Vi med egen gård/stall

Om en månad flyttar vi ut till landet!
Har så mycket planer, men samtidigt inga alls. Det här ska bli en fantastisk resa.

Åhhh, vad härligt!!

Det låter precis som det nog kommer vara hela livet på en gård, så är du ok med det så kommer det bli skitfint det där.:D

Vi har planer för en tioårsperiod (mer realistiskt en tjogoårsperiod) men prioriteringslistan ändras hela tiden och nytt tillkommer som tar deras plats.
Det är ett dynamiskt sett att leva måste jag säga.
 
Vi blir sambos med våra hyresgäster snart! 😂👍 Deras nybygge (grannbygget) är försenat, så de hade planerat att leta lägenhet så att vi kunde flytta in men vi tyckte det var så himla onödigt för dem och att de bestämt inte skulle behöva flytta för vår del. Då kom vi överens om att vi tar källaren tillsvidare för en liten del av driftkostnaden och de fortsätter stå för hyran som vanligt. Gemensamt kök och tvättrum ett tag men vi kommer superbra överrens och vi sparar massa pengar till renovationer under tiden då vi sparar in hyra och bränslekostnader till stallet varje dag. Källaren är ju inredd, har eget badrum och entre så det blir kanon 👍
 
Åhhh, vad härligt!!

Det låter precis som det nog kommer vara hela livet på en gård, så är du ok med det så kommer det bli skitfint det där.:D

Vi har planer för en tioårsperiod (mer realistiskt en tjogoårsperiod) men prioriteringslistan ändras hela tiden och nytt tillkommer som tar deras plats.
Det är ett dynamiskt sett att leva måste jag säga.

Spolspilta och grusade hagar vid ingångarna (om det behövs, men det lär det nog göra) står högt upp på listan. Sen allmänt smidiga och rimliga lösningar för att slippa lägga oändligt med tid på ”runt-omkring-jobb” i stallet. Tex VATTENSLANG till vattenkaret ute. Jag har haft det otroligt tungjobbat flera år i nuvarande stallet så jag behöver inga avancerade saker för att vardagen ska bli lättare.

Själva boningshuset ska vi känna oss fram lite först innan vi gör en massa. Men visst finns det idéer redan nu. :up:
 
Längesedan någon skrev här nu :)
Vi grejar mest inomhus för tillfället. Det har blivit en rörspis (dyraste grejen vi köpt!), nytt golv i hallen uppe och sen grejar vi på lilla toaletten nere. Den blir förhoppningsvis också färdig hyfsat snart, ska försöka måla imorgon när det regnar.

Igår högg min man ved tillsammans med två vänner och idag har vi dragit ihop en stor rishög tillsammans med grannen. Ikväll blir det att elda!

Stammarna får min ponny dra hem lite senare.
 
Jag vårmockar och kör fjolårets bajs-numera-jord hem till mammas odlingar. En hel del stannar kvar här såklart också, men jag har mer än jag behöver.

Snart dags att sätta squash- och pumpafröerna som ska få käka på vinterns bajshög :).
 
Spolspilta och grusade hagar vid ingångarna (om det behövs, men det lär det nog göra) står högt upp på listan. Sen allmänt smidiga och rimliga lösningar för att slippa lägga oändligt med tid på ”runt-omkring-jobb” i stallet. Tex VATTENSLANG till vattenkaret ute. Jag har haft det otroligt tungjobbat flera år i nuvarande stallet så jag behöver inga avancerade saker för att vardagen ska bli lättare.

Själva boningshuset ska vi känna oss fram lite först innan vi gör en massa. Men visst finns det idéer redan nu. :up:
Hur har flytten gått?
 
Här rullar det på, lite i taget!

Idag har vi kompisar som kommer och hälsar på som har sagt att de gärna pysslar lite ute. Det tänker vi utnyttja till fullo :D
Har en lista på saker som ligger i pipeline, så får de ta det som känns roligast.

I övrigt har vi börjat planera för att byta fasad på boningshuset, vilket är det som lär kosta mest pengar här. Vi håller på och byter ut lite stolp, mockar vinterhagen och vårstädar sådär allmänt. Maken har byggt en övergång över stora diket nere i sommarhagen, vi har tömt containern och fixat bättre belysning i maskinhallen.

Har också börjat planera inför höstens fodringar. Vi fodrar ju fyra gånger per dag och jag överväger att bygga höautomater för att göra vardagen lite smidigare. Frågan är mest hur många och var de ska vara. Vi får se vad det slutar i :D
 
Givetvis.

Vi bytte tak på huset (själva) mitt under en värmebölja. Det var inte 10/10 det heller.
Självklart var värmen över när takbytet var klar också.
Självklart.

Vädret passar på att retas, det är min bestämda uppfattning.

Takbytet inleddes i torsdags och då var det förvisso solsken och ca 10 grader, men naturligtvis en vindstyrka på sisådär strax under storm.

Alla platsband med varning för asbest flög sin kos.

Presenningar som skall skydda de bara och sårbara takstolarna hjälpligt, revs sänder trots att de spikades fast.

Men nu ligger de snällt o regnet.

Alltid något.

Trots min lugna reflektion är jag minst sagt otålig och tycker nog att taket borde vara på plats redan.

Ge hit taket, typ.
:cautious:
 
Hur har flytten gått?
Bra tycker jag. Själva flytten i sig var apjobbig. Men så är det väl när hus ska tömmas, städas osv.
Vi har verkligen funnit oss till rätta här och det känns så otroligt bra.
Väntar fortfarande på att avstyckningen ska bli färdig hos lantmäteriet (borde bli nu i maj). Först kommer ägaren göra upp affären med köparen av all åkermark och sen görs vår affär klar. Gamla ägaren bor kvar i ett litet hus på gården till juni då de får tillgång till detas nya villa.

Så även om vi får göra vad vi vill för dem så känns det inte som 100% vårt än. Såklart. Det är det ju tekniskt sätt inte heller.

Det var en omställning att ha hand om hästarna 24/7 mot att vara inackordering, ställa klockan varje morgon och släppa ut innan jobbet osv. Men nu har jag landat i det också.

Hagarna är leråker delux märkte vi i mars, så det måste vi ha en plan för i höst.
 
Okej jag får så in min vall utan skyddsgröda. Ibland är det lite drygt att behöva anpassa sig efter någon annan (dvs han som ska göra själva jobbe).
Funderar på om jag ska köpa mera frö och stödså ett till gärde när vi ändå är igång och sår..
Alltså det är inte lätt med alla dessa val och anpassningar!
 
Bra tycker jag. Själva flytten i sig var apjobbig. Men så är det väl när hus ska tömmas, städas osv.
Vi har verkligen funnit oss till rätta här och det känns så otroligt bra.
Väntar fortfarande på att avstyckningen ska bli färdig hos lantmäteriet (borde bli nu i maj). Först kommer ägaren göra upp affären med köparen av all åkermark och sen görs vår affär klar. Gamla ägaren bor kvar i ett litet hus på gården till juni då de får tillgång till detas nya villa.

Så även om vi får göra vad vi vill för dem så känns det inte som 100% vårt än. Såklart. Det är det ju tekniskt sätt inte heller.

Det var en omställning att ha hand om hästarna 24/7 mot att vara inackordering, ställa klockan varje morgon och släppa ut innan jobbet osv. Men nu har jag landat i det också.

Hagarna är leråker delux märkte vi i mars, så det måste vi ha en plan för i höst.
Jag instämmer, flytten var hemsk. Det är alltid minst dubbelt så mycket att göra som man tror...

Förstår om det känns lite "on hold", men efter juni kommer du helt klart bara njuta!

Min omställning att ha 100 proc ansvar för allt gällande hästarna gick väldigt smärtfritt eftersom jag tidigare hade exakt samma ansvar men körde 10 km en väg för alla sysslor.

Det var en befrielse att göra allt hemma!!
 
Jag instämmer, flytten var hemsk. Det är alltid minst dubbelt så mycket att göra som man tror...

Förstår om det känns lite "on hold", men efter juni kommer du helt klart bara njuta!

Min omställning att ha 100 proc ansvar för allt gällande hästarna gick väldigt smärtfritt eftersom jag tidigare hade exakt samma ansvar men körde 10 km en väg för alla sysslor.

Det var en befrielse att göra allt hemma!!

Det känns helt okej att vara ”on hold”. Vi har påbörjat att renovera ett sovrum som tidigare ägaren låtit vara när de blåste ut hela huset -98. Knappt inrett öht. Men det tar tid. 20 fruktträd har klippts under våren. Inte gjort i en handvändning. Fix av stort odlingsland.
Mycket saker runt omkring som tar tid. Men älskar det! Fina dagar står vi inte inomhus och fixar.

Prio 1 när huset är vårt är att göra en lösdrift så de har vind och solskydd under dagarna. Finns inga träd i hagarna.
 
Vi håller på att olja in lösdriften! Inte helt klara än (en halv vägg, dörren ut mot ladan, bjälklar och grind kvar), men jag tycker det blir så himla fint :love:
1683447262486.png
 
Spolspilta och grusade hagar vid ingångarna (om det behövs, men det lär det nog göra) står högt upp på listan. Sen allmänt smidiga och rimliga lösningar för att slippa lägga oändligt med tid på ”runt-omkring-jobb” i stallet. Tex VATTENSLANG till vattenkaret ute. Jag har haft det otroligt tungjobbat flera år i nuvarande stallet så jag behöver inga avancerade saker för att vardagen ska bli lättare.

Själva boningshuset ska vi känna oss fram lite först innan vi gör en massa. Men visst finns det idéer redan nu. :up:

Min slangvinda är min bästis på sommarhalvåret, det hjälper verkligen massor att slippa kånka.
 
Idag tog vi oss an odlingsland nr 2. Jesus kristus. Har tagit hela dagen och än är det inte färdigt. Planterade 30 jordgubbsplantor. Sen hittade jag ett gammalt jordgubbsland under allt gräs. Men jordgubbar är ju gott förvisso.
Pallkragar har rensats, gödsel har hämtats, en harv till grusgången gjord av armeringsnät (blev bra!), paddock harvad, hästar ridna, potatisland fixat.
Jag kommer somna ovaggandes ikväll. Tur det är måndag i morgon så man får jobba lite. Är lugnare på jobbet än hemma :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 481
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
923
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
4 044
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp