Vems ansvarsförsäkring?

Tussemaja

Trådstartare
Om hyresgästs häst tex kommer lös och trampar sönder grannens gräsmatta, eller ställer till med nåt annat, är det då hästägarens ansvarsförsäkring som ska träda in, eller är det min, som stallupplåtare och hyresvärd?
 
Sv: Vems ansvarsförsäkring?

Hur kom hästen lös?

Har den exempelvis rymt från hagen så är det rimligen den som är ansvarig för stängslet som är ansvarig. Sedan gäller det givetvis att det finns ansvarsförsäkring för att den ska kunna gälla.
 
Sv: Vems ansvarsförsäkring?

Ingen häst har kommit lös. Är en generell fråga... Men kanske inte finns nåt generellt svar eftersom det, som du är inne på, beror på vems felet är...
 
Sv: Vems ansvarsförsäkring?

Ja det beror på omständigheterna vem som kan ställas till svars. Stallägaren kan knappast bli skyldig om hästen kommer lös när ägaren är ute och rider och ägaren kan knappast bli skyldig när den har lämnat en häst några månader på tillridning och lämnat över ansvaret.
 
Sv: Vems ansvarsförsäkring?

Som skrivet innan så beror det helt på varför hästen kommit lös. I vissa fall kan det till ock med bli fråga om delat ansvar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 354
Mat Nu har den tredje i raden av likadana stektermometrar (köpta på Ica) gått sönder och jag får nog köpa något dyrare för att bli nöjd...
Svar
5
· Visningar
370
Senast: Human
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 328
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 237
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp