Ventilation i Böckmann Comfort!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeannine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 4 675
J

Jeannine

Jag funderar på att köpa ett Böckmann Comfort släp av nyare årsmodell (ca 2-5 år gammalt) och undrar hur ventilationen är i dem? Vad jag kan se finns inget spjäll eller liknande i fronten, utan all ventilation sker genom de två öppningsbara fönstren.

Är det tillräckligt undrar jag? Nån som har någon erfarenhet? :)

Eller någon som kan tipsa om ett hyfsat stort släp med BRA ventilation!

Sv: Ventilation i Böckmann Comfort!

Jag funderar på att köpa ett Böckmann Comfort släp av nyare årsmodell (ca 2-5 år gammalt) och undrar hur ventilationen är i dem? Vad jag kan se finns inget spjäll eller liknande i fronten, utan all ventilation sker genom de två öppningsbara fönstren.

Är det tillräckligt undrar jag? Nån som har någon erfarenhet? :)

Eller någon som kan tipsa om ett hyfsat stort släp med BRA ventilation!

Har en Böckmann Comfort. Skulle ALDRIG byta släp för vilka pengar som ehlst i världen. Utmärkt ventilation, tyst utan en massa onödiga smäckliknandne detaljer, utmärkta egenskaper på vägen o.s.v. Utmärkt återförsäljare i Sverige (Böckmann Center i Vellinge, Skåne). Prisvärd i jämnförelse med andra trailers

Har kört rätt mkt 2009 med en extra stor Comfort -04 o jag upplever inte ventilationen som bra alls tyvärr.
Åkte till ridhus, otäckad torr häst som dock var lite nervös att åka = lite svettig. Ånga i släpet när vi kom fram efter 20 min.
Satt in en svettig häst med fleecetäcke på (hemvägen från ridhuset), båda rutorna öppna i fram men rullgardinen bak stängd pga kallt väder. Ångbastu när vi kom hem ca 20 minuter senare.
Bättre förstås med gardinen öppen bak, man kan kanske sätta den "på glänt" eller om man har hård lucka. Vill dock att mitt släp ska ha god ventilering trots stängt i bak.

Vid dessa tillfällen var det kanske 5+ grader till någon minusgrad ute.

Då är det Mycket bättre med mitt eget Thule släp, öppna rutor på glänt fram o stängd lucka, svalt och klar frisk luft i släpet vid hemkomst. Finns spjäll i fronten men har kört utan o funkar lika bra.

Synd på ventilationen, annars en jättebra trailer B Comfort! :) Mycket stabil och lätt att köra med och mycket rymlig! Lätta luckor och stadig tyst ramp för hästen att gå på.
Kanske bättre ventilation i nyare modeller?

Senast ändrad av en moderator:

Ibland är det bra att få de svar man inte ville ha från början ;)

Har varit och tittat på ett Böckmann Comfort och slagits av att det inte har någon ventilation alls förutom fönstren. Blev då tveksam men gillar ändå Böckmann.

Så åkte jag och tittade på ett Thule Excellent, 2010:a, och blev riktigt imponerad av ventilationen! Spjäll i fronten, öppningsbara fönster OCH taklucka OCH ställbar bakre lucka! Så mycket ventilation har jag inte hittat på något annat släp, alla kategorier, och jag har letat släp LÄNGE nu!!

Thule har verkligen ryckt upp sig och satsat på rätt saker tycker jag. Excellent har bra med plats vid hästens huvud och stor sadelkammare. Jag är helt såld. :love: Det blir nog affär där...

Eller har någon annan något bra tips?? Vilken är den absolut BÄSTA transporten? (Ok, omöjlig fråga att få svar på, jag vet, men roligt att höra argument!)

det är tusen ggr bättre än ett litet spjäl!!!!!!

jag har böckmann big champion och ventilationen är kanonbra.

Jag har funderat på ett Boj Classic också, men hur tycker du att ventilationen är där? Vad finns det? Takfönstren går ju inte att öppna?

(Hur fasen gör jag för att bara göra ett inlägg i tråden, utan att svara på någon annans inlägg???)

Senast ändrad av en moderator:

Öppningsbara takluckor och reglerbara luckor på baklämmen (övre delen) räcker fint även de gånger vi haft maxlast.

Öppningsbara fönster o helst 2 takluckor är att föredra.
Takluckorna släpper ju ut mkt mer än vad fönster gör.

Som flera har skrivit är det värst på vinter. Londonfog vill man undvika
det är väl bara Ume som har mekanisk ventilation:confused:

Så åkte jag och tittade på ett Thule Excellent, 2010:a, och blev riktigt imponerad av ventilationen! Spjäll i fronten, öppningsbara fönster OCH taklucka OCH ställbar bakre lucka! Så mycket ventilation har jag inte hittat på något annat släp, alla kategorier, och jag har letat släp LÄNGE nu!!

Thule har verkligen ryckt upp sig och satsat på rätt saker tycker jag. Excellent har bra med plats vid hästens huvud och stor sadelkammare. Jag är helt såld. :love: Det blir nog affär där...

Utan tvekan en super transport. Ventilationen är kanon, min häst är nervös för att åka och har alltid svettats mycket, dessutom åker vi ofta långt. Sen vi köpte excellenten så åker hon som en prinsessa och svettas aldrig och det är alltid bra luft i transporten!

Dessutom som du säger så vinner den verkligen på att vara så stor fram, även de största hästarna har riktigt gott om plats!

Kan som du förstår varmt rekommenderas:D

Spjället på Thule är förvånansvärt effektivt faktiskt, det ser rätt oansenligt ut annars :) Kan ha med utformningen att göra eller nåt för släp med liknande spjäll eller öppning i fram har inte funkat alls.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 631
Senast: moonstruck
·
Utrustning Jag vet att det finns många transporttrådar just nu, kanske det kan vara aktuellt att slå ihop trådarna, det får moderatorn i så fall... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 912
Senast: fjandus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka