Veterinärvårdspriser utomlands

MissFideli

Trådstartare
Hur står sig svenska veterinärvårdspriset mot utländska? Gällande alla djurslag. Många säger att vi har extremt dyra kostnader här i Sverige.

Och hur är veterinärlönerna jämfört med andra?
 
Priserna på vården vet jag inte, men jag vet att en leg. djursjukskötare tjänar uppemot 40000 nok i Norge tex. Det är rätt stor skillnad mot här.
 
Dom Ungerska vet.vårds priserna är en piss i nilen jämnfört med sverige,vet dock inte vad en vet,tjänar men det kan jag fråga min vän där nere.
 
Jag upplever att det är billigare i Finland i alla fall. Senast jag var på hästklinik (i sommar) betalade jag 178€ för klinisk undersökning, ultraljud av sena på samma häst och så tandkoll (med rätt mycket att åtgärda) på den andra hästen.

Jag bor mitt emellan en svensk och en finsk klinik och väljer alltid den finska eftersom den är billigare. Dessutom arbetar ett par av veterinärerna där även på den svenska kliniken, så jag går alltså inte över ån efter vatten.
 
I tex Tyskland är veterinärlönerna och priserna lägre. För att tjäna bättre säljer de mediciner åt ägarna för att dryga ut lönen. Det leder till att tex antibiotika överanvänds.
 
Då är det bättre att de säljer homeopatiska läkemedel. Riskfri löneökning.
Ja och inte blir djuret friskt heller och fått komma tillbaka.
Vi har faktiskt haft problem häromkring med en inflyttad tysk veterinär som både sålt på djurägare homeopatpreparat och gett långtidsverkande antibiotika för smågrejor.
 
Är det inte så au priserna går upp eftersom det är större efterfrågan på avancerad djursjukvård. Någonstans behöver man få in pengar till dyra apparater och expertutbildad personal.
 
Priserna på vården vet jag inte, men jag vet att en leg. djursjukskötare tjänar uppemot 40000 nok i Norge tex. Det är rätt stor skillnad mot här.
Jag har hört att det skall vara billigare med veterinärråd i Norge, pga de inte försäkrar sina djur på samma sätt. Vet inte om det är sant eller inte. Men är det så är det konstigt att de kan hålla högre löner än vad vi i Sverige kan.
 
Är det inte så au priserna går upp eftersom det är större efterfrågan på avancerad djursjukvård. Någonstans behöver man få in pengar till dyra apparater och expertutbildad personal.
Absolut spelar det roll. Även att ha personal dygnet runt kostar.
 
Jag har hört att det skall vara billigare med veterinärråd i Norge, pga de inte försäkrar sina djur på samma sätt. Vet inte om det är sant eller inte. Men är det så är det konstigt att de kan hålla högre löner än vad vi i Sverige kan.
Kan inte jämföra med Norge,men visst har försäkringarna en del i det hela. Det gör att vi som djurägare är mindre känsliga för kostnaderna än om vi skulle betala allt ur egen ficka.
 
Vi har tex moms och höga arbetsgivaravgifter vilket gör det dyrare.
Dygnet runt vård kan man inte förvänta sig i alla länder.
 
De gånger jag kört till Finland har det varit betydligt billigare än om åtgärderna gjorts i Sverige. Något jag saknar är en relevant prislista på varje kliniks hemsida ( ex.vis böjprov x kr, y kr röntgenbilde etc.), det är ju lite som ett lotteri varje gång vad det blir för summa. Sedan kan jag i ärlighetens namn säga att flr en riktigt bra undersökning av en skicklig vetrinär hade jag lätt betalat en högre summa!
 
Vi har tex moms och höga arbetsgivaravgifter vilket gör det dyrare.
Dygnet runt vård kan man inte förvänta sig i alla länder.

Inte heller i Sverige kan man förvänta sig dygnet runt vård, många klinker har inte öppet under jourtid och inte heller privatpraktiserande veterinärer erbjuder detta.
 
Flertalet hästar kan nog räkna med det eftersom det finns från sthlm upp till uppsala iaf.

Ja det finns kliniker med dygnet runt öppet många delar av landet, men knappast inom rimligt avstånd för akutsjukvård i stora delar av landet. Vad jag vet så har klinikerna egna ekonomier så man kan knappast skylla höga priser generellt på dygnetruntvård på vissa platser.
 
Jag upplever att det är billigare i Finland i alla fall. Senast jag var på hästklinik (i sommar) betalade jag 178€ för klinisk undersökning, ultraljud av sena på samma häst och så tandkoll (med rätt mycket att åtgärda) på den andra hästen.

Jag bor mitt emellan en svensk och en finsk klinik och väljer alltid den finska eftersom den är billigare. Dessutom arbetar ett par av veterinärerna där även på den svenska kliniken, så jag går alltså inte över ån efter vatten.
Jag upplever också att veterinärvården är billigare i Finland än i Sverige. Jag har varit med en kompis häst på samma klinik och upplevt att det var en hel del billigare än i Sverige.
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
309
Senast: Törnrosa
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 411
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 600
Senast: Mineur
·
Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 306
Senast: Lickety
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp