Veterinärvårdspriser utomlands

@Zoya Det du skriver i ditt inlägg stämmer bra överens med vad tidigare nämnt, veterinären skrev ut antibiotika och tjänade säkert bra pengar där.

Personal är DYYYYRT i Sverige, förutom arbetsgivaravgifter tillkommer försäkringar och tex tjänstepension vilket är svindyrt på en lön på ca 500 000 om året.
 
Gör det. Var där i våras och frågade just för att jämföra med kostnaden här i sverige och då fick jag ~$4000 till svar.
Och som du skriver, priserna inom USA skiljer ju också ganska mycket så det ÄR svårt att bara jämföra rakt av då det är så många parametrar som styr.
 
Kan tyvärr inte jämföra veterinärvården då jag här inte har djur, men sjukvården är också betydlig billigare här. Iof lite annorlunda uppbyggd då alla måste ha egen sjukförsäkring men å andra sidan betalar vi mindre i skatt så egentligen går det på ett ut. Ett vanligt läkarbesök kostar tex inget alls. Behöver du medicin på recept betalar du 5 Euro för medicinen oavsett hur dyr, hur mycket eller hur många olika sorter du behöver.

Även tandläkarvården är mycket billigare här. Har i år fått lov att sätta in en stifttand som inte går på min sjukföräkring och trots att jag tyckte det är skitdyrt så är det jämfört med samma sak i Sverige ungefär halva priset. Ett normalt tandbesök går på ca 80 Euro och då väljer jag alltid en extra hållbar lagning som jag måste betala själv. Annars vore det ännu billigare. Röntgen, förebyggande tandvård (tex tandhygienist), dra ut en tand osv är gratis.
 
En ledare från veterinärförbundets tidning om priser på vetvård utomlands vs sverige: http://svf.se/sv/Tidningen/Ledare/ledare-1313/
Det var en högst märklig artikel. Först skriver han att priserna på veterinärvård sätts av marknaden. Fine, jag är med. Men sedan skriver han att han och hans yrkeskamrater varje månad sponsrar djurägarna genom låga löner:confused: Sätts inte lönerna också av marknaden?

Sedan är faktiskt inte skatteskillnaden längre så stor (vilket man fö skulle behöva visa med siffror om man ville lyfta det som argument i en ledare) och veterinärvården i Sverige inte heller överlägsen den i övriga EU (vilket han också hävdar - svenskar ställer samma krav på vården för sina pälsklingar som för sig själva men utomlands finns en massa lågprisalternativ Om det argumentet håller borde det inte vara någon större skillnad i pris mellan samma behandling.)

Dessutom kan man undra varför just svensk veterinärvård varit intressant för utländska riskkapitalister? Är Evidensia etc. etablerade i fler länder?
 
Jag väljer alltid att åka till små privatägda kliniker i första hand. Inte alltid billigast men jag stödjer en lokal företagare istället för riskkapitalister.
 
Det var en högst märklig artikel. Först skriver han att priserna på veterinärvård sätts av marknaden. Fine, jag är med. Men sedan skriver han att han och hans yrkeskamrater varje månad sponsrar djurägarna genom låga löner:confused: Sätts inte lönerna också av marknaden?

Sedan är faktiskt inte skatteskillnaden längre så stor (vilket man fö skulle behöva visa med siffror om man ville lyfta det som argument i en ledare) och veterinärvården i Sverige inte heller överlägsen den i övriga EU (vilket han också hävdar - svenskar ställer samma krav på vården för sina pälsklingar som för sig själva men utomlands finns en massa lågprisalternativ Om det argumentet håller borde det inte vara någon större skillnad i pris mellan samma behandling.)

Dessutom kan man undra varför just svensk veterinärvård varit intressant för utländska riskkapitalister? Är Evidensia etc. etablerade i fler länder?

Lönerna sätts inte av marknaden tyvärr, veterinärer tjänar alldeles för lite i dag jämfört med det jobb de utför. En läkare tjänar oftast dubbelt så mycket.

Håller med om att en del är lite dumt formulerat.

Evidensia och det andra stora bolaget Anicura finns i flera andra länder utanför Sverige.
 
Gör det. Var där i våras och frågade just för att jämföra med kostnaden här i sverige och då fick jag ~$4000 till svar.
<snip>.

Ahha! ... du fick alltsa "check priset". Man brukar ofta fa ett pris pa vilken summa man ska skriva pa checken ... sedan far man tillbaka det som inte gick at pa operationen. Nar jag lamnade hasten for kolik operation skrev jag checken pa $8000. (55,000.00 kr) men "bara" $6000.00 (41,500.00) gick at, sa inget mer an det var uttaget. (Han opererades for ett invartes aderbrock, tunntarmen hade akt in i ett "hal" i fettlagret och behovde tas om hand omedelbart ... Lordag kvall akut och en vecka inlagd) Man far ett "i varsta fall" pris och om det kostar mindre far man pengarna tillbaka och kostar det mer hoppas sjukhuset fa mellanskillnaden nar det ar klart.
Precis som pa Stromsholm ... vi fick satta in en storre summa medan "lill-hunden" var inlagd och sedan fick vi da och da rapporter om hur mycket av det vi gjort av med. Stromsholm hade dessutom en fantastisk attityd och precis som vi ar vana vid fran USA (formodligen for att i USA finns fa som har forsakrat sina hundar och hastar och pa Stromsholm tyckte de synd om oss da var lilla inte alls var forsakrad har i Sverige.) halls kostnaderna nere sa mycket det gar.

Pa Sodertalje veterinarklinik Animalen fick vi veta att hunden som hade super saret inte skulle ha behandlats om vi inte hade pengar dar och da att betala.
 
Jag frågade inte som privatperson/djurägare så tror nog att jag fick den ungefärliga faktiska kostnaden.
 
@BornAgain riskkapitalbolag köper upp kliniker i flera länder. I Finland tex är Animagi en stor aktör. Det gör att priserna är på väg upp även där.
 
Evidensia har ju enligt deras hemsida så att dom inte släpper ut vinst till aktieägarna, utan återinvesterar.
Som jag förstått det så tas det inte ut vinst nu men kommer tas ut senare ev genom att man säljer ut klinikerna.
Vad gäller Finland har priserna legat väldigt lågt, för lågt enligt en del jag pratat med. De stora bolagen vill självklart att det åtminstone inte går med förlust så det kommer att leda till högre priser även där.
 
Vem köper aktier i ett företag som inte delar ut vinst på dem?
Se vilka som äger Evidensia. De erbjuder även personal (läs veterinärer) att köpa andelar. Det ger personal som vill att kliniken går med plus samt att det förhoppningsvis gör att de stannar.
 
Verkar överhuvudtaget svårt att få lönsamhet på hästsidan medan smådjurssidan är lättare att få att gå med vinst.
 
Lönerna sätts inte av marknaden tyvärr, veterinärer tjänar alldeles för lite i dag jämfört med det jobb de utför. En läkare tjänar oftast dubbelt så mycket.

Håller med om att en del är lite dumt formulerat.

Evidensia och det andra stora bolaget Anicura finns i flera andra länder utanför Sverige.
Nu har du missuppfattat - marknaden = efterfrågan och utbud. Det finns ingen regel som säger att en veterinär ska tjäna lika mycket som en läkare. Finns det tillräckligt många veterinärer håller marknaden nere lönerna - lönerna för veterinärer kan inte heller överstiga betalningsviljan/-förmågan hos kunderna det är en marknadslag. Om man då inte är nöjd med lönen får man bli läkare istället. Då blir det färre veterinärer, vilket kan leda till högre löner.

Jämfört med läkare är de flesta av oss underbetalda - men det betyder inte att någon annan än marknaden bestämmer våra löner.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Törnrosa
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 411
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 596
Senast: Mineur
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 306
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp