Veterinärer som säljare

Nu är detta till viss del off topic, men är med i en amerikansk FB grupp om får och det är skrämmande hur många som har antibiotika hemma och hur många medlemmar som rekommenderar det till minsta lilla som en mirakelkur.
Inte iheller ovanligt att många bara vill ha tips om dos.
1 av 10 kanske rekommenderar att höra av sig till sin veterinär medan de andra tycker att TS kan nog lösa det själv.

Det är ju såklart de som bara är hobbybönder som vänder sig till gruppen.
Ja och UK. Syrran bor där och hade hittat en så bra medicin (ögondroppar tror jag det var). Jag googlade och såg att det var abtibiotikadroppar. Helt receptfritt...
 
Det är dock ett faktum att veterinärer i Europa tjänar stora summor på att sälja läkemedel så som exempelvis antibiotika. Det är jättebra om det fungerar bra i Finland, men jag är ändå glad för att vi har den lagstiftning vi har i Sverige. Det är mycket enklare att fatta bra beslut kring antibiotikaförskrivning när ens inkomst som egenföretagare exempelvis inte till stor del kommer ifrån läkemedelsförsäljning.
Gör de? Vilka är dessa veterinärer/kliniker och i vilka länder verkar de?
 
Sen får man inte glömma att antibiotika är en förhållandevis billig och enkel lösning. Det finns många problem som utomlands "behöver" antibiotika, som vi i Sverige hanterar antibiotikafritt mha noggrannare hygien och utredning/åtgärd av grundorsaker. Sådant tar en massa tid från personalen och blir både jobbigare och dyrare för djurägaren än att köpa piller.

Fördelen är att vi även i framtiden slipper dö av enkla infektioner. Antibiotikaresistens dödar redan nu fler människor än HIV/AIDS eller malaria och det är ett växande problem.
 
Bara för att man säljer innebär det ju inte att man tjänar stora summor..
Jag känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag och andra gjort. Du kan dessutom Googla, det förs rätt mycket statistik och forskning kring just antibiotikaförskrivning.
Sverige ligger i topp över lägst antibiotikaanvändning, och då tycker jag att vi ändå att vi kan göra otroligt mycket mer inte minst inom veterinärbranschen och det är lite lättare att göra bra val när vi 1. inte drar in pengar på att ordinera antibiotika och 2. har ett system där försäkringsbolag täcker en stor del av kostanden för utredning och behandling som möjliggör att välja det lite svårare, ibland dyrare, men bättre valet när det gäller att hålla nere antibiotikaresistensen.
 
Jag känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag och andra gjort. Du kan dessutom Googla, det förs rätt mycket statistik och forskning kring just antibiotikaförskrivning.
Sverige ligger i topp över lägst antibiotikaanvändning, och då tycker jag att vi ändå att vi kan göra otroligt mycket mer inte minst inom veterinärbranschen och det är lite lättare att göra bra val när vi 1. inte drar in pengar på att ordinera antibiotika och 2. har ett system där försäkringsbolag täcker en stor del av kostanden för utredning och behandling som möjliggör att välja det lite svårare, ibland dyrare, men bättre valet när det gäller att hålla nere antibiotikaresistensen.
Det är du som påstår att veterinärer nere i Euopa tjänar stora pengar på läkemedelsförsäljning. Källa på det och som inte är svensk är väl inte för mycket begärt!
 
Jag tror inte att du som djurägare märker det. Det handlar om att man kanske väljer läkemedel A framför läkemedel B, för att A är dyrare och genererar mer inkomster. Inte ovanligt att läkemedel A dessutom är mer bredspektrum än läkemedel B (om vi pratar om antibiotika). Det är inte alltid dessa val hos veterinären ens sker medvetet. Man kanske har en positiv association till läkemedel A, för att den läkemedelsrepresentanten eller läkemedelsföretaget var mycket trevligare än dom från läkemedel B som du aldrig ens träffat eller sett reklam för. OBS att jag inte vet hur läkemedelsmarknaden är reglerad i just UK, men det scenario jag beskriver är inte ovanligt för andra europeiska och utom-europeiska länder.
Att tjäna pengar på att förskriva antibiotika är tyvärr ett (av många) faktum som leder till mer antibiotikaförskrivning. Det är inte för inte som vi i Sverige har mycket låg förskrivning jämfört med andra europeiska länder (ca 3 gånger lägre jämfört med UK exempelvis som jag hittade vid snabb googling).
Tack för din insikt, som alltid! Jag hade inte tänkt på det så långt, men jag upplever verkligen inte att "mina" vettar medicinerar i onödan eller väljer läkemedel som är breda eller mer kostsamma. (såklart.) De har alltid en mycket öppen dialog med mig, men det är klart att vi också är människor allihopa och jag är givetvis inte jättepåläst utan litar på den information jag får.

Jag kan tänka mig att mycket av antibiotikan här går via lantbruk snarare än husdjur.
 
Det är du som påstår att veterinärer nere i Euopa tjänar stora pengar på läkemedelsförsäljning. Källa på det och som inte är svensk är väl inte för mycket begärt!
Även om jag kan tycka att man ska kunna backa upp sina belägg med källor, så är det inget som stoppar dig att göra en egen ganska enkel sökning.
Det ÄR ett välkänt problem att man på slentrian använder antibiotika till lantbruksdjur.
Förslag på söktermer antibiotics overuse in livestock
Det går även att hitta en hel del på World Health Organisation.
 
Å andra sidan har jag vid Alla arbeten i större stall i Sverige upplevt samma "garderobsmedicinering" som någon beskrev tidigare i tråden. Det har alltid funnits en stash av butta, ibland penicillin och liknande att dosera efter behov utan veterinärens inrådan.
Inte så mycket inom travet, men absolut i större rid/försäljningsstall.
 
Även om jag kan tycka att man ska kunna backa upp sina belägg med källor, så är det inget som stoppar dig att göra en egen ganska enkel sökning.
Det ÄR ett välkänt problem att man på slentrian använder antibiotika till lantbruksdjur.
Förslag på söktermer antibiotics overuse in livestock
Det går även att hitta en hel del på World Health Organisation.
Vilken är kopplingen till lantbruksdjur i en tråd på hund? 🙄
 
Å andra sidan har jag vid Alla arbeten i större stall i Sverige upplevt samma "garderobsmedicinering" som någon beskrev tidigare i tråden. Det har alltid funnits en stash av butta, ibland penicillin och liknande att dosera efter behov utan veterinärens inrådan.
Inte så mycket inom travet, men absolut i större rid/försäljningsstall.
Det var så förr men inte alls på samma sätt längre tycker jag.
Veterinärerna skriver inte ut medicin i de mängderna längre (och ffa inte bara över telefon som man gjorde innan).
Jag tycker inte ens det är så vanligt att ha en "gårdsveterinär" längre som löser allt åt en typ. Vilket jag upplevde att många hade innan.
 
Det var så förr men inte alls på samma sätt längre tycker jag.
Veterinärerna skriver inte ut medicin i de mängderna längre (och ffa inte bara över telefon som man gjorde innan).
Jag tycker inte ens det är så vanligt att ha en "gårdsveterinär" längre som löser allt åt en typ. Vilket jag upplevde att många hade innan.
Det är möjligt, det börjar ju närma sig tio-femton år sedan jag var i den situationen. 😱 :D Men där och då var det definitivt mer norm än inte.
 
Jag känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag och andra gjort. Du kan dessutom Googla, det förs rätt mycket statistik och forskning kring just antibiotikaförskrivning.
Sverige ligger i topp över lägst antibiotikaanvändning, och då tycker jag att vi ändå att vi kan göra otroligt mycket mer inte minst inom veterinärbranschen och det är lite lättare att göra bra val när vi 1. inte drar in pengar på att ordinera antibiotika och 2. har ett system där försäkringsbolag täcker en stor del av kostanden för utredning och behandling som möjliggör att välja det lite svårare, ibland dyrare, men bättre valet när det gäller att hålla nere antibiotikaresistensen.
Jag som har häst tycker att det är lätt att få antibiotika utskrivet till häst i Sverige! Senast i somras fick jag antibiotika utskrivet pga juverinflamtion som inte visade på bakterier vid odling
 
Jag som har häst tycker att det är lätt att få antibiotika utskrivet till häst i Sverige! Senast i somras fick jag antibiotika utskrivet pga juverinflamtion som inte visade på bakterier vid odling
Jag tror att du kan ha missuppfattat något av vet?
Just mastit behandlas med antibiotika framförallt i den akuta fasen, däremot finns det vissa bakteriestammar som är värre som man odlar för?
Obs nu utgår jag från lantbruksdjur (får).
För visst beror mastit på bakterier? (Eller har jag hjärnsläpp?)
 

Liknande trådar

J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 195
Senast: Turelur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Positiva tråden del 2
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp