Vet du vad din/dina hästar kostar per månad?

Nix! Inte en aning!

Har en Excel-fil där jag har med stallhyra och foder, men tillskott, träning, tävling och prylar är inte med. För att inte tala om drivmedelskostnaden. 🙈
 
Det verkar ändå som att vi är rätt många som har koll på våra hästkostnader 🙈 funderande på detta då ridsport har en artikel om detta, har dock inte läst den då jag inte har någon prenumeration där.
 
Jag har koll. Sätter in en summa per månad på hästkontot och därifrån betalas foder, utrustning, vetcheck, hovslagare etc.
 
Har faktiskt ingen aning och iår vill jag verkligen inte veta vad dom har kostat. Alla 3 har haft veterinärbesök som varit dyra. Men ska försöka räkna och se vad dom kostar framöver. Kan vara bra att veta :)
 
Har ni koll på vad er/era hästar kostar er per månad/år? Eller blundar ni för kostnaden?
Jadå, jag har stenkoll. Men jag lägger inga pengar på esoteriska kosttillskott, alternativa terapier, redundanta schabrak eller annat som lätt slukar diffusa summor. Han kostar stallhyra, hovslagare, försäkring, vaccination, nån saltsten, flugspray, ett täcke om året eller ibland två, och under vinterhalvåret litet förhållandevis billigt kraftfoder.
 
Jag räknade en del på kostnaderna senast jag bytte stall och kom fram till att högre hyra kan kompenseras med lägre bränslekostnad. Nu försöker jag gå/ cykla/ ta moppe så ofta de går för att minimera kostnaderna.
 
Vi räknar på det då och då. Sen har jag även räknat på vad det kostar och betäcka och även vad det kostar fram tills hästen blir ett år. Så ja vi kollar av emellanåt!Den kostnad vi tjänar in mest på är att sambon själv är hovslagare.
 
Jag ser det som självklart att ha koll. Jag har hovslagarkonto, hö/strökonto, veterinärkonto för planerad veterinärvård som tandkoll, vaccination och årlig provtagning för PPID och ett övrigt hästkonto för förbrukningsvaror och medicin. Ett autogirokonto som försäkringarna dras ifrån och ett buffertkonto för oförutsedda utgifter och till alla förs pengar över med automatik varje månad.

Utan den kollen skulle jag inte kunna ha hästar. Jag kan inte lägga mer än halva min månadsinkomst på hö t ex. när det är dags att betala det. Det har jag för låg inkomst för och jag gillar att ha koll på min ekonomi så för mig är det helt självklart att ha koll på vad saker och ting kostar.
 
Jag ser det som självklart att ha koll. Jag har hovslagarkonto, hö/strökonto, veterinärkonto för planerad veterinärvård som tandkoll, vaccination och årlig provtagning för PPID och ett övrigt hästkonto för förbrukningsvaror och medicin. Ett autogirokonto som försäkringarna dras ifrån och ett buffertkonto för oförutsedda utgifter och till alla förs pengar över med automatik varje månad.

Utan den kollen skulle jag inte kunna ha hästar. Jag kan inte lägga mer än halva min månadsinkomst på hö t ex. när det är dags att betala det. Det har jag för låg inkomst för och jag gillar att ha koll på min ekonomi så för mig är det helt självklart att ha koll på vad saker och ting kostar.
Hur vänjer man sig vid tanken på vad de kostar när man har sån koll? 🙈😅 Sånt har jag räknat på en gång tror jag och det var riktigt svettigt att få veta det.
 
Jag ser det som självklart att ha koll. Jag har hovslagarkonto, hö/strökonto, veterinärkonto för planerad veterinärvård som tandkoll, vaccination och årlig provtagning för PPID och ett övrigt hästkonto för förbrukningsvaror och medicin. Ett autogirokonto som försäkringarna dras ifrån och ett buffertkonto för oförutsedda utgifter och till alla förs pengar över med automatik varje månad.

Utan den kollen skulle jag inte kunna ha hästar. Jag kan inte lägga mer än halva min månadsinkomst på hö t ex. när det är dags att betala det. Det har jag för låg inkomst för och jag gillar att ha koll på min ekonomi så för mig är det helt självklart att ha koll på vad saker och ting kostar.
Jösses, det var ambitiöst. Jag har ett konto för allt till pållarna...
 
Blev inspirerad av denna tråd och gjorde en budget. Det är dyrt att ha häst... 😬

Mina tre hästar kostar mig tydligen 13 967 kr i månaden, inklusive träningar samt ett par "hästträningsprenumerationer" som jag har, t ex en klickertränare som har ett onlineprogram. Och exklusive oväntade veterinärkostnader, vanliga som vaccinationer osv är inräknat.
 
Jag gör budget månad för månad, vet t.ex. att om två månader så är det tandkontroll så spar jag in de pengarna så att de finns. Annars så har jag ett "räkningskonto" där det finns pengar till hästräkningar och vanliga räkningar som dyker upp enstaka gånger om året.
 
Hur vänjer man sig vid tanken på vad de kostar när man har sån koll? 🙈😅 Sånt har jag räknat på en gång tror jag och det var riktigt svettigt att få veta det.
Jag ser ingen skillnad på det mot att ha stenkoll på allt annat i min ekonomi. Jag är så van vid att ha lite pengar att röra mig med och ju mindre pengar man har desto större koll krävs för att slippa pengaångest. Det är de få gånger jag inte har haft koll som jag verkligen har mått dåligt.
Hellre veta vad det kostar och ha pengarna redo när det ska betalas än få ångest när det ska betalas och pengarna inte finns :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är mycket diskussion om att veterinärvårdspriserna är för höga och att det leder till för höga premier. Ja, att riskbolagen tar ut...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
6 325
Senast: MiniLi
·
Anläggning Vad betalar ni i gårdsförsäkring per år? Anledningen till att jag frågar är för jag tycker vi betalar orimligt mycket. 25.000kr. Stort...
2
Svar
23
· Visningar
1 481
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
  • Artikel
Hästnyheter TV4-reportern Per Skoglund är en känd travprofil och syns varje vecka i Nyhetsmorgon. Men det flera kanske inte vet om är att han...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp