Bukefalos 28 år!

veterinärutbildningen i uppsala

M

mizz_perfect

är det någon som vet vad som krävs för att komma in?

måste man ha MVG i alla ämnen för att ha minsta lilla chans??

någon som går där?
 
Bad news är jag rädd.

Jag har själv tänkt söka i år, och hade kontakt med syon på Ultuna senast för en timme sen. TYVÄRR är det så heldumt att de nu tagit bort sin prov & intervjubaserade intagning, och du måste ha 20,0 i betyg för att komma in, inte ett endaste litet vg alltså. Och eftersom alla som kommer in har 20,0 är inte ens det en säkerhet, de måste lotta bland dem.

De tänker inte ta upp den speciella intagningen än på länge för först ska den utvärderas, och det har de inga resurser till, så det vet ingen när det blir. Man kan ju undra varför de ska vara så tveksamma när så många andra linjer, som lälarlinjen, kör stenhårt med sån intagning :confused:

Däremot hade lägsta intagna visa högskoleprovet "bara" 1,9 så där är chansen lite bättre.

Själv ska jag söka i danmark istället, lättare att komma in, likaså Oslo, men där är det svindyrt att leva (världens dyraste stad) och med sveriges studiebidrag (du får alltså MINDRE än de norska studenterna) är det svårt där. Själv funderar jag också på att gå djursjukvårdarutbildning under tiden de på veterinär funderar, men det är ju förvirrade jag.

Hemskt trist med denna betygshets iaf. :(
 
Faktum är att det inte alls körs "stenhårt" med intervjuintagningen på läkarprogrammet. Det är bara KI och Umeå som fortfarande har den kvar, Linköping och Göteborg har slutat med den antagningsformen och Uppsala och Lund har aldrig använt sig utav den. :smirk:
 
Jag känner en som sökte i sju år innan hon kom in så ge inte upp. Högskoleprovet kan man ju göra hur många gånger som helst, det brukar ju bli lite bättre med tiden. Är veterinär drömmen så ge inte upp!
Har dessutom hört att man kan läsa i Ungern, dom har en utbildning speciellt för utlänningar och där lär det vara lätt att komma in och inte speciellt dyrt heller.

Lycka till!!
 
Det är ju en tolkningsfråga om det är att använda det mycket, när det finns på flera skolor, där det används varje termin. Om du själv kom in på betyg, kan jag ju förstå att det stör dig att det används :devil:
 
Nej, jag kom inte in via betyg. Var har jag sagt att intervjuintagning används för mycket/lite? Jag skrev bara ner fakta. :mad:
 
Tillägg: varför skulle jag irritera mig på intervjuintagningarna OM jag nu hade kommit in på betyg?!
 
Jag har hört de som stör sig på att de pluggat så mycket och sen kommer andra in "som inte pluggat knappt nåt". (Obs Inte min åsikt, man kan ju faktiskt ha otur & vara sjuk kt eller ha en orättvis lärare.)

I övrigt får jag väl be om ursäkt för att ha feltolkat dig, du kom visst ivägen för humörveckan :angel:

(Sen en fråga av ren nyfikenhet; är det inte jobbigt att hålla på med lik? Min syrra har inga problem men jag har svårt att förstå henne..))
 
Ursäkten godtas. :)

Kan nog tänka mig att det finns folk som irriterar sig på att de inte kommer in, men eftersom det även sker lottning där det inte finns intervju vet jag inte om borttagande av den skulle påverka lägsta betyget något. Det här betygssystemet har funnits så länge nu att alla som har önskat att få läsa upp betygen har hunnit med det vid det här laget. Lite dubbelt det här med att läsa upp betyg, dåligt eftersom det ger en inflation i betyget man behöver för vissa utbildningar t.ex veterinär/läkare men å andra sidan är det en toppen chans att kunna läsa upp betyg om man av olika skäl inte kunnat få bättre betyg i gymnasiet. Själv hade jag fått läst på KomVux om jag inte kommit in då jag har problem att genomföra högskoleprovet.

Det finns en "bakväg" som man kan ta in på högskolan som jag utnyttjade. Det finns något som heter alternativ antagning och som man kan utnyttja på ALLA utbildningar. Man kan uttnyttja denna om man har ett fysiskt eller psykiskt/socialt handikapp som gör att man inte har kunnat få de betyg som man måste ha för att komma in på utbildningen, här gäller även dyslexi om jag inte minns helt fel. Själv har jag en whiplash skada (= problemet bakom högskoleprovet) som jag haft mycket problem med så jag fick läkarintyg på att jag inte kunnat få optimala studieresultat i gymnasiet och kom in ändå. Alltid värt att kolla upp.

Ang. liken så PM:ar jag det istället.
 

Liknande trådar

Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 342
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 627
Senast: ako
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 876
Senast: Gunnar
·
Mat Nog måste det väl finnas någon glasstillverkare i Uppsala värd en omväg? Var hittar jag godaste glassen där? :d
Svar
13
· Visningar
749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp