Vems är problemet?

kicki71

Trådstartare
Läste tidigare i ett annat hundforum disskusionen om att lyfta upp eller inte lyfta upp en hund vid hundmöten.
Dessa diskussioner tenderar att bli rätt livliga, och i en del svar såg jag att man skrivit, att lyfter nån upp sin hund så klart blir min intresserad å ska dit, att man ska inte lyfta upp sin hund för det triggar den andra hunden?...
osökt går min tanke då till "vem är det som har problem"?

Min åsikt är att mötande ekipage ska få göra i princip vad dom vill med sin hund...lyfta upp, stå vråla i kopplet, ligga ner eller varför inte göra någonting alls, men min hund ska inte bry sig.
Så anser jag att min hund ska reagera.
Jag själv skulle nog aldrig säga att "så klart min hund reagerar när nån lyfter upp sin hund i famnen".
Då är det min träning som brister tycker jag...
Hoppas jag nu formulerat mig så att min fundering går att förstå =)

Sv: Vems är problemet?

Nu har inte jag en liten hund, men hade jag det skulle jag aldrig tveka att både lyfta upp och försvara den.

Tänker prexis som du jag lyfter absolut upp mina hundar om behovet finns och detta har inte gjort att jag har fått skälliga och bjäbbiga hundar, men som storhundsägare skyller man väl inte på sin hunds uppförande eller beteende för att ex mötade lyfter upp sin hund?
Typ att - det är klart min hund vill "attackera" när dom lyfter upp sin hund i famnen eller "skulle du inte lyft upp din hund hade min aldrig brytt sig"...
Det är nått jag aldrig skulle kunna göra...då tycker jag att det är min hund som brister inte den som lyfter upp sin

Lyfter min hund om det är mkt folk vid trånga utrymmen, då han är så liten och kanske inte syns. Men aldrig bara för att vi möter en hund. Men skulle det komma en lös hund och ägaren inte syns till/verkar ha dålig koll på sin hund. Då kan jag lyfta min hund. en stor hund kan lätt ta ihjäl honom och det vill jag undvika.

Jag håller med dig. Och som sagt, jag ska ha koll på min hund oavsett vad som händer i omgivningen. Där vi inte (än) har tillräcklig lydnad är det koppel som gäller.

Oftast tar jag min hund bakom mig om vi blir attackerade men när en stor GD kom flygandes mot mig så tog jag upp DSG'n.

Många som tror alla hundar vill hälsa och släpper hunden men mina har inget behov av det, de har sina kompisar o det räcker.

Snart flyttar jag ut till landet för jag är så less på många hundägare i området :devil:

Det händer att jag lyfter upp min hund. Om jag har båda hundarna med mig är den lille hopplös vid hundmöten (han ska försvara den stora), dock brukar jag inte lyfta upp honom då. Däremot kan han ibland skälla på stora, mörka, långhåriga hundar ibland (då han blivit rejält påhoppad av en lös sådan tidigare). Då kan det hända att jag lyfter upp honom, beror lite på situationen.

Andra hundar som skäller på min hund, triggar igång honom att skälla tillbaka (beror dock lite på, tikar skäller han i princip aldrig på). Jag har som princip att säga till honom tre gånger, tystnar han inte sedan, så lyfter jag upp honom. Nu var det rätt länge sedan jag lyfte upp honom, om jag tänker tillbaka, med undantag för kollektivtrafiken i rusningstid, men det är mest för att folk har en tendens att kliva på honom.

Ibland önskar jag att jag kunde lyfta upp min hund. Men nu är ju han en boxer och inte så värst smidig att lyfta även om det går :D

Nu i kväll när jag gick en promenad med han så kom det en dam med en terrier på andra sidan gatan. Hennes hund satte igång ett jädra liv och skällde som besatt. Min hund stirrade upp sig men ställde sig för att kissa när jag ställt mig i vägen så att han inte såg den skällande lilla besten.
Då tar damen hunden och går över vägen rakt mot oss medan hennes hund skäller som en galning.
Varför undar jag.
Jag håller med dig om att min hund egentligen inte ska reagera även om hennes skäller som en tok men nu är min hund en unghund och vi försöker öva på hundmöten hela tiden, men folk som hon gör det ju inte lättare.

Eh, jag svarade ju egentligen inte på din fråga, kom jag på. Jag tycker att man får göra som man vill vad det gäller lyfta upp eller inte. Jag tycker däremot inte om när folk kommer emot oss om hunden skäller o lever rövare.

Det händer att jag lyfter upp min hund när andra lösa hundar kommer fram för att hälsa, utan att ägaren först frågat om det är ok... Egentligen gör det väl inte mig något om dom hälsar, men det är mer att sätt att markera, och de flesta verkar förstå då.

Sen händer det ibland, precis som du skriver, att den andra hunden reagerar rätt starkt på att min hund plötsligt "flyger upp i luften", men det är ju inte mitt problem.

Jag har en liten Dp och lyfter aldrig upp honom. Han beter sig korrekt vid hundmöten, han visar lite lätt intresse men ingenting mer.
Enda gången jag kanske skulle lyfta honom var om det skulle komma en lös och uppenbart aggresiv hund emot oss och jag kände att jag inte skulle kunna få tag på den andra hunden själv.

Jag har en liten hund men har aldrig lyft honom i ett hundmöte (han är fyra år). Däremot lyfter jag honom om vi tex ska gå på en buss med mkt folk på hållplatsen för jag är rädd att folk inte ser honom.

Har jag honom i koppel ute på promenad (bor i Malmö och här är koppeltvång i i stort sett hela staden) och någon trots allt har sin hund lös, och den kommer fram mot oss har det hänt att jag skrikit till ägaren:

- Han har loppor!

Funkar fint varje gång :p
Dock vet jag att min hund alltid beter sig korrekt i hundmöten så oroar mig aldrig på så sätt, utan mer att dom ska trassla in sig i hans koppel osv.

Min åsikt är att mötande ekipage ska få göra i princip vad dom vill med sin hund...lyfta upp, stå vråla i kopplet, ligga ner eller varför inte göra någonting alls, men min hund ska inte bry sig. Precis!
Så anser jag att min hund ska reagera.
Jag själv skulle nog aldrig säga att "så klart min hund reagerar när nån lyfter upp sin hund i famnen". Finns inte på världskartan!
Då är det min träning som brister tycker jag...Absolut!
Hoppas jag nu formulerat mig så att min fundering går att förstå =)

Jadå, inga problem alls.

Jag som ofta har fler hundar i koppel när de väl har koppel på sig(:o)är själaglada, och vill gärna hälsa, men får inte för stygga matte:devil:
Jag har faktiskt sagt till folk att jag INTE vill att deras hundar hälsar, och de frågar alltid varför, och jag svarar att ja jag tror säkert att din hund är snäll, men det kanske inte mina är!!
(mjo, mina är snälla men ändå... folk blir skitsura men jag kan inte bry mig mindre. ) Skulle jag hamna i sistsen med hund som anfaller, sliter jag undan min och kommer utan att tveka sparka, slå den andra hunden och försöka lyfta upp min, alt den attackerande hunden, för att skydda mina.

Har när jag tänker, hamnat i en såns sits, dock var alla lösa!!
I min förra familjesituation, lyft upp en huskey eftersom han klippte min ena dp över ryggen, och min Pb skulle förklara ett och annat för honom pga detta (dp och hon är uppvuxna ihop och bott med huskeyn i över ett år), och har ett gäng med småskitar som biter rabiat runt sig i kaoset, jag blev huggen två gånger i armen av huskyn,höll honom upp i stryphalsbandet, så långt från ansiktet som jag förmådde samtidigt som jag lyte upp honom (mao han flåsade mig i ansiktet och högg även efter mig i ansiktet) ingen hund blev skadad tack gode, mer än att jag fick bett och de blev leriga och uppstimmade till max!
Notera väl att pitbullen bor i hop med dem alla, och blev fullkommligt vansinnnig för att huskin betedde sig fel och dessutom bet mig.
De som betedde sig värst i kaoset, var småskitarna som jag fick sparka undan från huskyn i kaoset för att alla skulle lugna ner sig, pbn släppte när jag bad henne direkt men småskitarna fortsatte av ren instinkt för att lilla skiten fortfarande skrek efter bettet.(tack gode gud att hon hade täcke på sig!!!) ägaren kom ut ett par min senare när jag skrek och fortfarande höll hunden i ansiktshöjd -och och idioten har mage att säga att man fick inte ta tag i honom så jag fick skylla mig själv att jag blev biten. idioti. (hunden har även bitit sin egna matte, tack gode att jag inte bor där längre. ) (oj novell sorry.. :o) Och totalt onödigt vetande, pitbullen var den som gick emellan mycket snyggt och avvärjde alla bråk eller gruff i vardagen, sa till om någon kaxade och har helt klart det bästa temperamentet jag någonsin träffat på.
Världens bästa valp uppfostrare. *saknar*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 793
Senast: Nota
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 858
Senast: Liran
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 696
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 163
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka