast så det var en lite tokig jämförelse.

Jag anser att du naturligtvis ska bekosta "vården" men tamefasiken inte på en massa dyra kliniker och att du ska köpa en ny sadel var det dummaste jag hört.

Men för att var 100% säker på vad du ska och inte ska så skulle jag kontakta en advokat och fråga om råd för på Buke kan du få 16700 olika svar och alla tycker att de kan minsann bäst ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 602
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Lånar nick från en kompis, jag har inte skrivit här förut men läser ibland trådar och tycker många får bra tips. Har hästar i ett...
Svar
10
· Visningar
2 454
Senast: Spike
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 849
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp