Bukefalos 28 år!

Veterinärkoll innan parning?

Mia_R

Trådstartare
Hur många av alla som är här på forumet kollar sina hundar innan de paras? Med koll menar jag då att man undersöker så de inte har anlag eller defekter som riskerar att föras vidare till avkommorna, oavsett om det är ett rasrelaterat problem eller inte?

Vi hade ju planer på att ta en kull på syrrans jycke i år och lät av den anledningen göra en veterinärbesiktning inklusive röntgen. Allt var bra så när som höfterna där hon fick C, så nu är det stor sorg och alla planer har gått i kras. Vi kommer inte att para en hund som har dåliga anlag trots att hon i övrigt är fin. :cry:

Hur gör ni andra, kollar ni alltid upp de tilltänkta parterna så de är sunda både mentalt och fysiskt? även om det är sk sällskapsraser? Frågan gäller även de som tar blandkullar, kollar ni verkligen upp era djur innan parning?
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Ja. Jag visste att hennes höfter och ögon var ua (vetintyg) + korning och en allmän vetrinärkoll av hälsan innan parning.
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Ja, det är ju seriöst och bra.
Undrar om vi får ngn blandisuppfödare som svarar. :angel:
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Självklart.
Båda mina tikar är därför urtagna ur avel. Den ena har allergier och den andra har gett valpar med allergier och andra defekter.

Sen har de eftertraktade linjer, (den ena är importerad) bra höfter och bra mentalitet, men det kvittar.

//E
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Ögon, knän på terrierna & finsk spetsarna kollas och HD + ögon kollas på jämtarna. Den allmänna hälsan ska vara bra.
Att de är mentalt sunda och stabila är en självklarhet, oavsett vilken av raserna det gäller.
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Jag kostade på henne både vaginalutsryk, utlandsresa och ultraljud...
Men tro inte jag fick några valpar för besväret...
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Jag har aldrig tänkt avla på min hund men om det hade varit annorlunda så hade jag velat kolla henne för de vanligaste åkommorna.. Fast då finns ju fortfarande problemet att jag inte vet ett dugg om hennes släkt, och då vill jag inte heller avla.
 
Sv: Veterinärkoll innan parning?

Ja kollar ALLTID min blandrastik innan parning Och höfter och armbågar visas skriftligt och skall även finnas att få se skriftligt från hanen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 566
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag tycker mig se ett ganska tydligt mönster gällande hundavel som jag tyckte att vi kunde diskutera lite. Nämligen hälsotestandets vara...
2
Svar
24
· Visningar
5 793
Senast: Fetaost
·
H
Övr. Hund Jag behöver lite råd från er visa bukare! Jag har varit utan egen hund sedan för bara några månader sedan. Innan dess har jag hållit...
Svar
2
· Visningar
889
Senast: Hannahbal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp