Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Jag kan bli irriterad när folk skickar meddelanden på t ex Messenger eller sms mitt i natten och väcker mig. Det händer ganska ofta att jag får meddelanden på "konstiga" klockslag och att jag blir väckt jättetidigt på helgen när man äntligen får ha sovmorgon. Ibland stänger jag av ljudet på telefonen när jag ska sova, men helst vill jag kunna höra signalen och vara kontaktbar ifall det skulle hända något med min mamma eller min häst. Själv så försöker jag hålla mig till att skicka mellan ca 8-22 på vardagar och lite senare på helger (om jag inte vet att den jag ska skriva till är vaken). Självklart tycker jag att det är okej att skicka dygnet runt om det är akut, men oftast är det ju absolut inget som det är bråttom med.

Hur tänker ni; tycker ni att det är okej att plinga i folks telefoner dygnet runt eller har ni några begränsningar? Ni som messar dygnet runt; kan ni även tänka er att ringa till folk oavsett tid på dygnet?
Jag har fått börja trycka i 'stör ej' när jag lägger mej.
Då syns inga notiser, ingenting, föränn jag slår av det. Men, jag tror jag KAN välja om det är några som ska vara undantagna detta. Typ mamma.

Tidigare vaknade jag på natten, kollade mobilen om någon meddelat något och låg sen vaken, ofta över problem jag inte ens kan göra någonting åt förrän morgonen ändå..
 
Jag kan skicka sms eller messenger oavsett tid på dygn. Vet att de som inte vill bli störda har på ljudlöst eller "stör ej" men med vissa nummer inlagda så viktiga kontakter kan ringa.

Jag ringer däremot inte någon innan 10 eller efter 21 utan då frågar jag innan om jag kan ringa eller om de kan ringa upp mig.
 
Det är ingen fara att du inte förstår, men jag har svarat på detta tidigare i tråden. Och nej, det rings inte alltid. Själv förstår jag inte varför man måste skicka meddelanden mitt i natten. :confused::)

For att annars maste jag komma ihag var jag vill saga till diverse personer och skicka det pa arbetstider typ? Blir ju ett helt projekt.
Nar jag ska ga o lagga mig ar ju hjarnan mest aktiv och alla de dar "ja just ja, maste fraga/paminna/bekrafta X" tankarna kommer fram.
 
For att annars maste jag komma ihag var jag vill saga till diverse personer och skicka det pa arbetstider typ? Blir ju ett helt projekt.
Nar jag ska ga o lagga mig ar ju hjarnan mest aktiv och alla de dar "ja just ja, maste fraga/paminna/bekrafta X" tankarna kommer fram.
Men skriv messen men låt bli att skicka dom bara? Så kan du trycka på skicka på morgonen sen.
 
Messenger skriver jag och ok folk skickar dygnet runt. Löser med jag stänger av internet på mobilen när ska sova, sällan nån använder vanliga sms och samtal är oftast om är viktigt.
 
Jobbat skift i 10+ år och mail/meddelanden skickar jag när jag kommer på att jag behöver. Sparsammare med sms och ringer sällan/på dagtid. Trivs bra med mobilens inställningar för aviseringar och olika lägen. Anpassar aviseringarna olika beroende på mitt humör, i perioder tar jag bara emot mail och går in för att kolla resterande. Har alltid ljud och vibration avstängt om jag inte väntar samtal/viktigt meddelande typ någon ska hitta till mig eller så.
 
Jag har telefonen konstant på ljudlöst och har utöver det inställt stör ej nattetid vardagar på schema så jag inte får några notiser alls på telefonen, men har att samtal från min favoritlista slår igenom och om man ringer två gånger kort inpå. Detta ställde man in en gång och sen rullar det på. Finns dessutom massa olika fokuslägen att välja och ställa in om man vill ha andra inställningar andra tider och vill man välja dem mer sporadiskt nås de lätt i menyn så det är en knapptryckning bort. Så mig får man gärna messa nattetid om man önskar
 
Men då stör man de som jobbar natt, förutom då att man ska komma ihåg det och personen har ingen chans att svara direkt.
Som sagt, man kan fråga folk vad som är okej för just dom, det är inte så svårt. Det är liksom den lättaste uppgiften nånsin, respektera om ingen vill ha samtal eller meddelanden vissa tider.
 
Som sagt, man kan fråga folk vad som är okej för just dom, det är inte så svårt. Det är liksom den lättaste uppgiften nånsin, respektera om ingen vill ha samtal eller meddelanden vissa tider.
Det blir lite kontraproduktivt att messa någon om det är okej att skicka ett SMS?


Klart man ska undvika att skicka SMS/mess till de man vet misstycker eller man vet inte kan hantera det, men att föra ett register och fråga ut folk om scheman och när det passar att skicka SMS låter jobbigt. Du kan ju tala om att du väljer bort att använda funktioner för att blocka meddelande vid oönskade tider och ge ett schema till dina bekanta när det är lämpligt att skicka meddelande om det är viktigt för dig att inte behöva skydda dig för oönskade SMS.
 
Min telefon är schemalagd på stör ej kl 19-07. Endast kontakter på min favorit-lista ger ljud ifrån sig samt alla nummer som ringer två gånger inom 15 min. Inga aviseringar från appar eller meddelanden under den tiden.

Funderar på att förlänga den till kl 19-17 för folk har för vana att ringa mig under arbetstid.

Jag tänker spontant att var och en måste ta ansvar för att deras telefon inte stör dem. Jag har småbarn som sover middag, som nattas kl 19. Hur ska folk veta när man kan ringa, smsa eller skicka en reel på instagram åt mig?
 
Det blir lite kontraproduktivt att messa någon om det är okej att skicka ett SMS?


Klart man ska undvika att skicka SMS/mess till de man vet misstycker eller man vet inte kan hantera det, men att föra ett register och fråga ut folk om scheman och när det passar att skicka SMS låter jobbigt. Du kan ju tala om att du väljer bort att använda funktioner för att blocka meddelande vid oönskade tider och ge ett schema till dina bekanta när det är lämpligt att skicka meddelande om det är viktigt för dig att inte behöva skydda dig för oönskade SMS.
För mig är mess och sms samma sak. Vet man att någon inte vill ha några meddeleanden/sms/samtal vad man nu vill kalla det på vissa tider så är det inte så svårt att respektera det. Och är man i gruppchattar som Messenger osv så är det enkelt att tysta just den på nätterna om man nu vill det. Man kan inte begära att en gruppchatt ska förhålla sig till en persons behov.

Som sagt, det finns många anledningar till att en person kanske inte vill stänga av ljudet och det är inte svårt att respektera.
 
Jag tänker spontant att var och en måste ta ansvar för att deras telefon inte stör dem. Jag har småbarn som sover middag, som nattas kl 19. Hur ska folk veta när man kan ringa, smsa eller skicka en reel på instagram åt mig?
Men det är inte svårt, till och med när jag körde ut bud så meddelade folk tydligt och klart om dom hade barn som lagt sig osv om man kom och levererade efter en viss tid så att man inte ringde på dörrklockan osv, då lämnade man utanför dörren utan att störa, behövde dom skriva under så knackade man lite tyst. Det kan till och med budchaufförer hålla koll på och respektera.

Att då inte vänner och bekanta kan ta och respektera sådant förstår inte jag. Och att för säkerhets skull inte messa och ringa för sent om det inte är väldigt väldigt viktigt.
 
Jag ar bara sa glad att jag inte kanner nagon som hellre har telefonen pasatt for alla ljud och forvantar sig att bekantskapskretsen inte ska skicka sms och annat pa "olampliga" tider.
Ja jisses, känner man mer än två personer och ska respektera ALLA så blir det snart rätt rörigt i planeten. ska man ha excelark tillgängligt med familj, vänner och bekantas tider där det är ok att störa?
 
Märklig diskussion.
alla andra ska respektera mig och inte skicka sms osv när jag sover, men jag ska inte skydda mig med en enkel knapptryckning på telefonen.

Så jävla lättkränkt! Ta eget ansvar och stäng av mobilen.
Eller så kan folk respektera att många har problem med att stänga av signalerna på telefonen, och inte pga att dom inte vet att dom inte kan. Bara för att man själv inte upplever det som ett problem så innebär det inte att alla andra inte heller ska se det som ett problem.

Ta lite eget ansvar och lär dig respektera att människor har olika behov för att känna sig trygga och tillfreds. Speciellt en sådan otroligt enkel sak som att inte messa på natten.
 
Jag blir jätteförvånad att endel ser det som fel att skriva till någon på natten men så tar jag också ansvar för mig själv även i alla andra sammanhang. Jag räknar inte med att någon annan ska ha koll på mina behov och jag kan omöjligt veta när andra sover eller av andra orsaker inte vill bli störda. Det har aldrig fallit mig in att någon skulle ta illa upp för att jag skriver när de sover. Jag skriver ju för att personen ifråga ska kunna svara när det passar hen.
 
För mig är mess och sms samma sak. Vet man att någon inte vill ha några meddeleanden/sms/samtal vad man nu vill kalla det på vissa tider så är det inte så svårt att respektera det. Och är man i gruppchattar som Messenger osv så är det enkelt att tysta just den på nätterna om man nu vill det. Man kan inte begära att en gruppchatt ska förhålla sig till en persons behov.

Som sagt, det finns många anledningar till att en person kanske inte vill stänga av ljudet och det är inte svårt att respektera.
Som jag skrev, jag messar inte personer jag vet inte vill ha meddelande vid vissa tider (om jag kommer ihåg det) det krävs dock att de upplyser om att det är viktigt för dem att inte få SMS och när och att det även viktigt att inte utnyttja tekniken för att slippa få dem eller som någon här hade det, att det var viktigt att inte få meddelanden trots att de var blockade från att höras. Jag hjälper annars gärna till att fixa till ett schema med stör ej efter önskemål.


Varför är det så viktigt för dig att inte ha stör ej på och att inte meddela folk om schema och önskemål utan att omvärlden ska fixa så du inte blir störd? Är det inte att lämna ifrån sig kontrollen över ditt liv? Varför inte äga problemet och lösa det själv?


Annars rekommenderar jag att ha telefonen i ett annat rum eller stänga av den, då slipper man strålningen och att bli störd.
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 369
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 907
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp