Vi förlorade vårt oväntatde föl

Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Nej, men att vara trevlig och förklara det hade väl inte varit helt fel, inte att man inte ids kliva upp.. Poängen med svaret till PL var att han sa att hon hittade på och det var inte vad jag skrivit.
Jo, du skrev: hon ringde jouren,överdrev med flit och sa att man kan känna att det är av.
Det är att hitta på, när man överdriver med flit.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Vad är det för fel på veterinärskyddsnätet i Sverige?

Det jag tänkte på, men inte skrev, är att det behövs fler djursjukhus särskilt norröver. Det är inte helt bra att behöva köra en akut sjuk häst i 4-6 timmar för att göra operationen som räddar hästens liv.

Nu har ju inte jag personligen det problemet men jag känner med de hästar och hästägare som måste göra en sådan resa.
Jag tycker inte att det är särskillt bra ur djurskyddssynpunkt helt enkelt.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Det jag tänkte på, men inte skrev, är att det behövs fler djursjukhus särskilt norröver. Det är inte helt bra att behöva köra en akut sjuk häst i 4-6 timmar för att göra operationen som räddar hästens liv.

Nu har ju inte jag personligen det problemet men jag känner med de hästar och hästägare som måste göra en sådan resa.
Jag tycker inte att det är särskillt bra ur djurskyddssynpunkt helt enkelt.


fast ska du ha djursjukhus inom mindre än 4 h resa kan de ju börja bygga ut ORDENTLIGT. Det finns inte speciellt många med dygnet om jour. Ultuna hade juf örr men inte nu, då är vi hänvisade till Strömsholm. Om det är sommarväg och kan köra i 'normalfart' kanske man kan ta sig dit på 4 h med trailer med sjuk häst i, men vintern lär det vara bökigare.

Och då bor jag 'bara' 8 mil utanför Uppsala.

Däremot är det helt orimligt att ha 60 mil till närmsta djursjukhus, det borde byggas ett norröver med.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Men orka.. Överdriva är inte samma sak som att hitta på andra saker.. Att säga att det är brutet för att man kan känna en vass kant på benet är att överdriva,hon kan ju inte veta till 100 % eftersom hon inte är veterinär.. Men hitta på är nåt helt annat.. Tråden har som vanligt spårat ur, nu är det antingen Anti-veterinärer eller Pro-veterinärer. Inte om specifika fall av veterinärer har gjort fel?? Måste vara allt eller inget.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Det jag tänkte på, men inte skrev, är att det behövs fler djursjukhus särskilt norröver.
Det kan vara så att det inte finns tillräckligt med underlag för att fylla djursjukhus norröver så att alla ska få rimliga köravstånd till kliniker med sina djur, ekonomin är problem söderöver trots full beläggning, hur ska det inte bli norröver?
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Men orka.. Överdriva är inte samma sak som att hitta på andra saker.. Att säga att det är brutet för att man kan känna en vass kant på benet är att överdriva,hon kan ju inte veta till 100 % eftersom hon inte är veterinär.. Men hitta på är nåt helt annat.. Tråden har som vanligt spårat ur, nu är det antingen Anti-veterinärer eller Pro-veterinärer. Inte om specifika fall av veterinärer har gjort fel?? Måste vara allt eller inget.
Jag tycker inte tråden har spårat ur.
Det här med veterinärer, vilka vid vissa tillfällen inte vill åka ut, är många ggr till fall där de ändå inte kan göra något.
Om de då vid jour bokar upp sig på fall som kan vänta och det kommer ett fall som kräver ett snabbt ingripande, ja, då blir de kritiserade för det.
Inte lätt.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Det kan vara så att det inte finns tillräckligt med underlag för att fylla djursjukhus norröver så att alla ska få rimliga köravstånd till kliniker med sina djur, ekonomin är problem söderöver trots full beläggning, hur ska det inte bli norröver?

Nej men visst, självklart är det ekonomin som styr. Det är bara det att jag inte tycker att det känns rimligt att ekonomin ska styra över djurskyddet i dessa fall men inte i andra, för hästen mindre angelägna, fall. Förstår du mig nu? :)
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Men orka.. Överdriva är inte samma sak som att hitta på andra saker.. Att säga att det är brutet för att man kan känna en vass kant på benet är att överdriva,hon kan ju inte veta till 100 % eftersom hon inte är veterinär.. Men hitta på är nåt helt annat.. Tråden har som vanligt spårat ur, nu är det antingen Anti-veterinärer eller Pro-veterinärer. Inte om specifika fall av veterinärer har gjort fel?? Måste vara allt eller inget.

Det ÄR relevant för tråden. Om jourhavande veterinärer gång på gång får åka ut på fall som kunnat vänta, för djurägaren överdrivit. Så riskerar man få en 'Peter och vargen' situation, där veterinären UTGÅR från att djurägare överdriver, och då kan du stå där när det verkligen är kris, och veterinären tror du överdriver.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Vill berätta för er alla som följde min tråd att ärendet är klart och veterinären fick en erinran efter försumligt agerande då vi missste vårt föl :bow:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

jag har också varit med om detta!!


va ute och red och hästen som va lite knasig började backa och jag fick inte fram henne, det resulterade i att hon skar upp sig vid kotsenskidan på ett bakben.

ringde distriktsvet som inte kunde komma ut för att hon va tvungen att följa sin rutt som bestod av vaccineringar,

både pappa och jag ringde massa gånger jag ringde andra veterinärer, åkte in till kalmars ATG där jag blev skickad direkt till helsingborg, väl nere trodde de att hon skulle få komma hem efter helgen, dock ringde de mitt i natten(01.00) precis när vi kommit hem från H-borg och sa att de inte gick något att göra, (eller ja halta in och från hagen,) så det svåra beslutet togs att hon skulle få somna in, och som om inte de va nog så ringde distriktsveterinären dagen efter tidigt på morgonen och frågade hur de var med hästen, och hade hon stått framför mig hade jag nog blivit anmäld för misshandel!!

de e så sjukt dålig stil,inte för hon hade kunnat göra något, men att häststackaren fick ha så ont..


dock orkade jag inte anmäla för att ta bort denna häst va så otroligt tung för mig!
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Ja, vad säger man... Fy fan... en sån veterinär borde "skjutas i gryningen"...:devil:Kan inte förstå hur man kan undlåta sig att inte åka ut när nån ringer och behöver hjälp...:crazy:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

spelar ingen roll hur sjukt en häst är veterinärer oavserr stationerade el distrikt ska ALLTID hjälpa till och finnas för ägaren om itne annat säga vad som ska göras i 1 a stadiet och sedan fara till ägaren
fy fan för vissa veterinärer om de inte trivs eller är stressade spelar ingen roll de e utbildad i yrket och ska därefter bemöra ägare och djur pa en bra niva och ge hjälp fan de tjänar ju pengar pa oss djur ägare
blir trött av sant här kommer upp hela tiden vem kan man lite pa??
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

*kl*

Att veterinärer vägrar komma ut när man ringer akut har jag som TUR väl är aldrig varit med om!! (Kärlek och kramar till blekinges veterinärkår!) men vi ringer alltid i första hand en underbar privatveterinär som är f.d. uppfödare.. kan han inte komma på en gång så får man guidning via telefon i akutvård :bow: och får man inte fatt i honom ringer man distriktarna som kör som Galningar för att hinna fram i tid. :bow:

Vi har ett par hästrädda veterinärer hos distriktarna, men man försöker alltid i första hand få fatt i hästveterinärerna och vi ringer RUNT till veterinär efter veterinär... det finns fler än jourhavande distriktare att ringa om det krisar - vi kan inte vara dom enda med bra privatpraktiserande veterinärer?

Det är helt sjukt det man läst i denna tråd.. och TS jag är verkligen GLAD att den veterinären nu fått en reprimand! För det får f*n inte gå till så!

Våga ställa KRAV som djurägare! En akut åkomma, en fölning som gått snett, en akut skadad häst MÅSTE gå före en rutinkontroll eller en vaccination!

En eloge till de veterinärer som arbetar dygnet runt (vilket jag misstänker att "min" privvet gör just nu i kalvnings och fölningssäsong) och ALLTID gör sitt bästa!! ..å en fet spark i röven till de jourhavande som INTE sköter sitt jobb.
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

*kl*

Att veterinärer vägrar komma ut när man ringer akut har jag som TUR väl är aldrig varit med om!! (Kärlek och kramar till blekinges veterinärkår!) men vi ringer alltid i första hand en underbar privatveterinär som är f.d. uppfödare.. kan han inte komma på en gång så får man guidning via telefon i akutvård :bow: och får man inte fatt i honom ringer man distriktarna som kör som Galningar för att hinna fram i tid. :bow:

Vi har ett par hästrädda veterinärer hos distriktarna, men man försöker alltid i första hand få fatt i hästveterinärerna och vi ringer RUNT till veterinär efter veterinär... det finns fler än jourhavande distriktare att ringa om det krisar - vi kan inte vara dom enda med bra privatpraktiserande veterinärer?

Det är helt sjukt det man läst i denna tråd.. och TS jag är verkligen GLAD att den veterinären nu fått en reprimand! För det får f*n inte gå till så!

Våga ställa KRAV som djurägare! En akut åkomma, en fölning som gått snett, en akut skadad häst MÅSTE gå före en rutinkontroll eller en vaccination!

En eloge till de veterinärer som arbetar dygnet runt (vilket jag misstänker att "min" privvet gör just nu i kalvnings och fölningssäsong) och ALLTID gör sitt bästa!! ..å en fet spark i röven till de jourhavande som INTE sköter sitt jobb.

Kan berätta att inte ens blekinge veterinärskår är förskonade från rötägg. Jag höll på att förlora min fölunge pga av att jourvet inte orkade komma ut för det var så sent och han ville sova... klockan var 23.30.

Glömde..
De andra privat veterinärerna vi försökte nå hade förklarligt nog sina telefonsvarare på och hänvisade till jourvet.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Vi kan ha lite problem att få tag i vet här ibland när det är EN veterinär som har jour över typ fyra kommuner men som tur är har jag aldrig blivit så allvarligt drabbad..en gång förra sommaren fick mitt dräktiga sto kolik och då ringde jag och kollade vilken vet som hade jour-lämnade meddelande på hennes telesvar,fick inte tag på henne och ringde alla andra veterinärer i trakten och lämnade meddelande.Klarade koliken själv som tur var,men vet ringde upp nästa dag på telefontiden och sa-"du hade en häst med kolik?" svaret blev-JA IGÅR EFTERMIDDAG..:mad:

Annars vill jag bara passa på att ge världens bästa vet S.G i Dingle en stor kram! Ställer alltid upp:love:
 
Sv: Vi förlorade vårt oväntatde föl

Jag tycker nästan att de även har skyldighet (eller hjärta) att åka ut även om de inte har jour :crazy: Det hade jag gjort om jag var veterinär och någon ringer och säger att de måste ha akut hjälp.

Det är fruktansvärt och beklagligt milt uttryckt hur det kan få gå till så här, vidrigt! Tack och lov har vi klippor till veterinärer runt omkring oss här. Har man den inställningen som veterinär bör man avsluta sin tjänst, vad arbetar man för då? Det är precis som att en läkare på ett tåg struntar i att ta hand om en person som faller ihop för att han inte har lust eller för att han inte råkar ha jour :mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 385
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 743
Senast: Dopy
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 745
Senast: Imna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp