Bukefalos 28 år!

Vet.besikiga om hästen vid köp

P

poi98

Rubriken kanske inte stämmer till 100 , men men x)

Har nu efter ett tags letande hittat en häst jag trivs mkt bra med. Tror vi kommer passa bra ihop i framtiden.
Säljaren är en tjej som köper hästar ,utbildar dem och sen säljer dem. Verkar vara en seriös människa.

Jag ska provrida en gång till och sen bestämma mig.

Nu till det där med vet.besiktning. Säljaren har haft hästen i 2,5 månader och jag förutsätter att hon gjorde en vet.bes då. Har inte pratat med henne någe närmare om det, men ska göra det.

Skulle ni gjort en ny vet.bes 2,5 månader efter ,fast hästen var UA första gången? Under dessa 2,5 månaderna har den varit i träning och varit fullt frisk enligt ägaren.

Visst ,det kan hända mkt på 2,5 månader så det kasnke är värt att vet.bes igen.

Kanske ovärt att veta men det är en Val. -99, aldrig tävlad,tidigare körhäst. Mitt mål är att tävla iaf La dressyr och 110-120 hopp.

Hur skulle ni gjort?
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Jag hade gjort en ny besiktning eftersom hästen har gått med ny ryttare under de här 2,5 månaderna.

När jag sålde min gamling så hade jag besiktat honom själv och han åkte drygt 3 månader efter besiktningen, då fick köparen själv välja om hästen skulle besiktas igen, men hon ansåg det som onödigt eftersom hästen gått med samma ryttare hela tiden.
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Först och främst så hade jag provridit hästen 3 gånger, svårt att veta vad man
köper när man bara har suttit på hästen 1 gång. Sedan så är det ett måste med klinikbesiktning, 50 000 kr o uppåt så får säljaren betala. Exportröntgen är ett krav, i prisklassen 100 000 o uppåt så får säljaren betala. Så gör jag, går dom inte med på detta så får dom sälja till någon annan. Det blir dyrt, tråkigt
och onödigt att stå med en häst som visar sig ha "dolda fel". Dessutom så är
dom inte dolda när köparen inte har uppfyllt sin undersökningsplikt. I dagens
läge så skulle jag nog ta ett blodprov också (vid bes) för att vara säker på att
hästen inte har fått någon form av smärtlindring. Allt detta låter säkert urtrist
men jag kan garantera dig att det är inte en bråkdel av hur trist det blir om din
drömhäst visar sig vara en mardrömshäst :)!
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Så sant, så sant.
Undersök dom från öron till svans!!
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Hästen skulle besiktigas på klinik med mig närvarande. Vem som skulle betala hade inte jag tyckt vore särskilt intressant i sammanhanget. Däremot vad som skulle ingå i besiktningen.

;) Krocket
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Håller med besikta och var med på besiktningen. Min blev besiktad men jag var tyvärr inte med. Den var oxå igång för tävling.. Blev besiktad samma vecka som vi hämtade honom och när han kom halt på flera ben... Skulle varit med så vi sett böjproven och gjort röntgen... =( Hästen har stått i 8 månader nu och kanske eller kanske inte blir bra. Med en röntgen så har vi aldrig köpt honom. Blodprov - ja på nästa häst definitivt.. Det är tyvärr vanligare att hästarna får smärtlindring nu för tiden när man provrider.
 
Sv: Vet.besikiga om hästen vid köp

Absolut besiktigat på klinik med röntgen med dig där.
Hoppas du har läst div artiklar om köp som inte gick så bra. Ta lärdom av andras erfarenheter o lita inte på säljarens besiktning.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 289
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 341
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 212
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 267
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp