Vets ordinationer?

Sv: Vets ordinationer?

Jag har alltid diskuterat med vet ang ordinationen. T ex hur det är tänkt och varför.

Min märr blev ordinerad boxvila efter griffelbensoperation, men jag ifrågasatte det och undrade om tanken med boxvila var att hon skulle vara stilla, och det var det ju :)
Då frågade jag om det var skillnad på boxruta ute och box inne, vilket det ju inte var. Stå inne kunde hon inte för hon levde rövare nåt otroligt :D, så jag byggde en liten hage ute.

Jag tror att poängen med att bara äta pellets är för att undvika tuggande iom frakturen.
Lucernpellets eller alfalfapellets är ju grovfoder i pelletsform och ger man det uppblött så tuggar hästen ju inte så mycket, dessutom fastnar det ju inte i ställningen.

HÄR har du en länk till var du kan hitta sådana pellets där du bor och har du sådant behöver du ju inte oroa dig för magen :)
 
Sv: Vets ordinationer?

Alla:
Om ni ska inte lida vetrenärens råd, värför ska ni änlite den över huvudtaget?

Man måste diskutera med vet. Fråga hur det är tänkt och varför ordinationen ser ut som den gör.
Man måste se till individen, har du en häst som mår sämre av att stå på box, måste man ju kunna få alternativ.
Det är ju inte bara kroppen som måste få de bästa förutsättningarna för att läka, utan även psyket måste må bra :)
En häst som deppar ihop eller blir fullständigt oregerlig om man följer veterinärens ordination till punkt och pricka har ju inte de bästa förutsättningarna för att läka.
 
Sv: Vets ordinationer?

Alltså, om jag förstår dig rätt nu. Vet ordinerar enbart pellets för att höfibrer kan fastna i tandställningen? Du oroar dig över magen under de två veckorna och ger honom idag hö?

Mitt tips till dig var att blöta och hacka höet så att det blir mer lätthanterligt, varpå du säger att han inte får äta hö. Du får flera andra tips men du återvänder till att han redan får hö av dig och att han mår bra på det. Vill du bara att vi ska heja på dig när du vill gå emot veterinären? Som många säger är ju dialog med veterinären en rätt god idé.

Om det nu är så att du ändå ger honom hö men att risken är stor att fibrerna trasslar in sig så kan du ju göra som jag föreslår, eller ge lucernhack, eller alfaalfapellets som Trix tipsade dig om. Då kan du ju ge honom grovfoder utan att frångå veterinärens inrådan vilket trots allt är att föredra, eller hur?
 
Sv: Vets ordinationer?

Alla:
Om ni ska inte lida vetrenärens råd, värför ska ni änlite den över huvudtaget?

När hästen skadas, blir sjuk är det självklart att veterinär måste kolla upp den och ställa diagnos och starta behandling. Veterinären ser hästen en kort stund som regel och har inte någon känsla för individen och ger ordination utifrån praxis. När den inte funkar på specifik individ är det ju lämpligt att bolla det med behandlande veterinär...som i fallet jag beskrev där boxvilan riskerade hästens hälsa = mer skador som följd. Det handlar alltså inte om att strunta i vets ordination utan att forma om det lite för individens bästa för fortsatt möjlighet att bli frisk.

I fallet där jag bollade med hovis hade vi redan konstaterat att specialskor och boxvila inte fungerade. Hästen började halta direkt vid igångsättning enligt veterinärens ordination och då frångick vi den ordinationen i samråd med erfaren hovslagare och lät henne gå barfota fritt. Veterinären hade inget annat att erbjuda. Alternativet var utdömning, vilket vet redan flaggat för vid undersökningen första gången. Det är nu 4 år sen och hästen har inte varit halt en dag efter detta. Veterinären var dock absolut nödvändig initialt för att ställa diagnos och ge smärtlindring i början så självklart måste vederbörande anlitas.
 
Sv: Vets ordinationer?

Jag har gett honom blota hokuber. Dem vagrar han ata.
Jag har ringt till tre olika foderleveratorer som aldrig hort talas om alfa pellets.
Jag har gett honom lite av det finaste ho jag kunde hitta och spridit ut det / dragit isar det for lattare intag.
Idag at han inte upp sitt krafftfoder = magen kraschar redan. Normalt ar han som en varg i krubban.
Jag vagar tyvarr inte blota hot da det fryser fast i torven / golvet pa en gang.

Han var ute till nio igarkvall och nu pa morgonen forsoker han bokstavligt talat bryta sig ut ur boxen. Jag ar radd att han skall forsoka klattra over vaggen snart. Nar han inte ar valdsam star han i bakandan pa boxen och surar.
Tandstallningen ar helt ren. Ingenting har fastnat. Kollade direkt efter kvallshot igar.

Hur hackar du ho forresten? Vi hade en gammal halmhack hemma pa garden i sverige som hade suttit fint nu.
 
Sv: Vets ordinationer?

Tack for lanken.
Mitt internet vill inte veta av den just nu but I will investigate.
 
Sv: Vets ordinationer?

Tycker det låter som du vet vad som är bäst för din häst. Jag har lärt mig genom åren att faktiskt följa magkänslan. Förutsatt att du känner hästen utan och innan och ser hur den mår varje dag?? (för det gör faktiskt inte din vet.)

Kan du inte ge han små doser lugnande under konvalecenten om han är vild?
Jag skulle nog resonera så här:
vad kan hända (komplikationer) om hästen äter hö/bricketter?
Infektion? att det läker fel (frakturen hålls nog på plats ordentligt av skruvar o tråd) ? annat?
Vad kan hända (komplikationer) om hästen inte äter hö?
Kolik? magsår? viktnedgång?

Vilket är lättast att råda bot på om komplikationen nu uppstår?
 
Sv: Vets ordinationer?

Det är klart det blir svårt att blöta när ni fortfarande har så kallt, och äter han inte om det är blött fyller det ju ingen funktion. Det kan ju vara värt att hacka höet, jag köpte en häcksax, la höet i en ikea-kasse och gick loss. Var ju inte helt lätt men det funkar under en kortare period vilket det här ju handlar om. Om han normalt sett fixar att få i sig höet utan att trassla in det i ställningen bör det ju minska risken ännu mer om det är lite mer finfördelat.

Det finns ju ingen chans att han kommer klara läkningen om han ska leva rövare så du får ju prova dig fram, låta honom vara ute så mycket som möjligt så länge han inte verkar ägna sig åt käk-knäckande övningar. Kanske kan det vara värt att diskutera med veterinären om att ge honom lite lugnande nu under de här två veckorna?

Mitt tips om betfor kvarstår, det är smakligt och fiberrikt och hjälper ju magen att hålla igång. Kombinera med skållat linfrö (linseed/flaxseed) som bildar en geleliknande vätska som hjälper tarmarna. Har hjälpt min häst (han som var trasig) vars mage varit känslig ända sedan skadan.
 
Sv: Vets ordinationer?

Man måste diskutera med vet. Fråga hur det är tänkt och varför ordinationen ser ut som den gör.
Man måste se till individen, har du en häst som mår sämre av att stå på box, måste man ju kunna få alternativ.
Det är ju inte bara kroppen som måste få de bästa förutsättningarna för att läka, utan även psyket måste må bra :)
En häst som deppar ihop eller blir fullständigt oregerlig om man följer veterinärens ordination till punkt och pricka har ju inte de bästa förutsättningarna för att läka.

Så du gå imot din vet´s ord. och söke tröst har på buke för att förstarka ditt beslut.
Ja ja, för hoppas käken läker sig.
 
Sv: Vets ordinationer?

När hästen skadas, blir sjuk är det självklart att veterinär måste kolla upp den och ställa diagnos och starta behandling. Veterinären ser hästen en kort stund som regel och har inte någon känsla för individen och ger ordination utifrån praxis. När den inte funkar på specifik individ är det ju lämpligt att bolla det med behandlande veterinär...som i fallet jag beskrev där boxvilan riskerade hästens hälsa = mer skador som följd. Det handlar alltså inte om att strunta i vets ordination utan att forma om det lite för individens bästa för fortsatt möjlighet att bli frisk.

I fallet där jag bollade med hovis hade vi redan konstaterat att specialskor och boxvila inte fungerade. Hästen började halta direkt vid igångsättning enligt veterinärens ordination och då frångick vi den ordinationen i samråd med erfaren hovslagare och lät henne gå barfota fritt. Veterinären hade inget annat att erbjuda. Alternativet var utdömning, vilket vet redan flaggat för vid undersökningen första gången. Det är nu 4 år sen och hästen har inte varit halt en dag efter detta. Veterinären var dock absolut nödvändig initialt för att ställa diagnos och ge smärtlindring i början så självklart måste vederbörande anlitas.

En vets ordenation är för den konvolens tid så att skadan hinna att läker, men det vet du.
Och du vet mycket val att den kan vara konsekvenser om man inte leda dennas råd, försäkring till ex.
Visst ska man har ett dialog med vetrenären och förska efter andra alternativ om den förslagen kan inte genomför.
 
Sv: Vets ordinationer?

Lite varmare nu pa dan (runt -5 nar vi akte fran stallet) sa jag blotte lunch hot at honom. Han vart forbannad. Slangde in lite vanligt ho och han glufsar i sig. Gav honom for ovrigt mer imorse med (dryga halva av vad han normalt ater) och nu at han lunchen med. Verkar inte ha nagra som helst problem med hot i sig sa tror nastan vi gar tillbaka till normal giva (fri tillgang - dryga 12-14 kg/dag).
Han blev skodd idag och var rent ut sagt for j****g. Gav upp efter enbart framandan och sa att enough is enough sa han gick langsamt i vagnen nan halvtimma. Maken sa att han var valdigt nojd med att vara tillbaka pa jobbet och det marktes verkligen noll skillnad mot vanligt. I om brottet sitter sa langt ner verkar inte bettet paverka overhuvudtaget.
Daremot gjorde han ett utfall mot hunden och slog hakan i boxdorren vilket inte vart sa populart. Kanske att han kan lara isg lite hyfs nu med...?

Han blir sa jakla grinig pa lugnande och kan fa for sig att bli annu varre att hantera sa det verkar som att hage + korning som vanligt blir battre. Forhoppningsvis far vi plus snart sa vi kan oppna fonstret at honom. Det brukar uppskattas rejalt att skrika at hastar som gar forbi utanfor ocksa.
 
Sv: Vets ordinationer?

Hur kom det sig att den bröt käken?

här är det ofta täckeshängare som är boven.
 
Sv: Vets ordinationer?

Så du motionerar en häst som inte äter?

Fortfarande, vad säger veterinären när du berättar att hästen inte fungerar på boxvila och att magen krashar?

Jag har aldrig varit med om en veterinär som inte är öppen för diskussion. Inte sällan får man ju välja mellan pest eller kolera när det gäller konvalcenser. Men veterinärer har en annan kunskap än vi vanliga dödliga, även om vi känner våra hästar bäst. Därför är det viktgt att bolla det, veterinären kan komma med infallsvinklar och idéer som inte du har.
 
Sv: Vets ordinationer?

Såg nu att det handlar om ett folk som alltid har gått sina egna vägar.....

Jag är glad att den opererades överhuvudtaget.

Nåväl. Hoppas att det läker bra o att det funkar med att ge hö.:laugh:
 
Sv: Vets ordinationer?

Din forsta mening forstar jag inte alls?

Vi flyttade till ett traningscenter i borjan av aret och dar finns inte konventionella dorrar utan gates pa boxarna (valdigt vanligt harover). Lasmekanismen ar en kedja som faster i en ring pa vaggen. En "vanlig" hast skulle aldrig vare sig forsoka eller lyckas na denna kedja. Tyvarr var det dock herr overrorlig med den superlanga halsen och en klar forkarlek for att hamna i trubbel som fick tag pa kedjan over gaten. Han bet runt kedjan och slangde sig sedan baklanges.
En bild pa gates. Hans ser ut som nummer tva ungefar.http://www.nextag.com/stall-gates/stores-html?nxtg=14380a1c0507-829178644ED48669

delvis Kl
Appropa att motionera en hast som beter sig deprimerad. Ja, jag tanker faktiskt prova det med vetskapen att han gillar att arbeta. Och det fungerade ocksa. At all middag och frukost samt var djupt i krubban vid lunchen. Idag var han tillbaka till att vara fruktansvart irriterande men faktiskt hanterbar = allt som vanligt.
 
Sv: Vets ordinationer?

Delvis kl.

När man åker till vet. med sin häst för att få hjälp väntar man sig just det, hjälp.

I mitt fall var det ett bakknä med trasiga ligament och ledband. Ultraljud gjordes.

Sen frågar veterinären om det är en tävlingshäst, svarar nej. Då tycker vet. att det inte finns nån chans att få hästen frisk. När jag protesterar mot inställningen får jag ett recept med smärtstillande och blir ivägkörd.

Och, ja, hästen lever välmående i allra högsta grad efter fem år. Tydligen är bara tävlingshästar värda att rehabilitera...:grin:
 
Sv: Vets ordinationer?

I vissa fall måste man ju se mer till inidividen, men när det gäller frakturer skulle jag faktiskt inte gå emot några rekomendationer.
Utevistelse borde väl inte skada om inte hästen riskerar att få tag på något farligare där än i boxen, men maten bör man nog vara försiktig med.
Man får ju tänka på att frakturer som inte läker ordentligt kan riskera att göra ont resten av livet.
2 veckor jämfört med ett helt liv är ju ingenting.

Jag har gått emot veterinärens ordination vad gäller utevistelse ett par ggr. Ex min förra häst var tokig i boxen så det var liksom ingen mening att ha henne inne.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 992
Senast: Corminta
·
Trav I och med alla de "nyligen uppkomna" diskussionerna kring trav hade det varit intresant med lite statistik fran de aktiva. Borjar...
Svar
0
· Visningar
927
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 881
Senast: Ravishing
·
Anläggning OBS langt inlagg! Mina foraldrar har en stor gard som alltid haft ett stall med 4 boxplatser som vi anvant for vara hastar (2 st). Vi...
Svar
9
· Visningar
2 031
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp