Bukefalos 28 år!

Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

C

caramel

Hej!

Har varit på min andra tävling nu hos samma klubb men min lilla dam spänner sig och går med huvudet i vädret hela tiden! Hon är jätte-fin på framridningen , går fram till handen och det känns bra, men så fort vi kommer in i ridhuset så blir det blackout! Själv är jag nervös för att glömma banan fast jag övat på den mycket, är det mitt fel att hon stressar upp sig och blir helt spännd eller är detta en grej som försvinner?

Red första Lc:1 2003 på 60%, hon gick bra i form och allt fram till galoppen annars fin och senaste var en regional LB:2 på 55,33% då gick hon inte i form för 5öre!:confused: Men vi gjorde det vi skulle vid rätt ställe och bra vägar.
Var ändå nöjd för vårat mål nu är jag ska lugna ner mig och verkligen komma ihåg banan, och få lite tävlingsrutin.
Hur lång tid tar det att bli lugn?

Har ni några tips för att få hästen att slappna och av?

Tacksam för all hjälp jag kan få:idea::bump:
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

När du rider in på banan framför domarna så le, stort. Rör lite försiktigt på din käke (när de inte ser då) så du slappnar av i nacke och axlar. Men i alla fall, upp på medellinjen och le, fram till x och le, gör halt och le, hälsa, ridfram och le och igenom allt det tänker du att domaren sitter på toa med byxorna nere. (tips från kusinen som är f.d. landslagsryttare och ridit VM och OS)

Dessutom, ta det som en lek. Försök inte tävla mot de andra. Försök se det som ett test på hur du och hästen utvecklas. För varje gång du slår ditt tidigare resultat så ta åt dig. Sluta inte träna för det. När du får sämre resultat, analysera varför. Jämför dina utskrivna protokoll, titta på vad u kan förbättra. Även när du får bättre och bättre resultat så titta på vad som blir bättre och vad du behöver jobba mer på.

Sitt inte och rid programmen rakt igenom i det oändliga hemma. Hästen lär sig snabbt och kan förekomma dig på banan. Det blir du neddömd på direkt. Rid delar av programmet. Pussla ihop det. någon enstaka gång. En häst jag hade lärde sig efter 2 genomridningar exakt var galoppen skulle vara (efter skritten) och började ladda direkt skritten kom och sedan var det bocksprång hela vägen så fort fattningen kom.

Jag är van att komma sist just för att jag har aldrig tagit tävling på blodigt allvar. De gånger jag kommer i mitten blir jag otroligt lycklig. Försten utanför placering och det är party dags. Jag har vunnit en ridlägerdressyr och placerat mig i flera andra ridlägerdressyr som barn men aldrig på riktig tävling. (och jag tränar upp till msv och mer). Men kusinens tips har hjälpt mig slappna av och rida mer istället för att sitta och skita knäck i spiral av nervositet.

OCH - gör inte kardinalfelet jag gör. "Shit, halten blev inte bra. Där missade jag 2 poäng. Skit ökningen blev inte bra. Det blir nog en trea på den. Skit..." Om du gör en miss rid bättre på det du är bra och plocka igen poängen där. Sitt inte och tänk på alla missarna. Tänk på vad du gör bra och satsa på att rida dom bättre. Du kan plocka igen mycket på det.
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

Bättre svar kunde jag inte få:idea::bow:
Precis så som du säger gör jag... skit där blev inte de bra och så vidare... Stressar upp mig för inget...:cool:

Jag är helt medveten om att jag tävlar mot mig själv, och jag vill gärna förbättra mig och känna ett lugn när jag går in på banan.

Nu kommer jag verklige le när jag kommer in på banan nästa gång vi ska ut när jag ser domaren... :rofl:

Vi ska träna på nu till 29/3 i Susedalen:bump:

Då ska vi prova på att rida 2 program på en dag, så kanske det lossnar lite mer.

Du har möjligt vis inte några kloka tips/ extra vad man ska tänka på när man rider 2 program samma dag?:angel:
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

igenom allt det tänker du att domaren sitter på toa med byxorna nere. (tips från kusinen som är f.d. landslagsryttare och ridit VM och OS)

:rofl: TUSEN TACK FÖR DET TIPPSET!!! :bow: Jag bara KAN inte le när jag rider, i somras försökte jag förtvivlat på EM då alla var på mej att jag måste le, kände mig som en idiot o det blev mer en stel grimas.. :grin: Men med detta tipps så bara måste det gå!! :laugh:

Annars håller jag mig avslappnad på tävling genom att tugga tuggummi, har hjälpt mig oerhört! Det fungerar så bra att jag nästan inte vill dela med mig av det tippset ifall, ifall det även skulle hjälpa mina konkurrenter.. :devil:
Men å andra sidan så gör Kyra det också så de kanske hade tagit efter det ändå.. ;)
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

Ja, det fungerar faktiskt. Sitter domarna i små kurer är det ännu bättre för då kan man tänka att de sitter på utedass.

Tuggummit var smart. Jag gnisslar tänder i galopparbetet. Fått en del skäll för det. Skall komma ihåg det till nästa start.
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

Annars håller jag mig avslappnad på tävling genom att tugga tuggummi, har hjälpt mig oerhört! Det fungerar så bra att jag nästan inte vill dela med mig av det tippset ifall, ifall det även skulle hjälpa mina konkurrenter.. :devil:
Men å andra sidan så gör Kyra det också så de kanske hade tagit efter det ändå.. ;)

Jag har också hört att man ska tugga tuggummi men är lite orolig att jag ska sätta det i halsen och kvävas och trilla av hästen mitt i programmet...:eek::angel: Men det kanske kan vara värt att pröva och försöka undvika att sätta det i halsen...

Varför måste man le egentligen? Jag gör det inte när jag tävlar, är alltför koncentrerad för att sitta och flina upp mig. Brukar försöka komma ihåg att dra på ett smile när jag hälsar annars ser jag nog rätt sammanbiten ut...:D
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

jag tycker att det var ett synnerligen dåligt tips från shlubberdubb :mad:
Nu kommer jag ju fnissa så mkt att jag kanske ramlar av hästen nästa gång jag ska tävla :eek:
:rofl:
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

Varför måste man le egentligen? Jag gör det inte när jag tävlar, är alltför koncentrerad för att sitta och flina upp mig. Brukar försöka komma ihåg att dra på ett smile när jag hälsar annars ser jag nog rätt sammanbiten ut...:D


Om du ler tror domarna att du tycker detta är en baggis. Det gillar dom.


Sägs det.

Jag log igenom ett program som skulle varit en LC men ja, vägarna påminde en aning om det. Grejen var att hela programmet utfördes i fel gångart. Den där som kallas "bocksprång med skruv".
 
Sv: Vi behöver hjälp av er erfarna dressyrryttare!

Jag har också hört att man ska tugga tuggummi men är lite orolig att jag ska sätta det i halsen och kvävas och trilla av hästen mitt i programmet...:eek::angel:

:D Jo det är ju med livet som insats vi oförskräckta tuggummituggande dressyrryttare djärvt ger oss ut på banan.. ;)

Tänk bara på att det kan se illa ut om du blåser bubblor när du rider upp för medellinjen..

Annars kanske vi kommit över vår värsta tröskel.. Sissta klassen förra året körde vi faktiskt utan gummi ( :D ) o den vann vi! Har aldrig hafft så höga poäng i en Msv A! Men å andra sidan hade vi endast 6 minuter på oss att komma ur släpet, på med grejer o "rida fram" alltså fanns det ingen tid över till att bli nervös..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 725
Senast: Takire
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 137
Senast: jemeni
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp