Vett och etikett när man skickar meddelanden av olika slag

Då förstår jag inte ens varför du engagerar dig i en diskussion som utgick just från det - att det är ett oskick att ringa och messa folk mitt i nätterna.
Och jag tycker inte det är ett oskick.

Varför är det fel att engagera sig för jag inte håller med TS? Har du missuppfattat vad ett dislussionsforum går ut på? Det är primärt för att diskutera olika åsikter.
 
Hur stänger jag av ljudet på alla utom hennes? Utan att använda stör ej då jag enbart vill att detta gäller sms.
Vet inte vilken telefon du har men på iphone kan man ställa in fokusläge så att alla samtal går fram men enbart utvalda personers sms ger notiser.

Du gör det via inställningar - fokus - plustecknet (skapa ny). Där väljer du ”tillåt notiser från” och sen skapar du en lista med de som du vill få notiser från. Alla andra kommer tystas. I nästa steg kan du välja att alla samtal ska tillåtas. Du kan sen ställa in ett schema baserat på antingen tid (dygnet runt om du vill), plats eller användning av vissa appar.

Du kan även kombinera med ett annat fokusläge på nätterna om du tex vill att samtal ska tystas då.
 
@Lingon
IMG_0636.jpeg
 
Jag brukar inte kontakta folk jag inte vet har mobil av vid sömn på kväll/tidig helg etc.
Men de jag känner har de flesta mobilen på ljudlöst när de sover/inte vill bli störda. Vissa vet man ju är kvälls- eller morgon-personer och kan prata med även mkt tidigt eller sent, både samtal och sms.
Folk vet också att jag stänger av mobil när jag inte vill bli störd. Så de kan försöka kontakta mig när som.
Sen brukar jag försöka att inte kontakta folk i deras yrkesroll utanför deras arbetstid, alltså inte tex helger. Då väntar jag till måndag morgon ist.
 
Men det kan jag ju inte göra eftersom vissa saker som skrivs i samma chatt är viktiga och andra inte. :) Tacka vet jag fast telefoni och skrivmaskin, det var tider det. :D
Jag förstår inte varför du inte stänger av allt ljud utom telefinsignal om fast telefoni och skrivmaskin var det bästa konceptet. 🤷‍♀️

Jag fattar inte hur en chattgrupp kan vara så viktig att den ska plinga 24/7. Vad skrivs i den som inte kan vänta tills du är vaken?
 
Tidigare fanns det en app som hette Shush som var superbra! Men tyvärr försvann den. När man hade den installerad så fick man en popupruta när man satte mobilen på ljudlöst. Där kunde man välja om man ville ha vibrationer eller inte samt hur länge mobilen skulle vara på ljudlöst. Jag använde den jättemycket! T.ex. när jag skulle på möte som var 2 timmar långt så satte att shush på 2 timmar. Då sattes ljudet på efter två timmar och jag glömde inte sätta igång det!

Finns det en motsvarande app? Det jag gillade var att man inte behövde gå in någonstans för att få funktionen. Bara sätta på ljudlöst och så poppade alternativen upp. Jag är inte intresserad av samma funktion om man måste klicka sig in på inställningar osv för att komma åt funktionen.

Stör ej har timerfunktion.
Jag har sorterat så att stör ej är i översta raden på snabbåtkomst-menyn. Då behöver jag bara svepa ned den, klicka på stör ej och välja hur länge det ska vara påslaget. Perfekt både för när jag ska sova och för tandläkarbesök, gympass etc.
1000004235.jpg
 
Jag förstår inte varför du inte stänger av allt ljud utom telefinsignal om fast telefoni och skrivmaskin var det bästa konceptet. 🤷‍♀️

Jag fattar inte hur en chattgrupp kan vara så viktig att den ska plinga 24/7. Vad skrivs i den som inte kan vänta tills du är vaken?
Jag hoppas att du förstod att jag var ironisk med fast telefon och skrivmaskin... :nailbiting:

Jag har skrivit i tidigare svar varför jag inte vill stänga av ljudet.
 
Jag fattar inte vad som är så viktigt att du måste kunna läsa och svara på natten. Är det så viktigt ringer väl folk?
Det är ingen fara att du inte förstår, men jag har svarat på detta tidigare i tråden. Och nej, det rings inte alltid. Själv förstår jag inte varför man måste skicka meddelanden mitt i natten. :confused::)
 
Och jag tycker inte det är ett oskick.

Varför är det fel att engagera sig för jag inte håller med TS? Har du missuppfattat vad ett dislussionsforum går ut på? Det är primärt för att diskutera olika åsikter.
Precis min poäng! Men du tycker att jag är dryg för att jag inte håller med dig. Det är av den anledningen som jag undrade varför du vill diskutera.
 
Precis min poäng! Men du tycker att jag är dryg för att jag inte håller med dig. Det är av den anledningen som jag undrade varför du vill diskutera.
Jag tycker beteendet att leta fel är drygt, jag har inte uttalat mig om dig som person. Det har du läst in själv.

Ja förstår inte alls din poäng men tänker inte forsätta pseudodiskussionen.
 
Jag har:
ringsignal på (sällan någon som ringer om inte viktigt)
sms, whatsapp, discord på kort vibration
alla andra appar ljudlös notis

Vanligtvis vaknar jag inte av vibrationer, men om någon börjar spamma mig på discord när jag ska sova så kan jag tillfälligt sätta på ljudlös på den appen i ett visst antal timmar.
 
Senast ändrad:
Jag skickar meddelanden dygnet runt. Jag vet inte när folk sover eller inte och störs man så finns ju möjlighet att slå av ljudet så jag ser inte problemet.

När jag går och lägger mig slår jag på stör ej. Samtal går igenom ändå om man ringer tre gånger på en kvart (har jag för mig att det är) och de jag vill ska kunna nå mig ändå är favoritmarkerade.
Det går ju även att bara dra ner volymen på notiser och låta ringsignalen vara på om man föredrar det.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240418_155003_Settings.jpg
    Screenshot_20240418_155003_Settings.jpg
    52,2 KB · Visningar: 6
Det är ingen fara att du inte förstår, men jag har svarat på detta tidigare i tråden. Och nej, det rings inte alltid. Själv förstår jag inte varför man måste skicka meddelanden mitt i natten. :confused::)
Jag fattar inte dina svar i så fall. Som jag uppfattar det har du en whatsappgrupp som har med sonens nånting att göra. Kommer det alltså så viktiga meddelanden i den mitt i natten så du måste ha aviseringar på?

Jag skickar meddelanden när jag har tid och kommer på. För mig är vitsen med meddelanden att de kan läsas närsomhelst och inte nödvändigtvis just nu.
 
Jag jobbar olika tider, dag, natt, vardag, helg. Jag jobbar dessutom mobilfritt vilket innebär att om folk vill få tag på mig när jag arbetar så är det mejl eller Messenger som ger klart störst chans.
Stänger av ljudet på min mobil när jag inte vill bli störd. Ser det definitivt inte som ett problem.

Skriver till andra människor när jag har möjlighet, oavsett tid på dygnet. Ringer nästan aldrig någon privat men isf är det typ 8-21 som gäller. Undantag om jag vet att personen är vaken tidigare eller senare.
Jag har också superröriga arbetstider. Kan inte ens själv hålla koll på hur jag jobbar. Och på mobilfri arbetsplats.
Det blir helt upp till mig att se till att inte blir störd. Det är nog vanligt att ha det såhär inom väldigt många yrken :)
 
Jag smsar skickar medelanden eller e-post när jag behöver det. Hur andras schema ser ut har iaf inte jag någon aning om än mindre när de sover. Jag har notiser på jämt det stör inte mig.
 
Jag har alla appar på tyst läge i telefon. Vem vill ha messengermeddelanden när man jobbar ? De kan då skriva när som och jag läser när jag ser det. Inga problem.

När pappa levde hade jag stör ej funktionen på då han hade NOLL KOLL på vad klockan var (eller bara sket i det)
Syrran hade likadant, vilket resulterade i att vårdpersonalen inte fick tag i oss när han dog. SO WHAT ? Han var död innan han ramlade i backen, så det var inget vi kunnat göra ändå. Såg de missade samtalen på morronen, såg att de ringt flera gånger. SAMT att syrran frågat om samma nummer ringt mej då hon med hade missade samtal drån det.
Så helt sonika ringde jag upp numret och en telefonsvarare sa att de va från Södersjukhuset och att någon kommer ringa upp en igen när tillfälle ges. Ringde då till akuten på SÖS och frågade om det fanns någon med personnummer som min pappa hade. De sa då igen att nån ringer upp oss. Så vi fattade ju att nåt hänt. Även om vi inte fick reda på vad förren vi kom till sjukhuset.

Numer har jag inte telefon på stör ej längre då det inte behövs. Men som sagt alla appar är tystade 24/7 iaf, som sagt gillar inte de plingen..
 

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
19 368
Relationer Tar det hela från början... Har träffat en kille som verkligen är hur gullig som helst, har precis påbörjat en ny utbildning och denna...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
9 906
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 960
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp