”Vi måste tala om vad det är vi gör med våra hästar som är så väldigt bra” 

Är det okej att använda hästar så som vi gör i dag? Det finns en ändring i inställningen till hur vi använder djur i samhället i stort och även brukandet av häst ifrågasätts. För att bibehålla allmänhetens förtroende att använda hästar i sporten måste vi bli mer lyhörda för vad god hästvälfärd innebär.
 
Fast tävling är ju en ganska fundamental instinkt i djurvärlden. Survival of the fittest. Mitt sto hängde gärna på en klunga av cyklister som swishade förbi. Dey finns faktiskt många hästar som tycker det är roligt med tävling. De som inte gillar det ska självklart slippa och bli tex ridskolehästar i stället.
Fast det är lite skillnad på tävling och tävling.
 
Fast tävling är ju en ganska fundamental instinkt i djurvärlden. Survival of the fittest. Mitt sto hängde gärna på en klunga av cyklister som swishade förbi. Dey finns faktiskt många hästar som tycker det är roligt med tävling. De som inte gillar det ska självklart slippa och bli tex ridskolehästar i stället.

Nej, det är det inte, och missbruka inte termen survival of the fittest.

Fitness i evolutionsbiologi betyder flest antal avkommor. Inte snabbast eller starkast.

Din häst hängde på en klunga cyklister för att hästar är sociala däggdjur med stark fllockinstinkt.

"Tävlingsinstinkt" hos människa är inte en riktig instinkt, det är en del av lekbehovet som däggdjur har.
 
Varför tävla med djur överhuvudtaget på den nivån , det är ju enbart för människans skull.

Ja, precis.

Om vi försöker skala av vad vi som människor tycker om upplevelsen, och försöker se klart och skarpt på vad det faktiskt är för en häst... Så finns det inget rimligt svar på "varför?".

Att komma iväg och se nya saker och få upplevelser kan en del hästar absolut uppskatta - men det kan man göra utan att det finns ett tävlingsmoment.

Men det är en pengastark industri vi ifrågasätter här.
 
Nu ska jag vara tråkig, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är den viktigaste frågan gällande hästvälfärd? Jag tror inte det är bra för hästar att åka land och rike runt för att tävla, men det är i mitt tycke fel ände att börja. Jag är inte särskilt orolig för toppryttarnas hästar eftersom de är värda väldigt mycket pengar och toppryttarna har ofta ett eget team med exempelvis veterinärer, hovslagare, hästskötare och andra yrkesverksamma som ser till att hästarna kan prestera på topp.

Jag tycker man istället borde lägga tid, energi och pengar på att utföra slumpmässiga stickprov för att kontrollera hästarnas välfärd i stallet där de bor. Det gäller både de som tävlar aktivt och de som inte gör det. Då hade man förhoppningsvis kunnat upptäcka brister i hästarnas välfärd och säkerställa att hästarna har det bra. Exempelvis genom att kontrollera hagar, hagtider och foder.

När man har säkerställt att hästar i allmänhet har det bra, då kan man ta tag i eliten och deras hästars välfärd.
 
Nu ska jag vara tråkig, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är den viktigaste frågan gällande hästvälfärd? Jag tror inte det är bra för hästar att åka land och rike runt för att tävla, men det är i mitt tycke fel ände att börja. Jag är inte särskilt orolig för toppryttarnas hästar eftersom de är värda väldigt mycket pengar och toppryttarna har ofta ett eget team med exempelvis veterinärer, hovslagare, hästskötare och andra yrkesverksamma som ser till att hästarna kan prestera på topp.

Jag tycker man istället borde lägga tid, energi och pengar på att utföra slumpmässiga stickprov för att kontrollera hästarnas välfärd i stallet där de bor. Det gäller både de som tävlar aktivt och de som inte gör det. Då hade man förhoppningsvis kunnat upptäcka brister i hästarnas välfärd och säkerställa att hästarna har det bra. Exempelvis genom att kontrollera hagar, hagtider och foder.

När man har säkerställt att hästar i allmänhet har det bra, då kan man ta tag i eliten och deras hästars välfärd.

Både instämmer och inte. Tycker inte reportaget utlämnar det eller endast inriktar sig på toppryttarna men tycker inte det trycks tillräckligt (någonstans!) på de grundläggande behoven du nämner med hagar, hagtider, foder osv.

Helt ärligt, jag har aldrig läst något från någon "inom branschen" som ändå är kunnig och pro bättre hästvälfärd som faktiskt KRÄVER att hästar (alla hästar) ska få tillgång till tillräcklig tuggtid, minst en kompis och tillräckligt med (kvalitativ!) hagtid tex. Det allra, allra mest grundläggande.

Har någon av er gjort det? Det är ibland i bästa fall en del snack (med rekommendationer och "forskning visar") men aldrig någon verkstad känner jag. Rapportage från verksamheter inom sporten är ju främst stall och träningsbilder tex. Sällan något om hur hagar, utevistelse, tuggtid, kompisar fungerar över året för en aktiv verksamhet.
 
Nu ska jag vara tråkig, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är den viktigaste frågan gällande hästvälfärd? Jag tror inte det är bra för hästar att åka land och rike runt för att tävla, men det är i mitt tycke fel ände att börja. Jag är inte särskilt orolig för toppryttarnas hästar eftersom de är värda väldigt mycket pengar och toppryttarna har ofta ett eget team med exempelvis veterinärer, hovslagare, hästskötare och andra yrkesverksamma som ser till att hästarna kan prestera på topp.

Jag tycker man istället borde lägga tid, energi och pengar på att utföra slumpmässiga stickprov för att kontrollera hästarnas välfärd i stallet där de bor. Det gäller både de som tävlar aktivt och de som inte gör det. Då hade man förhoppningsvis kunnat upptäcka brister i hästarnas välfärd och säkerställa att hästarna har det bra. Exempelvis genom att kontrollera hagar, hagtider och foder.

När man har säkerställt att hästar i allmänhet har det bra, då kan man ta tag i eliten och deras hästars välfärd.
Det hjälper ju föga att hästarna får vård från dom bästa när det haglar om ryttare som piskar upp sina hästar på banan eller det senare som går att läsa om senaste Kentucky Derby loppet. Det vanligaste är fortfarande att våra tävlingshästar inte får gå i hage med andra hästar och vara häst.

Tycker det är en högst rimligt att fokusera på tävling med djur. Ja jag vet att det inte är rosa fluffiga moln bland alla som inte tävlar.
 
Nu ska jag vara tråkig, men jag förstår inte hur någon kan tycka att det här är den viktigaste frågan gällande hästvälfärd? Jag tror inte det är bra för hästar att åka land och rike runt för att tävla, men det är i mitt tycke fel ände att börja. Jag är inte särskilt orolig för toppryttarnas hästar eftersom de är värda väldigt mycket pengar och toppryttarna har ofta ett eget team med exempelvis veterinärer, hovslagare, hästskötare och andra yrkesverksamma som ser till att hästarna kan prestera på topp.

Jag tycker man istället borde lägga tid, energi och pengar på att utföra slumpmässiga stickprov för att kontrollera hästarnas välfärd i stallet där de bor. Det gäller både de som tävlar aktivt och de som inte gör det. Då hade man förhoppningsvis kunnat upptäcka brister i hästarnas välfärd och säkerställa att hästarna har det bra. Exempelvis genom att kontrollera hagar, hagtider och foder.

När man har säkerställt att hästar i allmänhet har det bra, då kan man ta tag i eliten och deras hästars välfärd.

Jag tycker man kan hålla många tankar i huvudet samtidigt.

Att flyga runt hästar över hela världen verkar inte som bra hästvälfärd.
Att hästar har det kasst på hemmaplan verkar inte som bra hästvälfärd.
Oberoende av varandra.

Men nånstans måste vi också acceptera att för att kunna skapa arbete och livskraftiga företag, finns det också annat än hästarnas ideala välfärd som måste beaktas - även om det samtidigt finns klara gränser för hur det får påverka hästarna.

Annars skulle exempelvis ridskolor få slå igen omedelbart. Enbart duktiga ryttare får sätta sig på en häst. Det finns klara risker med nybörjare på häst. Som ett exempel.
 
"Resultaten från forskarnas analys visade att hästarna och människorna i studien hade lika tjock överhud där proverna togs, åtminstone om man jämförde med hästarnas vänstra sida. På högersidan hade hästarna marginellt tjockare överhud, vilket i sig är ett anmärkningsvärt fynd. Det har aldrig visats en sådan oliksidighet när det gäller hudtjocklek hos någon art, eller på någon kroppsdel, enligt vad forskarna vet. Däremot kan förtjockning uppkomma vid kroniska skador."

Klippt från https://www.hippson.se/artikelarkivet/forskning/hasten-ser-ut-att-kanna-smarta.htm
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 028
Senast: Mabuse
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 543
Senast: Enya
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 182
Senast: Klara
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp