Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Gällande hur djup en urringning får vara enligt klädkod så finns väl där ingen regel?
Det är längd/färg som är av större vikt och då har jag alltid valt klänning utefter det och sedan har liksom resten av detaljerna blivit det jag känt mig bekväm med.
Jag älskar djupa urringningar. Min bröllopsklänning är urringad ned till midjan. ;)

Den enda gången jag märker att jag reagerar på bröst i klädkodssammanhang är snarare balconette/top-boob klänningar som bärs av storbystade. Bra exempel på att det kan kännas lite vulgärt utan någon som helst v-ringing.
Min personliga åsikt är att det lätt blir lite too-much så fort man börjar pusha upp och/eller ihop. Så det har snarare med det att göra än med typen av plagg.
Och jag är all for boobs! Men om man vill ge ett sobert intryck i mer konservativa sammanhang så är ju bröst ett känsligt ämne.

Så TS: Gå endast efter vad du själv känner dig bekväm med eftersom klädkoden ändå är hittepå. :-)
Ingen kommer att tycka att någon av de urringningarna du visat är vulgär på något sätt - och om de gör det: låt dem tycka det!
 
Senast ändrad:
Vad synd att du gick miste om det.
Inte direkt. Bal känns rätt överdrivet.
Kanske hänger ihop med var man har studerat? Här i Uppsala hålls det baler där klädkoden är högtidsdräkt ganska ofta. Jag skall exempelvis gå på examensbal om några veckor, och det är nog min tredje bal under studietiden. Men sittningar med kavaj eller udda kavaj som klädkod är väl det vanligaste även här. :)
Ja så är det säkert. Jag har läst i Linköping. Baler förekommer kanske mer vid de äldre snofsiga universiteten ;)
I denna kontext (finare studenttillställning) skulle det kunna upplevas som vulgärt tänkte jag.
Är det superkonservativt folk? Typ tillställning med kungen?
Har extremt svårt att tro att någon tänker ”vulgärt” sålänge du har kläder på dig. Typ.
Tack! :) Menade dock mer att klädkoden (kostym/långklänning) inte medgav urringat.
Fast nä. Man får visst ha urringat. Sen behöver du ju inte visa tittarna, men lite klyfta är definitivt inom klädkoden.
 
Är det verkligen nödvändigt att visa bilder på kvinnor man tycker klär sig vulgärt? Måste vi verkligen sprida sån skit härinne?

Nej! Du har rätt. Man kommer långt på att bara beskriva.

Bilderna behöver dock inte vara bilder på kvinnor man anser klär sig vulgärt. Utan snarare bilder på klänningar man inte rekommenderar till TS nämnda tillställning.
 
Inte direkt. Bal känns rätt överdrivet.

Ja så är det säkert. Jag har läst i Linköping. Baler förekommer kanske mer vid de äldre snofsiga universiteten ;)

Är det superkonservativt folk? Typ tillställning med kungen?
Har extremt svårt att tro att någon tänker ”vulgärt” sålänge du har kläder på dig. Typ.

Fast nä. Man får visst ha urringat. Sen behöver du ju inte visa tittarna, men lite klyfta är definitivt inom klädkoden.

Hahaha förlåt, men bröt typ ihop i en skrattattack när du skrev "superkonservativt folk". :rofl: Nej, det är det verkligen. Snarare "superprogressiva", om någonting. Tillställningen är en finare studentmiddag med tillhörande mingel efterråt på en finare restaurang i centrala Sthlm. Något jag dock inte varit med på tidigare, då andra fester bara haft klädkod "kavaj", där jag brukat ha finare men ändå mer "sobra" knälånga klänningar (bl.a. en smaragdgrön i satin med kortare ärm. :love:)

Nu säger jag inte att just han är inblandad (vilket dock inte skulle förvåna mig det minsta, med tanke på den tydligen något udda uttryckta klädkoden bl.a.), men åtminstone en som normalt sett brukar vara med och arrangera olika typer av fester o.dyl. är själv av åsikten att skjorta och mörka jeans är snudd på människoplågeri ( :p), och brukar på de tillställningar där det är klädkod "kavaj" komma i typ mörkblå jeans och en piketröja, på sin höjd. Överhuvudtaget är folket som ska vara med på denna middagen, även om man ser till gästerna, tämligen progressivt lagda (på en skala mellan bara "väldigt progressiva" till "extremt dito".). Så nej, det är inte Nobelmiddagen jag ska på, utan en finare studentsittning på en finare restaurang.

Ok, det låter lovande! :up:
 
Är du ironisk nu?

Nej :)

Det är bättre att sprida bilder på vad man HADE haft på sig och vad man tror vore fint och passande än att sprida bilder på det man INTE skulle haft på sig.

Jag bifogade en bild i mitt inlägg först, men insåg att den var onödig. Mitt budskap framgår tydligt ändå. Utan att jag skall plocka fram någon bild på någon okänd människa. Det hade varit stor skillnad om bilden var min egen.
 
Nej :)

Det är bättre att sprida bilder på vad man HADE haft på sig och vad man tror vore fint och passande än att sprida bilder på det man INTE skulle haft på sig.

Jag bifogade en bild i mitt inlägg först, men insåg att den var onödig. Mitt budskap framgår tydligt ändå. Utan att jag skall plocka fram någon bild på någon okänd människa. Det hade varit stor skillnad om bilden var min egen.
Nej! Du har rätt. Man kommer långt på att bara beskriva.

Bilderna behöver dock inte vara bilder på kvinnor man anser klär sig vulgärt. Utan snarare bilder på klänningar man inte rekommenderar till TS nämnda tillställning.
Varför ska man beskriva kläder som man tycker är vulgära?
 
Långklänning är ju inte ens en klädkod, men högtidsdräkt innebär att man ska vara finklädd. Finklädd för kvinnor brukar innebära att man INTE döljer behagen fullständigt (även om det självklart är helt ok om man vill göra det, så länge klänningen är fin). Den här urringningen:
cropped_Queen-Victoria-Public-Domain.jpg

var acceptabel på drottningen av England i en tid som gått till historien som extremt pryd, så jag tror knappast du behöver heltäckande nunneklädsel för ett studentevenemang i progressiva kretsar.
 
Långklänning är ju inte ens en klädkod, men högtidsdräkt innebär att man ska vara finklädd. Finklädd för kvinnor brukar innebära att man INTE döljer behagen fullständigt (även om det självklart är helt ok om man vill göra det, så länge klänningen är fin). Den här urringningen:Visa bifogad fil 21922
var acceptabel på drottningen av England i en tid som gått till historien som extremt pryd, så jag tror knappast du behöver heltäckande nunneklädsel för ett studentevenemang i progressiva kretsar.
Å andra sidan så var den goda Victora rätt vild av sig innan hon blev änka. :angel:

@Dressyrtjejen_97 Det finns ingen klädkod avseende urringningar, bara längden på klänningen. Bara axlar är helt ok oavsett om det är långklänning eller cocktail.
 
Apropå urringningar som skapat rubriker:

birgit-friggebo-1992.jpg


En kvinna i hennes ålder och form fick tydligen inte se ut så där när det begav sig :meh: Jag har inte alltför mycket respekt för henne som politiker för ja... det hände lite märkliga saker men den skit hon fick efter den där klänningen var inte ok någonstans. Jag tycker klänningen var skitfrän och gillar att hon minsann inte klädde sig i säck efter en viss ålder och form...
 
Apropå urringningar som skapat rubriker:

birgit-friggebo-1992.jpg


En kvinna i hennes ålder och form fick tydligen inte se ut så där när det begav sig :meh: Jag har inte alltför mycket respekt för henne som politiker för ja... det hände lite märkliga saker men den skit hon fick efter den där klänningen var inte ok någonstans. Jag tycker klänningen var skitfrän och gillar att hon minsann inte klädde sig i säck efter en viss ålder och form...
Det var ju dessutom en second hand-klänning som hon hade på sig som hon fick skit för, att den sen antagligen kostat ett antal tusenlappar som ny spelar ingen roll. Det är rätt irriterande, vad spelar det för roll egentligen om man använder samma klänning flera gånger? Det är ju ingen man som springer ut och köper ny kostym varje gång. :meh:
 
Jag tycker hela den här diskussionen om att bröst skulle vara vulgärt är så otroligt uråldrigt. Bröst som bröst!

Åh gud ja, jag grips av en plötslig lust att börja gå topless oavsett sammanhanget. (Ja, jag är jättemogen. :angel:) Ledsamt att se att till och med på ett kvinnodominerat forum så är tuttar inte något som är avdramatiserat.
 
Jag tycker ioförsig att det är rätt skönt att veta vilken nivå man ska klä sig på ungefär, men man kanske får ta fram mindre konservativa former för det.
Ja, det är ju ena sättet att se på det, ett annat är att om det inte finns några nivåer kan man slappna av helt enkelt ... Men den diskussionen har vi väl haft många gånger.

Hur går det @Dressyrtjejen_97, har du spanat in nån klänning?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp