Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
På grannkommunen som verkar ha fullständiga idioter som biståndsbedömare (är det rätt person att bli arg på?)

En person ska byta sin axel och få ledprotes. Hen har bett om assistans några gånger varje dag under ett par veckor.

Hen har bara en arm efter en olycka i ungdomen. Och det är den kvarvarande armen som opereras. Den opererade armen måste hållas absolut stilla i flera veckor. Får inte röras utan sitter bandagerad mot kroppen. Hen kan alltså inte äta, prata i telefon, gå på toa - ja ingenting. Ja ni fattar. Det är en aktiv person mitt i ett framgångsrikt arbetsliv. Men axelleden är utsliten.

Kommunen ber att få återkomma med en bedömning när operationen är klar! För de kan inte i dagsläget bedöma om hen kan klara sig. ( utan armar)

Så personen ska sitta hemma tills kommunen behagar komma på besök och bedöma om hen behöver hjälp. Hen kan ju itne ens öppna dörren när de behagar komma på besök. Inte svara i telefon, inte skriva mail. Ingenting.

Personen vill inte be sina barn komma och hjälpa hen på toaletten eller mata etc. Hen skojar om en hundmatskål med soppa på bordet så hen kan slafsa i sig lunch....

Är det så svårt att föreställa sig hur man klarar sig helt utan armar utan att behöva göra en bedömning i hemmet?

Knäppt.
Och möjligen en sådan där "vi har ändrat våra rutiner så nu ska vi göra alla bedömningar i hemmet" som verkar ganska absurt.

Dagens fånigaste
men nu regnar det och det stör jag mig på för jag hade verkligen sett fram emot ett par ridturer i kväll.

Japp, tråkigt och fantasilöst att störa sig på.

annars blir jag med jämna mellanrum störd på att det finns så många löjligt lockande hästannonser (och de jag ser som lockande, ser nog de flesta som väldigt avskräckande). För jag ska inte ha fler hästar...

Visst fattar jag att man inte kan sitta inne på all läkarkunskap men hela idén med 1177 är ju just allmänna frågor om mindre allvarliga tillstånd. Undrar om det är någon, någonsin, som har fått information/råd från 1177.

1177 är bemannade av sjuksköterskor.
Du har ställt specifika medicinska frågor om sådant man inte kan begära att sjuksköterskor kan.
Faktiskt har du inte ställt allmänna frågor.

1177 är bemannade av sjuksköterskor.
Du har ställt specifika medicinska frågor om sådant man inte kan begära att sjuksköterskor kan.
Faktiskt har du inte ställt allmänna frågor.

Men vad är då de allmänna frågor som 1177 kan/ska svara på? Man ringer väl inte 1177 om man inte har en mer specifik fråga?

Men vad är då de allmänna frågor som 1177 kan/ska svara på? Man ringer väl inte 1177 om man inte har en mer specifik fråga?

Folk ringer 1177 om allt möjligt.
Många gånger kan personen inte ge svar, exempelvis om man ställer frågor om läkemedel med indikationer, kontraindikationer och interaktioner. Sådana saker kan de flesta sjusköterskor inte, och även om de självklart kan läsa innantill i FASS så vågar många sjuksköterskor inte ta på sig ansvaret att svara (för tänk om det blev fel).
När det gäller dimsyn efter operation för efterstarr: tja, jag som sketen allmänläkare har ingen aning och utgår då från att en sjuksköterska (utom en som jobbar på ögonklinik) vet ännu mindre om saken.
Vid sådana frågor tycker jag att det kloka är att hänvisa till ögonkliniken för att inte ge fel svar.
´
1177 ska kunna ge råd vid många infektionssjukdomar och om egenvård. De ska kunna avgöra om något är i akut behov av läkarbedömning och då bedöma vilken vårdnivå som är rätt (det missas en hel del i det också).

Men det är inte lätt att veta vem som förväntas veta vad och göra vad...

Många gånger kan personen inte ge svar, exempelvis om man ställer frågor om läkemedel med indikationer, kontraindikationer och interaktioner. Sådana saker kan de flesta sjusköterskor inte, och även om de självklart kan läsa innantill i FASS så vågar många sjuksköterskor inte ta på sig ansvaret att svara (för tänk om det blev fel).
När det gäller dimsyn efter operation för efterstarr: tja, jag som sketen allmänläkare har ingen aning och utgår då från att en sjuksköterska (utom en som jobbar på ögonklinik) vet ännu mindre om saken.
Vid sådana frågor tycker jag att det kloka är att hänvisa till ögonkliniken för att inte ge fel svar.
´
1177 ska kunna ge råd vid många infektionssjukdomar och om egenvård. De ska kunna avgöra om något är i akut behov av läkarbedömning och då bedöma vilken vårdnivå som är rätt (det missas en hel del i det också).

Jag förstår absolut, men 1177 var väl meningen skulle ersätta till viss del att människor gick till akuten/VC? Det känns som att det skulle vara logiskt att ha några läkare som bakjour, just för att backa upp när SSK inte kan svara. Just efterstarren håller jag med om skulle jag nog kontaktat ögonkliniken - vilket jag fö har gjort och ska dit på undersökning på onsdag nästa vecka.

Men jag har använt 1177 just för att ställa frågor om mindre allvarliga grejer som det känns totalt onödigt att trava iväg till en VC för men där jag gärna vill ha råd.

Jag förstår absolut, men 1177 var väl meningen skulle ersätta till viss del att människor gick till akuten/VC? Det känns som att det skulle vara logiskt att ha några läkare som bakjour, just för att backa upp när SSK inte kan svara. Just efterstarren håller jag med om skulle jag nog kontaktat ögonkliniken - vilket jag fö har gjort och ska dit på undersökning på onsdag nästa vecka.

Men jag har använt 1177 just för att ställa frågor om mindre allvarliga grejer som det känns totalt onödigt att trava iväg till en VC för men där jag gärna vill ha råd.

Visst kan man tycka att 1177 borde ha läkare anställda, men det har de inte.
Ibland skickar de vidare frågor till någon lokal jourhavande läkare men egna har de inte.
Dock borde de kunna svara att "du får nog diskutera med den läkare som förskrivit läkemedlen".
Det är ju så att man behöver en del förkunskaper för att rätt tolka både FASS och bipacksedlar, förkunskaper som de flesta sjusköterskor inte har.

Jag, som då i och för sig är i verksamheten, tycker att det är jättevettigt att man ställer sina specifika frågor till rätt person; till behandlande läkare eller till den mottagning där man går.
För det kan ju vara så att ett svar som är skapligt rätt, rent generellt, kring läkemedel kan vara irrelevant för vissa individer.

Vissa läkemedelskombinationer ser skumma ut "på papperet" men till Karin Karinsdotter är de lämpliga.

1177 är ju en viss ersättning mot att "gå till akuten".
De flesta skulle ju inte traska iväg till akuten för att fråga om läkemedel, om inte 1177 funnes. De flesta skulle nog försöka få tag i behandlande läkare.

Samma sak om din fråga om efterstarr: antagligen var väl ditt närmsta alternativ att ringa till ögonkliniken; inte att traska dit och sätta dig?

Obs, jag säger inte att du har fel i dina tankar; jag förklarar lite varför man inte kunde besvara just dina frågor.

Så är det antagligen tänkt att det ska fungera men när hen nu tagit kontakt så har det varit motsträvigt. Kan hen verkligen inte använda den andra armstumpen...

Jag tror det när jag ser det.
Fast det är så dom säger innan dom sett det aktuella fallet, eftersom dom inte får lova något i förväg (har varit med om det flera gånger på både praktik och jobb i olika städer). I verkligheten släpper inte sjukhuspersonalen hem en person som inte klarar sig själv innan hemsituationen ordnats, då kan personen istället hamna på t.ex. ett korttidshem om kommunen inte kan bevilja tillräcklig assistans i hemmet :) .
Vi har bl.a. haft patienter med dubbla axelfrakturer, det finns inte på kartan att dom skulle skickas hem innan FT och AT bedömt att det funkar eftersom dom helt enkelt inte kan sköta sig själva utan armar. Även t.ex. planerade höftproteser får ligga kvar på sjukhuset tills det finns plats på korttids om vi inte bedömer att dom kan åka hem snart efter sin operation.

Så det kan låta väldigt verklighetsfrånvänt och konstigt när man frågar innan, men det är för att se till att de som verkligen behöver hjälpen får den och de som klarar sig utan får göra det. Och det är alltid en bedömning som görs på plats efter operation. Säger läkaren att det är rörelseförbud på den enda armen, så bedömer AT såklart att personen inte kan sköta sina basala behov själv (vilket också kommer intygas av ssk och uska). Då ska det mycket till för att biståndshandläggaren ska neka personen hjälp.

´

Vet inte om det skiljer sig från landsting till landsting men när jag behövt lite mer specifika råd så har personen som svarat på 1177 tex ringt ögonkliniken i Mölndal och frågat. Toppenservice. En annan gång ringde dom barnakuten i Varberg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar... 19 20 21
Svar
412
· Visningar
9 329
Senast: pepp
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 759
Senast: Shpongle
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker! 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
133 984
Senast: Lilla
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar... 40 41 42
Svar
827
· Visningar
17 041
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka