Vi med egen gård/stall

Vi håller på att experimentera lite med slowfeed-lösningar till våra lådor. Maken har snickrat ihop de här två:
318611075_3308458622758547_2754240571962985096_n.jpg


(Nästa bild kommer i nästa inlägg)
 
Vi börjar komma till insikten att vi måste ställa in vårt liv en del. Med elprisets uppgång och höjd ränta är den sedan tidigare tajta ekonomin i ett omöjligt läge nu.

Vi är nog rätt överens om att vi till våren/ sommaren måste sälja av och slakta av grisarna. De nuvarande grisarna, tre gyltor och en galt, har vi haft i drygt ett och ett halvt år och vi hoppas att kultingar är på väg inom de närmaste veckorna. Eller rättare sagt, tidigare hoppades vi på kultingar, nu är det nästan så det vore smidigare om det inte blev några kultingar eftersom vi egentligen inte har råd att mata dem. All grismat (korn) måste köpas in.

Har haft grisar i mer än 10 år, aveln har inte riktigt fungerat men vi har haft som mål att vi ska föda upp våra egna middagar. Känns så jävla tungt nu att när vi nästan är där med ny avelsbesättning som äntligen växt upp så de kan börja producera kultingar, då skiter det sig totalt ekonomiskt och vi måste göra oss av med djuren...
 
Vi börjar komma till insikten att vi måste ställa in vårt liv en del. Med elprisets uppgång och höjd ränta är den sedan tidigare tajta ekonomin i ett omöjligt läge nu.

Vi är nog rätt överens om att vi till våren/ sommaren måste sälja av och slakta av grisarna. De nuvarande grisarna, tre gyltor och en galt, har vi haft i drygt ett och ett halvt år och vi hoppas att kultingar är på väg inom de närmaste veckorna. Eller rättare sagt, tidigare hoppades vi på kultingar, nu är det nästan så det vore smidigare om det inte blev några kultingar eftersom vi egentligen inte har råd att mata dem. All grismat (korn) måste köpas in.

Har haft grisar i mer än 10 år, aveln har inte riktigt fungerat men vi har haft som mål att vi ska föda upp våra egna middagar. Känns så jävla tungt nu att när vi nästan är där med ny avelsbesättning som äntligen växt upp så de kan börja producera kultingar, då skiter det sig totalt ekonomiskt och vi måste göra oss av med djuren...
Finns det ingen möjlighet till någon slags form av fodervärdsavtal, antingen som i hästsammanhang eller som i hundsammanhang? Kanske ser den ekonomiska situationen annorlunda ut för er lite längre fram, och då behöver ni inte börja från början med aveln igen.
 
Finns det ingen möjlighet till någon slags form av fodervärdsavtal, antingen som i hästsammanhang eller som i hundsammanhang? Kanske ser den ekonomiska situationen annorlunda ut för er lite längre fram, och då behöver ni inte börja från början med aveln igen.
Tveksamt, jag tror galten kan hyras/ lånas ut för betäckningar, men med flickorna vete gröen.

Det går säkert att hitta på någon sorts fodervärdsavtal, gäller bara att hitta de som vill ha dem på foder också.
 
Jag har sagt upp min inhyrda (som bara betalade kallhyra som nu är på tok för låg jämfört med elpriset), och passar på att stänga av termobarer och sadelkammarelement nu när det är plusgrader (vilket i sig är konstigt i januari i norrbotten men jag tar tacksamt emot).

Man får definitivt tänka om och planera om nu... Vi ska skaffa höns igen men jag ska ta och planera odlingarna så att jag kan odla en del av deras foderbehov. Och så kanske det blir färre höns och några kaniner till istället, för kaniners mat är betydligt billigare än höns...
 
Jag har sagt upp min inhyrda (som bara betalade kallhyra som nu är på tok för låg jämfört med elpriset), och passar på att stänga av termobarer och sadelkammarelement nu när det är plusgrader (vilket i sig är konstigt i januari i norrbotten men jag tar tacksamt emot).

Man får definitivt tänka om och planera om nu... Vi ska skaffa höns igen men jag ska ta och planera odlingarna så att jag kan odla en del av deras foderbehov. Och så kanske det blir färre höns och några kaniner till istället, för kaniners mat är betydligt billigare än höns...
Jag sänkte elementet i sadelkammaren och då frös vattnet :meh:
Där fick man för att man försökte spara el.
 
Trodde inte jag skulle behöva göra det i själva kranen och varmvattenberedaren.. men ja, ska vi ha sånna här kalla vintrar (-20) och årets elpris måste jag försöka se över det.

Men vill ju ha plusgrader för lädrets skull också.
Första vintern jag bodde här frös det överallt och fick inte igång vattnet förrän det blev plusgrader :crazy: Sedan nån vinter hände samma sak igen. Visade sig att värmekabeln var helt stendöd :rage:
 
Funderar på att investera i vattenkoppar till uteboxarna. Har varit emot vattenkoppar lite innan. Men det skulle underlätta mycket och just nu tänker jag på olika fronter som skulle kunna underlätta livet.
Har ni något tips om vattenkoppar som är frostsäkra och med så bra flöde som möjligt?
 
Funderar på att investera i vattenkoppar till uteboxarna. Har varit emot vattenkoppar lite innan. Men det skulle underlätta mycket och just nu tänker jag på olika fronter som skulle kunna underlätta livet.
Har ni något tips om vattenkoppar som är frostsäkra och med så bra flöde som möjligt?
Är dina hästar vana vid vattenkopp? Jag frågar, därför jag köpte vattenkopp och tog hit fackman för att installera, köpte en dyr med bra flöde. Men problemet är att min häst inte gillar den, så jag fick köpa en termobar också. Jag tror att vattnet är för kallt om man jämför med termobaren.
 
Är dina hästar vana vid vattenkopp? Jag frågar, därför jag köpte vattenkopp och tog hit fackman för att installera, köpte en dyr med bra flöde. Men problemet är att min häst inte gillar den, så jag fick köpa en termobar också. Jag tror att vattnet är för kallt om man jämför med termobaren.
Jag drömmer om vattenkopp när lösdriften ska byggas om, men jag är rädd för exakt det. Vi har djupborrad brunn och vattnet är verkligen iskallt.
 
Är dina hästar vana vid vattenkopp? Jag frågar, därför jag köpte vattenkopp och tog hit fackman för att installera, köpte en dyr med bra flöde. Men problemet är att min häst inte gillar den, så jag fick köpa en termobar också. Jag tror att vattnet är för kallt om man jämför med termobaren.
En ska vara det vet jag. Två har jag ingen aning om och en av mina har jag för mig när han var liten att han hade vattenkopp där vi stod då (det var runt 2006 så ett tag sen 😅)
 
Skulle underlätta även inne i stallet men där går det smidigare när man drar slangen. Till uteboxarna brukar jag kånka vatten till. Försöker klura på någon hållbar lösning för alla, mig själv och hästarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 152
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
859
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Vi har fått möjlighet att för ett bra pris köpa en villa som på tomten har stall, verkstad och loge. Dock har gården ingen egen mark för...
2
Svar
27
· Visningar
3 996
Senast: AntiPrimax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp