Vetcheck utan misstanke om problem

Tävlade hoppning på lägre nivå. Åkte "gärna" till veterinären, men enbart vid någon form.av misstanke. Åkte hem u.a vid ett tillfälle, annars kunde jag komma med 1-1,5 graders hälta, dvs jag kände ofta tidigt om något inte riktigt stämde. Hade också cirka 40 mil till min veterinär, så åkte absolut inte dit "bara för att".
 
Jag har varit och lyssnat på Eva Skiöldebrand och hon berättade att en ledinflammation hos häst alltid är kronisk, en häst kan aldrig bli frisk men förloppet kan med rätt behandling pausas. När en häst har en inflammation i en led så har en nedbrytning av leden påbörjats.
Så har jag också förstått det, jag fick höra det specifikt gällande bakknän, men intressant att det egentligen gäller generellt med ledinflammationer.
 
1000-tack för all klok input! Riktigt spännande om att kunna hitta indikationer på inflammation i saliv :D I min värld så har vetcheck varit likställt med böjprov, och när jag läser alla svar och funderar lite så är det nog själva böjprovsdelen jag ställer mig frågandes till på en häst där jag inte letar efter fel/har en misstanke att något är galet... Speciellt efter att ha läst en del studier där böjprovsreaktioner kan komma och gå på en frisk häst (vad nu en frisk häst egentligen är) och är långt ifrån en sanning av huruvida och vart en häst har problem.

Någonstans tänker jag att jag underkänner mitt eget träningsupplägg om jag räknar med att jag behöver koppla in veterinär på regelbunden basis, men som tråden visar på så velar jag kraftigt fram och tillbaka :p

En fråga till alla kloka i tråden: Skulle ni säga att det är naivt att tro att en häst som går säg msv (hopp eller dressyr, vet inte om det gör någon skillnad i sammanhanget?) ska kunna klara sig utan veterinär behandling på regelbunden basis?

Självklart har olika individer olika hållbarhet/förutsättningar men generellt? Är det realistiskt att tro att en "normal" häst kan tävla msv-klasser utan att behöva behandlas i leder med viss periodicitet? Här tänker jag på behandlingar som härrör till slitage och inte rena hagskador mm
 
En fråga till alla kloka i tråden: Skulle ni säga att det är naivt att tro att en häst som går säg msv (hopp eller dressyr, vet inte om det gör någon skillnad i sammanhanget?) ska kunna klara sig utan veterinär behandling på regelbunden basis?

Självklart har olika individer olika hållbarhet/förutsättningar men generellt? Är det realistiskt att tro att en "normal" häst kan tävla msv-klasser utan att behöva behandlas i leder med viss periodicitet? Här tänker jag på behandlingar som härrör till slitage och inte rena hagskador mm
Absolut!
Har man ett vettigt upplägg med variation vad gäller underlag, typ av träning och kan rida sin häst i balans så tycker jag verkligen inte att det ska behöva "rundsmörjas".

Självklart spelar exteriören också stor roll, om hästen inte är ändamålsenligt byggd så ökar naturligtvis risken för slitage och ställer högre krav på ryttaren.

Vad gäller ursprungsfrågan så vet checkar jag gärna 1 gång/år, hittills har det varit värt det såtillvida att vi aldrig hittat något och jag betalar hellre för ingenting i det här sammanhanget.
Min vet gör även böjprov vid check och jag har inga problem med det.
 
1000-tack för all klok input! Riktigt spännande om att kunna hitta indikationer på inflammation i saliv :D I min värld så har vetcheck varit likställt med böjprov, och när jag läser alla svar och funderar lite så är det nog själva böjprovsdelen jag ställer mig frågandes till på en häst där jag inte letar efter fel/har en misstanke att något är galet... Speciellt efter att ha läst en del studier där böjprovsreaktioner kan komma och gå på en frisk häst (vad nu en frisk häst egentligen är) och är långt ifrån en sanning av huruvida och vart en häst har problem.

Någonstans tänker jag att jag underkänner mitt eget träningsupplägg om jag räknar med att jag behöver koppla in veterinär på regelbunden basis, men som tråden visar på så velar jag kraftigt fram och tillbaka :p

En fråga till alla kloka i tråden: Skulle ni säga att det är naivt att tro att en häst som går säg msv (hopp eller dressyr, vet inte om det gör någon skillnad i sammanhanget?) ska kunna klara sig utan veterinär behandling på regelbunden basis?

Självklart har olika individer olika hållbarhet/förutsättningar men generellt? Är det realistiskt att tro att en "normal" häst kan tävla msv-klasser utan att behöva behandlas i leder med viss periodicitet? Här tänker jag på behandlingar som härrör till slitage och inte rena hagskador mm
En vetcheck är ju inte ett likhetstecken med behandling. Vetchecken är en hälsokontroll där målet är att hästen ska vara ua men om den inte är behandlas den. Det kan vara med metacam, ledinjektion eller om kliniken har samarbete med equiterapeut, en eller flera behandlingar hos denne.

Tror du att vetcheck är lika med behandling så behöver du checka din häst. Kort sagt. Finns inget att behandla så gör man inte det.

Väldigt många hästar går runt och är lite småknackiga till och från för att ägaren inte känner av, inser eller ens förstår att det inte ska kännas så. Dessa hästar önskar jag så skulle få åka till veterinären. De KAN ju också harva på ett tag till men jag tror att alla djur funkar så att om man får välja mellan att ha lite ont eller inte ha ont så väljer man att inte ha ont. Hästarna är helt utelämnade till oss och därför väljer jag att kolla min häst som är i arbete. Han ska inte behöva bita ihop och "det kanske går över" för att jag vill nöjesrida.
 
@Snurrfia

Tänker att det är omöjligt att svara på, eftersom det beror på träningsupplägg, om hästen rids i balans, hur ofta man tävlar/hoppar, har hästen byggts upp långsiktigt, hur är hästen exteriört, hur talangfull hästen är, rids den varierat, är utrustningen tillpassad, hur är skoningen, vilket underlag går den på, har den bra möjlighet att röra på sig i hagen etc...

När det gäller dressyr så är det inte nödvändigtvis dressyrnivån, utan alla andra faktorer som sliter. När det gäller hoppning så sliter höjden, så där kan jag tänka mig att det kanske inte är ovanligt att en häst på MSV nivå som gått en tuff tävlingssäsong mycket väl kan ha en mindre inflammation. Kanske inte varje år, men att det händer. Är det återkommande och regelbundet så måste man se över upplägget, för då är det något som är fel. Jag är absolut emot tanken att hästar måste rundsmörjas regelbundet.
 
Tar bara ut veterinär vid misstanke om fel (förutom årlig vaccination + tandcheck)
Däremot om man tävlar på hög nivå och har en viktig tävlingssäsong framför sig kan jag förstå att man tar ut och gör en vet check innan för att vara säker på att hästen är i toppform innan säsongen drar igång.
 
Tar bara ut veterinär vid misstanke om fel (förutom årlig vaccination + tandcheck)
Däremot om man tävlar på hög nivå och har en viktig tävlingssäsong framför sig kan jag förstå att man tar ut och gör en vet check innan för att vara säker på att hästen är i toppform innan säsongen drar igång.
Nä, man gör det i slutet av säsongen inför planerad vila, före nästa säsong är det för sent. 🙂
 
Jäklar vad spännande! Vet vad jag ska försöka läsa mer om ikväll :D Tack för att du uppmärksammat mig på detta.
Japp, det finns mycket kunskap att förkovra sig i. Det jag minns som Eva lyfte som nummer 1 för att förebygga inflammationer var, skritta, skritta och skritta. Självklart skall träningen bestå även av annat men mycket skritt på varierande underlag är A och O.
 
Nä, man gör det i slutet av säsongen inför planerad vila, före nästa säsong är det för sent. 🙂
Jo men man gör det väl innan för att inte tävla en häst som inte är fräsch och göra problemet värre? för är hästen ofräsch vid vetcheck så anmäler man sig inte till några tävlingar förens hästen är fräsch.
 
Jo men man gör det väl innan för att inte tävla en häst som inte är fräsch och göra problemet värre? för är hästen ofräsch vid vetcheck så anmäler man sig inte till några tävlingar förens hästen är fräsch.
Många gör två gånger per år. Mars och september typ.
 
1000-tack för all klok input! Riktigt spännande om att kunna hitta indikationer på inflammation i saliv :D I min värld så har vetcheck varit likställt med böjprov, och när jag läser alla svar och funderar lite så är det nog själva böjprovsdelen jag ställer mig frågandes till på en häst där jag inte letar efter fel/har en misstanke att något är galet... Speciellt efter att ha läst en del studier där böjprovsreaktioner kan komma och gå på en frisk häst (vad nu en frisk häst egentligen är) och är långt ifrån en sanning av huruvida och vart en häst har problem.

Någonstans tänker jag att jag underkänner mitt eget träningsupplägg om jag räknar med att jag behöver koppla in veterinär på regelbunden basis, men som tråden visar på så velar jag kraftigt fram och tillbaka :p

En fråga till alla kloka i tråden: Skulle ni säga att det är naivt att tro att en häst som går säg msv (hopp eller dressyr, vet inte om det gör någon skillnad i sammanhanget?) ska kunna klara sig utan veterinär behandling på regelbunden basis?

Självklart har olika individer olika hållbarhet/förutsättningar men generellt? Är det realistiskt att tro att en "normal" häst kan tävla msv-klasser utan att behöva behandlas i leder med viss periodicitet? Här tänker jag på behandlingar som härrör till slitage och inte rena hagskador mm
Det är absolut realistiskt! Har hästar på högre nivå än så omkring mig, bl a en på GP-nivå (dressyr) som aldrig någonsin behövt ledbehandlas. Och det beror INTE på att ev skador förbises. En häst ska inte behöva få ledproblem för att den rids - åtminstone inte om den rids hyfsat bra.
 
Det är absolut realistiskt! Har hästar på högre nivå än så omkring mig, bl a en på GP-nivå (dressyr) som aldrig någonsin behövt ledbehandlas. Och det beror INTE på att ev skador förbises. En häst ska inte behöva få ledproblem för att den rids - åtminstone inte om den rids hyfsat bra.
Håller helt med! Ju mer utbildad en häst blir ju starkare och ”friskare” borde den bli. Men det finns flera vägar till samma mål och en del hästägare har inte tillräckligt med kunskap och andra tar genvägar, på bekostnad av hästens hälsa.
 
Jo men man gör det väl innan för att inte tävla en häst som inte är fräsch och göra problemet värre? för är hästen ofräsch vid vetcheck så anmäler man sig inte till några tävlingar förens hästen är fräsch.

Många gör två gånger per år. Mars och september typ.
Nja, jag vill hellre kolla att hästen är fräsch efter en kanske lång och tuff säsong och då ha vettig tid att åtgärda det på före nästa säsong.
Men som med allt med hästar så handlar det om fingertoppskänsla, misstänker jag något inför kommande säsong så kollar jag naturligtvis.
 
Ibland. Vi har travhästar, och checkar gärna "i onödan" om de gått lopp på tung bana, samt om de är äldre och/eller har skadehistorik. Samma om någon ska få ett längre tävlingsuppehåll, då vi kan slå två flugor i en smäll med bete/vila och ev. behandlingskonvalescens.

Har varit med om så mycket hästar som snällt tragglat på och inte visat antydan till tecken på att något skulle vara fel. Så jag är lite nojig och kollar gärna en gång för mycket än för lite.

Veterinären utgår från våra krokar, och det brukar ändå nästan alltid gå att tajma in med någon vaccination eller tandkoll. Så det känns inte så besvärligt.

Vi böjer normalt inte, förresten, om det inte finns rörelsestörning.
 
snällt tragglat på och inte visat antydan till tecken på att något skulle vara fel. Så jag är lite nojig och kollar gärna en gång för mycket än för lite.
Detta:bow:

Det känns som att desto längre man är runt hästar, desto mer bevis får man hur otroligt snälla och beskedliga de flesta hästar är. Och att "trots" eller "protester" nästan alltid beror på att hästen inte förstår alternativt. inte kan fysiskt.
 
Jag är så splittrad i frågan och hade behövt kloka bukefalisters syn på saken;

Gör ni vetchecks utan misstanke om att något är fel? Mao, tar ni era hästar till veterinär förebyggande utan att ni har någon misstanke om att något är fel?

Spelar ålder på hästen in? Om hästen tävlas/hur höga klasser hästen går? Tidigare skadehistorik?

Om ni g detta, hur vet ni när ni upptäckt ett reellt problem och inte bara har oturen att snappa upp tillfälliga blessyrer som annars självläkt?

Efter att ha läst lite studier på ämnet böjprov blir jag allt mer skeptisk till att åka och ”slentrian böja” och frågar mig själv vad jag egentligen letar efter när jag inte upplever någon problematik…. Samtidigt vill jag ju mota Olle i grind och upptäcka eventuella inflammationer så tidigt som möjligt
Mina tävlingshästar vetcheckas två gr per år om det inte är ngt fel på dom.
 

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om någon av er här har erfarenhet av häst med konstaterad artros i SI-led och vad ni isåfall haft för upplägg för att...
Svar
8
· Visningar
3 944
Senast: valvis
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
5 785
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp