Vi med egen gård/stall

Jag har vägrat klippa gräset i trädgården men nu börjar min man tycka det är lite väl långt... Samtidigt som det dykt upp någon spontan blomma (lilja?) i gräsmattan :love:
I övrigt blåser mitt staket till ridbanan sönder hela tiden och jag är så trött på det. Jag har ett provisoriskt stängsel med breda vita elrep som jag hade hoppats funkade tills det blir riktigt ridbana men tror vi får ta tag i det ändå.
Behöver dock mer stolp, de sitter med fem meter emellan nu och det lär bli för långt.

Någon som har tips? Och vart köper man stolpar? Vi har ingen egen traktor och kan inte lasta av pallar om man beställer hem.
Köpte till rundcorallen på Granngården men sett att deras octowood fått riktigt dåliga recensioner efteråt så vill nog inte chansa igen..
 
Jag har vägrat klippa gräset i trädgården men nu börjar min man tycka det är lite väl långt... Samtidigt som det dykt upp någon spontan blomma (lilja?) i gräsmattan :love:
I övrigt blåser mitt staket till ridbanan sönder hela tiden och jag är så trött på det. Jag har ett provisoriskt stängsel med breda vita elrep som jag hade hoppats funkade tills det blir riktigt ridbana men tror vi får ta tag i det ändå.
Behöver dock mer stolp, de sitter med fem meter emellan nu och det lär bli för långt.

Någon som har tips? Och vart köper man stolpar? Vi har ingen egen traktor och kan inte lasta av pallar om man beställer hem.
Köpte till rundcorallen på Granngården men sett att deras octowood fått riktigt dåliga recensioner efteråt så vill nog inte chansa igen..
Jag skrev i kommunens hästgrupp på FB med exakt samma fråga och fick tips på lokala ställen. Annars, kolla blocket!
 
Jag har vägrat klippa gräset i trädgården men nu börjar min man tycka det är lite väl långt... Samtidigt som det dykt upp någon spontan blomma (lilja?) i gräsmattan :love:
I övrigt blåser mitt staket till ridbanan sönder hela tiden och jag är så trött på det. Jag har ett provisoriskt stängsel med breda vita elrep som jag hade hoppats funkade tills det blir riktigt ridbana men tror vi får ta tag i det ändå.
Behöver dock mer stolp, de sitter med fem meter emellan nu och det lär bli för långt.

Någon som har tips? Och vart köper man stolpar? Vi har ingen egen traktor och kan inte lasta av pallar om man beställer hem.
Köpte till rundcorallen på Granngården men sett att deras octowood fått riktigt dåliga recensioner efteråt så vill nog inte chansa igen..
Jag fixade min ridbana för typ 8 år sedan. Köpte grövre och längre hagstolp + en jordborr. Jordborren kostar bara några hundralappar och med hjälp av den fick jag ner stolpen ordentligt. Fyllde hålet runt stolpen med grus. På stolparna i hörnen satte jag en snedslå som stöd (sågad stolpe). Har sedan dess inte behövt fixat mer än att byta band. 👍
IMG_9454.jpeg
 
Jag har köpt mina stolp från en lokal foderförsäljare, men dom finns ju i byggbutiker och trädgårdshandel också om du inte hittar begagnade.

Breda band blir snyggt och håller för vind (jag har extremt blåsigt), investera i kläm/spänn-isolatorer i hörnen och dra efter några gånger per säsong. Banden töjer sig lite av vinden efter ett tag.

Jag sätter i stolpar med spett och manuell stolpdrivare, en sån där bankar-tub i stål.
 
Jag fixade min ridbana för typ 8 år sedan. Köpte grövre och längre hagstolp + en jordborr. Jordborren kostar bara några hundralappar och med hjälp av den fick jag ner stolpen ordentligt. Fyllde hålet runt stolpen med grus. På stolparna i hörnen satte jag en snedslå som stöd (sågad stolpe). Har sedan dess inte behövt fixat mer än att byta band. 👍Visa bifogad fil 119983

Jag har köpt mina stolp från en lokal foderförsäljare, men dom finns ju i byggbutiker och trädgårdshandel också om du inte hittar begagnade.

Breda band blir snyggt och håller för vind (jag har extremt blåsigt), investera i kläm/spänn-isolatorer i hörnen och dra efter några gånger per säsong. Banden töjer sig lite av vinden efter ett tag.

Jag sätter i stolpar med spett och manuell stolpdrivare, en sån där bankar-tub i stål.
Jag har breda band idag men banden blåser av, de har gått av på en mittsträcka två gånger nu. Har iofs inga speciella isolatorer i hörnen, kanske hade hjälpt men vill hellre bara byta till trästaket :angel:
 
Jag har breda band idag men banden blåser av, de har gått av på en mittsträcka två gånger nu. Har iofs inga speciella isolatorer i hörnen, kanske hade hjälpt men vill hellre bara byta till trästaket :angel:

Jag har 3m mellan stolp och klämma/spännare på ungefär var tionde och i hörnen. Har 40mm band runt vinterhagen. Dom överlever till och med regelbundna snöras 😁.

Mina är gröna, det kanske finns en kvalitetsskillnad i hållbarhet på olika band?
 
Jag har 3m mellan stolp och klämma/spännare på ungefär var tionde och i hörnen. Har 40mm band runt vinterhagen. Dom överlever till och med regelbundna snöras 😁.

Mina är gröna, det kanske finns en kvalitetsskillnad i hållbarhet på olika band?
Det finns det säkert, jag har vanliga breda elband, köpta på typ Hööks skulle jag tro :)
 
Jag har breda band idag men banden blåser av, de har gått av på en mittsträcka två gånger nu. Har iofs inga speciella isolatorer i hörnen, kanske hade hjälpt men vill hellre bara byta till trästaket :angel:
Det är stor skillnad på band och band! Det första jag köpte blåste sönder första och andra året. Sedan köpte jag ett i bra kvalitet och det har suttit 6-7 år nu.
 
Vill visa upp min lilla ridbana! Min man har satt staket med gammal telefonstolp för att hålla nere kostnaderna. Och han suckade lite, men det blev en inbyggd uppsittningsplats i staketet, precis som jag ville ha det.

Nu ska bokstäver upp. Hur har ni det? Finns knappt några bilder på nätet på just bokstäverna. Helst vill jag ha guld-färgade bokstäver på något sätt, men tveksam om der kommer synas. O_o
20230605_125628.jpg
 
Vill visa upp min lilla ridbana! Min man har satt staket med gammal telefonstolp för att hålla nere kostnaderna. Och han suckade lite, men det blev en inbyggd uppsittningsplats i staketet, precis som jag ville ha det.

Nu ska bokstäver upp. Hur har ni det? Finns knappt några bilder på nätet på just bokstäverna. Helst vill jag ha guld-färgade bokstäver på något sätt, men tveksam om der kommer synas. O_o
Visa bifogad fil 120554
Snyggt!

Jag tänker att det kanske blir lite svårt att se guld-bokstäver, men ett alternativ kanske kan vara att ha traditionella svarta bokstäver på vit bakgrund, men sätta dem i guldiga ramar eller något? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 418
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 140
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
855
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 994
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp