Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Ja jisses, känner man mer än två personer och ska respektera ALLA så blir det snart rätt rörigt i planeten. ska man ha excelark tillgängligt med familj, vänner och bekantas tider där det är ok att störa?
Istället för att bli irriterad på dom som inte av någon anledning vill stänga av ljuden på telefonen nattetid så var glad att du har sådana mängder av bekanta och vänner att du behöver ett excelark för att hålla koll på dom. Det är inte många som har.
 
Eller så kan folk respektera att många har problem med att stänga av signalerna på telefonen, och inte pga att dom inte vet att dom inte kan. Bara för att man själv inte upplever det som ett problem så innebär det inte att alla andra inte heller ska se det som ett problem.

Ta lite eget ansvar och lär dig respektera att människor har olika behov för att känna sig trygga och tillfreds. Speciellt en sådan otroligt enkel sak som att inte messa på natten.
Har man så stora problem med sin telefon och sig själv vore det enklare att lägga den i ett annat rum när man sover istället för att be hela världen respektera just "miiiiiig". Jag respekterar andra människor, men det finns faktiskt en gräns för när jag tycker det börjar bli överdrivet att lägga ansvaret på andra människor. Ta eget ansvar och gör trygghet för dig själv utan att blanda in att andra ska skapa det till bristningsgränsen.

Att inte ringa mitt i natta eller när man VET att någon sover dagtid är en sak, att skrivs SMS eller på någon chat är ett ok sätt att ta kontakt. personen svarar när den kan.
 
Istället för att bli irriterad på dom som inte av någon anledning vill stänga av ljuden på telefonen nattetid så var glad att du har sådana mängder av bekanta och vänner att du behöver ett excelark för att hålla koll på dom. Det är inte många som har.
Det har jag inte, men det kan ju finnas de som har.
 
Varför är det så viktigt för dig att inte ha stör ej på och att inte meddela folk om schema och önskemål utan att omvärlden ska fixa så du inte blir störd? Är det inte att lämna ifrån sig kontrollen över ditt liv? Varför inte äga problemet och lösa det själv?
Jag har inga problem med det, jag stänger gärna av min telefon om det är så, men jag vet och har folk i min bekantskap som faktiskt har problem och verkligen inte vill stänga av ljuden på telefonen.
 
Men det är inte svårt, till och med när jag körde ut bud så meddelade folk tydligt och klart om dom hade barn som lagt sig osv om man kom och levererade efter en viss tid så att man inte ringde på dörrklockan osv, då lämnade man utanför dörren utan att störa, behövde dom skriva under så knackade man lite tyst. Det kan till och med budchaufförer hålla koll på och respektera.

Att då inte vänner och bekanta kan ta och respektera sådant förstår inte jag. Och att för säkerhets skull inte messa och ringa för sent om det inte är väldigt väldigt viktigt.

Oj det har aldrig fallit mig i att meddela ett bud att barnen sover. Men vi har ingen ringklocka och nog får man banka på bra på dörren för att väcka någon. Så det där är ett icke-problem för oss. Kan vi inte bli störda är dörren helt enkelt låst, då väcks inga barn heller. Kanske inga paket lyckas levereras heller men sånt som händer!

Och jo, det kan absolut vara besvärligt för folk, speciellt de som själva inte har barn, att ha koll på när vänner och bekantas småbarn sover.

Alltså på två år går ju ett barn från att sova nästan dygnet runt (och vilka timmar som är "heliga" under bebistiden varierar från barn till barn) till att kanske inte sova middag alls eller sova 2 timmar. Vissa drar bara en powenap. Vissa lägger barnen 19, andra 20, 20:30. Vissa barn är nattade på 5 min, andra tar det 1,5 h.

Snart är klockan 21 och vanligtvis skulle mina barn ha sovit för en timme sen och det skulle vara fritt fram att ringa, men nu blev allt en timme förskjutet. Tror du min bästa vän har koll på det?
 
Oj det har aldrig fallit mig i att meddela ett bud att barnen sover. Men vi har ingen ringklocka och nog får man banka på bra på dörren för att väcka någon. Så det där är ett icke-problem för oss. Kan vi inte bli störda är dörren helt enkelt låst, då väcks inga barn heller. Kanske inga paket lyckas levereras heller men sånt som händer!
Jag kan lova dig att ingen budchaufför går in i ditt hus och lämnar paket själva så du kan nog lämna dörren upplåst om du så vill. Majoriteten som har småbarn och som regelbundet får matkassar eller bud på kvällstid meddelar chauffören hur dom vill ha det. För det rings många samtal från arga föräldrar när budchauffören ringer på dörren efter ett visst klockslag.
 
Jag har inga problem med det, jag stänger gärna av min telefon om det är så, men jag vet och har folk i min bekantskap som faktiskt har problem och verkligen inte vill stänga av ljuden på telefonen.
Så du kämpar för andras skull? Så ädelt av dig eller kanske så ser du ner på folk? Tror du inte andra klarar av att föra sin talan eller?

Och vill man inte stänga av ljudet ja då är det ens eget val. Har dina bekanta problem så kan du ju lägga upp ett stör ej schema och så behöver de inte tänka mer på det. Så har jag löst det med min mor som tyckte det plingade för mycket, det var dock inte nattetid.
 
Jag kan lova dig att ingen budchaufför går in i ditt hus och lämnar paket själva så du kan nog lämna dörren upplåst om du så vill. Majoriteten som har småbarn och som regelbundet får matkassar eller bud på kvällstid meddelar chauffören hur dom vill ha det. För det rings många samtal från arga föräldrar när budchauffören ringer på dörren efter ett visst klockslag.

Har far vi ett sms fran allt fran Amazon till matvaru utlamning nar de ar pa vag och de fragar var man vill ha sina varor om det inte redan ar tydligt markerat.
Mat och annan utlamning fragar dessutom varje gang, via sms, utifall man rakat bestalla nagot som ar temperatur kansligt.
 
Jag kan lova dig att ingen budchaufför går in i ditt hus och lämnar paket själva så du kan nog lämna dörren upplåst om du så vill. Majoriteten som har småbarn och som regelbundet får matkassar eller bud på kvällstid meddelar chauffören hur dom vill ha det. För det rings många samtal från arga föräldrar när budchauffören ringer på dörren efter ett visst klockslag.
Det finns rätt många lättkränkta människor i Sverige, som mer än gärna lägger över ansvaret för sitt välmående på andra människor istället för att fixa det själv.

Att ha en telefon är ingen mänsklig rättighet. Även om man kan tro det i dag.
 
Har far vi ett sms fran allt fran Amazon till matvaru utlamning nar de ar pa vag och de fragar var man vill ha sina varor om det inte redan ar tydligt markerat.
Mat och annan utlamning fragar dessutom varje gang, via sms, utifall man rakat bestalla nagot som ar temperatur kansligt.
Ja här ringer ingen och allt sker via SMS eller mail. Vissa ringer på och andra gör inte utan lämnar vid dörren. skulle inte falla mig in att skälla på någon som gör sitt jobb för att det krockar med mitt liv när jag kan planera annorlunda eller på annat sätt hantera det så det inte stör, eller rent av stå ut den stunden. Så ofta får jag inte något vid dörren.
 
Jag kan lova dig att ingen budchaufför går in i ditt hus och lämnar paket själva så du kan nog lämna dörren upplåst om du så vill. Majoriteten som har småbarn och som regelbundet får matkassar eller bud på kvällstid meddelar chauffören hur dom vill ha det. För det rings många samtal från arga föräldrar när budchauffören ringer på dörren efter ett visst klockslag.

Alltså det finns ju andra människor än budbärare😄 Jag lever på ett ställe där det är kutym att man kliver in hos vänner och bekant utan att knacka. Alternativ knackar samtidigt som man öppnar dörren. Så vill jag inte att barnen väcks till mitt i en nattning låser jag dörren.

Det finns ingen som utför leveranser efter 17 här, så det förklarar kanske varför jag aldrig meddelat om några sovande ungar😄 Jag skulle förvisso inte boka en kvällsleverans till när jag är ensam med ungarna och det utgör ett problem. Klart ett bud måste få knacka på dörren om jag beställt hem något, hen kan inte gå runt på äggskal för att jag har ungar. Herregud då får jag väl begära annan typ av leverans. Men jag tycker ju också att man bör ta en rimlig portion med ansvar själv.
 
Alltså man kan ju inte utgå från sin egen världsbild med vad som är normala tider och sen hävda att de som tycker annorlunda har fel? Det är trots allt rätt många människor som jobbar utanför kontorstid...

Jag är ofta vaken en stund mellan 2 och 3 på natten och det händer att jag skickar meddelanden då. Och jobbmail skickar jag från 5.30 ungefär. Har jag barnvecka behöver jag ibland jobba en stund på morgonen innan jag väcker barn, fixar frukost och kör till skolan. Jag förutsätter att man öppnar sin inkorg när man börjar jobba och att allt utanför arbetstid är frivilligt.
 
Istället för att bli irriterad på dom som inte av någon anledning vill stänga av ljuden på telefonen nattetid så var glad att du har sådana mängder av bekanta och vänner att du behöver ett excelark för att hålla koll på dom. Det är inte många som har.
Jag skulle behöva ett excelark bara för sambon när han ligger ute på jobb. Det krävs inga jättestora bekantskapskretsar för det. Nu behövs det inte då han använder stör ej.

Själv skulle jag behöva fylla i ett ark online dagligen om folk skulle behöva ha koll på hur jag sover då jag är sömnstörd och inte kan förutse sovtider som vanligt folk, och även då hade det blivit osäkert. När det var som värst kunde jag ligga vaken och stirra i taket hela nätterna bara för att när jag väl somnade sova 16 timmar i ett kör.
Jag slår av ljudet istället så är problemet löst.
 
Jag skickar sms och dyl under samma tider som jag kan tänka mig att ringa.
Jag är trött på tillgänglighet, alltid öppet och folks oförmåga att vänta.
Ja, jag kan ställa in stör ej. Men jag vill inte behöva.
 
Nej det räcker med att folk kör olika scheman. Diverse olika skift som varierar mellan olika veckor.
Ja precis. Sambon jobbar komprimerat, exakt hur beror på körningarna under arbetsveckan och det ändras ofta i sista sekund. Om inte ens jag eller han själv vet när han sover eller är tillgänglig så kan man inte förvänta sig att andra gör det heller.

Resten av min familj jobbar mer eller mindre udda de också.
 
Eller så kan folk respektera att många har problem med att stänga av signalerna på telefonen, och inte pga att dom inte vet att dom inte kan. Bara för att man själv inte upplever det som ett problem så innebär det inte att alla andra inte heller ska se det som ett problem.

Ta lite eget ansvar och lär dig respektera att människor har olika behov för att känna sig trygga och tillfreds. Speciellt en sådan otroligt enkel sak som att inte messa på natten.

Men andra har andra behov, och tycker att det är jättetrevligt att messa (och få mess) på natten.
Det är ju orimligt att säga att det bara är ok att använda elektronisk kommunikation mellan typ 7-21.
Vem har rätt att sätta en sån regel för andra människor?

Folk har olika rutiner och preferenser..
Kontrollera din egen värld istället för att förvänta dig att alla som vill kommunicera med dig kan läsa dina tankar eller automatiskt delar exakt samma kommunikationspreferwnser som du.
 
Jag skickar sms och dyl under samma tider som jag kan tänka mig att ringa.
Jag är trött på tillgänglighet, alltid öppet och folks oförmåga att vänta.
Ja, jag kan ställa in stör ej. Men jag vill inte behöva.
Vad har har detta med tillgänglighet att göra? Vilket val jag gör när jag skickar ett SMS/mess har inget att göra med vilket val mottagaren har gjort om när den kan tänka sig ta emot meddelande.

Jag har valt att inte vara tillgänglig mellan 22:30 och 07:00 alla dagar, inga SMS, inte ett pip från mobilen. Det är för att jag inte är tillgänglig dygnet runt (utom för några få favoriter eller upprepade samtal inom en kvart).

Varför ska någon behöva vänta med att skicka ett meddelande om de har tid mitt i natten men sover på dagen exempelvis? Det är ungefär som att förbjuda folk att skriva brev mitt i natten för att inte störa mig. Och varför ska man bara respektera de som har dagjobb? Folk jobbar i många jobb och dygnet runt.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 370
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 907
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp