Veterinärvårdspriser utomlands

Da vi ju fatt tillfalle att betala for vard av var lilla rottis Diva pa tva stallen har i Sverige kan jag lugnt konstatera att varden ar MYCKET dyrare an i genomsnittet i USA. Vanliga besok var ungefar dubbelt sa dyrt har ... men i USA har de flesta ingen forsakring och jag gissar att priserna ar satta sa att enskilda manniskor kan betala. Det finns gott om nattoppna mottagningar i USA.
En normal "check-up" kostar runt 200 kr, inte inraknat priset for vacciner och annan behandling. (vi betalade 400-500 kr for en "check-up" utan nagra som helst atgarder har i Sverige)

Jag passade pa att kolla att brutto medel lon i USA var enligt officiella siffror under 2013 $79000 (USD) per ar. Alltsa 546,208.37 KR per ar. Da ar skatten bra mycket lagre i USA an har i Sverige. I Sverige hittade jag siffror som sa att medelinkomsten for en veterinar ar 576,000.00 KR.
 
@hastflicka Har du koll på vad det kostar att ha personal anställd i USA? Inte bara lönen då utan totalkostnaden för en personal? Om jag inte är helt lost så är den ungefär lika mycket lägre som priserna är högre här? Att de har betydligt kortare semester och sämre arbetsvillkor gör ju också sitt till lägre priser.

För oss svenskar är ju USA rakt av ett "billigare" land. Har tex varit på en del stora konserter och betalat nästan hälften i biljettpris mot hemma. Hotell, resa mm är också generellt billigare.
 
@Kirre Om Sverige eller USA ar billigare beror ju pa hur valutan ser ut for tillfallet. Jag har varit med om att det gatt fram och tillbaka flera ganger.
Jag vet inte hur mycket "anstallnings avgifter" det ar i USA, men om man raknar pa nagon som tjanar $14 i timman betalar arbetsgivaren $20 (tror jag det var).
Nu har ju veterinar kliniker i Kanada ungefar samma prissattning som USA, och veterinarerna ungefar samma loner. Kanada's skatter borde vara betydligt mer i linje med Sverige och semestrarna ar klart mer generosa, ofta upp till 10 veckor. Priserna pa klinikerna ar fortfarande mycket lagre an i Sverige ... men ocksa i Kanada ar det fa som har forsakringar.
 
Jo, självklart spelar kursen sin roll. Men vet tex att med dagens kurs ligger en TPLO-op på ett av de mer ansedda sjukhusen i USA runt 27-29000 kr (runt $4000) och höj kursen med två kr så blir ju priset ungefär som i Sverige, trots att arbetsgivaravgifter o dyl är betydligt lägre än här. Kanada upplever jag som dyrare än USA även om det nu förvisso var ett tag sen jag var där.
Djursjukskötare får riktigt illa betalt dessutom, betydligt sämre än i Sverige som inte heller är särskilt välavlönade.

Allmännt; tror det är svårt att jämföra mellan länder då det finns så mycket som styr varför saker kostar det de gör. På Irland är ju veterinärer (iaf de jag träffat inom häst) mer eller mindre livegna. 10-14 timmarspass med arbetande jour varannan helg utan motsvarande ledig tid dvs jobba 12 dgr, ledig två, jobba 12 osv.

Jag roar mig ibland med att gå in på allabolag.se och kika på årsredovisning för olika kliniker o sjukhus. Det är sällan man ser högre vinstmarginal än 3-7%, i enstaka fall 10-15%. Fler är de med röda siffror än de med > 10%.
 
Så ska du ha en jäkla tur och/eller massor av erfarenhet och specialkompetens ;).

http://www.fagforbundet.no/sst/dyrepleiere-og-klinikkassistenter/?article_id=104596

KL

Jag vet inte vad det kostar numera i Sverige, men jag upplever inte veterinarvarden som hiskeligt dyr i England (daremot forsakringen...) och alla (iaf alla jag har anvant de senaste 15 aren) veterinarer ar enbart inriktade pa hast samt erbjuder dygnet runt jour, vilket ar super. Det finns ocksa - iaf dar jag bor - flera kliniker i absolut toppklass.

Det har sakert andrat sig nu, men jag minns nar jag ringde ut en veterinar for 20 ar sedan i Sverige, som kollade igenom hasten och sedan erkande att hen var mer hemma med kor och far och att jag var tvungen att ta hasten till klinik for att fa ett svar..!
 
Da vi ju fatt tillfalle att betala for vard av var lilla rottis Diva pa tva stallen har i Sverige kan jag lugnt konstatera att varden ar MYCKET dyrare an i genomsnittet i USA. Vanliga besok var ungefar dubbelt sa dyrt har ... men i USA har de flesta ingen forsakring och jag gissar att priserna ar satta sa att enskilda manniskor kan betala. Det finns gott om nattoppna mottagningar i USA.
En normal "check-up" kostar runt 200 kr, inte inraknat priset for vacciner och annan behandling. (vi betalade 400-500 kr for en "check-up" utan nagra som helst atgarder har i Sverige)

Jag passade pa att kolla att brutto medel lon i USA var enligt officiella siffror under 2013 $79000 (USD) per ar. Alltsa 546,208.37 KR per ar. Da ar skatten bra mycket lagre i USA an har i Sverige. I Sverige hittade jag siffror som sa att medelinkomsten for en veterinar ar 576,000.00 KR.
Fast i USA ska man väl vara beredd att betala rättegångarna när missnöjda djurägare känner att något (kan ha) gjorts fel.
 
Jo, självklart spelar kursen sin roll. Men vet tex att med dagens kurs ligger en TPLO-op på ett av de mer ansedda sjukhusen i USA runt 27-29000 kr (runt $4000) och höj kursen med två kr så blir ju priset ungefär som i Sverige, trots att arbetsgivaravgifter o dyl är betydligt lägre än här. Kanada upplever jag som dyrare än USA även om det nu förvisso var ett tag sen jag var där.
Djursjukskötare får riktigt illa betalt dessutom, betydligt sämre än i Sverige som inte heller är särskilt välavlönade.
<snip>.

Vilket sjukhus fick du de priserna fran? En god van betalade for nastan ett ar sedan $2700 (18,700 kr) pa UGA i Athens Georgia (om jag inte missminner mig rankad som ett av de 20 basta djursjukhusen i USA) for sin rottis.
I vintras betalade vi ungefar $30 (200-300 kr) for ett akutbesok hos veterinar i Kanada. Hela besoket, inklusive en mangd tester och hela dagen dar gick pa ungefar $200 (1300-1500 kr)
 
Jag har av min bror som förut bodde i Tyskland fått veta en del vad veterinärvården kostar där.

Brorsans hund fick svår öroninflammation och veterinärbesöket inkl. mediciner (droppar samt antibiotikatabletter) gick på 63 euro. Det var dessutom hyfsat avancerad teknik som användes - bl.a en liten kamera fördes in i örat för att se hur svår inflammationen var (aldrig sett att man gör så i sverige).
Året innan hade min veterinärnota för öroninflammation slutat på knappt 1700 kr exkl. medicin som kostade ca 400 kr.

Samma hund fick senare malignt lymfom och brorsan valde att behandla med cellgifter. Han gick då en gång i veckan hos vetten. Varannan vecka tog man blodprov och gav tabletter och varannan vecka fick hunden en spruta. Det kostade mellan 30-50 euro per gång.
Brorsan skulle sedan komma till sverige över sommaren och för att inte avbryta behandlingen så tänkte han att han skulle fortsätta med det i Sverige (vilken han också gjorde).
Han höll på att smälla av när kostnaden för cellgiftsbehandlingen här var mellan 2800 och 4200 per gång (beroende på vad som skulle göras). :crazy:

I tyskland existerar inte djurförsäkringar så det kan ju vara en hint om varför det är billigare där.

Även veterinärvården i Finland är billigare än här. Jag betalde 80 euro för två prog. test samt insemination där man t o m använde livmoderkamera. Här i sverige kostade ett prog.prov 450 kr.
 
Jag har av min bror som förut bodde i Tyskland fått veta en del vad veterinärvården kostar där.

Brorsans hund fick svår öroninflammation och veterinärbesöket inkl. mediciner (droppar samt antibiotikatabletter) gick på 63 euro. Det var dessutom hyfsat avancerad teknik som användes - bl.a en liten kamera fördes in i örat för att se hur svår inflammationen var (aldrig sett att man gör så i sverige).
Året innan hade min veterinärnota för öroninflammation slutat på knappt 1700 kr exkl. medicin som kostade ca 400 kr.

Samma hund fick senare malignt lymfom och brorsan valde att behandla med cellgifter. Han gick då en gång i veckan hos vetten. Varannan vecka tog man blodprov och gav tabletter och varannan vecka fick hunden en spruta. Det kostade mellan 30-50 euro per gång.
Brorsan skulle sedan komma till sverige över sommaren och för att inte avbryta behandlingen så tänkte han att han skulle fortsätta med det i Sverige (vilken han också gjorde).
Han höll på att smälla av när kostnaden för cellgiftsbehandlingen här var mellan 2800 och 4200 per gång (beroende på vad som skulle göras). :crazy:

I tyskland existerar inte djurförsäkringar så det kan ju vara en hint om varför det är billigare där.

Även veterinärvården i Finland är billigare än här. Jag betalde 80 euro för två prog. test samt insemination där man t o m använde livmoderkamera. Här i sverige kostade ett prog.prov 450 kr.

Får du uppfattningen att dessa länder ligger efter oss i teknologi generellt?
 
Får du uppfattningen att dessa länder ligger efter oss i teknologi generellt?

Nej verkligen inte, tvärtom skulle jag vilja påstå. I alla fall i de fall jag känner till. Jag skrev ju t ex att man använt sig av teknologi som jag uppfattar inte finns/används här såsom kamera i hörselgången vid öroninflammation (aldrig ens hört att det finns här) samt livmoderkamera vid insemination som används för att veta att man lägger seminet på exakt rätt plats och inte bara sprutar in det random som man gör/gjort här i Sverige.

Vet t ex många som åker och inseminerar hund i finland just för att de är mycket bättre på det där än här.
 
Nej verkligen inte, tvärtom skulle jag vilja påstå. I alla fall i de fall jag känner till. Jag skrev ju t ex att man använt sig av teknologi som jag uppfattar inte finns/används här såsom kamera i hörselgången vid öroninflammation (aldrig ens hört att det finns här) samt livmoderkamera vid insemination som används för att veta att man lägger seminet på exakt rätt plats och inte bara sprutar in det random som man gör/gjort här i Sverige.

Vet t ex många som åker och inseminerar hund i finland just för att de är mycket bättre på det där än här.

Jo, läste om dina, men tänkte hur det ser ut generellt. Intressant dock!
 
Videootoskopering finns absolut i Sverige
också.

@hastflicka Var UC Davis. De hade också en översyn av sina priser och vad för material som gick åt då de insett att de inte får tillräckligt betalt.

Jämfört med detta sjukhus står sig de större djursjukhusen i sverige bra åtminstone när det kommer till teknisk utrustning och operationsmetoder
 
Videootoskopering finns absolut i Sverige
också.

Det är möjligt att det finns men jag har då aldrig varit med om det eller hört om någon som varit med om det och det lär ju också - när det väl används - vara ganska mycket dyrare än "vanlig" undersökning.
 
Kul ... jag har en kompis pa UC Davis. Nu ar Californien det dyraste omradet i USA, men jag har svart att tanka mig att det faktiskt ar sa stor skillnad. UC Davis ar ett av varldens basta veterinar sjukhus ... jag kollar med kompisen vad de tar for en vanlig TPLO for en rottis.
 
Jag upplever priserna för smådjur ungefär samma i Danmark (köpenhamn) som i Sverige. Teknik beror såklart på storlek på klinik likaså till viss del pris, hör ihop alla 3.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Törnrosa
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 411
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 596
Senast: Mineur
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 306
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp