Veterinär varnad efter felaktig avlivning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Peaches
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 84
  • Visningar Visningar 7 973
Sv: Veterinär varnad efter felaktig avlivning

Kan vara så att hon inte hade med sig lämpligt preparat men däremot en bultpistol. En relativt nylig "dom" från ansvarsnämnden säger att vet inte får vägra avlivning vid akuta fall. När jag var färsk fanns alltid tillgång till fungerande nödslakt vid akutfall, det finns inte längre men de färska kollegorna är snarast sämre utbildade i avlivning än vad vi var.
PL

Är det inte så att en veterinär alltid skall ha avlivnngsvätska med sig? ( särskilt med tanke på, som du nämner, att en veterinär alltid skall kunna avliva i akuta fall)
Detta är en uppriktig fråga, jag har nämligen alltid förutsatt detta.

I det här fallet var det väl desstom fler än en faktor som upprörde.
Hon visste väl när hon åkte ut att det var ett tänkbart avlivningsfall( brutet ben och borde då haft med sig utrustning som hon behärskade för detta.

Sen att skära av halspulsådern utan att efter det kontrollera att hästen faktiskt avlidit.
Att hästen lyckades resa sig, med brutet ben, efter det att hon felaktigt bultat den 3 gånger och skurit av halspulsådern känns fruktansvärt.

Som djurägare måste man kunna lita på att en examinerad veterinär har vissa grundläggande kunskaper och kompetens, något som inte verkar ha varit så i det här fallet.

Helvete..
Jag hade seriöst fått panik, vet inte om jag hade behållt mina sinnesfullalag i en sån här situation.
Den här veterinären ska ju bli av med licensen enligt min mening.
Alla kan behöva bulta två gånger men att bloda av och sen gå utan att kontrollera att hästen är död är fan sinnessjukt.

Hade nog inte behållt min fattning om jag varit med om en sån här sak.
Hade med största sannolikhet blivit galen på vet...

Kan vara så att hon inte hade med sig lämpligt preparat men däremot en bultpistol. En relativt nylig "dom" från ansvarsnämnden säger att vet inte får vägra avlivning vid akuta fall. När jag var färsk fanns alltid tillgång till fungerande nödslakt vid akutfall, det finns inte längre men de färska kollegorna är snarast sämre utbildade i avlivning än vad vi var.
PL

Nej det framgår ju inte huruvida h*n hade det. Det står inget om omständigheter, om det var en distriktsveterinär (där jag jobbat har det varit obligatoriskt med flera avlivningsmetoder tillgängliga i bilen), om all avlivningsvätska precis gått åt, eller om djurägaren vägrade injektion. Men hur som haver så skär man inte en häst i halsen och går därifrån. Man borde i alla fall förvissa sig om att man stuckit på rätt ställe och att djuret dör innan man lämnar det. Men tyvärr har jag varit med om skrämmande många kollegor som inte vet hur man anvblodar ett djur.

Personligen har jag inte alltid med mig avlivningsvätska så det räcker till en häst.
Vad jag förstår har utbildningen inte riktigt tagit till sig att det idag ofta är veterinärens uppgift att avliva stordjur.
PL

Det finns fall där varken somnulose eller pento fungerat, då måste ju bulten fram...

Precis.. och en inte en jätteovanlig "biverkning" om jag förstått det rätt...

Det finns fall där varken somnulose eller pento fungerat, då måste ju bulten fram...

Jo jag skrev ju i mitt sista inlägg att vi inte vet omständigheterna. Men jag tycker fortfarande att om man är så osäker att man upprepat skjuter hästen i näshålan och sen inte avblodar korrekt och inte kontrollerar hästens tillstånd innan man går därifrån. Då skall man inte använda bult. Tillkalla annan vet. ring en jägare, slaktare, vad som. Det låter säkert hårt, oresonligt och kategoriskt, men det är mina två cent.

Nej, så är det ju såklart. Min kommentar var bara för att alternativen kan ta slut ibland. Men vad det verkar av det vi vet så har ju inte injektion använts i detta fall.

Jag kanske är naiv som tror folk om gott i alla lägen men inte kan detta på något vis varit avsikten... Något måste ha gått fel, inte bara i just denna avlivning utan längst vägen i utbildningen. Att dessa saker händer ser jag som ett symptom, inte som en orsak om du förstår vad jag menar.

Som jag skrev i en annan tråd i frågan finns det ett relativt nyligt ansvarsärende där en veterinär som inte ansåg sig kompetent att avliva blev fälld.
PL

JAg är så jävla glad att jag vet hur man använder en bult och hur man avblodar, allt från får till häst. Tack gode gud.

*kl*

Efter tre misslyckade skott som placerades i näshålan och strax över, började ponnyn att krampa.

Vet man inte att skottet ska läggas i pannan på hästen :eek:

När det gäller praktiska färdigheter har färska svenska veterinärer alltid legat bra till. Dock har det draits ner på den delen av utbildningen.
PL

Pannan omfattar även området över övre delen av näshålan. Skottområdet på häst är mindre o ligger högre än på tex nöt.
PL

inte klokt att sådant kan hända får man inte avliva djur när man går på praktik eller, som jägare har jag avlivat många djur det ska inte behöva gå så snett. enligt notis i tidningen träffade skotten på helt fel ställe. jag vet inte riktigt hur nära man håller när man bultar men tillräckligt så man inte träffar nosen. man blir ju mörkrädd finns det många orutinerade veterinärer i detta land.

Håller med det är viktigare att reda ut vad som gått fel än att hänga en enskild oerfaren veterinär. Gillar inte sjuka förslag som att sätta bultpistolen i knäet på veterinären!
PL

Jag fick avliva en häst under utbildningen men det var inte alla som fick.
Vi behöver de orutinerade veterinärerna! Hur skall vi annars få till rutinerade veterinärer????
PL

"nosen" är inte riktigt samma område som "övre näshålan". Vare sig du har en häst eller älg framför dig.

sånt borde ju absolut inte få hända, djurplågeri av en veterinär ! jag hoppas han får ett långt fängelsestraff för det här! :@

Har fått en erinran o har säkert tagit det hårt, behövs inget fängelsestraff!!
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 734
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Hoppsin
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (ATL) Veterinära ansvarsnämnden har varnat en veterinär sedan man funnit allvarliga brister i hans hantering och förskrivning av...
Svar
4
· Visningar
1 364
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 824
Senast: sajelka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18